Right, de ellende kan beginnen :
Motor net op 90 graden, trek de snelweg op, niet hard maar de turbo wordt wel aangesproken, lichtblauwe rookpluimen uit uitlaat, constante snelheid geen rook, gas geven wel rook. Dit lijkt me een turbo die niet goed afdicht. Rest van de dag overigens geen last van gehad. Welnu, kan ikzelf zoiets reviseren met lagertjes en oliekeerringen of moet die ellende per se uitgebalanceerd worden voor 1,5 keer de waarde van de auto? Wie weet de beste oplossing voor een turbo-revisie?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Lijkt me toch echt specialistenwerk, turbos reviseren. Helaas, ik zou het zelf ook graag zelf doen om de kosten te drukken, maar wordt moeilijk denk ik. Wel kun je hem eraf halen en uit elkaar schroeven om te kijken of ie echt moe is. En ik denk dat je het compressor wiel er ook nog af kan schroeven, zit volgens mij met een moer vast op het asje.
succes ermee
groeten canonballman
succes ermee
groeten canonballman
Ik heb wel eens een beschrijving gezien op internet van een revisie, die gozer beweerde dat 't een redelijk eenvoudige Do It yourself job was. 't lijkt me echter best lastig.
Check bij een Alpine Turbo ff goed of 't echt blauwe rook is. Ze willen ook wel zwart roken, vanwege een turbo die volstaat met brandstof.
Check bij een Alpine Turbo ff goed of 't echt blauwe rook is. Ze willen ook wel zwart roken, vanwege een turbo die volstaat met brandstof.
rev it like a rental
vanwege dat het eh... zuigt?. Ze willen ook wel zwart roken, vanwege een turbo die volstaat met brandstof.

precies, hij heeft een 'zuigcarburateur'. Dat betekent ook dat er ongeveer anderhalve meter buis zit tussen de verbrandingskamer en de carburateur. De benzine slaat daar graag neer, en stroomt de turbo in. Hij gaat hier rottig van lopen, en roken.
rev it like a rental
Toen ik mijn R5AT kocht was het ook een rokert. Ik heb bij turbo hoet een revisie-kitje besteld. Een wat denk je: er zitten alleen lagers, bouten, de labyrint-afdichtingen en pakkingen in. Het belangrijkste: de eind-afdichting voor bij de compressor zat er niet in.
Ik heb toen de afdichting uit de turbo gehaald. Dat is een soort keerringetje met een axiaal afgeveerd koolstofringetje. Die was erg dof. Ik heb hem gepolijst op een glasplaatje. Het roken was daarna veel minder, maar niet weg. (nu is het wel weg, maar dat komt omdat ik nu een smoorklep NA de turbo heb).
Maar niet te enthousiast: normaal kan je een turbo niet zo uit elkaar halen. Als je het compressorwiel er afhaalt is de kans groot dat je de balancering verstoord. Maar daar heb ik persoonlijk natuurlijk maling aan.
Ik zal me maar pas zorgen gaan maken als het olieverbruik meer wordt dan 1l/1000 km. Ander lekker laten roken.
groets, robert
Ik heb toen de afdichting uit de turbo gehaald. Dat is een soort keerringetje met een axiaal afgeveerd koolstofringetje. Die was erg dof. Ik heb hem gepolijst op een glasplaatje. Het roken was daarna veel minder, maar niet weg. (nu is het wel weg, maar dat komt omdat ik nu een smoorklep NA de turbo heb).
Maar niet te enthousiast: normaal kan je een turbo niet zo uit elkaar halen. Als je het compressorwiel er afhaalt is de kans groot dat je de balancering verstoord. Maar daar heb ik persoonlijk natuurlijk maling aan.
Ik zal me maar pas zorgen gaan maken als het olieverbruik meer wordt dan 1l/1000 km. Ander lekker laten roken.
groets, robert
Laatst gewijzigd door robert op di 28 aug 2001 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
- Locatie: Maassluis, The Netherlands
- Contacteer:
Okeedokee.
Ik laat hem lekker roken totdat iemand zegt dat er niet gerookt mag worden.
Stoppen met roken schijnt dus een probleem te zijn. Astie maar niet overlijdt want het hart moet nog getransplanteerd worden naar een 4.
Ik laat hem lekker roken totdat iemand zegt dat er niet gerookt mag worden.
Stoppen met roken schijnt dus een probleem te zijn. Astie maar niet overlijdt want het hart moet nog getransplanteerd worden naar een 4.