Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Chrisv

Hallo, kan iemand mij het verschil uitleggen tussen deze 2.

Ik wil zogauw als ik 18 ben namelijk een renault 5 (gtturbo) gaan kopen, maar ik zit te twijfelen omdat ik dan nog wel ff op school zit of ik het onderhoud etc. kan betalen als ik een turbo koop.

Nou wilde ik misschien eerst beginnen met een gte/x. Wie heeft zo'n ding en kan me vertellen of het een beetje rijdt. Of moet ik toch voor de turbo kiezen.
Tijn
Contacteer:

Een GTE is een GTX met de body van een GTT.

Het zijn fijne vlotte auto's heb ik mij laten vertellen, en er zijn zelfs mensen die hun GTT terugbouwen naar een GTE, al zijn het er niet veel :wink:
Menno

De GTX is doorgaans carburateur of mono point, en heeft zo'n 90pk, terwijl de GTE multipoint injectie heeft, en over ongeveer 110 pk beschikt.

't wordt vaak gezegd, dat mensen geen GT-Turbo willen vanwege kosten en betrouwbaarheid, maar ik vraag me af of 't echt zo'n verschil maakt. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Voordeel van een GT-Turbo lijkt me, behalve dat 't erg leuk is, toch dat 't allemaal redelijk gangbaar is, makkelijk voor de onderdelen.
rev it like a rental
Chrisv

Kan iemand me vertellen hoeveel Pk een Gte heeft en of het een groot karwei is om een Gte om te bouwen naar een gt turbo. Aan wat moet ik allemaal denken???
Michel S.
Contacteer:

Ik kan denk ik een lichtje hierop schijnen. Een vriend van mij heeft een GTX. Het rijdt best leuk, en met een sportluchtfiltertje en een goed uitlaatje en een goed afgestelde carburateur loopt het best aardig. Maar het is net genoeg om een golfje 1.8 8v eruit te trekken. Een hogere klasse moet je echt niet aanvechten. Een GTE zal denk ik wel een stukje beter trekken. Er stond toen een mooie te koop waar ik niet zeker wist of het een GTT of een GTE was. Garage gebeld en gevraagd of het een turbo was. Garage zei dat het een GTE was. Ik zeg dus helaas. Hoezo zegt die. ik zeg, ik ben op zoek naar een GTT. Waarom vraagt hij. Ik zeg omdat ik een echte snelle bak wil hebben. Nou zegt die, deze heeft een andere uitlaat en daarmee laat je wel elke GTT staan hoor. Ik zeg, dan wil ik best wel eens met mjn GTT afkomen om je dat sprookje effe uit je hoofd te halen.Vondt die niet leuk, maar ze zijn best snel, maar GTT is echt het snelste.
Wat betreft het onderhoud.
Ben je een beetje handig, ga voor de GTT
Ben je iemand met 2 linker handen, ga toch maar voor de GTT.
Ik zie het nu met die vriend van me. Zijn auto is best leuk enzo, maar hij wil graag een GTT, maar de garage had hem dat afgeraden. waren duur in onderhoud. Dus ben ik hem gaan vragen wat die allemaal heeft betaald aan zijn auto. Scheen dus een prijskaartje van 10.000 te zijn dit jaar en nog een 7000 vorig jaar. Dus ik begin te lachen. Ja zegt hij, dus een GTT moet ik niet hebben die zijn nog duurde. ik begin nog harder te lachen. Zegt die wat is. Ik zeg koop in godsnaam een GTT(wel een goeie), dan bespaar je je veel geld en dan heb je tenminste wat auto voor je geld. Ik zeg tegen hem, ik heb dit jaar iets van 340 piek onderhoud gehad en vorig jaar 800, met nieuwe schijven en blokken rondom, nieuwe startmotor en dynamo, en het ding heeft me bijna nooit in de steek gelaten. Nou zegt hij, mijn auto anders wel. Heeft me op een week tijd al eens 10 keer laten staan. Maar zegt hij dat onderhoud bij de garage is super duur. Ik zeg, als jij een GTT koopt, dan leer ik je wel wat simpele dingen. en als jij dat ding goed behandeld, zal die het gewoon blijven doen.

Dus ga voor de GTT. Tenzij je er problemen mee hebt om heel voorzichtig warm te rijden en koud te rijden, dan zou ik voor de GTE gaan. Maar ik denk dat je meer aan een GTT hebt

hopelijk heb je er wat aan.

mzzl
HotShot

On 2001-08-26 23:41, Menno wrote:
De GTX is doorgaans carburateur of mono point, en heeft zo'n 90pk, terwijl de GTE multipoint injectie heeft, en over ongeveer 110 pk beschikt.
Het komt niet vaak voor, maar volgens mij zit je er hier een beetje naast. Volgens mij is de GTX uitsluitend geleverd met de Solex tweetrapscarburateur (Z10) en is de GTE in eerste instantie leverbaar geweest met mono- en later met multipoint injectie.

Ik heb naast een aantal GTT's ook een GTX gehad en ik kan je verzekeren dat je de woorden "snelheid" en "GTX" niet in dezelfde zin hoort te gebruiken tenzij het ontkennend is. Zelfs met een sportfiltertje en een goed uitlaatsysteem gaat het niet echt snel (vergeleken met een GTT).

Ik zou echter altijd een GTX boven een GTT verkiezen wanneer ik voor mijn werk afhankelijk zou zijn van de auto. Qua betrouwbaarheid heb ik met de GTX betere ervaring dan met de GTT's.

In het kort:

- betrouwbaarheid --> GTX
- snelheid ---------> GTT
Tijn
Contacteer:

Het komt niet vaak voor, maar volgens mij zit je er hier een beetje naast. Volgens mij is de GTX uitsluitend geleverd met de Solex tweetrapscarburateur (Z10)
De laatste GTX-en zijn met een 1700 monopoint injectie afgeleverd, een oud-collega van mij bezit een dergelijke gtx.
Chrisv

Heeft iemand weleens een Gte omgebouwd naar Gtt? Mag dit en is dit veel werk?
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Ik ken iemand op mijn dorp die heeft een gte omgebouwd tot een gtt het enige verschil is dat er geen turbo blok in ligt voor de rest is hij 1:1 na gebouwd. Ziet er wel heel koel uit maar het mist toch dat ene..
Menno

On 2001-08-27 09:32, HotShot wrote:
On 2001-08-26 23:41, Menno wrote:
Het komt niet vaak voor, maar volgens mij zit je er hier een beetje naast. Volgens mij is de GTX uitsluitend geleverd met de Solex tweetrapscarburateur (Z10) en is de GTE in eerste instantie leverbaar geweest met mono- en later met multipoint injectie.
Ik was er van overtuigd dat een GTX alleen met carburateur geleverd was. Maar de discussie was eerder gevoerd, en toen wist Tijn te melden dat hij een GTX-i kende, dus dat heb ik braaf over genomen. Van monopoint GTE's is mij nix bekend, maar wie weet. Geloof dat ik me niet meer ga branden aan dit onderwerp :smile:
rev it like a rental
Pieter
Contacteer:

On 2001-08-27 09:53, 10o wrote:
Ik ken iemand op mijn dorp die heeft een gte omgebouwd tot een gtt het enige verschil is dat er geen turbo blok in ligt voor de rest is hij 1:1 na gebouwd. Ziet er wel heel koel uit maar het mist toch dat ene..

Maar daar hoef je bij een GTE toch niks voor om te bouwen? Een GTE is toch precies een GTT met ipv turboblokkie een 1.7 multipoint????
Tijn
Contacteer:

Teruggebouwd naar 1400 cc dan denk ik? :grin:
HotShot

Ik was er van overtuigd dat een GTX alleen met carburateur geleverd was. Maar de discussie was eerder gevoerd, en toen wist Tijn te melden dat hij een GTX-i kende, dus dat heb ik braaf over genomen.
Ik heb de boeken er nog eens op nageslagen, maar niets kunnen vinden over een GTX met injectie. Het is natuurlijk goed mogelijk dat er ooit een injectieblok in een GTX is geplaatst door een of andere onverlaat.
Tijn
Contacteer:

Zover ik van mijn oud-collega begreep (wiens vriend bij renault amsterdam werkt) was dit het originele blok. De laatste lichting GTX-en zou hiermee uitgerust zijn geweest.
turboman
Contacteer:

Baccara/Monaco

Another expansion of the 5 family was the 5 GTX. The GTX was a very luxurious 5 with a 1721cc-engine, which delivered 90bhp and 135 Nm of torque (models 1987-1989). The 5 GTX of 1988 till 1989 had a lower compression and produced 87bhp, still enough to scare the neighbours. The 5 GTX models of 1989 till 1990 did have a converter and just had 75bhp.
The Baccara/Monaco was a car with an appearance of a big limousine: leather upholstery, power assistance of steering wheel, lightweight rims, tainted windows all around, remote central locking en electric windows. The Baccara was called Monaco in the UK.
turboman
Contacteer:

GTX:
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://members.home.nl/d.sinkgraven/tmodel5-9.html" TARGET="_blank">members.home.nl/d.sinkgraven/tmodel5-9.html</A><!-- BBCode End -->

GTE:
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://members.home.nl/d.sinkgraven/model5-28.html" TARGET="_blank">members.home.nl/d.sinkgraven/model5-28.html</A><!-- BBCode End -->
Laatst gewijzigd door turboman op ma 27 aug 2001 13:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Tijn
Contacteer:

Dat issem dus, die laatste kolom van de GTX.
HotShot

Tsja, dus toch wel een injectie in een GTX! Dat verklaard misschien waarom sommigen het een snelle auto vinden en anderen (incluis moi) het een trage bak vinden.

Dan moet ik mijn eerdere mening ook enigszins bijstellen, aangezien de multi-point injectie wel degelijk potentie heeft om ook (erg) snel te zijn. Het zou dan zelfs een heel goed alternatief kunnen zijn voor de GTT die dan waarschijnlijk stukken betrouwbaarder is.

Een kennis van mij rijdt namelijk een GTE met multi-point injectie en is onderin sneller dan mijn redelijk snelle GTT (toch?, Bas?).
canonballman

SCHROEVEN Hotshot!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Daaf (Davy)

On 2001-08-27 13:49, HotShot wrote:
Tsja, dus toch wel een injectie in een GTX! Dat verklaard misschien waarom sommigen het een snelle auto vinden en anderen (incluis moi) het een trage bak vinden.

Dan moet ik mijn eerdere mening ook enigszins bijstellen, aangezien de multi-point injectie wel degelijk potentie heeft om ook (erg) snel te zijn. Het zou dan zelfs een heel goed alternatief kunnen zijn voor de GTT die dan waarschijnlijk stukken betrouwbaarder is.

Een kennis van mij rijdt namelijk een GTE met multi-point injectie en is onderin sneller dan mijn redelijk snelle GTT (toch?, Bas?).
Whaaaaaaaaaat!??/
GTE sneller.........
Schnell, schnell betere uitlaat eronder, hogere turbodruk, freeflowen die hap, uitboren dat blok, nog grotere intercooler erop, koop GTTuning leeg......met andere woorden: alles doen om te voorkomen dat een non turbo sneller is dan je flierefluiter.....

mzzl
HotShot

Whaaaaaaaaaat!??/
GTE sneller.........
Schnell, schnell betere uitlaat eronder, hogere turbodruk, freeflowen die hap, uitboren dat blok, nog grotere intercooler erop, koop GTTuning leeg......met andere woorden: alles doen om te voorkomen dat een non turbo sneller is dan je flierefluiter.....
Je hebt helemaal gelijk. Ik vind het echter niet zo'n probleem, aangezien het de enige GTE is die sneller is. Ik kan me niet voorstellen dat er nog een GTE rond rijd die zo snel is.

Daarnaast heb ik grootse plannen met m'n GTT. Komend winter hoop ik er een 2.0 16V Turbo in te hangen!!!
Daaf (Davy)

On 2001-08-27 14:56, HotShot wrote:
Whaaaaaaaaaat!??/
GTE sneller.........
Je hebt helemaal gelijk. Ik vind het echter niet zo'n probleem, aangezien het de enige GTE is die sneller is. Ik kan me niet voorstellen dat er nog een GTE rond rijd die zo snel is.

Daarnaast heb ik grootse plannen met m'n GTT. Komend winter hoop ik er een 2.0 16V Turbo in te hangen!!!
Oh baby yeah. Wat gebruik je dan? Williams blok of een peugeot MI16 blok. Nog een ideetje. Kan je geen V6 bi-turbo blok uit de safrane achterin gooien? Bruut je achterkant uitbouwen. Ja ja das nog eens een mooi project. Project??? projectiel zal ik bedoelen. Niks voor jou McLain???

mzzl
HotShot

Wat ik er voor gebruik?

Een hagelnieuw Renault blok met 0 km! zal binnenkort een optie zijn voor de diverse typen Renaults die worden geleverd. Het blok levert standaard 170 pk. Het blok (en de ECU) zijn echter al geschikt voor een druk van 1.3 bar en 245 pk's. Je hoeft dus alleen de druk op te schroeven en de rest van het blok zal het kunnen hebben!

Ik denk echter dat ik 170 pk al wel genoeg vind...................voorlopig.
Pieter
Contacteer:

En hoe wil je dat laten passen???

Daar zul je toch wel een slijptol voor nodig hebben...???

Wel strak als het je lukt
turboman
Contacteer:

On 2001-08-27 16:29, HotShot wrote:
Wat ik er voor gebruik?

Een hagelnieuw Renault blok met 0 km! zal binnenkort een optie zijn voor de diverse typen Renaults die worden geleverd. Het blok levert standaard 170 pk. Het blok (en de ECU) zijn echter al geschikt voor een druk van 1.3 bar en 245 pk's. Je hoeft dus alleen de druk op te schroeven en de rest van het blok zal het kunnen hebben!

Is wel wat voor mijn Renault 5 GT-S!
Heb je meer info over dit blok ?
Misschien dat ik vlg jaar er zoiets in laat zetten.

OH ja,

GTX info DETAILED:
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://members.home.nl/d.sinkgraven/tmodel5-9.html" TARGET="_blank">members.home.nl/d.sinkgraven/tmodel5-9.html</A><!-- BBCode End -->

De GTE heeft 95 pk en doet de 0-100 in 10,2 seconden. Heeft de 1721 GTX motor (1721 ook in andere Renault modellen, zoals de 21).
Was bedoeld voor de Duitse markt vanwege belasting- en milieutechnische redenen.
Job-turbo
Contacteer:

On 2001-08-27 16:29, HotShot wrote:
Wat ik er voor gebruik?

Past dat in een 5! wanneer is het leverbaar?? vertel vertel!!
Arjen

Maar niet te snel, we schrijven mee !!!!

Zo'n GTX wil best wel aardig vooruit. Bij ons in de buurt had een gast er 1. Dat ding was ongeveer net zo snel als mijn 5 AT. Pas boven de 160 was de Alpine iets sneller.
Ik weet niet of het er 1 met injectie was. Wel zat er een sportuitlaat onder.
canonballman

Maaruhhhhhh, 0 kilometers en 2.0 16v blok met Turbo en alle randorganen (computer, kabelboom, misschien bak en aandrijfassen), lijkt me wel te leveren natuurlijk, maar over wat voor kosten praat je dan:

motor pak m beet laat m los: 7 a 8000 guldens
turbo (variabele neem ik aan): 2000
computer: 2000
kabelboom: 1000
v-bak: 5000

en ga zo maar door met al de kleine zaken.

Is toch niet te betalen???????!!!!!

Tenzij dat je wacht en ergens een MEGA platte schade Renault koopt met zon motor, maar dan kun je ook nog 1,5 jaar wachten en 10 rooien op tafel leggen (minimale inzet)

Dus vertel vertel, wie ken jij die ik nie ken (die zoiets kan regelen)!!!!!!!!!!!

groeten Reinier
HotShot

Het enige dat ik kan vertellen over de prijs, is dat deze errug mee valt. Eigenlijk belachelijk laag. Is echter alleen mogelijk wanneer er niet te veel gegadigden zijn. Wanneer je het blok bij Renault zou bestellen ben je rond de 10.000,-- kwijt.

Binnenkort heb ik met een aantal gegadigden een meeting waar onder anderen een monteur aanwezig zal zijn die zich bezig gaat houden met het pas maken van het blok. Op zich worden er geen problemen verwacht. Het hele zaakje zal waarschijnlijk ook nog op een Clio RS bak passen. Maar dat moeten we eerst nog uit zoeken.

Ik hoop eind september duidelijkheid te hebben of het wel of niet gaat passen. Tegen die tijd post ik wel een berichtje met de bevindingen.
Daaf (Davy)

Ja, ik heb gelezen over dat 2 liet blok. Gaat oa in te nieuwe Avantime worden gezet. Volgens mij maar 165 pk af fabriek. Zit wel een speciale turbo op met 2 inlaatkanlen (1 inlaat voor cylinder 1 en 4 en 1 voor 2 en 3).
Die trubo schijnt maximaal rond de 200.000!!! toeren te kunnen lopen. Volgens mij knallen die Garret T2 turbos dan al compleet uit mekaar.

Ben heel benieuwd hoe je dat blok erin gaat lepelen. SLIJPTOL, SLIJPTOL!!!!!!
mzzl
Menno

klinkt inderdaad onwaarschijnlijk goedkoop? Maar is dat echt bedoeld voor aftermarket? Als 't gewoon voor een nieuwe Renault is, kan je namelijk nog wel eens flink ruzie krijgen met de startonderbreking.
rev it like a rental
turboman
Contacteer:

Wel kicken een 2 liter in een Renault 5, en zeker als er ook nog een turbo op zit.
Is de 1,721 liter van de GTX niet te vergroten naar een grotere inhoud, net als de Clio 1.8 16V naar Williams 2.0 16V, door de diesel'as' (slag) van een Renault 19/Clio diesel erin te zetten (boringxslag), ipv het 'dure' boren/vergroten...
canonballman

Maar 10.000 gulden, is dat dan compleet met de ECU en de kabelboom?????? En dan nog die RS versnellingsbak........ 5000??????
HotShot

Renault prijs: ± 10.000,-- inclusief turbo, ECU, katalysator (zit bijna IN het blok); exclusief kabelboom, intercooler.

Volgens mij is mij zo'n Clio bak voor 1800,-- aangeboden. Dat vond ik behoorlijk meevallen.

Ik betaal overigens minder dan 10.000,-- voor dat blok. Vraag me niet hoe weinig, want dan wil iedereen zo'n blok!
Sander
Contacteer:

Ben benieuwt :grin: :grin:

:lol:
Plaats reactie