Ik zit er over te denken (ik ben aangestoken door Reinier de Canonballmann) om mijn carterventilatie aan te passen op de CUPwijze.
Wat je dan doet:
slang ventilatie carterpan en slang ventilatie kleppendeksel naar een tank(of vervanger) van minimaal 2 liter en vanaf die tank een slang van min 16mm waar de (vette) lucht uit kan ontsnappen.
Het schijnt iets te schelen. Ik snap er alleen helemaal niets van. Waarom zou zo'n modificatie kunnen schelen in vermogen???
Wat doe je met de rest van de slangen? dichtbouten of open laten? En dan bedoel ik met name de slang bij de carbuateur.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
HEEEEE wijs bezig ja!!!!!!! Gewoon helemaal raceklaar maken die GTT van je!
Vermogenswinst: Doordat er normaal gesproken hete carterdampen bij de motor naar binnengezogen worden, zit er minder (koude) zuivere lucht(=zuurstof=vermogen!) in de inlaatlucht. Dus in plaats van die hete carterdampen kan er dus iets meer zuivere lucht de motor in.
En die aansluiting bij je carburateur moet je gewoon afdoppen. Of met een kort stuk slang met aan het uiteinde een bout erin (met slangklemmen natuurlijk), of nog mooier met een speciale afdop-dop, bij de dealer verkrijgbaar in diverse maten, misschien ook wel bij Brezan ofzo.
Ik neem aan dat je de tekening uit het cupboek hebt?????? In die opvangtank (catchtank genoemd) moet ook een ventilatie slangetje zitten. staat ook op de tekening.
succes ermee
groeten Reinier
Vermogenswinst: Doordat er normaal gesproken hete carterdampen bij de motor naar binnengezogen worden, zit er minder (koude) zuivere lucht(=zuurstof=vermogen!) in de inlaatlucht. Dus in plaats van die hete carterdampen kan er dus iets meer zuivere lucht de motor in.
En die aansluiting bij je carburateur moet je gewoon afdoppen. Of met een kort stuk slang met aan het uiteinde een bout erin (met slangklemmen natuurlijk), of nog mooier met een speciale afdop-dop, bij de dealer verkrijgbaar in diverse maten, misschien ook wel bij Brezan ofzo.
Ik neem aan dat je de tekening uit het cupboek hebt?????? In die opvangtank (catchtank genoemd) moet ook een ventilatie slangetje zitten. staat ook op de tekening.
succes ermee
groeten Reinier
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Oja, nog vergeten: Op de rubber slang van je luchtfilter naar de turbo (die met 2 90Gr. bochten) zit ook een aansluiting, een gat als je de carterventilatieslang eraf haalt.
Die moet natuurlijk ook dicht gemaakt worden.
Anders zuigt de turbo via dat gat (+/- 15 mm)
ongefilterde lucht aan. Hoe je dit gat dicht krijgt moet je zel ff verzinnen, ik hoef dat niet ivm ander luchtfilter.
Die moet natuurlijk ook dicht gemaakt worden.
Anders zuigt de turbo via dat gat (+/- 15 mm)
ongefilterde lucht aan. Hoe je dit gat dicht krijgt moet je zel ff verzinnen, ik hoef dat niet ivm ander luchtfilter.
ja, idd. Dus die afdoppen en voor die luchtfilterslang iets verzinnen...
Een moert, een bout, twee ringetjes, een beetje siliconenpaking en wat fantasie????
Een moert, een bout, twee ringetjes, een beetje siliconenpaking en wat fantasie????
Nee geen siliconen pakking erin !!!!!
Als dit doorlekt in de slang kan het aangezogen worden door de turbo en slaat het misschien neer op je turbinewiel. Dan is het daaag turbo...
Trouwens, ik snap nu ook waarom mijn slangen NA de turbo zo vett zijn, dat is al die bagger uit de carterontluchting natuurlijk.
Ik ga vanaf dat freaking carterslangpotje gewoon weer een slang maken naar beneden, die de boel op straat dumpt.
Als dit doorlekt in de slang kan het aangezogen worden door de turbo en slaat het misschien neer op je turbinewiel. Dan is het daaag turbo...
Trouwens, ik snap nu ook waarom mijn slangen NA de turbo zo vett zijn, dat is al die bagger uit de carterontluchting natuurlijk.
Ik ga vanaf dat freaking carterslangpotje gewoon weer een slang maken naar beneden, die de boel op straat dumpt.
Laatst gewijzigd door Marius op do 23 aug 2001 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
grossie dan kun je net zo goed het gat open houden en alles weglaten...

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Hee Marius, en dan rij ik straks achter jou, over JOU oliespoor, raak IK in een slip en is MIJN GTT plat, en misschien ik ook!!!!!!!!!!!!!!
Nee daar is die catchtank nou voor, in de racerij verplicht.
groeten canonballman
Nee daar is die catchtank nou voor, in de racerij verplicht.
groeten canonballman
ik bedoel dus: Marius...etcOn 2001-08-23 10:19, grossie wrote:
grossie dan kun je net zo goed het gat open houden en alles weglaten...![]()
FF een beetje off-topic. Bij mijn vriendin thuis hebben ze een of ander "nieuw" landbouwwerktuig. Hier zit een Detroit Diesel (GM) V8 motor in (juist ja, hier horen ze in, die diesels).
Maar nu lekt dat ding iets olie uit de carterventilatie. Het zijn echt maar een paar druppels. Voor zover ik het kan zien heeft elke cilinderbank twee carterventilatieslangen. 1 heel kleintje en een hele grote per bank. Het lekt uit de kleine slangetjes. Kan het er nog iets mee te maken hebben dat het "ding" 2 jaar stil heeft gestaan ? Het begint nu trouwens, na een tijd lopen, wel minder te worden.
Maar nu lekt dat ding iets olie uit de carterventilatie. Het zijn echt maar een paar druppels. Voor zover ik het kan zien heeft elke cilinderbank twee carterventilatieslangen. 1 heel kleintje en een hele grote per bank. Het lekt uit de kleine slangetjes. Kan het er nog iets mee te maken hebben dat het "ding" 2 jaar stil heeft gestaan ? Het begint nu trouwens, na een tijd lopen, wel minder te worden.
we hebben laatst geexpirimenteerd met die cup aansluiting, maar kregen tijdens het rijden last van koppijn en dat kwam door de gassen die vanuit de carter-ontluchting de auto in kwamen.
wij hebben het uiteindelijk weer standaard aangesloten.
wij hebben het uiteindelijk weer standaard aangesloten.

Nou, een cup aansluiting zit dus niet op dat ding! Er is zelfs geen turbo op dat ding te bekennen. Is ook niet echt nodig, want dat ding heeft meer dan 200 pk. Die carterventilatieslangen eindigen gewoon een meter boven de grond. Men vroeg zich alleen af of de motor nog wel goed zou wezen, omdat er olie uit die slangetjes kwam.