Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
canonballman

Hai, ik ben aan mijn gtt het 1 en ander aan het veranderen met betrekking tot koelsysteem en carterventilatie. Hetzelfde als staat beschreven in het cup boek.

Nou staat daarin dat het toegestaan is om de koeling van het inlaatspruitstuk, carburateurvoet en turbo (watergekoelde) te laten vervallen.
Wat is jullie mening hierover, ik zit een beetje in tweestrijd

Zo denk ik erover: waterkoeling van turbo is goed voor levensduur en de olie hoeft minder te koelen waardoor deze `kouder` blijft bij het sporten. Laten zitten denk ik.

Waterkoeling van inlaatspruitstuk en carb.voet is geen koeling maar OPWARMING als de motor warm is. Je doet dus veel moeite om de inlaatlucht te koelen en deze wordt in het inlaatspruitstuk weer opgewarmd, met laten we zeggen 90-100 graden koelvloeistoftemp.

MAARRRRRRRRRRRRR: het inlaatspruitstuk zit vlak boven het uitlaatspr.stk. Misschien zou de inlaatlucht nou juist heter worden als de `koeling` vervalt?????

WIE O WIE?????

groeten van de canonballman
Marius

Het koelwater zorgt ervoor dat de warmte uit je inlaatspruitstuk meegetransporteerd wordt. Dit komt dan misschien wel in je blok terecht, maar uiteindelijk wordt dit toch wel dmv de radiator afgegeven aan de buitenlucht (vnl als je rijdt natuurlijk). Ik zou dit systeem zeker laten zitten. Uiteindelijk moet de warmte toch weg. En als je deze zich laat opstapelen door het niet af te voeren zorgt dit alleen maar voor meer spanningen in je materiaal, wat zorgt voor ene hogere slijtage van onderdelen (=bv scheuren inlaatspruitstuk)
Menno

Vechten, Marius? :lol:
Nee, geintje, maar ben 't niet helemaal met je eens. Die carburateur verwarming is bedoeld voor de winter. Benzine wil bij die barre kou maar moeizaam verdampen, en daarom helpen ze 't een handje door alles op te warmen. Je voorkomt zo tevens dat 's winters je carburateur bevriest:

De verdampende benzine kan zoveel warmte aan de carburateur onttrekken, dat ie onder 0 graden komt. Waterdamp uit de lcuth gaat er dan op bevriezen, netzolang totdat de hele doorlaat dichtgevroren zit. Ook dit wordt voorkomen met carburateur verwarming.

Vraag is natuurlijk hoe noodzakelijk 't allemaal is. We hebben in NL zowiezo niet echt barre winters. De thermostaat uit je intercooler mag je er hier bijvoorbeeld ook straffeloos uit halen, terwijl ie echt wel een functie heeft.

Voor mezelf is 't ongeveer 't eerste wat ik er af zou slopen. 't hele systeempje warmt namelijk ook de inlaatlucht op, en dat is wel 't laatste wat je wilt, zeker bij een turbo-motor. En ach, als 't in de winter echt ellende op gaat leveren, is 't toch altijd weer terug te klussen? Je zou 't zelfs alleen maar uit kunnen gaan schakelen met een kraantje of een stopje, dan kan je heel eenvoudig weer terug, mocht dat nodig zijn.
rev it like a rental
canonballman

He thanks luitjes, ik heb al een beslissing genomen: Move met die slangen, behalve de koeling van de turbo.

groeten
Sander
Contacteer:

Goede keuzen :d
Als je er een kraantje er tussen zet let er dan wel op of je alleen de spruitstuk en de carb.voet verwarming uit schakend! Anders gaat het misschien fout! :sad:

Gegroet :lol:
Sander
Contacteer:

Oja als je een keer het inlaatstuk er af haalt, moet je eigenlijk meteen van die warmte isolerende band om het uitlaadstuk doen. Schilt een hoop zegt men. :cool: Ga het binnen kort ook doen want dan moet hij er toch af. :d

:lol:
canonballman

Werkt dat goed dan die hittevaste band, laat dat niet los op den duur?
Quanta Costa en waar? En past er dan nog een hitteschild op?
in ieder geval bedankt voor de tip!

groeten Reinier
Sander
Contacteer:

Die hitte werende band verkopen ze bij :www.limpex-sport.nl (die zitten in Hilvarenbeek) Dit plakt op zich zelf niet, (bij mij weten)je moet het er om wikkelen en aan het eind met b.v. ijzerdraad vast zetten Je moet maar eens kijken, ze hebben twee soorten :d Gewonen (mooie prijs)en special voor de turbo.(duur) Ik koop die van de mooie prijs :d

:lol:

P.S. Canonballman kun je je I-mailadres naar mij I-mailen, heb een vraag aan jou!
Plaats reactie