Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Anonymous

Goedemorgen, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de gemiddelde Renault 5 GT Turbo rijder zijn auto warm rijd en af laat koelen. Ik rij nu meer dan een jaar in een 5GTT en hoor steeds meer verschillende versies?

wat is dus de goede methode?
Daaf (Davy)

Volgens mij moet je hem zo warmrijden als ik met mijn leaseauto doe. Ergo, koude motor = hoge toeren + toerenbegrenzer af en toe. Dat helpt de motor om snel warm te worden + zeker in de winter werkt je kachel dan sneller. bijkomend voordeel, je hoeft maar 3 jaar met die leasebak te doen dus dat houdt je motor wel vol. Warmrijden met beleid is egen issue.
Als ik een r5gt heb, dan installeer ik denk ik een olie temp meter, kan ik hem daar op warmrijden.

mzzl
Pieter
Contacteer:

- Ik laat hem altijd eerst ff stationair lopen (radio pakken en aanzetten, quintezz installeren, gordeltje om...etc)
- Dan rijdt ik minimaal 8 km rustig (nagenoeg) zonder turbodruk max 2500 toeren.
- rustig begin ik dan met het opbouwen van de turbodruk
- Dan na een kilometer of 8 durf ik wel voluit te gaan.

- afkoelen: eigenlijk meestal al een tijdje rustig rijden voor ik aankom (soms ook niet:grin:- )
- Dan (al heb ik honderd meter gereden) altijd even laten nadraaien en afhankelijk van hoe ik mijn turbo heb gebruikt tussen de 30sec en een minuut nadraaien. (als ik honderd meter heb gereden 10sec ofzo)
Goof

Nou, hoe het moet.......... kan je vertellen hoe ik het doe;

's-ochtends enkele minuten (2 of 3) laten draaien.
Vertrek met lage toerentallen, tot ong. 2000 rpm. tot we op werktemp. zijn.

Het uitdraaien/afkoelen van de motor hangt ook af van de mate waarin ik net voor aankomen op het gas gestaan heb, oftewel halve minuut tot enkele minuten.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Ik doe het altijd als volgt :

Stap in de gt start de auto en zet mijn radio aan, dan open ik mijn garagedeuren en rij hem rustig naar buiten daar laat ik hem gewoon lopen en doe mijn garagedeuren dicht.

Dan gaan we rijden en hou het 10 a 15 kilometer lang heel rustig en dan ga ik wat harder rijden als ik dan een kwartier a 20 minuten gereden heb wil ik hem wel eens open trekken (de laatste tijd niet zo vaak meer i.v.m. de heftige controles bij ons) dan als ik denk dat ik nog 20 minuten of een kwartier moet rijden om bij mijn bestemming te komen ga ik weer rustig rijden. Aangekomen daar laat ik hem een 5 minuten na draaien.

En terug het zelfde maar dan zonder de garagedeuren op en dicht te doen :smile:
Goof

On 2001-08-20 11:56, 10o wrote:

En terug het zelfde maar dan zonder de garagedeuren op en dicht te doen :smile:
Dan rij je 's-avonds dus DÓÓR de garagedeur heen??
Ook zonde.......... :lol::lol::lol:
Michel S.
Contacteer:

Ik doe het altijd zo.

Ik start het beestje en laat hem een tiental seconde draaien. Riem al omdoen, radio aan, zonnebril op. je kent het wel. Dan rij ik heel rustig weg. effe toeteren dat ik wegben, haha. Meestal kom ik na 700m meteen een berg tegen. Daar mag je 80 en ik tuf daar met een 50-60 omhoog, zonder turbo druk. De temp meter zit dan al op zijn weg naar het normaal punt. Na een km of 6-10, ligt aan het weer, begin ik iets in de toeren te klimmen. De turbo zal dan ook een ietsiepietsie uitslaan. Dan ga ik de turbo opwarmen door iets meer druk te vragen en af en toe de turbo druk een streepje of 4 hoog te laten komen(niet met volgas, maar met een dotje gas). Dit doe ik een paar keer totdat die een km of 5 heeft verslonden. Dan durf ik voluit te gaan zonder angst. Als ik dan weer naar huis kom trek ik hem door tot 100 Km/h boven op de berg en zet hem dan vrij. De berg(2,5 km ofzo) afrollen en hopen dat het op groen staat(de kachel staat inmiddels al op warm en draait volle toeren) als het groen is rem ik af tot 60km/h en rol door het dorp heen. Ik ga linksaf, klein bergje af en rol maar verder. ga naar recht, heb nog maar 35 op de klok en blijf rollen. Uiteindelijk ga ik naar link met 20 op de klok en rol zo de parkeerplaats op. Ik zet de motor na 5 sec uit, want hij heeft ongeveer 3 minuten stationair gelopen terwijl die koeling kreeg.

Bij de blauwe had ik nog wat extra's. Daar deed ik de ventilator voren nog eens aan en als ik thuis was, liet ik hem 30 sec draaien en zette dan de motor af en de elektrische pomp aan(21 turbo style). Deze circuleert het water nog een 18 minuten rond.

ieder heeft een beetje zijn eigen manier denk ik zo, terwijl ze allemaal een beetje op elkaar lijken.

groetjes
Marius

ha hier hebben we het volgens mij al wel eens eerder over gehad.

Met kouwe motor komt de turbodrukmeter natuurlijk niet van zijn plaats. Als ik dus hier ergens in de stad naartoe moet dan zijn dat altijd de langzame ritjes.
Als ik weet dat ik via de snelweg ergens naar toe moet ga ik of heel langzaam de snelweg op, maar meestal neem ik een omweg naar de snelweg toe zodat mijn blok al wat warm is.
Ik rijdt zeker bijna altijd 8 km warm, voordat het gas een beetje feller ingetrapt wordt.

Afkoelen, als je van de snelweg afgaat, de laatste paar km's rustig rijden. Sowieso als je weet waar je heeb gaat altijd het laatste stukje rustig rijden.
Dan altijd 1,5 a 2 min na laten lopen op parkeerplaats.
Anonymous

Volgens mij is het ook erg afhankelijk van het soort turbo dat je gebruikt: een water of een lucht gekoelde, en of je met overboost rijdt..

ik rij zelf met een bejaarde garret t2 luchtgekoeld, dus daarom rij ik hem altijd minimaal 30 minuten warm, en 10 minuten uit... (ja, ik ben die lul die s'ochtends altijd met 75 over de a27 hobbelt=)
che

Heb een olie temperatuur meter, dus warmrijden is voor mij een kwestie van op het metertje kijken wanneer ik de turbo kan gebruiken..., en uitrijden, lijkt me logisch..

Laatste stukje rustiger rijden en ongeveer een minuutje uitdraaien....

:smile:

ps Mclain... Als je verhuist wat dan???

Zo ie zo bij een berg, en daar zijn er in Nederland niet zoveel van :wink:
Laatst gewijzigd door che op ma 20 aug 2001 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Maar de temperatuurmeter zegt niets over de warmte van je olie, daar gaat het om. 's Zomers is die temp. meter namelijk zo maar op peil terwijl de olie nog niet echt heet genoeg is...
che

Sorry.. bedoel een extra olietemperatuur meter... plus een turbodrukmeter...

Daar moet het toch wel op te zien zijn?? :wink:

Vergelijk dus heel vaak de olie temp met de water temp en daar is echt geen "peil" op te trekken..... ben echt blij dat ik dat heb... zekerheid...
catrinus

Ik heb ook zo`n olietemp. meter en het is een genot. Geen twijfel meer of de olie warm genoeg is. Super in 1 woord
There will be plenty of time to rest when your dead
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Ja, ok :wink:
Vergelijk dus heel vaak de olie temp met de water temp en daar is echt geen "peil" op te trekken.....
:lol:
che

Ja....echt heerlijk... plus staat leuk...

Wil eigenlijk nog meer metertjes...gewoon voor de sier..

bijv... eentje voor je ruitenwisservloeistof, of een snelheidsmetertje op je achterruit, dat je kan zien hoe hard je achteruit rijdt.. dat soort dingen :wink:
catrinus

On 2001-08-20 22:54, che wrote:
Ja....echt heerlijk... plus staat leuk...

Wil eigenlijk nog meer metertjes...gewoon voor de sier..

bijv... eentje voor je ruitenwisservloeistof, of een snelheidsmetertje op je achterruit, dat je kan zien hoe hard je achteruit rijdt.. dat soort dingen :wink:
:lol::lol:
There will be plenty of time to rest when your dead
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Waar hebben jullie de temperatuuropnemer voor de olie zitten?
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
che

aan mijn peilstok vast....
Laatst gewijzigd door che op ma 20 aug 2001 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Marius

Catrinus heeft hem onder in zijn carterplug gat.
Tino
Erelid - RvT

[quote]
On 2001-08-20 23:08, che wrote:
aan mijn peilstok vast....
Laatst gewijzigd door Tino op ma 20 aug 2001 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

On 2001-08-20 11:46, grossie wrote:
- Ik laat hem altijd eerst ff stationair lopen (radio pakken en aanzetten, quintezz installeren, gordeltje om...etc)
- Dan rijdt ik minimaal 8 km rustig (nagenoeg) zonder turbodruk max 2500 toeren.
- rustig begin ik dan met het opbouwen van de turbodruk
- Dan na een kilometer of 8 durf ik wel voluit te gaan.

- afkoelen: eigenlijk meestal al een tijdje rustig rijden voor ik aankom (soms ook niet:grin:- )
- Dan (al heb ik honderd meter gereden) altijd even laten nadraaien en afhankelijk van hoe ik mijn turbo heb gebruikt tussen de 30sec en een minuut nadraaien. (als ik honderd meter heb gereden 10sec ofzo)
Anonymous

[quote]Soory ik drukte te vroeg op de Enter .. maar Grossie .. ik heb gehoord van Peter dat je in de haagse beemden woont? waarom organiseer jij niet eens een meeting hier in de buurt ? mzzl... wilfranc
Stefijn

Ik altijd:

Starten, meteen wegrijden (stationair laten lopen is niet goed, lichte belasting warmt de motor sneller op).

Dan moet ik een km of 2-3 naar de snelweg, min 2000, max 2500 toeren, geen turbo.

Op de snelweg is de watertemp dan bij het 1/3streepje (normaal niveau voor de zomer bij mijn zomerthermostaat, mijn winterthermostaat gaat snel tegen het 2/3 streepje) en dan rijd ik 5 km op de snelweg 90-95, die snelheid bereik ik dan met max 2 streepjes turbodruk, dus langzaam accelererend in V.

Ik weet dat de olie warm is als de oliedruk terugzakt bij stationair. Daarna ga ik de turbo meer gebruiken.

Afkoelen: altijd, standaard, 30 seconden nakoelen met draaiende motor en handmatig ingeschakelde radiateurfan.
Na een snelwegrit (bijv. bij tankstation) altijd langer (max 1 minuut).

Ik wil nog wel een keer een olietemperatuurmeter hebben. Wie weet waar ze een mooie hebben? Iets dat bij het dashboard van de GTT past?
che

10o...

Zat er al in toen ik hem kocht, maar kan je wel het email adres geven van waar ik hem kocht... Hij zit hier ook wel eens...

Ik mail het wel naar je ok???

10o...You've got meel...
Tino
Erelid - RvT

Aha vandaar dat vage mailtje. Ik zal hem effe mailen thank u
che

hehe....ok...:wink:
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Als je je motor na laat draaien, maar hij slaat af (in de versnelling) en je zet hem gelijk weer aan, hindert dit dan iets?
Of moet je dan gelijk weer even gaan rijden en de turbo gebruiken zodat je hem opnieuw kunt laten uitdraaien?
Abel
Über-Spammer

Als je vergeet te naa draaien en je otor staat dus al uit kun je hem gewoon weer starten hoor en dan nog een poosje laten na draaien. Het gaat er om dat de vloeistoffen blijven stromen. om je motor wat gelijkmatig na te koelen.

Stationair warm laten worden is niet verstandig, de motor heeft te weinig toeren voor een goede motor smering de onderkant van de cilinders word niet met olie bespat.

De manier van lijkt mij van Maclain en de clio 16V manier. dan blijft je koel-vloeistof nog een tijdje door stromen en koelt je motor gelijkmatig af.

Greetz Abel :wink:
Stefijn

Als de turbo echt heel erg heet is en je zet de motor uit dan kan de olie die op dat moment in de turbo aanwezig is verbranden en aanslag op de turbo veroorzaken. Dat is de voornaamste reden dat je je motor na een stevige rit 30-60 sec. moet laten lopen (niet zozeer voor de motor zelf).

Tenminste, zo heb ík het altijd begrepen :smile:
Anonymous

Volgens mij is dat ook de reden ja. Je blok word alleen maar heter.
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Maar als je hem dan gelijk weer laat lopen, dan hindert het niets toch? Dan gaat het 'proces' gewoon door toch?

Kan iemand misschien vertellen wat het nadraaien PRECIES inhoudt? Ja, ik weet dat het moet ivm de olie die in de turbo zit, maar hoe het precies werkt...
Anonymous

Olie word rondgepompt door je blok en je turbo. Als je je motor uitzet dan stop dit en fikt de olie in de turob weg als die te heet is. Als je hem laat draaien blijft 'ie de olie rondpompen en dus gaat er niets in de fik in de turbo.
Anonymous

voor de rest maakt het niets uit, want omdat er geen rijwsind koeling is word de boel alleen maar heter.
Abel
Über-Spammer

Ha het gaat dus alleen om de turbo, niet om de blok dat na draaien. duidelijk. :grin:

Mclain, is er geen turbo na loop iets te maken? alla G-lader?
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Thnx! :wink: Als je hem maar gelijk weer aanzet.
Met het nadraaien wordt dus de olie eruitgepompt. Ik dacht zelf altijd dat het schoepje die tijd nodig had om uit te draaien en de olie eruit te werken en dat bij het afzetten van de motor het schoepje stil kwam te staan en zo ook de olie. maar zodra je hem weer op contact zet gaat ie gewoon verder dus, niets aan de hand.
Ik heb wel eens gehoord van een turbobezitter dat 30 sec. ook genoeg is om de olie eruit te werken. Dus eigenlijk is langer dan een minuut overbodig? (Desondanks laat ik hem toch MINSTENS 1 minuut draaien :wink: )

<font size=1>[ This message was edited by: Mr. TX on 2001-10-09 10:28 ]</font>
Plaats reactie