Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Michel S.
Contacteer:

Ik was me net af aan het vragen of de R5 GT Turbo eigenlijk olie spray onder de zuigers heeft zoals de 21 turbo. Deze heeft dat wel als ik me goed herinner, maar heeft de 5 dit ook?
Michel S.
Contacteer:

De 5 heeft dit dus niet. Damn, moet ik dat 21 turbo blok uit elkaar gaan draaien om te kijken hoe dit gemakt is. Want dat lijkt me toch wel enorm handig en een stuk beter voor hem

groetjes
Tijn
Contacteer:

Ehm... als wij dus dingen uitproberen aan een race- of rallyauto, en we proberen ergens wat vermogen te vinden ofzo, dan gaan we dus met 1 ding tegelijk aan de gang....

testen, meten, afstelen, en pas als het goed is doen we weer een nieuw project.

Is het niet eens een idee om je auto rijdend te maken en dan gewoon eens te kijken hoe hij loopt?
strax heb je alles in elkaar zitten en geloof me, daarna kan je:

- a alles weer uit elkaar halen , wet van murphy, dus daar hoef je het niet om te laten.
- b nieuwe modificaties doorvoeren, je hebt altijd wel iets over het hoofd gezien, er loopt ergens iets qua temp niet goed, etc...
en:
- c drie maanden puzzellen welke aanpassing het nou is die de problemen veroorzaakt, aangezien nix meer standaard is en je het aan niemand kan vragen behalve jezelf.
Michel S.
Contacteer:

Ik wil eigenlijk alles in 1 keer doen, omdat ik geen zin heb om om de maand het blok eruit te tillen om een aanpassing te doen. Die oliepsray is iets ouds wat ook bij de R21 Turbo wordt gebruikt. Ik ga kijken of ik dat erop kan zetten om te zorgen dat het blokje ook blijft lopen onder deze extreme omstandigheden.

Maar zeer zeker dankje voor de tip

groetjes
canonballman

McLain, zeker de moeite waard zon zuigerbodem koeling, wordt overal aangeraden voor turbo motoren, maar inderdaad, niet op de 5. Zal lastig worden om te maken, maar zoals ik altijd zeg: Niet geschoten is altijd mis, of Wie niet waagt, die niet (pks) wint!!!!!!!

Tip(je): zon beetje alle VW turbodiesels (zelfs golf 2 geloof ik) hebben ook oliespray op de zuigerbodem staan.
Misschien makkelijk om goedkoop aan onderdelen te komen op een sloop.
Oja, sla er eens een vraagbaak van VW turbodieselmotoren op na. Daar staat geloof ik vaak iets in over het systeem en de vervanging van de sprayers.

groeten canonballman
en als je een goed idee hebt, ik hou me natuurlijk altijd aanbevolen als er (indirect weliswaar) pks te winnen zijn!
Menno

Zou je niet beter een onderblok van een 5 Alpine Turbo als basis kunnen gebruiken? Daar zitten wel van die oliesprayers in.
rev it like a rental
canonballman

JAAA!!!!!!! Waarom laat die klojo van een Louis ze dan weg op zijn supercinqer!!!!!
Menno

tja, 't zal wel teveel kosten. Ik snap zowiezo niet zo goed waarom ze toendertijd gestopt zijn met 't Alpine blok, en de GT hebben gemaakt op basis van een standaard 1400 motor.
rev it like a rental
canonballman

En was het oorspronkelijke blok ook niet een croosflow motor, met de inlaatkleppen aan de ene kant van de kop en de uitlaatkleppen aan de andere kant? Wat natuurlijk gunstiger is voor het vermogen en het bewerken van de in- en uitlaatkanalen?
En in de turbo 1 en 2 lagen volgens mij ook die blokken, maar dan met injectie en 4 afzonderlijke inlaatbuizen.
canonballman

Maar ik heb er zojuist nog iets over gelezen schiet me nou te binnen, wat waarschijnlijk ook met die motorkeuze te maken zal hebben.
De Alpientjes (turbo) en Gordini (in GB)waren projecten die uitbesteedt werden aan die bedrijven, en de GT Turboos werden geheel in eigen Renault huis ontworpen.
Daarom werd er, om kosten te drukken, natuurlijk uitgegaan van die C motor, of had jij dit ook al opgemerkt?????? Kweet het niet meer.
Wnat kijk naar VW: Die 90 pk TDI motor....in hoeveel verschillende merken en typen heeft die wel niet gelegen. VW, Skoda, Seat, Audi........Polo, Golf, Passat, Transporter, Octavia, Ibiza, Cordoba, Toledo, Alhambra enzzzzzzzzzzzz.
groeten
Heino

die oliespray is bedoeld om de bodem van de zuigers te koelen ten einde de thermische belasting te verlagen,je kunt natuurlijk ook op andere manieren zorgen dat er zo koud mogelijk mengsel naar binnen wordt geblazen door ervoor te zorgen dat de intercooler zoveel mogelijk wind vangt ,btw. op een fuego turbo zit zelfs een ventilator achter de intercooler ik wil toch eens kijken of ik daarvoor ook de ruimte kan creéren in de GTT
catrinus

On 2001-08-15 22:14, Heino wrote:
die oliespray is bedoeld om de bodem van de zuigers te koelen ten einde de thermische belasting te verlagen,je kunt natuurlijk ook op andere manieren zorgen dat er zo koud mogelijk mengsel naar binnen wordt geblazen door ervoor te zorgen dat de intercooler zoveel mogelijk wind vangt ,btw. op een fuego turbo zit zelfs een ventilator achter de intercooler ik wil toch eens kijken of ik daarvoor ook de ruimte kan creéren in de GTT
Dat is een goed idee Heino. Maar waar gaat dan het expansievat heen. Achter het schutbord? het zou wel mooi zijn als het lukte
There will be plenty of time to rest when your dead
Michel S.
Contacteer:

On 2001-08-15 22:14, Heino wrote:
Klopt. de Fuego heeft een ventilator achter de intercooler. Maar als je goed kijkt zie je dat die ventilator op de carburateur is gericht volgens mij. Volgens mij is het een carburateur koeling. maar kan het natuurlijk mis hebben.

groetjes
Plaats reactie