info van tevoren:
olie goudkleurig
koelvloeistof groen
het goedje leek een beetje op Whiskey cream. Het is heel vet (dat gebeurd weleens vaker met olie) en gebroken wit van kleur...
Ik heb het in een glas opgevangen, na een tijdje was het spulletje nog steeds troebel en was het nog steeds een egaal goedje (geen verschil met bovenste en onderste laag).
het koelsysteem is brandschoon koelvloeistof is overal (heb radiateur weer weggehaald) gewoon zuiver.
olie goudkleurig
koelvloeistof groen
het goedje leek een beetje op Whiskey cream. Het is heel vet (dat gebeurd weleens vaker met olie) en gebroken wit van kleur...
Ik heb het in een glas opgevangen, na een tijdje was het spulletje nog steeds troebel en was het nog steeds een egaal goedje (geen verschil met bovenste en onderste laag).
het koelsysteem is brandschoon koelvloeistof is overal (heb radiateur weer weggehaald) gewoon zuiver.
mmm, klinkt moeilijk.
Op zich zit er aardig wat vocht in de olie/in 't blok als je 'm een paar keer koud gestart hebt. Normaal zie je dit als mayonaise aan de vuldop. ('t zelfde als bij een lekke koppakking, alleen dit verdwijnt weer als de motor warm wordt)
Misschien is 't slim om ff olie af te tappen, en te kijken of alle litertjes er zo onguur uit zien?
Op zich zit er aardig wat vocht in de olie/in 't blok als je 'm een paar keer koud gestart hebt. Normaal zie je dit als mayonaise aan de vuldop. ('t zelfde als bij een lekke koppakking, alleen dit verdwijnt weer als de motor warm wordt)
Misschien is 't slim om ff olie af te tappen, en te kijken of alle litertjes er zo onguur uit zien?
rev it like a rental
De olie die er nog in zit dan?
Ik heb gisteren gepeild nadien.
Het peil was natuurlijk ver beneden min., maar het belangrijkste: de olie aan de pijlstok was wel weer helder. Ik heb mijn oliedop eigenlijk niet eraf gehaald, dus ik weet niet hoe het er daar uit ziet.
note: mijn auto heft zes weken stilgestaan
ik heb hem al wel een week of bier geleden helemaal leeggehaald. Alle gaten en slangen natuurlijk een prop papier in gestopt, maar ik kan me voorstellen dat er toch behoorlijk wat vocht in mijn oliesysteem terecht is gekomen...
Zou dat kunnen verklaren dat mijn olie er als mayonaise uitziet?
Ik heb gisteren gepeild nadien.
Het peil was natuurlijk ver beneden min., maar het belangrijkste: de olie aan de pijlstok was wel weer helder. Ik heb mijn oliedop eigenlijk niet eraf gehaald, dus ik weet niet hoe het er daar uit ziet.
note: mijn auto heft zes weken stilgestaan

Zou dat kunnen verklaren dat mijn olie er als mayonaise uitziet?
waar het hart van vol is....ik heb hem al wel een week of bier geleden helemaal leeggehaald.
Je zou 't voor de zekerheid ff af kunnen tappen, om te kijken of 't allemaal van die vieze smurrie is. Als 't wel mee valt, knikker je 't er weer in, en laat je 'm rustig warm draaien.
rev it like a rental
ik haal het er allemaal uit en ik doe er gewoon weer nieuwe olie in. Bijn alles is er toch uit. Kan ik beter gelijk alles verversen. Een paar tientjes...
Ik vermoed dat de olie in mijn carterpannetje schoon is, want olie aan oliepijlstok is schoon...
enne, reinigingsmiddeltje?
enne, Goof, bedankt voor je medeleven, ik weet zeker dat een hoop mensen een hoop leren van mijn stommiteiten...
Ik vermoed dat de olie in mijn carterpannetje schoon is, want olie aan oliepijlstok is schoon...
enne, reinigingsmiddeltje?
enne, Goof, bedankt voor je medeleven, ik weet zeker dat een hoop mensen een hoop leren van mijn stommiteiten...
stommiteiten? valt toch wel mee, gewoon leuk leerprocesje, don't panic.
OK, goed plan, nieuwe olie, en lekker warm draaien. Reinigingsmiddeltjes ken ik niet voor dit doel, maar misschien kijk ik daar wel te weinig TellSell voor,
.
Is ook niet nodig hoor, olie heeft zelf wel een reinigende werking, en de pakkingverwijderaar enzo dampen er wel uit als 't warm wordt.
Succes
OK, goed plan, nieuwe olie, en lekker warm draaien. Reinigingsmiddeltjes ken ik niet voor dit doel, maar misschien kijk ik daar wel te weinig TellSell voor,

Is ook niet nodig hoor, olie heeft zelf wel een reinigende werking, en de pakkingverwijderaar enzo dampen er wel uit als 't warm wordt.
Succes
rev it like a rental
OK,
thnx, als ik thuis ben ga ik gelijk weer aan de slag.
En je hebt gelijk: het is een leerproces. Maar als het fout gaat is het wel een duur leerproces. Maar laten we daar ff niet vanuit gaan en hopen dat het probleem opgelost is met het aandraaien van de adapter voor mijn oliefilter en het opnieuw verversen van mijn olie...
Ik hou jullie weer op de hoogte. Bedankt voor de hulp tot nu toe.
thnx, als ik thuis ben ga ik gelijk weer aan de slag.
En je hebt gelijk: het is een leerproces. Maar als het fout gaat is het wel een duur leerproces. Maar laten we daar ff niet vanuit gaan en hopen dat het probleem opgelost is met het aandraaien van de adapter voor mijn oliefilter en het opnieuw verversen van mijn olie...
Ik hou jullie weer op de hoogte. Bedankt voor de hulp tot nu toe.
-
Hee Grossie,
Je kan proberen er Engine Flush of OilTreatment van Valvoline in te gooien voordat je gaat verversen. +- 20 min stationair laten lopen en dan verversen. Lees wel effe de gebruiksaanwijzing.Schijnt de hele teringzooi van binnen schoon te maken. Dan effe nieuwe olie erin en dan zou het OK moeten (kunnen zijn). Zo'n flesje kost ong 17 piek
Je kan proberen er Engine Flush of OilTreatment van Valvoline in te gooien voordat je gaat verversen. +- 20 min stationair laten lopen en dan verversen. Lees wel effe de gebruiksaanwijzing.Schijnt de hele teringzooi van binnen schoon te maken. Dan effe nieuwe olie erin en dan zou het OK moeten (kunnen zijn). Zo'n flesje kost ong 17 piek
Ik kan het altijd proberen natuurlijk.
Moet ik dat in mijn oude (vervuilde) olie gooien??
Ik weet niet of de smeerfilm van mayo zo goed is???
Ik kan ook een paar liter goedkope 15W40 kopen. goedje erin en daarna aftappen en verversen met 10W40????
Maar, ik zit in fase 2 van het proces koppakking vervangen. Gisteren heeft het blokkie in totaal 10 minuten gelopen, maar toen ik die olie zag heb ik hem afgezet. Volgens de vraagbaak moet ik hem 20 min laten lopen en daarna kop natrekken en kleppen opnieuw stellen.
Moet ik dat eerst doen, of 10 minuten met goedje erin, kop natrekken, nog een keer tien minuten met goedje erin, en dan verversen?
of maakt het niet zoveel uit of het 20min of 30min is. Het blokkie moet in ieder geval een keer warm worden voor de kop nagedraaid moet worden lijkt mij. Dus kan ik beter nog een keer 20 minuten achter elkaar de motor laten draaien en dan zooi natrekken en stellen...???
Moet ik dat in mijn oude (vervuilde) olie gooien??
Ik weet niet of de smeerfilm van mayo zo goed is???
Ik kan ook een paar liter goedkope 15W40 kopen. goedje erin en daarna aftappen en verversen met 10W40????
Maar, ik zit in fase 2 van het proces koppakking vervangen. Gisteren heeft het blokkie in totaal 10 minuten gelopen, maar toen ik die olie zag heb ik hem afgezet. Volgens de vraagbaak moet ik hem 20 min laten lopen en daarna kop natrekken en kleppen opnieuw stellen.
Moet ik dat eerst doen, of 10 minuten met goedje erin, kop natrekken, nog een keer tien minuten met goedje erin, en dan verversen?
of maakt het niet zoveel uit of het 20min of 30min is. Het blokkie moet in ieder geval een keer warm worden voor de kop nagedraaid moet worden lijkt mij. Dus kan ik beter nog een keer 20 minuten achter elkaar de motor laten draaien en dan zooi natrekken en stellen...???
blablablablabla:lol:
-
Denk dat het handig is om eerst die kop na te trekken.
Wat je zegt...blablablabla,
Ik zou gewoon alle olie eruithalen, 15W40 erin keilen, kop natrekken. Vervolhens die Valvoline rotzooi erin doen. En dan weer olieverversen.Dan zou de hele zooi schoon moeten zijn.
Je kan natuurlijk ook elke keer nadat je gereden hebt de olie verversen. Weet je zeker dat ie goed is. Wanck wanck wanck. Geintje
mzzl
Wat je zegt...blablablabla,
Ik zou gewoon alle olie eruithalen, 15W40 erin keilen, kop natrekken. Vervolhens die Valvoline rotzooi erin doen. En dan weer olieverversen.Dan zou de hele zooi schoon moeten zijn.
Je kan natuurlijk ook elke keer nadat je gereden hebt de olie verversen. Weet je zeker dat ie goed is. Wanck wanck wanck. Geintje
mzzl
Ik ga denk ik zo even een doos 150 x PH 4546 en een vat olie bestellen, dan kan ik weer een maandje vooruit...
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:
maar ff serieus, kan geen kwaad om ff 20minuten met 15W40 stationair te laten draaien en dit vervolgens te verversen met 10W40?
Dan doe ik het zo:
- olie aftappen
- adapter oliefilter aandraaien
- 15W40 + additief erin kijlen
- 20 min. draaien stationair
- kop natrekken
- olie verversen 10W40
na 2.5uur: kleppen stellen
- proefrit -> alles goed
- jullie niet meer lastig vallen met mijn vragen
- jullie vertellen dat het goed is gekomen en dat ie loopt als een zonnetje
-

maar ff serieus, kan geen kwaad om ff 20minuten met 15W40 stationair te laten draaien en dit vervolgens te verversen met 10W40?
Dan doe ik het zo:
- olie aftappen
- adapter oliefilter aandraaien
- 15W40 + additief erin kijlen
- 20 min. draaien stationair
- kop natrekken
- olie verversen 10W40
na 2.5uur: kleppen stellen
- proefrit -> alles goed
- jullie niet meer lastig vallen met mijn vragen
- jullie vertellen dat het goed is gekomen en dat ie loopt als een zonnetje
-

-
Ik heb dit nog nooit zo bij de hand gehad, dus zeker weten doe ik het niet. Op zijn jan boeren fluitjes zeg ik: als je die vuile olie eruit haalt en er een half uurtje mee draait, moe geen kwaad kunnen mi. Dan heb je ook die Valvoline rotzooi erin gegooid en zou dit eea schoon moeten maken. Dan verversen. Moet goed komen.
Wat denk de rest ervan.
iig succes
mzzl
Wat denk de rest ervan.
iig succes
mzzl
Volgens mij zou dit alleen uitmaken als je van synthetische olie naar semi-synthetische olie zou gaan...
ìk ben zover gekomen:
- oliefilterhuis aandraaien (heeft me wel weer een oliefilter gekost)
- olie aftappen
- 15W40 in blok gieten
- starten, tikken lopen
- en weer die onbalans. Hij ging op steeds minder cilinders lopen.
- bougies schoongemaakt. Maakt steeds minder uit, hij blijft kut lopen (gisteren hetzelfde probleem, maar na twee keer bougies schoongemaakt te hebben liep ie goed)
- en nog steeds die oliestroom. Ik weet nu bijna zeker dat het uit de buurt van mijn oliedruksensor komt.
Je hebt een slang lopen vanaf de turbo, dan die bout haaks op de slang waarmee de slang ook in het blok zit
- dan de oliedruksensor haaks op de leiding geschroefd
- dan iets in het verlengde van deze leiding waarvan jullie me gaan vertellen wat het is, maar ik heb het idee dat die ook van alles met de oliedruk te maken heeft.
Daar komt het stroompje vandaan.
pluspnt, de olie die eruit komt stromen is helder (niet dat mijn ouders blij zijn met weer een sliert olie voor de deur) dat is al een pluspunt.
Ik heb die plugringetjes verwarmd en teruggezet, en de oliestroom verminderde, maar hield niet op.
dus nu heb ik de volgende problemen:
-hij loopt beroerd (misschien zijn mij bougies inmiddels wel verrot ($$$$$))
-er komt olie uit mijn oliedruksensor (of in ieder geval in de buurt ervan
ff koppakkingkje vervangen
- oliefilterhuis aandraaien (heeft me wel weer een oliefilter gekost)
- olie aftappen
- 15W40 in blok gieten
- starten, tikken lopen
- en weer die onbalans. Hij ging op steeds minder cilinders lopen.
- bougies schoongemaakt. Maakt steeds minder uit, hij blijft kut lopen (gisteren hetzelfde probleem, maar na twee keer bougies schoongemaakt te hebben liep ie goed)
- en nog steeds die oliestroom. Ik weet nu bijna zeker dat het uit de buurt van mijn oliedruksensor komt.
Je hebt een slang lopen vanaf de turbo, dan die bout haaks op de slang waarmee de slang ook in het blok zit
- dan de oliedruksensor haaks op de leiding geschroefd
- dan iets in het verlengde van deze leiding waarvan jullie me gaan vertellen wat het is, maar ik heb het idee dat die ook van alles met de oliedruk te maken heeft.
Daar komt het stroompje vandaan.
pluspnt, de olie die eruit komt stromen is helder (niet dat mijn ouders blij zijn met weer een sliert olie voor de deur) dat is al een pluspunt.
Ik heb die plugringetjes verwarmd en teruggezet, en de oliestroom verminderde, maar hield niet op.
dus nu heb ik de volgende problemen:
-hij loopt beroerd (misschien zijn mij bougies inmiddels wel verrot ($$$$$))
-er komt olie uit mijn oliedruksensor (of in ieder geval in de buurt ervan
ff koppakkingkje vervangen
het is trouwens maar goed dat ik ff goed naar de omgeving van mijn oliefilter keek, want wat zag ik tot mijn grote verbazing:
Mijn motorsteun hoort met drie bouten in mijn blok vast te zitten...
Nu hing hij nog aan 1 bout die er al half uitgetrild was...lekker hoor. Ik dacht nog wel daqt ik ze zo goed had aangedraaid. Toch maar even een tube locktide kopen morgen...
Mijn motorsteun hoort met drie bouten in mijn blok vast te zitten...
Nu hing hij nog aan 1 bout die er al half uitgetrild was...lekker hoor. Ik dacht nog wel daqt ik ze zo goed had aangedraaid. Toch maar even een tube locktide kopen morgen...
eeuuuhhhhh,
dat plugringetje, moet dat tussen bout en leiding of tussen leiding en blok?????
hij zit in ieder geval tussen bout en leiding en ik denk dat daar het probleem wel eens zou kunnn zitten...
wat denken jullie??? Morgen de hele dag vrij genomen, kan ik ff doorwerken
maar nu dat verrotte lopen nog...
dat plugringetje, moet dat tussen bout en leiding of tussen leiding en blok?????
hij zit in ieder geval tussen bout en leiding en ik denk dat daar het probleem wel eens zou kunnn zitten...
wat denken jullie??? Morgen de hele dag vrij genomen, kan ik ff doorwerken
maar nu dat verrotte lopen nog...
Jepz... en een nieuw oliefilter misschien dan?
20 min stationair? Zeggen ze dat echt? Je kan denk ik beter een stukje rijden rustig dan is het blok veel sneller op temperatuur. Dat is nodig voor de juiste viscositeit van de olie, die smeert niet goed bij een koud blok.
Ik wil me nu ook een GTturbo kopen. Ben tijdje aan mazda 1.6GTX geweest maar zover doorgestampt dat mijn bigend lager naar de haaien is. Hoe zit dat met die 5jes zijn die een beetje solide of is er naar de eerste goede scheurpartij al wat aan? Groeten!
20 min stationair? Zeggen ze dat echt? Je kan denk ik beter een stukje rijden rustig dan is het blok veel sneller op temperatuur. Dat is nodig voor de juiste viscositeit van de olie, die smeert niet goed bij een koud blok.
Ik wil me nu ook een GTturbo kopen. Ben tijdje aan mazda 1.6GTX geweest maar zover doorgestampt dat mijn bigend lager naar de haaien is. Hoe zit dat met die 5jes zijn die een beetje solide of is er naar de eerste goede scheurpartij al wat aan? Groeten!
Heeft er verder iemand ervaring met 't natrekken van de kop? Bij de 21 wordt 't ook voorgeschreven, Renault heeft een service-mededeling uitgegeven waarin ze 't voor de J-motoren afraden, omdat 't olie-zweten op zou kunnen leveren. Misschien wijs om ff met een dealer te bellen?
rev it like a rental
ik heb eergisteren een nieuw oliefilter gemonteerd, gisteren heb ik ook een nieuwe oliefiler gemonteerd...
ik heb de kop van zowel de 5 als van de 21 nagetrokken volgens de voorschriften. Van zweten kan ik bij de 21 echt niet spreken. En die blok heeft nu al wat meegemaakt. Maar dat zijn dus mijn bevindingen.On 2001-08-14 09:11, Menno wrote:
Heeft er verder iemand ervaring met 't natrekken van de kop? Bij de 21 wordt 't ook voorgeschreven, Renault heeft een service-mededeling uitgegeven waarin ze 't voor de J-motoren afraden, omdat 't olie-zweten op zou kunnen leveren. Misschien wijs om ff met een dealer te bellen?
groetjes
Laatst gewijzigd door Michel S. op di 14 aug 2001 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
OK, update 1002
goed nieuws!!!
- Aan beide zijden (tussen bout en leiding en tussen leiding en blok)nieuw plugringetje... lekken is gestopt
- dat beroerde lopen kwam doordat ik mijn choke een stukje opentrok als ik startte. Nu geprobeerd zonder choke en hij loopt als een zonnetje (ik moet wel nog mijn kleppen ff stellen, ze tikken ook wel een beetje)
Ik ben vergeten om die zooi erbij te gooien, maar de oliefilm in mijn kleppendeksel ziet er goed uit. Aan de binnenkant van dop wel wit, ook na 20 minuten draaien.
Nu dus kop natrekken, kleppen stellen, toch maar ff draaien met dat oliesysteemreinigingsspul en olie verversen.
Dan is het klaar...

goed nieuws!!!
- Aan beide zijden (tussen bout en leiding en tussen leiding en blok)nieuw plugringetje... lekken is gestopt

- dat beroerde lopen kwam doordat ik mijn choke een stukje opentrok als ik startte. Nu geprobeerd zonder choke en hij loopt als een zonnetje (ik moet wel nog mijn kleppen ff stellen, ze tikken ook wel een beetje)
Ik ben vergeten om die zooi erbij te gooien, maar de oliefilm in mijn kleppendeksel ziet er goed uit. Aan de binnenkant van dop wel wit, ook na 20 minuten draaien.
Nu dus kop natrekken, kleppen stellen, toch maar ff draaien met dat oliesysteemreinigingsspul en olie verversen.
Dan is het klaar...

inderdaad,
nu eerst ff bouten voor mijn motorsteun halen en locktide, want ik zie het niet zitten als ze een keer helemal lostrillen...
nu eerst ff bouten voor mijn motorsteun halen en locktide, want ik zie het niet zitten als ze een keer helemal lostrillen...
na zes weken geen turbo gevoeld te hebben onder mijn rechtervoet is mijn eerste proefrit geslaagd...

nadat ik mijn kleppen had gesteld liep mijn motortje beter dan dat ie ooit gedaan had...
ik was even vergeten hoe het was...

nadat ik mijn kleppen had gesteld liep mijn motortje beter dan dat ie ooit gedaan had...
[quote]
On 2001-08-14 18:38, grossie wrote:
na zes weken geen turbo gevoeld te hebben onder mijn rechtervoet is mijn eerste proefrit geslaagd...

lekker he' DAT GEVOEL VAN die GT
gefeliciteerd
groetjes mario
On 2001-08-14 18:38, grossie wrote:

lekker he' DAT GEVOEL VAN die GT

groetjes mario
Never drive faster than your angels can fly
Gisteren natuurlijk weer gereden, bij het starten een heel klein beetje mijn choke gebruikt. En hij liep weer beroerd. Toen mijn choke uitgezet en hij begon na een tijdje weer goed te lopen.
Als ik gas los heb gelaten, hapert ie ook even bij het optrekken.
Kwestie van afstellen??????
En Chris, inrijden, ik haat inrijden

, maar ja, even geduld nog...
Als ik gas los heb gelaten, hapert ie ook even bij het optrekken.
Kwestie van afstellen??????
En Chris, inrijden, ik haat inrijden

Klinkt inderdaad als afstellen van je carburateur.
Als je trouwens alleen je koppakking hebt vervangen, hoef je 't op zich niet echt in te rijden. Wel eerst ff rustig aan, zorgen dat ie een paar keer warm en weer koud is geweest, dan zet de pakking zich, en dan kan die weer.
Of heb je nog meer vervangen?
Als je trouwens alleen je koppakking hebt vervangen, hoef je 't op zich niet echt in te rijden. Wel eerst ff rustig aan, zorgen dat ie een paar keer warm en weer koud is geweest, dan zet de pakking zich, en dan kan die weer.
Of heb je nog meer vervangen?
rev it like a rental