he mensen, dit is de eerste keer dat ik een koppakking vervang, dus ik zal hierna misschien nog wel een aantal vraagjes hebben.
Nu het volgende:
hoe moeten je zuigers en je verbrandingsruimte eruit zien als je koppie eraf is. Bij mij zijn ze namelijk nogal zwart aangeslagen. Ik weet dat het er niet bij hoeft te liggen alsof het net gepoetst is, maar ik wil het gewoon even weten. Ik ben het nu aan het schoonmaken met benzine en er zit best veel zwarte aanslag op.
p.s. koppakking is in 180.000km geen een keer vervangen...
Nu het volgende:
hoe moeten je zuigers en je verbrandingsruimte eruit zien als je koppie eraf is. Bij mij zijn ze namelijk nogal zwart aangeslagen. Ik weet dat het er niet bij hoeft te liggen alsof het net gepoetst is, maar ik wil het gewoon even weten. Ik ben het nu aan het schoonmaken met benzine en er zit best veel zwarte aanslag op.
p.s. koppakking is in 180.000km geen een keer vervangen...
aanvullende info. Een bout van mijn inlaatspruitstuk ontbrak, daar is dus een hoop zooi doorheen gekomen...
De zuigers mogen best een beetje zwart zijn van de aanslag, zolang het maar niet zo is dat ze verbrand zijn. Maar dat denk ik niet zo. Gewoon een hoop hyper-clean, brake-cleaner of carburateur reiniger op mikken. Bij de 21 turbo wat ik heb gereviseerd kreeg ik de zuigers weer aan het uitzien alsof ze nieuw waren, en het ding had inmiddels al 150.000 achter de rug.
dus effe goed schoonmaken en kijken of het zwarte dan hoofdzakelijk verwijderd is.
groetjes
dus effe goed schoonmaken en kijken of het zwarte dan hoofdzakelijk verwijderd is.
groetjes
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Laat je de kop wel vlakken??
Nee, ik laat de kop niet vlakken. Dat mag niet bij GTturbotjes toch?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja officieel mag het niet, maar heb je hem gecontroleerd of ie krom is??????
Is vaaaaak wel het geval namelijk!
Licht vlakken is zeer aan te raden.
Zelfs bij GT tuning in Engeland raden ze aan om altijd bij een vervanging van de koppakking de kop licht te vlakken. Kijk maar op hun site, ik geloof bij cilinderkoppen e.d.
Is vaaaaak wel het geval namelijk!
Licht vlakken is zeer aan te raden.
Zelfs bij GT tuning in Engeland raden ze aan om altijd bij een vervanging van de koppakking de kop licht te vlakken. Kijk maar op hun site, ik geloof bij cilinderkoppen e.d.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
En over dat eraf halen van de kop:
Je moet de MIDDELSTE VOORSTE cilinderkopbout alleen een klein beetje los laten staan zodat ie de kop nog op zn plaats houdt.
Alle andere bouten kun je verwijderen. De kop hoeft er niet echt 'afgedraaid' te worden, maar je moet m eerst een cm op en neer draaien om die middelste voorste kopbout. Als je dit niet doet ZOUDEN 1 of meerder cilinderbussen kunnen blijven plakken aan de koppakking, met alle nare gevolgen van dien (inwendige lekkages)
succes ermee
Je moet de MIDDELSTE VOORSTE cilinderkopbout alleen een klein beetje los laten staan zodat ie de kop nog op zn plaats houdt.
Alle andere bouten kun je verwijderen. De kop hoeft er niet echt 'afgedraaid' te worden, maar je moet m eerst een cm op en neer draaien om die middelste voorste kopbout. Als je dit niet doet ZOUDEN 1 of meerder cilinderbussen kunnen blijven plakken aan de koppakking, met alle nare gevolgen van dien (inwendige lekkages)
succes ermee
Ja, dat heb ik zo gedaan. Mijn kop ligt er al af. Hoe kan ik controleren of mijn kopkrom is? buiten ernaar kijken?
Krom als een hoepel, of maar een beetje krom, gewoon altijd laten vlakke. de reden waarom je de koo niet mag laten vlakken is omdat dan de compressie verhouding veranderd en je iets meer vermogen zou kunnen krijgen, en dan vervalt de GARANTIE. Maar die hebben we niet meer. Wanneer je de kop vlakt, heb je het echt over micrometers. Want bij vlakken wordt echt niet veel eraf gehaald. Dus ik zou het wel laten doen. Heb tot nu toe alle blokjes wat ik onder mijn handen heb gehad laten vlakken. Anders sta je over 2 maanden weer te kutten omdat de koppakking wederom kapot is, omdat je kop een beetje krom was en dus niet goed(recht) afsloot.
Ik zou de kop laten vlakken en meteen de kleppen en klepzittingen opnieuw laten slijpen. Koste bij 200 piek. Wel weer meer uitgaven. maar je blok heeft nu 180.000 gelopen. De passingen zijn niet meer zo goed, en het is niet de bedoeling dat je bij 210.000 het ding weer eraf moet halen omdat de kleppen niet meer goed sluiten. Dat zou meer geld kosten dan die 200 wat je nu kwijt bent.
als je nog vragen hebt, laat maar horen
groetjes
Ik zou de kop laten vlakken en meteen de kleppen en klepzittingen opnieuw laten slijpen. Koste bij 200 piek. Wel weer meer uitgaven. maar je blok heeft nu 180.000 gelopen. De passingen zijn niet meer zo goed, en het is niet de bedoeling dat je bij 210.000 het ding weer eraf moet halen omdat de kleppen niet meer goed sluiten. Dat zou meer geld kosten dan die 200 wat je nu kwijt bent.
als je nog vragen hebt, laat maar horen
groetjes
te laat!!!
Kop zit alweer terug. Ik heb op alle mogelijke manieren met hulpstukken gekeken of hij krom was, maar ik kon echt geemn micrometer kromheid ontdekken.
Als ik over een tijd met hetzelfde probleem zit laat ik hem wel vlakken en reviseren of koop ik gewoon een nieu blokkie...
Kop zit alweer terug. Ik heb op alle mogelijke manieren met hulpstukken gekeken of hij krom was, maar ik kon echt geemn micrometer kromheid ontdekken.
Als ik over een tijd met hetzelfde probleem zit laat ik hem wel vlakken en reviseren of koop ik gewoon een nieu blokkie...
Nog een dingetje.
Hoe moet ik mijn CO2 afstellen...
Ik heb een carb revisiesetje gemonteerd (membraampjes, pakkingen ringetjes) en de diameter van mijn sproeiers niet veranderd. Ikneem aan datmijn stationairschroef dan ook iet aangepast hoeft te worden...???
Hoe moet ik mijn CO2 afstellen...
Ik heb een carb revisiesetje gemonteerd (membraampjes, pakkingen ringetjes) en de diameter van mijn sproeiers niet veranderd. Ikneem aan datmijn stationairschroef dan ook iet aangepast hoeft te worden...???
Co2 afstellen kun je zelf niet doen, of je moet daar zo'n apparaat voor hebben. Kosten een paar pieken, dus ik denk niet dat je dat hebt. CO moet je laten afstellen door de garage of nog beter de auto helemaal laten afstellen door een tuningsbedrijf met eventueel rollerbank.
groetjes
groetjes
Ok,
klaar...
starten, tikken, lopen...
na enkele seconden onbalans. Ik had het idee dat ie op twee a drie cilinders liep ofzo en zwarte rook uit de uitlaat.
Ik heb:
- koppakking vervangen
- bougies/ verdelerkap/ rotor/ bouiekabels vervangen
- carburateur gereviseerd
en wat kleine dingetjes die niet terzake doen.
olie: 10w40
Kop heb ik eraf gehaald, schoongemaakt met remmenreiniger (evenals de zuigers), niet laten vlakken. Ik heb erop gelet dat er geen viezigheid in de oliekanalen kwam. Toen koppakking ertussen, volgens voorschriften in goede volgorde eerst allemaal met 30Nm, toen allemaal met 60-65Nm, daarna kleppen gesteld en alles teruggezet.
Lijkt mij:
- of ik ben niet voorzichtig genoeg geweest en er is viezigheid in mijn verbrandingsruimtes gekomen ofzo en bougies zijn vet?? ga ik eerst even controleren, zou ook zwarte rook verklaren...
- ik ben niet voorzichtig genoeg geweest en het vuil in een aantal verbrandingsruimtes is gaan slijpen en heeft de compressie weggehaald (na enkele seconden misschien een beetje sterk)
Weten jullie het? ik ga eerst ff mijn bougietjes eruit draaien om te kijken of ze vet zijn...
klaar...
starten, tikken, lopen...
na enkele seconden onbalans. Ik had het idee dat ie op twee a drie cilinders liep ofzo en zwarte rook uit de uitlaat.
Ik heb:
- koppakking vervangen
- bougies/ verdelerkap/ rotor/ bouiekabels vervangen
- carburateur gereviseerd
en wat kleine dingetjes die niet terzake doen.
olie: 10w40
Kop heb ik eraf gehaald, schoongemaakt met remmenreiniger (evenals de zuigers), niet laten vlakken. Ik heb erop gelet dat er geen viezigheid in de oliekanalen kwam. Toen koppakking ertussen, volgens voorschriften in goede volgorde eerst allemaal met 30Nm, toen allemaal met 60-65Nm, daarna kleppen gesteld en alles teruggezet.
Lijkt mij:
- of ik ben niet voorzichtig genoeg geweest en er is viezigheid in mijn verbrandingsruimtes gekomen ofzo en bougies zijn vet?? ga ik eerst even controleren, zou ook zwarte rook verklaren...
- ik ben niet voorzichtig genoeg geweest en het vuil in een aantal verbrandingsruimtes is gaan slijpen en heeft de compressie weggehaald (na enkele seconden misschien een beetje sterk)
Weten jullie het? ik ga eerst ff mijn bougietjes eruit draaien om te kijken of ze vet zijn...
Zwarte rook is een overmaat aan brandstof.
Aangezien je je carburateur los hebt gehad, zou ik 't daar zoeken. Niet gewoon iets simpels als een choke klep die dicht blijft zitten? De CO afstelling heeft eigenlijk alleen stationair invloed: als dat nu je probleem zou zijn, zou ie bij gewoon rijden niet meer zo roken.
Succes
Aangezien je je carburateur los hebt gehad, zou ik 't daar zoeken. Niet gewoon iets simpels als een choke klep die dicht blijft zitten? De CO afstelling heeft eigenlijk alleen stationair invloed: als dat nu je probleem zou zijn, zou ie bij gewoon rijden niet meer zo roken.
Succes
rev it like a rental
bougie allemaal zwart, middelste twee vet.
Wat zou er dan verkeerd gegaan kunnen zijn Menno? Als ik rustig gasgeef +/- 2000 toeren loopt ie net zo onregelmatig (maar dat is logisch als je bougies al vet zijn)
Misschien komt het omdat ik de auto eerst een tijd heb gestart zonder ontsteking voor de oliedruk???
Als je bougies eenmaal vetgeslagen zijn, doen ze daarna ook niets meer...
Wat zou er dan verkeerd gegaan kunnen zijn Menno? Als ik rustig gasgeef +/- 2000 toeren loopt ie net zo onregelmatig (maar dat is logisch als je bougies al vet zijn)
Misschien komt het omdat ik de auto eerst een tijd heb gestart zonder ontsteking voor de oliedruk???
Als je bougies eenmaal vetgeslagen zijn, doen ze daarna ook niets meer...
zou het kunnen zijn dat ik mijn uitlaatkleppen te strak heb gesteld en dat ze daardoor pas laat opengaan waardoor dan weer mijn bougies vetslaan????
Ik heb ze afgesteld op 0,25mm Lijkt mij trouwens sterk, want het zou erg dom zijn als ik dit bij alle cilinders had gedaan...
Ik heb ze afgesteld op 0,25mm Lijkt mij trouwens sterk, want het zou erg dom zijn als ik dit bij alle cilinders had gedaan...
Heb je alles met veel olie gemonteerd? Dat zou je vette bougies kunnen verklaren. Goed schoonmaken, eventueel met wasbenzine o.i.d. Dan moeten ze 't wel weer doen, wat 't gladde lopen wel moet bevorderen.
Succes, we denken mee,
Succes, we denken mee,
rev it like a rental
Live uit het noorden...
Ik ga ze schoonmaken en opnieuw proberen. Hou deze topic in de gaten, want ik hou jullie op de hoogte.
Ik ga ze schoonmaken en opnieuw proberen. Hou deze topic in de gaten, want ik hou jullie op de hoogte.
Na een koppakking revisie en een carburateur revisie is het bijna niet voor te stellen dat je zou starten en dat die meteen liep. Heb ik tot nu toe maar 1 keer meegemaakt met die witte 5. De rest was altijd eerst pruttelen voordat die een beetje fatsoenlijk liep. Zelfs de 21 turbo wilde niet zomaar perfect lopen. Was ook effe pruttel pruttel voordat die lekker stationair liep.
hou ons op de hoogte met de bougies.
groetjes
hou ons op de hoogte met de bougies.
groetjes
maar nu, hij loopt als een zonnetje... na een aantal keer de vette bougies schoongemaakt te hebben doet ie het perfect, vierde cilinder tikt nog een beetje, maar ik moet de klepspeling toch nog een keer afstellen... dat was het goede nieuws.
Nu het slechte nieuws: Er komt een goedje onde mijn auto uit stromen dat ik niet graag zie. Het is groen en heel vet. Koelvloeistof en olie.
Ik zie niet precies waar het vandaan komt, maar het komt ergens voor het blok vandaan. Lijkt te komen van mijn oliedrukschakelaar. Die heb ik er overigens ook af gehad en vernieuwd. Zou er toch iets niet goed zitten in mijn turbo? en zou de olie zich daar met koelvloeistof mengen?
Vreemd is, dat hij als een zonnetje blijft lopen en dat mijn oliedruk constant blijft (4bar). Ik vrees echt voor mijn turbo, maar ik ga eerst even goed kijken waar het vandaan komt
Nu het slechte nieuws: Er komt een goedje onde mijn auto uit stromen dat ik niet graag zie. Het is groen en heel vet. Koelvloeistof en olie.
Ik zie niet precies waar het vandaan komt, maar het komt ergens voor het blok vandaan. Lijkt te komen van mijn oliedrukschakelaar. Die heb ik er overigens ook af gehad en vernieuwd. Zou er toch iets niet goed zitten in mijn turbo? en zou de olie zich daar met koelvloeistof mengen?
Vreemd is, dat hij als een zonnetje blijft lopen en dat mijn oliedruk constant blijft (4bar). Ik vrees echt voor mijn turbo, maar ik ga eerst even goed kijken waar het vandaan komt
er is geen olie in het koelsysteem gekomen en zo te zien ook geen koelvloeistof in de olie. Hij heeft het er gewoon uitgespuugd.
Ik weet niet wat het kan zijn. Het komt echt uit de richting van de oliedruksensor, maar dat is nu moeilijk te zien.
Ik ga mijn radiateur maar ff weg halen zodat ik wat beter kan zien waar het vandaan komt. Wat denken jullie?
Toch geen slangetje verwisseld ofzo.. Waar kun je nu een olie en een koelvloeistofslang door elkaar halen, nergens toch?
Ik weet niet wat het kan zijn. Het komt echt uit de richting van de oliedruksensor, maar dat is nu moeilijk te zien.
Ik ga mijn radiateur maar ff weg halen zodat ik wat beter kan zien waar het vandaan komt. Wat denken jullie?
Toch geen slangetje verwisseld ofzo.. Waar kun je nu een olie en een koelvloeistofslang door elkaar halen, nergens toch?
update 1001:
als het olie en koelvloeistof is en je vangt het op in een glas, moet de olie toch gaan drijven op een gegeven moment???
Dit is dud niet het geval. Misschien is het gewoon olie en is het in het systeem troebel geworden. Zouden jullie dan iets kunnen bedanken in de buurt van de oliedruksensor???
Die bout die daar in het blok zit (bij oliedruksensor) met een gat erin, moet die op een bepaalde manier aan worden gedraaid? Kan me voorstellen dat dat gat een bepaalde richting uitmoet staan??? Daar zit het volgens mij ergens.
Ik denk maar wat...
als het olie en koelvloeistof is en je vangt het op in een glas, moet de olie toch gaan drijven op een gegeven moment???
Dit is dud niet het geval. Misschien is het gewoon olie en is het in het systeem troebel geworden. Zouden jullie dan iets kunnen bedanken in de buurt van de oliedruksensor???
Die bout die daar in het blok zit (bij oliedruksensor) met een gat erin, moet die op een bepaalde manier aan worden gedraaid? Kan me voorstellen dat dat gat een bepaalde richting uitmoet staan??? Daar zit het volgens mij ergens.
Ik denk maar wat...
Laatst gewijzigd door Pieter op ma 13 aug 2001 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
niemand een idee?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
euh nee eigenlijk niet , maare super "knap"dat je het zelf gedaan hebt . ik zou het niet meteen durven . succes nog ff met dat probleem ik zou niet weten wat het is of kan zijn ,
de oliedruksensor maakt niet uit hoe je hem monteert,inwendig loopt er een soort geleiding zodat de olie gewoon netjes doorheen wordt geleidt.
kijk of je oliekoeler,slangen etc niet lekken
succes ermee
kijk of je oliekoeler,slangen etc niet lekken
succes ermee
Nou, super knap....
het is schijnbaar niet helemaal goed gegaan. Tenminste je mag er toch vanuit gaan dat dit probleem te maken heeft met alle reparaties die ik gedaan heb aan de auto.
Volgens mij ligt het niet aan het vervangen van de koppakking op zich. maar aan iets anders. Maar wat...
Ik zelf denk misschien aan die bout van de oliedruksensor. Misschien is er spul bij de olie gekomen dat met het schoonmaken van mijn blokkie in het carterpanetje is gekomen??? remmenreiniger, pakkingverwijderaar, benzine...?? En is de olie daarom zo troebel. Olie zou toch eerder bij de koelvloeistof komen dan koelvloeistof bij olie?? (hogere druk)
En het is de eerste keer dat ik dit doe, dus ondanks de voorbereidingen en zorgvuldigheid kan ik altijd iets over het hoofd gezien hebben of vergeten zijn.
het is schijnbaar niet helemaal goed gegaan. Tenminste je mag er toch vanuit gaan dat dit probleem te maken heeft met alle reparaties die ik gedaan heb aan de auto.
Volgens mij ligt het niet aan het vervangen van de koppakking op zich. maar aan iets anders. Maar wat...
Ik zelf denk misschien aan die bout van de oliedruksensor. Misschien is er spul bij de olie gekomen dat met het schoonmaken van mijn blokkie in het carterpanetje is gekomen??? remmenreiniger, pakkingverwijderaar, benzine...?? En is de olie daarom zo troebel. Olie zou toch eerder bij de koelvloeistof komen dan koelvloeistof bij olie?? (hogere druk)
En het is de eerste keer dat ik dit doe, dus ondanks de voorbereidingen en zorgvuldigheid kan ik altijd iets over het hoofd gezien hebben of vergeten zijn.
vanuit je turbo loop er een olieleiding richting blok. aan deze leiding zit een oliedrukschakelaar. Door deze leiding zit een gat door dat gat loopt een bout die het blok ingaat. In deze bout zit weer een gat waar dus olie doorheen moet. Ik dacht, als dat gat nou niet precies dezelfde richting heeft als de oliestroom, dan wordt de olie daar misschien wel tegengehouden...
Hoe kom ik erachter of er koelvloeistof bij de olie zit???
Ja, aansteker bij peilstok en kijken of het bubbelt, maar het zou ook kunnen gaan bubbelen van remmenreiniger, benzine en pakkingvrwijderaar.
Hoe kom ik erachter of er koelvloeistof bij de olie zit???
Ja, aansteker bij peilstok en kijken of het bubbelt, maar het zou ook kunnen gaan bubbelen van remmenreiniger, benzine en pakkingvrwijderaar.
Heb je alle slange goed aangetrokken? Want er zitten zovaal slangen op dat je makkelijk een slangetje kan overzien. ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waar het zou kunen liggen. Misschien is het wel een slangetje bij de waterpomp wat niet goed vast zit. Of misschien wel een slang kapot. er loopt langs het blokje aan de voorkant de waterkoeling van de turbo een slang wat misschien defect zou kunnen zijn. Of misschien het slangetje wat aan de bovenkant van je expansie vat zit. Die loopt daar immers ook boven.
suc6
suc6
Zomaar ff in 't wilde weg een paar dingen:
Zo'n oliebout mag er in iedere willekeurgie positie in gedraaid worden, geen probleem. Meestal zitten er koperen ringen onder voor de afdichting. Hier zou ie kunnen gaan lekken, als je die niet vervangen hebt, of als 't niet vast genoeg zit, of vuil er tussen.
Eventueel een nieuw koperen ringetje: of de truuk van de smid: 't koperen ringetje een tijdje in de vlam van je gasfornuis houden. 't koper veranderd dan van struktuur, wordt weer zacht, en dicht weer af. ( je kan natuurlijk ook een kwartje investeren in een nieuw ringetje
)
't troebele: Vaak als je olie ververst heb, zie je aan de pijlstok ook een beetje vaag goedje. Dit is een mixje van 't laatste restje oude olie dat er nog in zat, en de nieuwe verse olie.
Goedjes als benzine of pakkingcleaner in je olie zijn niet zo erg. Benzine zit er altijd wel een beetje bij (zogenaamde blow-by langs je zuigerveren), en als 't torretje lekker warm wordt, dampt 't er allemaal wel uit.
Zo'n oliebout mag er in iedere willekeurgie positie in gedraaid worden, geen probleem. Meestal zitten er koperen ringen onder voor de afdichting. Hier zou ie kunnen gaan lekken, als je die niet vervangen hebt, of als 't niet vast genoeg zit, of vuil er tussen.
Eventueel een nieuw koperen ringetje: of de truuk van de smid: 't koperen ringetje een tijdje in de vlam van je gasfornuis houden. 't koper veranderd dan van struktuur, wordt weer zacht, en dicht weer af. ( je kan natuurlijk ook een kwartje investeren in een nieuw ringetje

't troebele: Vaak als je olie ververst heb, zie je aan de pijlstok ook een beetje vaag goedje. Dit is een mixje van 't laatste restje oude olie dat er nog in zat, en de nieuwe verse olie.
Goedjes als benzine of pakkingcleaner in je olie zijn niet zo erg. Benzine zit er altijd wel een beetje bij (zogenaamde blow-by langs je zuigerveren), en als 't torretje lekker warm wordt, dampt 't er allemaal wel uit.
rev it like a rental
Maar het spul is in ieder geval olie, misschien dat er ook koelvloeistof bij zit, maar dat weet ik dus niet zeker.
Hoe zit het met de behuizing van mijn oliefilter (de ijzeren adapter) want die kon ik ook vrolijk draaien. Die moet ook vastzitten lijkt me. Misschien dat ik meer die kant op moet. Nogmaals, ik kon het niet goed zien. Het spul liep aan de voorkant lans mijn carterpannetje in ieder geval.
Hoe zit het met de behuizing van mijn oliefilter (de ijzeren adapter) want die kon ik ook vrolijk draaien. Die moet ook vastzitten lijkt me. Misschien dat ik meer die kant op moet. Nogmaals, ik kon het niet goed zien. Het spul liep aan de voorkant lans mijn carterpannetje in ieder geval.
Menno, ik zie net je post.
Het lekt in ieder geval niet door het ringetje.
Het loopt echt met behoorlijke hoeveelheden onder mijn blok uit. at troebele is dus niet alleen wat aan mijn peilstok zit, maar dat hele goedje is troebel. Ook het spul in mijn oliekoeler is troebel dus het is niet onderweg (langs carterpan) troebel geworden van de viezigheid.
Het lekt in ieder geval niet door het ringetje.
Het loopt echt met behoorlijke hoeveelheden onder mijn blok uit. at troebele is dus niet alleen wat aan mijn peilstok zit, maar dat hele goedje is troebel. Ook het spul in mijn oliekoeler is troebel dus het is niet onderweg (langs carterpan) troebel geworden van de viezigheid.
aha, die moet niet kunnen draaien. Deze moet goed vast zitten, want hij moet namelijk afdichten. De bout waar jij je oliefilter op zet, daar zit deze plaat mee vast. Misschien is ie met 't loshalen van je filter een beetje losgegaan.
Om 'm weer vast te krijgen, moet je je oliefilter er af halen, en dan die grote holle moer goed vast zetten, zodat de tussenplaat weer afdicht, en dan 't filter er weer op.
Succes
Om 'm weer vast te krijgen, moet je je oliefilter er af halen, en dan die grote holle moer goed vast zetten, zodat de tussenplaat weer afdicht, en dan 't filter er weer op.
Succes
rev it like a rental
aha, misschien zit daar het probleem. Ik kan me nu ff niet voorstellen hoe die holle moer eruit ziet, maar dat zie ik vanzelf als ik mijn oliefilter eraf haal.
En de troebel??? Heb je voor je oliesysteem ook zo'n reinigingsmiddeltje? 20min. draaien, olie aftappen, nieuwe olie en rijden maar? of gaat dat niet werken.
Denken jullie dat de troebel vervuilde olie is of olie en koelvloeistof?
En de troebel??? Heb je voor je oliesysteem ook zo'n reinigingsmiddeltje? 20min. draaien, olie aftappen, nieuwe olie en rijden maar? of gaat dat niet werken.
Denken jullie dat de troebel vervuilde olie is of olie en koelvloeistof?