Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Michel S.
Contacteer:

Hey Jongens, ben ik weer.

Ik ben van plan om dat ding van mij naar Injectie om te toveren. Zal misschien wat zuiniger zijn. Zal beter starten als die warm is, zal meer power hebben en ik kan meer waarden aflezen enzo. Maar mijn vraagje is of er wel een spruitstuk is wat op de kop van de GTT past waar je injectoren kunt inproppen. Ik zou zeggen van de GTE, maar dat is een 1.7, dus dat zou eens anders kunnen zijn. Heeft hier iemand meer info over???(of moet ik maar die 2.0I turbo erin leggen, VROEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEM-->270Km/h)

mzzl
Sander
Contacteer:

Het belangrijkste is dat de in laat pijpen lang zijn. Het best kun je die zelf maken. Je moet maar eens op de site van Menno kijken, en dan dat rode Renaultje 4 kiezen. Hij heeft er ook injectie op gebouwd ( zij vriend ook ) Alleen hebben hun gas injectie, maar dat maakt voor de hardware niet uit. Als je er aan begint moet je wel een vrij programmeer bare systeem kopen. ( bv Limpex-sport ) En je moet HEEEEEEEEEELVEEEEEEL vrije tijd hebben.

SUC6 :lol:
Menno

aha, was jij toevallig ook in Eindhoven, BPT?

M'n site is trouwens een beetje aan 't sterven, ruimtegebrek online, en belangrijker, tijdgebrek om 't ff te fixen. Maar 't inlaatspruitstukje is nog wel te zien.

-----------------
happy turbo'ing
Laatst gewijzigd door Menno op za 4 aug 2001 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Sander
Contacteer:

Yep ik was ook in Eindhoven toen. :smile: Toen zij ik nog dat ik er op internet had gezien, maar dat was joe site die ik toen al had gezien. :grin: Maar tijd is een kostbaar bezit ja. Het is zo jammer dat dat werken zoveel tijd in neemt :lol: En dan heb je nog de Fam. , en dan moet je soms ook nog slapen.!!

Gegroet :lol: Sander :lol:
Michel S.
Contacteer:

maar als ik een spruitstuk en een vrij programmeerbaar systeem heb ben ik er nog niet. ik moet dan ook de juiste injectoren hebben, een correcte benzine pomp, en weet ik wat nog allemaal.
of zie ik dat fout, want ik denk niet dat ik zomaar dingen erop kan schroeven.

mzzl
Sander
Contacteer:

Als je de computer hebt, zal er ook wel in de beschrijving staan welke signalen hij nodig heeft. B.v. watertemp./ aanzuigluchttemp./ stand van de krukas/ gasklep stand of misschien is het wel een computer met een lucht massa weger. Kijk maar eens op de site:www.limpex-sport.nl dan zie je het. Er staan schema's op en allen sensoren, ontsteking, computer en de hele ratten plan.

:grin: Sander :grin:
Michel S.
Contacteer:

ik heb hun gemaild over wat ik wil doen en wat ik dus nodig heb. Ik moest maar bellen voor een afspraak. Maar ik zie daar mps-sensoren van 3 bar absoluut. Dus dat zou betekenen dat ik nooit hoger zou kunnen gaan als 2 bar turbo druk. maar dat moet voorlopig effe genoeg zijn. Ik zal hun maar eens bellen voor een afspraak zodat ik krijg te horen hoeveel het mij zal kosten.

groetjes
Sander
Contacteer:

Ik denk een boodschappentas vol met 5'jes. :d dat dat gaat kosten. En het programmeren zal ook niet makkelijk gaan en je moet een rollerbank hebben, anders kun je heb niet optimaal afstelen. Vaak is het standaard systeem en programma de basis en dan gaan ze verder kleien. Maar de GTT heeft dat al niet!Het probleem van injectie is, als je iets aan je auto verandert b.v. ander uitlaad, ander nokken, moet je het programma al veranderen. Want dan is de flow weer anders of moeten de injectoren weer langer op staan. En carb. kijkt daar allemaal niet na. En GTTUNING heeft het al niet te koop, dat bewijst al dat het niet simpel is anders verkochten ze het wel. Een clubje mensen zijn er al me bezig geweest, en ik was daar ook bij, maar wij vinden het geen optie meer. Ik ben al op zoek naar een grotere carb. maar dat valt niet mee. Maar laat het maar weten als je iets meer weet.

Gegroet Sander :grin:
Sander
Contacteer:

* Nieuw Lumenition C460 programmeerbaar Motor Management Systeem compleet met kabelboom, CEM's en alle sensoren. ƒ3.450,00 Tel. 06-25066422

Dit is een advertentie die ik op internet zag

:grin:
Michel S.
Contacteer:

Thanx voor die advertentie, eerst effe wat info inwinne erover, voordat ik me iets koop wat niet precies is wat ik moet hebben.

groetjes
Hagen
Contacteer:

Is het toch niet makkelijker om een injectie motor in het vooronder te hangen en daar een turbo op te bouwen. Het lijkt mij ook nog wel leuk om een turbo op mijn gte blok te zetten.
Michel S.
Contacteer:

Ik denk dat dat net meer problemen met zich meeneemt, omdat je dan 2 dingen moet aanpassen. De injectie wat er standard opzit is er niet voor bedoeld, dus deze zal veranderd moeten worden. En het blokje wat erin zit is er ook niet op gemaakt om lekker te blazen met een turbootje, dus deze moet je ook aanpassen. Dus dan zit je nog langer te werken volgens mij.

maar het zou wel leuk zijn

zou het inlaatspruitstuk van een GTE passen op een GTT kop??

groetjes
canonballman

Nee past niet, helaas........
GTE motor is een zogenaamde F motor en een GT turbo motor is een C motor
Sander
Contacteer:

Onder ligende nokken, en boven ligende nokken. :smile: Op de Renault sp. club is er wel een met een R19 8 klepper turbo. Maar dan moet je de kop aan passen, kleppen en zo. Maar als je nu heleveel geld hebt koop je een 2 liter 16v en dan zet je er een turbo kit op. :lol:

:grin:
Michel S.
Contacteer:

ik wil mijn huidige blok, standard GTT blok, ombouwen tot injectie. Als ik nu nog een ander blok moet gaan erin leggen en dat laten reviseren, en tunen naar mijn wensen ben ik nog langer van straat. En dat zie ik niet zo zitten. Dus ander blok is niet echt een optie. Anders wist ik het wel. Dan had ik me het 2.0 liter turboblok van de R21 Turbo erin gegooid. Daar heb ik er immers nog 1 van liggen, en genoeg onderdelen ervoor. Maar dat gaat een beetj emoeilijk passen. Ik denk ook niet dat het een voordeel voor mij zou zijn als ik een ongeluk zou krijgen en ze maakte mijn motorkap open en zien daar geen orgnieel blok meer inliggen. Denk niet dat ze daar zo blij mee zouden zijn.

groetjes
Sander
Contacteer:

Hier staat een beschrijving van dat "lumenition-systeem" is wel interessant denk ik. Kun je je een beetje voorberijden op dat gesprek bij Limpex-sport. site: <a href="http://www.avm-autosport.nl/lumenition.htm" target="_blank" target="_new">http://www.avm-autosport.nl/lumenition.htm</a>

suc6 MClain
Tijn
Contacteer:

Ik denk ook niet dat het een voordeel voor mij zou zijn als ik een ongeluk zou krijgen en ze maakte mijn motorkap open en zien daar geen orgnieel blok meer inliggen. Denk niet dat ze daar zo blij mee zouden zijn.
Zolang het aantal cylinders gelijk blijft en de structuur van de auto intact blijft hoef je niet voor een RDW herkeuring, dus kunnen ze je eigenlijk ook nix maken.
Je loopt een groter risico als je met gladde banden een ongeluk veroorzaakt.
Michel S.
Contacteer:

kijk eens stiekum bij http://www.fastchip.nl.

Daar staat een R5 met een injectie systeem. Helemaal bovenaan bij R5 Update. er staat ook een DIY-guide(do it yourself). Wat ik heb gezien blijft het standard inlaatspruitstuk behouden. Ik ben het u aan het downen en dan kijken of ik daar iets aan heb.
Wat ik heb gezien scheelde het 16 PK op een standard blokje. Mij gaat het gewoon erom dat een carburateur denk ik niet zo gauw 2 bar turbodruk leuk zal vinden en dan op elke druk de juiste hoeveelheid benzine zal inspuiten.

groetjes en ik hou jullie op de hoogte
Sander
Contacteer:

We hebben met hem gesproken een tijd geleden, maar is niet echt intresant!

:lol:
Michel S.
Contacteer:

ik zie net dat 136 Pk dus is met 1 bar turbodruk en een scorpion uitlaat.

Vindt ik echt bitter weinig

zal wel aan mij liggen. Eens kijken wat het voor iets is. Misschien kan ik er wel iets van leren.

groetjes
Michel S.
Contacteer:

hmm, ik zie dat het vermogen niet zo veel hoger word, maar het koppel komt wel een stuk hoger te liggen. Van 160Nm naar liefst 220Nm. Dat is toch wel een fijn ideetje.Maar als ik naar het kosten plaatje kijk vindt ik dat een beetje minder. Kon ik maar zo het spruitstuk, injectoren, injectorrail, gasklephuis en computer van de 21 turbo erop leggen. Dat heb ik namelijk nog hier liggen. Zou wel een stukje fijner zijn. Dan had ik meteen al het materiaal en hoefde maar een paar kleine aanpassingen te maken. Want dat inlaatspruitstuk maken lijkt me niet zo een heel groot probleem, maar als ik kijk hoe die injectoren staan, is dat voglens mij alles behalve optimaal. zouden volgens mij een stukje moeten kantelen om een betere performance te krijgen.
Maar laten we eens kijken. Wat zou ik kunnen gebruiken van een 21 turbo??

Ik hoor het wel als iemand een ideetje heeft.

groetjes
Sander
Contacteer:

Je moet maar eens naar die koppelkromme kijken bij 3000rpm 220nm maar da na stort het pokkel kompleet in. Die piek die je ziet is puur de turbo :grin: En dat dan voor dat geld wat die injectie kost ook. :lol:

Sander
Contacteer:

"stort het pokkel kompleet in" = stort het koppel kompleet in :grin:

Dat van die injectie van de R21 kun je allemaal gebruiken, allen even de software in lezen ( is niet te lezen, want dat is geheim :sad: ) even her programmeren en klaar.

Michel S.
Contacteer:

mijn kop is voorzien van grotere inlaat en uitlaat poorten. Deze heb ik handmatig gepolijst voor beter flow. Tevens zijn de verbrandingsruimtes aangepast voor een betere cillinderdruk. Volgens mij is de kop bewerkt door achterbergen. Er zitten ook kleinere klepgeleiders in voor minder restrictie. Dus dat heb ik al

Maar ik zit met het probleem dat ik niet tegen rook kan. Ik denk niet dat je een carburateur zo goed kunt afstellen dat die op wel toerengebied met welke druk dan ook niet rookt als een ketter. Dat is 1 van de redenen waarom ik injectie wil(vrij programeerbaar). Dan kan ik op elk toerental het meeste vermogen/efficientie krijgen. eens kijken om een spruitstuk te maken voor de injectie. Kijken of dit lukt.

als iemand nog iets weet, hoor ik het graag

groetjes
Sander
Contacteer:

Waarom zal een carb. roken, dat doet hij nou toch ook niet??? :grin:

Michel S.
Contacteer:

Omdat je nu rijdt met maximaal 1 bar. Wanneer je hoger gaat moet je een andere sproeier erin gaan zetten, anders wordt het mengsel te arm. Wanneer je met 2 bar turbodruk, en 2 intercoolers en weet ik wat nog allemaal gaat rijden denk ik wel dat je een flinke sproeier nodig hebt zodat het mengsel niet te arm is bij de hoge druk. Bij de lage druk zal het dan weer te rijk zijn, en dan gaat die roken. En dat is iets waar ik niet tegen kan. Rook uit mijn uitlaat vindt ik vreselijk. Heb je straks 13.000 aan je motor uitgegeven en rookt dat ding ook nog. Moet ik neit hebben. Hij mag heel effe roken als de turbodruk van 0,5 bar doorschiet naar 2 bar, maar dan vindt ik het echt max. Want roken is voor mij no go.

groetjes
Sander
Contacteer:

Groter carb. misschien. Of dit is ook een mooi systeem denk ik. Spuit er extra bezine in ALLEEN ALS HET NODIG IS. Kijk maar hier is in de aanbieding:http://www.bbperformancetuning.co.uk/pr ... ?deptid=70

Michel S.
Contacteer:

dat is ook inderdaad een leuk systeem, maar ook een leuke prijs. En als ik dan kijk dat ik voor iets meer knaken injectie zou hebben(met vrij programeerbare pjuter), dan denk ik toch dat ik voor injectie ga. Heb net het spruitstuk van de 21turbo naar boven gehaald en dat van de 5. Kijken wat ik ervan kan maken. Heb hier wel al een schema gevonden hoe men een bendix computer doet aansluiten. Heerlijk dat internet
Michel S.
Contacteer:

Ik heb net iets gevonden. Een 5 express met een 1.4i motor. Motorcode is c3J motor. Deze heeft een ondeligende nokkenas en de kleppen precies hetzelfde als de GTT. misshcien zou ik dit spruitstuk kunnen gebruiken(als ik het kan vinden).

iemand mischien meer info??

groetjes
Michel S.
Contacteer:

laat maar, heb ikniks aan. is monopoint injection. vindt ik niet zo heel erg veel.

mzzl
Michel S.
Contacteer:

denk toch maar dat ik eens ga knutselen om een spruitstuk zelf te maken. Ben aan het kijken of ik dat van de 21 kan gebruiken, tenminste het model. ZOu het namelijk heel zonde vinden om een turbo inlaat spruitstuk te mollen. Want volgens mij is dat wle een ander spruitstuk dan een gewone 21.
Iemand nog tips en trucskes??

hoor het wel
canonballman

Nou veel tips/ trucks kan ik je niet geven, behalve dat er een site is van een Engelsman die in een Fiesta 1 een 2.0 16 V Zetec heeft ingebouwd. Hij gebruikt niet het originele motormanagementsysteem maar oa inlaatkelken.
In ieder geval wel injectie.
Kijk maar is op die site, hij beschrijft een heel stuk over dat injectiesysteem en het merk daarvan.
Weet niet het preciese adres, maar ik geloof
http://www.zetecinside.com

Dan nog een vraag: Jij zegt dat jou verbrandingskamers zijn bewerkt....
1. Hoe en Waar?
2. Voor een hogere of een lagere compressie verhouding?
3. Of voor een betere vorm vd verbr. kamer?

groeten Reinier
Michel S.
Contacteer:

Dan nog een vraag: Jij zegt dat jou verbrandingskamers zijn bewerkt....
1. Hoe en Waar?
2. Voor een hogere of een lagere compressie verhouding?
3. Of voor een betere vorm vd verbr. kamer?

groeten Reinier
Die cillinderkop heb ik zo gekocht. Als ik me niet vergis is die door achterbergen bewerkt. Wat is er precies aan gedaan.
De inlaat en uitlaatpoorten zijn groter voor minder weerstand en betere flow.
De klepgeleiders zijn vervangen door kortere voor minder weerstand van de lucht.
De verbrandingskamers zijn bewerkt. Als je de kop van onderen bekijken heb je 2 rechte stukken. 1 bij de bougie en 1 bij de inlaat/uitlaatgedeelte. BIj het inlaat gedeelte is het een stuk ronder gemaakt en ook de zijkanten zijn iets ronder gemaakt. Door deze bewerking kreeg je iets lagere compressie(verwaarloosbaar), maar wat je ook kreeg is een betere zuigerdruk. Dat scheen nogal heel goed te zijn als je flink wat vermogen van het blokje zou vragen, wat bij cupraces dus langdurig wordt gedaan.
Verder heb ik nog een uurtje of 3 met het kopje gewerkt om de in en de uitlaatpoorten zo glad mogelijk te maken(betere flow, en dus ook betere reactie). Bij het revisie bedrijf heb ik de kleppen en de zittingen opnieuw laten slijpen en laten vlakken(dus ook de uitlaat/inlaat kant). Ook heb ik andere klepzittingen erin laten zetten zodat ik ook loodvrij kan rijden.

Ik ben gisteren ook effe daarheen geweest om 2 dingen te vragen.
Hoe het zat met de lagers die hij erin had gezet. Of die de standard legering was of die bronsnogwat lagers(dacht ik tenminste hoe die heette). Bleken dus die laatste te zijn. Deze werden ook in de racewereld gebruikt.
En ik moest nog vragen wat het me ging kosten om andere zuigerveren erin te laten zetten, aangezien ik een setje versterkte veren heb gevonden. Als ik de zuigerveren binnen had, dan moest ik het blokje maar effe langsbrengen en dan zette hij ze me wel in de avonduren erin. KOSTENLOOS!!!!
Denk niet dat je dat snel meemaakt bij een ander bedrijfje.

groetjes
canonballman

Yep, bedankt voor de info. Zit er ook over te denken kop te tunen (heb er nog een reserve liggen) en aangezien die gevlakt moet worden zat ik ook met het idee om die scherpe randen in de verbr.kamer wat ronder te maken.
groeten Reinier
canonballman

En dan nog iets. Kheb net dat cupboek doorgelezen en daarin bevelen ze aan om klephoedjes te verwijderen. Met welk voordeel??????
Hij gaat natuurlijk meer olie verbruiken en daardoor roken, maar wat zijn de voordelen???
Minder wrijving?????? Lijkt me een heeeeeel klein verschil!

IEMAND?????????????

groeten canonballman
Plaats reactie