Hallo nieuwe vrienden..
Ik heb m enet geregistreed en nu al een vraag...
Ik vroeg me af of het mogelijk is om in een Clio16V uit '91 een turbo of g-lader in te (laten) bouwen?
Kan dit zomaar? of zijn er vergelijkbare dingen?
Laat ik even zeggen dat ik niet heel veel verstand heb van techniek, dus misschien is dit wel een hele domme vraag...
een turbo kan heb ik weleens gelezen in de max-power en in het alpine magazine van crs (dezelfde afl als de puntjes op de i , volgens mij )maar het is volgens mij wel heel slim als je het wil gaan doen om van een nieuw en aangepast blok uit te gaan , ivb de hogere krachten die de onderdelen teverduuren krijgen .maare het zal wel lopen denl ik maar de kosten zullun niet erug laag zijn . maar hobby is hobby en dat kost wat
Ook enig idee waar ik moet zijn voor een dan?
Ik had al een mailtje gestuurd naar G-Power in Zoetermeer, maar die antwoorden niet...
Ik heb inmiddels wel prijs aangevraagd bij fastchip..
Ik kan ook het spruitstuk vervangen en een kat.vervanger ertussen zetten, maar dan kom ik weer in de problemen met mijn C02 uitstoot schijnt...moet ik voor elek APK keuring weer het oude spul eronder zetten.
Plus dat dan de vermogenswinst volgens mij niet echt merkbaar is...
Ik denk dat je met die turbo wel een winst hebt van weet ik hoeveel en ook een veel hoger koppel...
Of wat zou een motorblok van een 2.0 16V kosten?
Hé Sven, je bedoeld toch niet het bedrijf G-force in Zoetermeer???????? Die doen toch voornamelijk (of alleen maar) VW?? En dan vooral die typen met G-laders (wat een rotzooi zeg)
te beginnen met chip.
spruitstuk is in verhouding pk,s en bedrag niet aantrekkelijk.
goed luchtfilter (geen k&n) + de juiste bougiekeuze kom je een heel eind mee voor niet al teveel.
Maar met zo'n chip die 4 pk meer levert merk je toch ook niks? Of krijg je ook meer koppel met zo'n chip?
En ja ik bedoelde G-Force in Zoetermeer ik was de naam even kwijt..
Ik weet dat die vanalles doen aan VW's maarja ik denk vragen kan toch geen kwaad, maar zijn dus een beetje te beroerd om terug te mailen...
En wat voor bougies raad je me aan dan?
Hij krijgt namelijk dinsdag zijn grotebeurt samen met APK en wordt goed afgesteld enzo. Dan kan ik nog snel even die bougies halen en ze erin laten draaien..
inderdaad zou je 4pk niet echt voelen. maar een juiste chip brengt je zowiezo een behoorlijk struk meer trekkracht omnderin, en das nou net wat de clio erg mist.
normaal begint het bij 4500 een beetje lekker te gaan met een juiste chip al bij 3500. scheelt snel 1 sec naar de 100. en raar of niet dat merk je.
bougiest zijn de champion c6ycc. zijn voor de clio het beste. werden ook in de cliocup gebruikt.
ps. fastchip is in princiepe wel een aardige keuis.
Een vriend van mij wil op zijn kadett 2.0 16v een turbo monteren kosten fl. 10.000 inclusief de aanpassingen aan de remmen enz.
Dus vind ik die fl.5000 gld wel mee vallen.
Wanneer je 5000 piek uit wilt geven dan kun je toch ook gewoon via de conventionele manieren het blok meer pep geven ? Snelle nokkenstok, gasflowen van de kop, enz, enz.
Krijg je ook wel een bult vermogen. Voor 3500 piek koop je een 2liter achterberg blok. Zet je dat erin. Of gewoon een 5 gt turbo blok erin. Ben je toch een stuk goedkoper uit. Of ben ik nu gewoon te nuchter ?
Ja, maar nergens gaat het opfokken zo goed mee als met zon fluitende rakker onder de kap!!! Heb trouwens toen ik bij Renault werkte eens iets gevonden van een turbokit voor de spider (2.0 16 v Willie motor), maar misschien kom je met een Kliko in de problemen dat je schutbord in de weg zit. Dan moet je weer gaan zagen, lassen, brassen, slijpen enzovoort, maar dan GAAAAAAAAT ie ook geweldig, schat ik!
ik weet ook wel een mannier om een clio optefokken!er bestaan weber systeemen met injectuers!dus dat wil zeggen 4 inlaatkelken
onder de kap en dat kan wet een aangepaste computer een 2 nokkenassen tot+/-30 pkaas schelen!en dan kan je de kop ook nog bewerken
en ik heb ooit gehoord dat een orgineel uitlaatspruitstuk een betere floo heeft!maar dat zal ook niet goedkkop zijn allemaal!ik schat toch wel een duizendje of 8
Ik hoor het al...allemaal een beetje te duur voor deze student..hahaMaarja bijna afgestudeerd en dan komt er eindelijk geld binnen..
En misschien wel een leaseauto...
Hou ik mijn Clio wel als hobby hoor, dus wie weet einde van het jaar misschien turbo en 200 PK..
Wordt inderdaad een dieselkrukas voor gebruikt. Als je 2 liter wilt moet je ook andere zuigers monteren, boring is ongeveer 1,5mm groter. Je hebt zowiezo andere zuigers nodig, anders komen, vanwege de langere slag, de zuigers aan de bovenkant je blok uit. Dit wordt niet gecompenseerd met kortere drijfstangen, maar door 't small end 5 mm hoger in de zuigers te zetten. Als iemand nog een setje 2 liter zuigers heeft liggen, hoor ik 't graag
Mensen ik heb de prijs van de turbo inmiddels gekregen.....
Deze prijs is ex. inbouw....
Het geintje zou Fl. 6950,- gaan kosten...
Maar dan heb je wel 200PK en 250Nm!!!!
hahahaa wat zou ik hard gaan dan...
Maarja beetje teveel geld jammer genoeg...
ja das inderdaad een beetje erg veel. kan je een complete clio voor halen zegmaar.
dan kan je inderdaag beter creatief met chip en uitlaat, eventueel nokkenassen doen ja. dan kan je ook een heel eind mee komen tot die 200 pk
Is dat zo?
Ik heb verder geen idee wat dat allemaal kost hoor...
Ik ga eerst die bougies erin draaien...
Dan misschien chipie...(300,- ongeveer toch?)
Sportuitlaat heb ik al...
En die nokkenassen? Wat kost dat? en wat schiet ik daar precies mee op?
Ik heb even rondgebeld voor die bougies, maar overal moet ik ze laten bestellen..
En ze wordne niet aangeraden..ze schijnen als je ze per ongeluk niet op tijd verwisseld vast te gaan bakken, zodat je ze er bijna niet meer uitkrijgt...
7000 piek vindt ik wel enorm veel geld. Daar zou ik toch zeer zeker meer dan 200 pk voor willen terug zien. Ik heb zelf ook een 7.000 uitgegeven aan motortuning, en er kwam nog een kleine 4000 bij voor revisie. Maar met met al dat geld ben ik wel flink wat vermogen opgeschoten. Ik schat dat ik toch wel tegen de 250 tot 300 pk zal zitten. En de motor is dan wel zo goed als nieuw en is er ook voor gemaakt om betrouwbaar te blijven. Er komt later nog een Nitro systeem op wat een extra 100pk zal leveren voor sprinten te trekken.
Je zou er denk ik zeer zeker verstandig aan doen om een andere motor erin te leggen. Bevoorbeel een GTT motor of misschien wel een volvo 480 turbo motor. Dan heb je het voordeel van turbo en injectie.
Maar het is maar wat jezelf wil
Die motor van een GTT en een 480 zijn minder snel dan die van een Clio, dus daar schiet ik nog niks mee op..
Ze hebben wel meer trekkracht onderin, maar 0-100 gaat nu sneller.
En zo'n Agterbergblok? Wat is dat precies voor een blok? 2 liter wat?
de standard blok van een clio mag dan wel sneller zijn dan een standard blok van een GTT, maar als het om tunen gaat heb ik liever een GTT blok. Turbodruk omhoog, andere uitlaat, andere luchtfilter, misschien grote intercooler en dan zit je wel al op flink wat vermogen voor een redelijke prijs. Met de clio motor ben je verplicht veel geld uit te geven wil je flink wat vermogen krijgen.
Dan zou ik dus een GTT blok moeten kopen, erin laten zetten, en darana nog eens laten tunen om meer vermogen te krijgen? Wordt ook erg dure hobbie dan denk ik..
Als ik de motor toch zou vervangen dan door eentje die ook echt sneller is zonder nog eens te hoeven tunen. Past een blok van een Peugeot MI-16 niet denken jullie?
Ja, alles is mogelijk, V12 achterin ook. Kheb zelfs een keer een stuk gelezen over een twingootje met straalmotor en remparachute, maar dan moet je :
1. Veel geld heebben voor dit soort fratsen
2. Veel tijd hebben
3. Veel geduld
4. Supervindingrijk zijn
5. Goeie connecties met metaalbewerkers
Zet dat idee maar uit je hoofd van die Peus motor. Die 205 posse heeft al moeite genoeg om zon blok in hun gti tje te hangen, laat staan in een ander merk. En dat blok heeft echt niet meer pks als een Willie motor, tenzij dat het zon T16 turbo is, maar alweer: Onbetaalbaar
En pks zijn gewoon altijd duur. Een van de weinige autos waar je voor weinig geld (0-200 gulden) 20 pk kan winnen is 5 GT turbo.
Anders kosten die 20 pk minimaal 1000 piek, en dan nog bij een turbo auto (of turbodiesel)
groeten