Hey jongens, ben ik weer. Tijdje rustig geweest bij mij i.v.m. zoeken naar ander werk enzo. Maar we hebben weer een update.
Daar gaan we dan weer:
Marco is nog langs geweest met zijn GTT. Op de foto is de kleur best bruut, maar in het echt is de kleur ultra gaaf. Echt een super kleur voor een 5-je. Heel mooi Marco en thanx dat je hem effe kwam laten zien.
Zoals de meeste wel weten heb ik "the fast and the furious"te vaak gezien, aangezien ik NOS erin wil leggen en misschien ook zo'n lucht inlaat wil maken op mijn dak, Radio met tv erin leggen enz enz. Nu is er nog iets wat ik wil hebben wat ze in de film ook hebben. Maar dit is volgens mij wat makkelijker. Je hoort bij het schakelen van de Eclipse en de RX-7 een duidelijke klik. Een soort metaal klik zoals de ferrarie, maar dan mooier. Hoe kun je zo'n klik krijgen?? Wil dit namelijk ook wel graag hebben in mijn 5-je.
De <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.reichhard-motorsport.de//gbi ... 008R05.jpg" TARGET="_blank">maxi spoiler</A><!-- BBCode End --> is besteld en komt in de loop van de volgende week nog aan bij mij. Samen met een speciale olie toevoer slang voor de hybride turbo.
Deze <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.gttuning.com/car.htm" TARGET="_blank">bumper</A><!-- BBCode End --> is ook besteld. Deze zal over een week bij mij thuis liggen. Er was toen sprake dat er misschien een mal kon worden gemaakt. Weet hier iemand nog wat meer over? Denk wel dat andere mensen zo'n bumper zouden willen hebben voor een prikje.
Ik heb een offerte aangevraagd bij Redlineracing en bij BBperformancetuning voor de volgende onderdelen:
Verbeterde oliepomp, betere benzinepomp, sterkere koppaking(3 bar turbo druk is een e dan), verlaagde wishbones voren, versterkte klepsteelrubbers, en sterkere zuigerveren.
Verder heb ik ook nog gevraagd voor een prijs voor een NOS installatie en voor een compleet kit om hem om te bouwen naar Inectie.
Verder heb ik nog een ideetje en de vraag is of dit nut heeft.
Zoals jullie misschien wel hebben gelezen ben ik bezig om mijn auto uit te rusten met sensoren en dergelijken. Nu ga ik dus ook een lambdazonde plaatsen om te kijken of het mengsel wel goed staat afgesteld. Nu heb ik gehoord van een bedrijf dat dat wel een goed idee is, maar dat er toch een kleine fout inzit. De lambda mag dan wel 1 aangeven(ideal mengsel) maar wie zegt dat 2 cillinders niet rijk lopen en de andere 2 gevaarlijk arm. Dus mijn idee was om bij elke uitlaat poort in het uitlaat spruitstuk een lambazonde te zetten. Dus dat ik het mengsel van alle 4 de cillinders kan aflezen. Maar is dit echt nodig, en kan zo'n sensor die temp uithouden vraag ik mij af?
En dan nog het laatste idee. Er is een ander topic bezig over de luchtinlaat koeler te krijgen. Daar wordt gedacht aan water spray op de intercooler. Dit werkt volgens mij wel, maar op den duur is het volgens mij een troep, aangezien stof en dergelijke aan het de natte onderdelen blijven plakken, en ik wil het echt wel schoonhouden onder mijn motorkap. Dus ik heb een ander en misschien wel veel efficienter idee. Een peltier ellement. Voor diegene die ook de computer doen tunen klinkt dit misschien bekend, voor diegene waar dit niet het geval is zal ik het effe uitleggen. Een peltier ellement is een klein vierkant of rechthoek plaatje van een aantal mm dik. Dit is echt afhankelijk van de uitvoering. Een peltier heeft 2 aansluit draden. Wanneer je op deze 2 draden 12V zet dan gaat het warmte wisselen. We zeggen dat de temp van buiten 30 graden is. we zetten het peltier ellement aan en de ene kant wordt nu 10 graden(20 graden kouder) en de andere kant wordt nu 50 graden(20 graden warmer. Er treedt dus een temp verschil op. Het leuke is dat wanneer je de warme kant weet te koelen naar zeg 35 graden dan wordt de andere kant in ons voorbeeld 5 graden. Dus wanneer je een intercooler zou pakken van een R21 turbo(langwerpig en zou deze uitrusten met peltiers aan de onderkant en aan de warme kant van die krengen een koellichaam zet met eventueel extra koelfans, dan zou je de lucht toch een behoorlijk stukje koeler kunnen krijgen. Stel je voor dat je de lucht tot 20 graden zou weten te koelen. Zou je motor echt wel lief vinden denk ik. Het voordeel is dat je dan niet zit te kloten met water(wat dus ook op gaat) en dus ook geen rotzooi onder de kap krijgt. Het nadeel is echter dat een peltier niet goedkoop is, afhankelijk van de uitvoering beginnen bij 30 piek en eindigen bij 600 ofzo, maar die wat zij nodig zouden hebben kosten ongeveer 100 piek, en daar zouden we er dan 2 of 3 voor nodig hebben. Dit zijn dan wel sterkere waar we de lucht tot een graag of 5 zouden mee kunnen koelen in theorie. Een ander ding is dat zo'n pletier tot een ampere of 5 kan trekken. Oftewel 15 ampere zou je wel kwijt zijn(met flinke ellementen dan). En je moet de intercooler ergens plaatsen waar dus genoeg koude lucht stroomt i.v.m. koeling van de ellementen. Je kunt bij een gewone rit ook de ellemten uit zetten of misschien serie schakelen, dan kost het minder energie en de werking ervan is dan ook een stuk minder. Maar wanneer je niet gaat scheuren heb je dat misschien ook niet zo nodig. als iemand een ideetje heeft hoor ik het wel
Dat was het wel zo ongeveer.
groetjes
Daar gaan we dan weer:
Marco is nog langs geweest met zijn GTT. Op de foto is de kleur best bruut, maar in het echt is de kleur ultra gaaf. Echt een super kleur voor een 5-je. Heel mooi Marco en thanx dat je hem effe kwam laten zien.
Zoals de meeste wel weten heb ik "the fast and the furious"te vaak gezien, aangezien ik NOS erin wil leggen en misschien ook zo'n lucht inlaat wil maken op mijn dak, Radio met tv erin leggen enz enz. Nu is er nog iets wat ik wil hebben wat ze in de film ook hebben. Maar dit is volgens mij wat makkelijker. Je hoort bij het schakelen van de Eclipse en de RX-7 een duidelijke klik. Een soort metaal klik zoals de ferrarie, maar dan mooier. Hoe kun je zo'n klik krijgen?? Wil dit namelijk ook wel graag hebben in mijn 5-je.
De <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.reichhard-motorsport.de//gbi ... 008R05.jpg" TARGET="_blank">maxi spoiler</A><!-- BBCode End --> is besteld en komt in de loop van de volgende week nog aan bij mij. Samen met een speciale olie toevoer slang voor de hybride turbo.
Deze <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.gttuning.com/car.htm" TARGET="_blank">bumper</A><!-- BBCode End --> is ook besteld. Deze zal over een week bij mij thuis liggen. Er was toen sprake dat er misschien een mal kon worden gemaakt. Weet hier iemand nog wat meer over? Denk wel dat andere mensen zo'n bumper zouden willen hebben voor een prikje.
Ik heb een offerte aangevraagd bij Redlineracing en bij BBperformancetuning voor de volgende onderdelen:
Verbeterde oliepomp, betere benzinepomp, sterkere koppaking(3 bar turbo druk is een e dan), verlaagde wishbones voren, versterkte klepsteelrubbers, en sterkere zuigerveren.
Verder heb ik ook nog gevraagd voor een prijs voor een NOS installatie en voor een compleet kit om hem om te bouwen naar Inectie.
Verder heb ik nog een ideetje en de vraag is of dit nut heeft.
Zoals jullie misschien wel hebben gelezen ben ik bezig om mijn auto uit te rusten met sensoren en dergelijken. Nu ga ik dus ook een lambdazonde plaatsen om te kijken of het mengsel wel goed staat afgesteld. Nu heb ik gehoord van een bedrijf dat dat wel een goed idee is, maar dat er toch een kleine fout inzit. De lambda mag dan wel 1 aangeven(ideal mengsel) maar wie zegt dat 2 cillinders niet rijk lopen en de andere 2 gevaarlijk arm. Dus mijn idee was om bij elke uitlaat poort in het uitlaat spruitstuk een lambazonde te zetten. Dus dat ik het mengsel van alle 4 de cillinders kan aflezen. Maar is dit echt nodig, en kan zo'n sensor die temp uithouden vraag ik mij af?
En dan nog het laatste idee. Er is een ander topic bezig over de luchtinlaat koeler te krijgen. Daar wordt gedacht aan water spray op de intercooler. Dit werkt volgens mij wel, maar op den duur is het volgens mij een troep, aangezien stof en dergelijke aan het de natte onderdelen blijven plakken, en ik wil het echt wel schoonhouden onder mijn motorkap. Dus ik heb een ander en misschien wel veel efficienter idee. Een peltier ellement. Voor diegene die ook de computer doen tunen klinkt dit misschien bekend, voor diegene waar dit niet het geval is zal ik het effe uitleggen. Een peltier ellement is een klein vierkant of rechthoek plaatje van een aantal mm dik. Dit is echt afhankelijk van de uitvoering. Een peltier heeft 2 aansluit draden. Wanneer je op deze 2 draden 12V zet dan gaat het warmte wisselen. We zeggen dat de temp van buiten 30 graden is. we zetten het peltier ellement aan en de ene kant wordt nu 10 graden(20 graden kouder) en de andere kant wordt nu 50 graden(20 graden warmer. Er treedt dus een temp verschil op. Het leuke is dat wanneer je de warme kant weet te koelen naar zeg 35 graden dan wordt de andere kant in ons voorbeeld 5 graden. Dus wanneer je een intercooler zou pakken van een R21 turbo(langwerpig en zou deze uitrusten met peltiers aan de onderkant en aan de warme kant van die krengen een koellichaam zet met eventueel extra koelfans, dan zou je de lucht toch een behoorlijk stukje koeler kunnen krijgen. Stel je voor dat je de lucht tot 20 graden zou weten te koelen. Zou je motor echt wel lief vinden denk ik. Het voordeel is dat je dan niet zit te kloten met water(wat dus ook op gaat) en dus ook geen rotzooi onder de kap krijgt. Het nadeel is echter dat een peltier niet goedkoop is, afhankelijk van de uitvoering beginnen bij 30 piek en eindigen bij 600 ofzo, maar die wat zij nodig zouden hebben kosten ongeveer 100 piek, en daar zouden we er dan 2 of 3 voor nodig hebben. Dit zijn dan wel sterkere waar we de lucht tot een graag of 5 zouden mee kunnen koelen in theorie. Een ander ding is dat zo'n pletier tot een ampere of 5 kan trekken. Oftewel 15 ampere zou je wel kwijt zijn(met flinke ellementen dan). En je moet de intercooler ergens plaatsen waar dus genoeg koude lucht stroomt i.v.m. koeling van de ellementen. Je kunt bij een gewone rit ook de ellemten uit zetten of misschien serie schakelen, dan kost het minder energie en de werking ervan is dan ook een stuk minder. Maar wanneer je niet gaat scheuren heb je dat misschien ook niet zo nodig. als iemand een ideetje heeft hoor ik het wel
Dat was het wel zo ongeveer.
groetjes
Laatst gewijzigd door Michel S. op vr 27 jul 2001 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed bezig McLain, klinkt als allemaal leuke plannen. Nog ff over die lambda sensor,
Lambda 1 is ideaal om een mengel te hebben dat een kat wil vreten, niet voor max vermogen of max rendement.
Een lambdasensor is nix anders dan een zuurstofsensor, zo'n ding geeft spanning af als er geen zuurstof meer in 't uitlaatgas zit, dwz als alle cilinders rijk zijn. 't is dus niet mogelijk dat ie L=1 aangeeft met 2 cyl rijk en 2 cyl arm. Als je 't signaal op een scoop zet kan je overigens nog veel meer zien over de verdeling van je 4 cilinders. Elke cilinder een aparte sensor is echt niet nodig.
succes
Lambda 1 is ideaal om een mengel te hebben dat een kat wil vreten, niet voor max vermogen of max rendement.
Een lambdasensor is nix anders dan een zuurstofsensor, zo'n ding geeft spanning af als er geen zuurstof meer in 't uitlaatgas zit, dwz als alle cilinders rijk zijn. 't is dus niet mogelijk dat ie L=1 aangeeft met 2 cyl rijk en 2 cyl arm. Als je 't signaal op een scoop zet kan je overigens nog veel meer zien over de verdeling van je 4 cilinders. Elke cilinder een aparte sensor is echt niet nodig.
succes
rev it like a rental
Xtrac sequentiele bak er in leggen?. Je hoort bij het schakelen van de Eclipse en de RX-7 een duidelijke klik. Een soort metaal klik zoals de ferarie, maar dan mooier. Hoe kun je zo'n klik krijgen?? Wil dit namelijk ook wel graag hebben in mijn 5-je.

Het heeft geen nut om bij iedereen cilinder een lambda te plaatsen want je kunt het toch niet bij regelen. Je inlaat is zo gevormd dat ze allemaal even rijk mengsel krijgen, niet even veel. De buitenste minder dan de middelste. Als je een lambda gaat plaatsen moet je die wel net achter de turbo zetten, dat is beter zegt men. Wat ook interessant is om te meten is je inlaat temp. Als je toch het een en het ander wil gaan meten zou ik dat ook een sensor plaatsen.
Gegroet
Gegroet

sorry ik loop verschrikkelijk te klooien met de knoppen. een beter verhaal staat hieronder ...
Laatst gewijzigd door Tijn op vr 27 jul 2001 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
On 2001-07-27 11:34, Tijn wrote:
McLain, ik denk dat je vergeet dat je een peltier element zelf ook moet koelen.....
de ene kant wordt welliswaar erg koud, maar de andere kant wordt 70 graden en het kwijtraken van die temperatuur brengt je probleem weer terug bij af...... als je dat kon koelen had je die peltier niet nodig...
(even los van dat een flinke peltier 230 watt en meer vraagt....)
Over het vuil heb je gelijk, ik denk ook dat ik van polyester iets moet knutselen om de vuile vochtige lucht achter de intercooler weer weg te pakken en niet de motorruimte in laat komen.
Overigens gebruik je waterspray alleen kort en op het moment dat je ziet dat de inlaatlucht temp oploopt...
De basis ligt bij het aan en afvoeren van grote hoeveelheden lucht naar de intercooler... daarom ligt hij bij GTtuning in de bumper, maar die heeft wel een waterspray voor als het niet meer genoeg is.
even wat duidelijker gemaakt met de edit....
Daarom was ik dus aan het denken om de intercooler ergens onderin te monteren. Dus dan heb je onderin de intercooler peltier ellement en daaronder een koellichaam zo breedt als de intercooler. Dat de ene kant 70 graden wordt maakt niet zoveel uit, zolang er dan luchtstroom is. De andere kant wordt hiervan gescheiden en gekoeld door het peltier ellement. Je wisseld gewoon de warmte. Warmte die je ontrekt van je intercooler stop je in het koelichaam, en dat maakt niks uit. Daarom moet je alles onder plaatsen en het koellichaam extra koelen met ventilatoren en die warma lucht onder de motor door laten lopen. Dan ben je die warmte kwijt en je lucht is dan wel lekker gekoeld. Dacht ik zo. En 230 Watt ellementen zijn een beetje erg denk ik. Ik heb hier een element liggen van een kleine 40 watt. Die trekt inderdaad wel wat ampere's maar hij brengt een temp verschil van een 40 graden in goede conditie. Dus 3 van die zou een hele boel warmte uit de lucht halen. de andere kant wordt dan een 70 graden, mits je die goed koelt. Dan wordt die een 40 graden maar de koude kant begint dan met ijs vorming. Als je dat zou kunnen realiseren dan zou je echt wel beter beter zijn dan water spray. misschien nog wel beter dan water injectie in je cilinder.On 2001-07-27 11:45, Tijn wrote:On 2001-07-27 11:34, Tijn wrote:
McLain, ik denk dat je vergeet dat je een peltier element zelf ook moet koelen.....
de ene kant wordt welliswaar erg koud, maar de andere kant wordt 70 graden en het kwijtraken van die temperatuur brengt je probleem weer terug bij af.
toch?
groetjes
groetjes
De vraag is of je de lucht daarmee zo snel kan af laten koelen.
Het voordeel van water sprayen is dat de verdamping van water erg vlot kan gaan, zodat je snel de warmte energie van de doorgevoerdelucht kan kwijtraken. Ik vraag me af of een peltier element wel geschikt is voor snelle temperatuur wisselingen, even afgezien van het feit dat het me wel heel omslachtig lijkt.
Het zou wel heel gaaf zijn als je het werkend kreeg, maar bedenk wel dat als het kan het weer veel tijd kost om te maken.
Het voordeel van water sprayen is dat de verdamping van water erg vlot kan gaan, zodat je snel de warmte energie van de doorgevoerdelucht kan kwijtraken. Ik vraag me af of een peltier element wel geschikt is voor snelle temperatuur wisselingen, even afgezien van het feit dat het me wel heel omslachtig lijkt.
Het zou wel heel gaaf zijn als je het werkend kreeg, maar bedenk wel dat als het kan het weer veel tijd kost om te maken.
Laatst gewijzigd door Marius op vr 27 jul 2001 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmmm... ik weet het ook niet hoor, als ik naar PC's kijk is het bijna niet mogelijk om een peltier voldoende te koelen met lucht, dat moet met water....
Zou het niet handiger zijn om de peltiers als je die werkend krijgt te gebruiken om vloeistof te koelen en die vloeistof de intercooler te laten coolen? of misschien is een airco unit wel aan te passen hier op ofzo die koelt naar 7 graden lucht ?... airconditioned intercooler zeg maar.....
Zou het niet handiger zijn om de peltiers als je die werkend krijgt te gebruiken om vloeistof te koelen en die vloeistof de intercooler te laten coolen? of misschien is een airco unit wel aan te passen hier op ofzo die koelt naar 7 graden lucht ?... airconditioned intercooler zeg maar.....
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Jaaaaa ik weet het niet hoor. Maar alzik dit zo hoor dan denk ik: klinkt leuk, maar waarom is het nog nooit toegepast in de autosport???????? Op dit moment ben ik redelijk onde5rv invloed maar ik kan me nog een aurtovisdie verhaal herinneren over een subaru imresssswa 22 b STI. Ern of andere speciale opgefokete versie. Die had ook waterspray over de intercooler staan en gedurende dat aanmtral seconden ging die echt super (volgens die reporter dan) Zon peltier element lijkt wel aardig misschien voor een kompjoeter, maar voor een auto is het een beetje vreemd lijkt mij. Beter lijkt me om een stuk uit je grille te zagen of deze helemaal weg te laten, en een stuk uit je motorkap te zagen om de warme lucht weg te krijgen, (geen luchtinlaat waar iedereen het iover heedft maar een lucht UITLAAT) Je kunt wekl een hoop koude lucht door de koeler laten gaan , maar als die opgewarmde lucht niet wegkan dan ben je nog nergens!!!!!!
Waar ga je dat laten doen marius? heb je daar een goed adres voor?
Nee, dat doe ik gewoon zelf. Ik ga een stuk gaas via een soort raamrubber monteren. Mijn gt is nou niet meer je van het om te zien dus supernetjes hoeft het niet te zijn, als het maar functioneel is..
Laatst gewijzigd door Marius op za 28 jul 2001 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1001
- Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
- Locatie: Rotterdam
In Bergschehoek, in de buurt van Rotterdam, is een bedrijf die ze erin zet + spuit voor +/- fl.500,-. Het bedrijf heet volgens mij Car Lynx design, is vooral gespecialiseerd in VW, maar dat maakt in dit geval niet zo veel uit, toch??On 2001-07-28 14:24, Tijn wrote:
Waar ga je dat laten doen marius? heb je daar een goed adres voor?
Ja, dat is op zich wel ok, maar voor wat meer geld zou ik dan gelijk een clio 16v motorkap willen.
Maar ik ga zelf eens kijken hoever ik kan komen met wat eigenhandwerk.
Het zullen dan wel niet echt louvres worden, maar meer gewoon gaas..
Maar ik ga zelf eens kijken hoever ik kan komen met wat eigenhandwerk.
Het zullen dan wel niet echt louvres worden, maar meer gewoon gaas..
-
- Berichten: 1001
- Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
- Locatie: Rotterdam
SUC6
Thanx! Het is al een plannetje waar ik al een tijdje meer rondloop. Enigste waar ik nog steed een beetje mee zit is wat zou nu de meest ideale plaats zijn om een ventilatie rooster in je motorkap te maken, ik denk zelf boven het expansievat omdat hettoch niet erg is dat deze natregent.
Laatst gewijzigd door Marius op za 28 jul 2001 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
een 16V motorkap voert geen warmte af maar koelt alleen het spruitstuk....On 2001-07-28 16:38, Marius wrote:
Ja, dat is op zich wel ok, maar voor wat meer geld zou ik dan gelijk een clio 16v motorkap willen.
Das waar, maar bij reichhard in Duitsland kun je ook een 5 turbo motorkap of een Delta intergrale motorkap van gfk kopen, die kosten wel 600 mark en dan moet je 'm nog laten spuiten maar dan is je Blokkie wel lekker KEWL!On 2001-07-28 21:42, Tijn wrote:een 16V motorkap voert geen warmte af maar koelt alleen het spruitstuk....On 2001-07-28 16:38, Marius wrote:
Ja, dat is op zich wel ok, maar voor wat meer geld zou ik dan gelijk een clio 16v motorkap willen.
En MCLAIN, Wat voor intercooler heb je op het moment? Ik heb namelijk wel een leuk ideetje..... in die bumper kun je mooi een intercooler van een sierra cosworth zetten... is geloof ik het zelfde formaat.... (en als jij het dan eerst probeert kan ik het staks ook lekker doen als het je lukt


MassoL en de Groeten!
ik heb er geen problemen mee als er van mijn bumper dan een mal wordt gemaakt. Zou ik eigenlijk te gek vinden, dan zou ik die andere 5 ook daarmee kunnen uitrusten, maar wie kan zo'n mal maken, zonder mijn bumper daarmee te vernietigen???
groetjes
groetjes
Is niet belangrijk, als je van je bumper een mal hebt gemaakt, maak je der toch gewoon zoveel nieuwe dan je zelf wil.
Over die peltier elementen: het idee lijkt leuk, maar als je even verder denkt, zouden deze wel voldoende koelcapaciteit hebben. Heb je dit berekend? En weet je wat de vermogen winst is als de lucht 5° koeler zou zijn?
Ik denk dat een airco van een auto ombouwen je meer resultaat zal geven dan peltier elementen. Maar je steekt er ook een heleboel energie in om de compresor aan te drijven. dus dat vermogen ben je al kwijt, wat er dan overschiet moet je effe aan rekenen. Kan best tegen slagen, idem voor de pelier elementen. Hoe meer je energie omzet, hoe meer verlies dat je doet.
Dat lijkt me de waterkoeling het meest geschikte, wat je kan doen is in de plaats van je interkoeler een waterkoeler plaatsen. Op een andere plaats moet je dan een element zetten waar het water de warmte van de luchtontneemt. Zulke elementen kan je best wel vinden op de markt. Je vindt ze in alle vormen. Het voordeel is dan dat je een gesloten systeem hebt met enkel een pomp en je systeem wordt niet vuil. Moet lukken.
-----------------
Greetz
Leonardo Di GTT Cabrio
Over die peltier elementen: het idee lijkt leuk, maar als je even verder denkt, zouden deze wel voldoende koelcapaciteit hebben. Heb je dit berekend? En weet je wat de vermogen winst is als de lucht 5° koeler zou zijn?
Ik denk dat een airco van een auto ombouwen je meer resultaat zal geven dan peltier elementen. Maar je steekt er ook een heleboel energie in om de compresor aan te drijven. dus dat vermogen ben je al kwijt, wat er dan overschiet moet je effe aan rekenen. Kan best tegen slagen, idem voor de pelier elementen. Hoe meer je energie omzet, hoe meer verlies dat je doet.
Dat lijkt me de waterkoeling het meest geschikte, wat je kan doen is in de plaats van je interkoeler een waterkoeler plaatsen. Op een andere plaats moet je dan een element zetten waar het water de warmte van de luchtontneemt. Zulke elementen kan je best wel vinden op de markt. Je vindt ze in alle vormen. Het voordeel is dan dat je een gesloten systeem hebt met enkel een pomp en je systeem wordt niet vuil. Moet lukken.
-----------------
Greetz
Leonardo Di GTT Cabrio
Laatst gewijzigd door Anonymous op ma 30 jul 2001 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is misschien geen gek idee. Dat idee met die airco is ook wel goed, maar er zit wel een maar aan. Eigenlijk een paar maartjes. Je moet die pomp krijgen geplaatst. Lijkt me al een hele klus bij een 5. Je moet plaatst zien te vinden om de warmtewisseling laten plaats te nemen. Het vermogen winst zal wel veel zijn, maar het vermogen verlies door de compressor zal ook groot zijn. En een groot nadeel, onderhoud. Zo'n airco is niet goedkoop in onderhoud en dat zou je dan ook nog moeten gaan doen, en denk ik vaker dan normaal, omdat je dat ding bijna constant gebruikt. Dus ik ga morgen eens plaats maken hier en met de peltier ellementen aan de gang.
ik hou jullie op de hoogte
groetejs
ik hou jullie op de hoogte
groetejs
Nou heb ik geen flauw idee hoe groot zo'n pomp is hoor, maar zou die niet naast de ontsteking achter het schutbord kunnen waar je krik normaal ligt? krik naar achter in je kofferbak en je hebt opeens een hoop ruimte daar..... daar wil ik mijn watertankje ook gaan leggen, zodra ik uitgevogeld heb hoe de warme lucht afgevoerd moet worden zonder de luchtinlaat vol vochtige rotzooi te pompen op mijn motorkap....
(je hebt mail trouwens)
(je hebt mail trouwens)
Laatst gewijzigd door Tijn op ma 30 jul 2001 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, voor een waterpompje heb je toch wel een plaatsje. Je moet ook hier weer effe rekenen naar het debiet dat het dient te leveren. Het debiet is afhankelijk van de delta t die je op het koelwater wil. En dit is dan weer afhankelijk van je waterkoeler. Is allemaal effe rekenen. Hoe kleiner je je delta T wil over je luchtkoeler hoe groter het waterdebiet moet zijn. Het zal een groter probleem zijn om je watergekoelde interkoeler te plaatsen denk ik.
Ik heb effe liggen uit te rekenen voor die peltier ellementen. Hier komt het. Las er fouten inzitten hoor ik het graag:
ro van zuurstof: 1,43 g/dm3-> 0,00143 Kg/dm3
soortelijke warmte van zuurstof is 1000j/kg.K
energie: 1 joule = 1watt gedurende een seconde
1 liter = 1 dm3
max rev= 8000 rpm
Inhoud motor = 1,4 liter (2 omwentelingen)---> 0,7 liter per omwenteling
verbruik van zuurstof:
8000 RPM is 133 omwentelingen per seconde
Vebruik (atmosferische druk) is 133rps * 0,7 liter= 93 liter /s
Vebruik max turbodruk(2 bar) is 133rps * (0,7 liter * 2 * 2)= 372,4 liter /s
Temperatuur lucht na compressie en standard intercooling pin ik vast op 60 graden.
voor de temperatuur 1 graden omlaag te brengen heb ik per kilo 1000 joule nodig
eerst uitrekenen hoeveel kilo 372 liter is:
0,00143 Kg/dm3-----> 0,00143 Kg/liter
M = 0,00143 x 372,4 liter = 0,532532 kilo
1 graden omlaag is 1000 joule/kg
Massa is 0,532532 kilo
energie(Q) = 1000 joule x 0,532532 Kilo= 532,532 joule
energie wat erin moet gestoken worden om lucht 1 graden te koelen is dus:
532,532 joule. Dit gedurende 1 seconde komt uit op 532,532 watt aan energie. Bij energie omzetting van peltier ellementen ga ik uit van een rendement van 70% en kom dan uit op een totaal wattage aan ellementen van:
P(vermogen totaal)= P(berekend) / 0,70= 532 watt / 0,7= 760 watt per graden. Oftewel om de temperatuur 60 graden omlaag te brengen ben je meer dan 48.000 watt aan vermogen kwijt. Lijkt met niet zo effiecient om dat door de dynamo te laten leveren.
dus het gaat niet echt op.
Ik heb het proefondervindelijk geprobeerd, maar het maakte amper wat verschil. Temp bleef rond de 56 graden hangen, met of zonder peltier. Terwijl toen ik de intercooler met haardroger onder de kraan hield(niet de droger uiteraard) zakte de temp naar 30 graden, en dit met een beetje stromend water door de intercooler.
misschien ziet iemand nog een fout in mijn berekening.
groetjes
ro van zuurstof: 1,43 g/dm3-> 0,00143 Kg/dm3
soortelijke warmte van zuurstof is 1000j/kg.K
energie: 1 joule = 1watt gedurende een seconde
1 liter = 1 dm3
max rev= 8000 rpm
Inhoud motor = 1,4 liter (2 omwentelingen)---> 0,7 liter per omwenteling
verbruik van zuurstof:
8000 RPM is 133 omwentelingen per seconde
Vebruik (atmosferische druk) is 133rps * 0,7 liter= 93 liter /s
Vebruik max turbodruk(2 bar) is 133rps * (0,7 liter * 2 * 2)= 372,4 liter /s
Temperatuur lucht na compressie en standard intercooling pin ik vast op 60 graden.
voor de temperatuur 1 graden omlaag te brengen heb ik per kilo 1000 joule nodig
eerst uitrekenen hoeveel kilo 372 liter is:
0,00143 Kg/dm3-----> 0,00143 Kg/liter
M = 0,00143 x 372,4 liter = 0,532532 kilo
1 graden omlaag is 1000 joule/kg
Massa is 0,532532 kilo
energie(Q) = 1000 joule x 0,532532 Kilo= 532,532 joule
energie wat erin moet gestoken worden om lucht 1 graden te koelen is dus:
532,532 joule. Dit gedurende 1 seconde komt uit op 532,532 watt aan energie. Bij energie omzetting van peltier ellementen ga ik uit van een rendement van 70% en kom dan uit op een totaal wattage aan ellementen van:
P(vermogen totaal)= P(berekend) / 0,70= 532 watt / 0,7= 760 watt per graden. Oftewel om de temperatuur 60 graden omlaag te brengen ben je meer dan 48.000 watt aan vermogen kwijt. Lijkt met niet zo effiecient om dat door de dynamo te laten leveren.
dus het gaat niet echt op.
Ik heb het proefondervindelijk geprobeerd, maar het maakte amper wat verschil. Temp bleef rond de 56 graden hangen, met of zonder peltier. Terwijl toen ik de intercooler met haardroger onder de kraan hield(niet de droger uiteraard) zakte de temp naar 30 graden, en dit met een beetje stromend water door de intercooler.
misschien ziet iemand nog een fout in mijn berekening.
groetjes
De berekening zal bij benadering wel kloppen. Het is net wat ik dacht, die peltiers geven je niet voldoende koelvermogen voor wat je erin stopt. Je maakt best een watergekoeldsysteem, de aandrijving van een waterpomp kost veel minder energie en je haalt er nog eens meer uit.
precies, dus gaan we daar eens het kopje over breken.
had trouwens ook nog geprobeerd water te koelen met een peltier, was niet echt super.Dus daar heb ik ook al weinig aan.
groetjes
had trouwens ook nog geprobeerd water te koelen met een peltier, was niet echt super.Dus daar heb ik ook al weinig aan.
groetjes
Inderdaad niet echt efficient, om als intercooler te gebruiken. Toch nog ff een paar correcties op de berekening:
Eerst ff over 't luchtverbruik: er wordt hier uitgegaan van 1,4 liter, dat wil zeggen vullingsgraad = 1, dit haal je echter uitsluitend bij 't toerental van max koppel, daarboven zal 't afnemen. 't koppelverloop is ongeveer evenredig met de vullingsgraad.
Als ik van de standaard 5 GT-turbo gegevens uit ga: 165 Nm @ 3000/min & <a href="mailto:88kw@5750" target="_new">88kw@5750</a> /min
Betekent dat bij 5750 toeren een koppel van 88k/(5750/60*2*pi)=146 Nm. Uitgaande van voorgaande aanname, betekent dit een vullingsgraad van 146/165=0.88 Als we 't toerental nog verder gaan verhogen tot veronderstelde 8000/min, zal dit verder afnemen(een "snelle" nokkenas zal dit wat goed maken). Ik opper voor een aanname van 0.8 Dit brengt 't luchverbruik bij 8000/min op 1.4/2*0.8*8000/60 = 74.7 liter/s. Dit is atmosferisch (=1bar). Omdat 't echt hard moest gingen we uit van 2 bar turbodruk, dwz 3 bar absoluut. Dat wil zeggen dat de 74.7 liter/s eigenlijk 74.7 * 3=224 liter onder normaalomstandigheden zou zijn.
Aangezien we altijd nog lucht rondom ons pittoreske aardbolletje hebben, ipv zuurstof, komt dit overeen 0.224 m3 * 1.293 = 0.29 kg/sec
Dit met de soortelijke warmte van lucht even omrekenen naar een vermogen: Q=m*c*dT. We hebben hier geen m, maar m/s, dat maakt ook Q/s wat dan weer vermogen is, precies wat we wilden weten, oftewel:
P=0.29*1000*1= 290W/graad. Dit maal 't veronderstelde rendement van de Peltier 0.7 maakt een benodigd elektriek vermogen benodigd van 413 Watt/gr. Voor een leuke 60 graden koeling 25kW (ik weet nog wel een organisatie met een windmolentje over
)
Eerst ff over 't luchtverbruik: er wordt hier uitgegaan van 1,4 liter, dat wil zeggen vullingsgraad = 1, dit haal je echter uitsluitend bij 't toerental van max koppel, daarboven zal 't afnemen. 't koppelverloop is ongeveer evenredig met de vullingsgraad.
Als ik van de standaard 5 GT-turbo gegevens uit ga: 165 Nm @ 3000/min & <a href="mailto:88kw@5750" target="_new">88kw@5750</a> /min
Betekent dat bij 5750 toeren een koppel van 88k/(5750/60*2*pi)=146 Nm. Uitgaande van voorgaande aanname, betekent dit een vullingsgraad van 146/165=0.88 Als we 't toerental nog verder gaan verhogen tot veronderstelde 8000/min, zal dit verder afnemen(een "snelle" nokkenas zal dit wat goed maken). Ik opper voor een aanname van 0.8 Dit brengt 't luchverbruik bij 8000/min op 1.4/2*0.8*8000/60 = 74.7 liter/s. Dit is atmosferisch (=1bar). Omdat 't echt hard moest gingen we uit van 2 bar turbodruk, dwz 3 bar absoluut. Dat wil zeggen dat de 74.7 liter/s eigenlijk 74.7 * 3=224 liter onder normaalomstandigheden zou zijn.
Aangezien we altijd nog lucht rondom ons pittoreske aardbolletje hebben, ipv zuurstof, komt dit overeen 0.224 m3 * 1.293 = 0.29 kg/sec
Dit met de soortelijke warmte van lucht even omrekenen naar een vermogen: Q=m*c*dT. We hebben hier geen m, maar m/s, dat maakt ook Q/s wat dan weer vermogen is, precies wat we wilden weten, oftewel:
P=0.29*1000*1= 290W/graad. Dit maal 't veronderstelde rendement van de Peltier 0.7 maakt een benodigd elektriek vermogen benodigd van 413 Watt/gr. Voor een leuke 60 graden koeling 25kW (ik weet nog wel een organisatie met een windmolentje over

rev it like a rental
klopt dat wel wat je daar zegt menno?? Kijk dat het absoluut niet mogelijk is om het te realiseren, daar zijn we het wel over eens. Maar je zegt het is 74 liter met de gewone atmosfeer. Als we de druk gaan verhogen naar 2 bar(3 bar absoluut) vermenigvuldig jij het gewoon. Ik dacht toch dat het bij gassen met anders ging. wanneer ik de druk 2 keer zo hoog wil hebben en ik hou de temperatuur even hoog, dan zou ik het volume 2 keer zo klein moeten maken, omdat we niks aan het volume veranderen, vullen we het met 2 keer zo veel. Dus zit je op 2 bar. wil je dit dus nog een keer verdubbelen, moet je 2 keer het volume wat je nu al hebt erin stoppen.. Dus je krijgt dan 2 x 2 = 4 dacht ik toch
Ik heb al 3 jaar geen natuurkunde meer gehadn, maar ik dacht toch dat het zo zat.
groetjes
Ik heb al 3 jaar geen natuurkunde meer gehadn, maar ik dacht toch dat het zo zat.
groetjes
Je gaat van 1 bar absoluut naar 3 bar absoluut, dat betekent dat je in 't zelfde volume 3x zoveel lucht moet stoppen.On 2001-07-31 15:54, Mclain wrote:
klopt dat wel wat je daar zegt menno?? Kijk dat het absoluut niet mogelijk is om het te realiseren, daar zijn we het wel over eens. Maar je zegt het is 74 liter met de gewone atmosfeer. Als we de druk gaan verhogen naar 2 bar(3 bar absoluut) vermenigvuldig jij het gewoon. Ik dacht toch dat het bij gassen met anders ging. wanneer ik de druk 2 keer zo hoog wil hebben en ik hou de temperatuur even hoog, dan zou ik het volume 2 keer zo klein moeten maken, omdat we niks aan het volume veranderen, vullen we het met 2 keer zo veel. Dus zit je op 2 bar. wil je dit dus nog een keer verdubbelen, moet je 2 keer het volume wat je nu al hebt erin stoppen.. Dus je krijgt dan 2 x 2 = 4 dacht ik toch
Ik heb al 3 jaar geen natuurkunde meer gehadn, maar ik dacht toch dat het zo zat.
groetjes
Of in formules: PxV is contstant. 3*74=1x??
?? is dus 3*74/1=222 liter.
rev it like a rental
volgens jouw benadering van 't verdubbelen kom je er echter ook wel:
van 1 bar abs (is atmosferisch) naar 2 abs (1bar vuldruk) is een verdubbeling. dus 2x74=148 liter/sec.
van 2 bar abs naar 3 bar abs (2bar vuldruk) is een verhoging van 50 %, dus 148*1,5 =222 liter/sec
van 1 bar abs (is atmosferisch) naar 2 abs (1bar vuldruk) is een verdubbeling. dus 2x74=148 liter/sec.
van 2 bar abs naar 3 bar abs (2bar vuldruk) is een verhoging van 50 %, dus 148*1,5 =222 liter/sec
rev it like a rental