Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Sander
Contacteer:

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de oliekering van de schakelas van de versnelingsbak. Er zijn reparatie setjes voor, (van Renault zelf)omdat het heel veel werk zou zijn om die te vervangen. Dit zegt de dealer zelf. Het setje kost F150,-, maar als de dealer het monteert dan kost dat zo ongeveer totaal F450,- :smile:

Ik zie het wel. Gegroet Sander :lol:
Arjen

Volgens mij heeft in het forum van de Renault 9/11 club wel eens een verhaal gestaan over het vervangen van die keerring.(stap voor stap omschreven). Weet alleen het juiste adres niet meer. Kijk anders ff op network54.com en zoek dan naar renault 9 of 11.
Sander
Contacteer:

Echt niemand ervaring MEE. :sad:
Dan word het maar in het ondiep springen denk ik. :wink:

Later..... :lol:
canonballman

Ja, in mn tijd bij Van den Boom heb ik het ooit moeten doen. Niet bij een gtt maar wel een zelfde bak. Ik geloof dat die keering uit twee delen bestaat en het was een GIGANTISCH gefriemel. Ook omdat er continu bakolie uit blijft lopen, tenzij dat je m misschien een nacht laat staan
Sander
Contacteer:

Niet veel ervaring zie ik wel. Word het toch weer hobby. :lol:
Sander
Contacteer:

Nou het is gebeurt ik heb de oliekering verwijderd en vervangen met het reparatieset wat ik bij Renault heb gekocht. Hier is een beschrijving, waar de orgieën is in het technies Frans. ( ken nie lezen) Men tapt de olie af. Je maakt de schakelstang los ( M8 sleutel 13) Dan haal je de klemveer uit de versnellingsbak, waar het schakelasje in zit met zijn kogel. Nu druk/trek je het busje waar her schakelasje in zit er uit. En trek dit in zijn geheel door het oog van de schakelvork. Dat kunstof busje waar schakelas met zijn kogel in zit heb ik ook vervangen, hoeft niet (F 5.95 bij de Renaultdealer) Je knipt vervolgens harmonica afschermhoesje kapot en je wipt de oliekering met een schroevendraaier er uit. Die knip/zaag je ook door. (dit is een taaien raker) Toen heb ik de randjes van de schakelvork
Ligt geschuurd zodat er geen scherpen randjes meer aan zitten. Want vervolgens trek je de O-ringen over de schakelvork heen. Heb dat met alle twee de O-ringen gedaan, dan doe je de twee halven kunstof busjes er om. Dan doe je de kunstof ring er vervolgens op en sla je met een hamer tegen de schakelvork totdat de kunstof busjes er helemaal in zitten. Je haalt weer de kunstof ring weg en doe je er het stalen beugelt er over. En je bouwt de schakelas weet terug en klaar. Ik heb er drie uur over gedaan. Het setje kost +/- F 150. -
Het is goed zelf te doen, want de Renault rekent er +/-F300.- voor, zonder het setje en de bakolie. Dus totaal kost dat ongeveer F500.-

Het lijkt misschien onduidelijk zo maar als je er aan begint en je hebt de Franse beschrijving, niet voor de tekst maar voor de foto’s, is het geen probleem zo.

:lol:
Plaats reactie