Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Goof

Iedereen is wel bekend met het "na laten draaien" van de turbo na een stukkie blazen...... en toch zouden wel eigenlijk willen dat ie dat zélf doet....

Turbo timers: <a href="http://www.blitz-uk.co.uk/" target="_blank" target="_new">http://www.blitz-uk.co.uk/</a>
Alpine
Contacteer:

Das leuk,for japanese CARS!!!!!

Greetz
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Zj*rZ

OI!

Kun je niet makkelijk zelf iets maken waardoor je auto een paar seconden na loopt?
Een soort kookwekker achtig iets gebruiken bv.....?!@ Zo'n turbotimer kost al snel 250+ pieken!

Groeten...
Tijn
Contacteer:

van die site:
All turbo engines need to be run at idle for a time after driving under boost. This is because the turbo runs at around 900°C, and when the engine is switched off, it's oil supply is also stopped, meaning the bearings are not cooled, and can quickly overheat. Thus the engine needs to left at idle until the turbo has cooled down sufficiently for the bearings to survive.
Alleen klopt dit volgens mij niet helemaal...

Het nadraaien heeft (volgens mij) niet met koelen te maken maar met het feit dat als je net stopt je turbo nog toeren maakt waardoor hij zonder oliedruk de olie er uit slingert (middelpuntvliedende/zoekende krachten) en droog komt te staan. De volgende keer dat je dan dus start start je met een droog lager en krijgt je turbo-as onvoldoende smering..
Michel S.
Contacteer:

het heeft ook te maken met warmte. dat weet ik 100% zeker. Maar wij doen toch standard al nadraaien, toch?

mzzl
turbo5

verhaal klopt wel de lager hebben olie koeling nodig anders bakt daar alles aan elkaar vast!! de turbine draait namelijk zo snel rond dat de lager zeker gekoelt moeten worden , en de olie fungeert ook al een soort lager ( ooit aan het turbinewiel ge draait als stil staat , dus zonder olie druk???) dan zit er veel speling op de as!!
Anonymous

Ik wil altijd wel ff luisteren of ik geen rare geluiden hoor na een snelle rit,
en geloof me als ik zeg een snelle rit bedoel ik ook snel! :smile:.
en dan laat ik hem ook ff een minuut of 2 door draaien.
Het lijkt mij dus niks zo,n turbo timer
Menno

Dat nadraaien is inderdaad om de olie in je turbo niet te laten verbranden. Tegenwoordig is dit al minder noodzakelijk dan vroeger, omdat moderne olie tegen hoge temperaturen kan. Toch kan dat nadraaien geen kwaad, alhoewel de temperatuur onder de kap wel flink stijgt.

En die turbotimer, klinkt wel geinig, maar is toch ook redelijk eenvoudig zelf te maken? (ik zou volgens mij 9 van de 10 keer toch blijven wachten, om zeker te zijn dat je motor echt uit gaat, ipv een dag blijven draaien :smile::smile: )

Heb me trouwens ook wel eens laten vertellen dat 't erg verboden is, je auto wegzetten met draaiende motor
rev it like a rental
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

ja en wat dacht je van op de handrem als je net hebt lopen scheuren !zijn je schijven ook vast wel heet ! zet jij hem er ff op ( anders rolt ie weg ) zitten je blokken lekker vast gebakken tegen je remschijf , oeps . nee ik wacht wel ff
Menno

Ja, da's ook een goeie, haas. Toch gebruik ik vaak juist wel m'n handrem:

Als je de snelweg afkomt na een potje flink blazen, moet je wel eens wachten onder aan de afrit. Als 't daar een beetje schuin loopt, zal je toch moeten remmen. Als je je gewone rem gebruikt, kunnen de voorschijven, op de plek waar je de blokken er op duwt heel goed hun warmte kwijt, terwijl de rest nog gruwelijk heet is, je hebt immers net geremd van heel veel km/h naar 0 km/h. Dit zorgt ervoor dat je schijven krom kunnen trekken. Ik gebruik dan liever de handrem, omdat de achterschijven lang niet zo heet worden.
rev it like a rental
Plaats reactie