Hallo ben van plan om een bleed valve aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met dit en is het moeilijk te monteren? of raden jullie mij dit af en zo ja waarom dan??
Groeten Job
Heeft hier niemand een Bleed valve??
nee ik in iedergeval nog niet,
maar ik hou deze topic even in de gaten.
ik ga er zelf ook een monteren ,maar eerst de koppakking vervangen voor een sterkere
maar ik hou deze topic even in de gaten.
ik ga er zelf ook een monteren ,maar eerst de koppakking vervangen voor een sterkere
Ik heb een bleedvalve. Nu heb ik een echte regelbare bleedvalve hier liggen, maar die heb ik nog niet gemonteerd gehad op mijn auto(hij is nu in de maak). Maar bleedvalve is heel makkelijk aan te sluiten. Ten eerste moet je het turbo systeem ombouwen tot Cup-systeem zodat de wastegate aangestuurd met maar 1 slang. Deze slang laat je dan naar de bleedvalve gaan. Er komen nu 2 slange van de bleedvalve af. 1 ervan geeft lucht door terwijl de knop hellemaal dicht staat. Deze gaat weer naar de wastegate. Die andere gaat naar de luchtfilter of waar dan ook. Deze lucht moet gewoon weg kunnen stromen. Zodra je je bleedvalve open gaat draaien wordt en een klein percentage lucht van het systeem weg gelaten zodat de turbo meer druk moet gaan opbouwen om de wastegate open te kunnen duwen. Zit allemaal heel simpel in elkaar.Mijn bleedvalve was digitaal. Ik heb dus 2 standen. 0,6 bar en 1.4 bar getriggerd door een schakelaar. Een stoor in je rug kreeg je als je de schakelaar met volgas omgooide. Maar helaas vondt de koppeling dat minder leuk. Maar experimenteer maar eens een beetje ermee.
Groetjes
Groetjes
Misschien een domme vraag maar hoe bou ik hem om naar een Cup-systeem??
Ik hoor net van 10o dat ik dus ook een Bleed Valve heb op mijn Ble Sport(Raider).
Bij mij was dit gewoon bekend onder het simpele woord Turbodrukregelaar.
Het is zeker wel leuk omdat je dus inderdaad je Turbo-druk zelf van binnen uit kunt regelen.
Hoe je het monteren?????
Ik zou het niet weten, bel Veban in Rijswijk, de specialist op dat gebied.
Bij mij was dit gewoon bekend onder het simpele woord Turbodrukregelaar.
Het is zeker wel leuk omdat je dus inderdaad je Turbo-druk zelf van binnen uit kunt regelen.
Hoe je het monteren?????
Ik zou het niet weten, bel Veban in Rijswijk, de specialist op dat gebied.
Veban in Rijswijk!
Kwam daar laatst voor het eerst (zomaar) omdat ik zowieso niet van hun bestaan afwist.
Relaxte gasten, man........
Ben bang voor mijn huidige garage dat ik daar niet meer terug kom (scheel nog behoorlijk benzine ook)
Kwam daar laatst voor het eerst (zomaar) omdat ik zowieso niet van hun bestaan afwist.
Relaxte gasten, man........
Ben bang voor mijn huidige garage dat ik daar niet meer terug kom (scheel nog behoorlijk benzine ook)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
nu nog ff een nieuw pandje ,of zijn ze al verhuist uit die oudezooi
Mijn ervaring is in ieder gevalk dat ze het gaaf vinden als er een 5je bij hun binnen staat, en ze hebben altijd ff tijd voor je, neem daarbij hun vakkennis, en deze beide dingen zijn gewoon erg belangrijk, om het vertrouwen bij een klant te winnen.
eff nog over die bleed-valve. De meesten van jullie hebben gezien hoe ik dat ding bij mij aan heb gesloten.
Eerst ombouwen naar Cup-systeem en dan bleedvalve tussen de slang die de waste-gate aanstuurd. Andere slangetje had ik dichtgemaakt en is inmiddels open zodat de lucht vrij kan stromen. Nog steeds geen verschil. Turbodrukmetertje op de helft en draaien aan de bleed-valve heeft geen zin.
Chris, zou jij misschien effe op je blue sport kunnen kijken hoe de bleed-valve is aangesloten?
Heeft er nog iemand suggesties?
Eerst ombouwen naar Cup-systeem en dan bleedvalve tussen de slang die de waste-gate aanstuurd. Andere slangetje had ik dichtgemaakt en is inmiddels open zodat de lucht vrij kan stromen. Nog steeds geen verschil. Turbodrukmetertje op de helft en draaien aan de bleed-valve heeft geen zin.
Chris, zou jij misschien effe op je blue sport kunnen kijken hoe de bleed-valve is aangesloten?
Heeft er nog iemand suggesties?
Laatst gewijzigd door Pieter op zo 6 mei 2001 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
hij werkt. En niet zo'n beetje ook.
Het is me nu toch gelukt. ik had de bleed-valve aangesloten zoals hierboven omschreven, maar nog dicht staan. Als je hem ombouwt naar de cupversie schijnt de turbodruk altijd lager te worden, maar dit is dan weer op te vangen door de bleed-valve....en hoe!!!!!! Ik draaide hem open en ik kreeg me toch ineens een knal bij het gasgeven.
Echt tof. Als je wilt weten hoe het moet:
Bouw hem om naar cupversie zie http://www.geocities.com/tinoklij , je hebt dan eigenlijk nog 1 slang over. Van je carburateur naar de linkerkant van het potje. Deze onderbreek je met de bleed-valve (twee uitgangen van bleed-valve die tegenover elkaar staan) uit de onderste uitgang van je bleed-valve lekt de lucht als je hem open zet. Je zou hier een slangetje aan kunnen bevestigen en naar je luchtfilter kunnen leiden, je hem ook gewoon nergens op aansluiten, als de lucht maar vrij kan ontsnappen. En je bent klaar. Opendraaien en blazen maar.
Job-turbo: ik zou hem zeer aanraden. Als je een lange rit gaat maken kun je op deze manier een stuk zuiniger rijden en als je gaat scheuren kun je het zo regelen. Misschien is in-car adjustable wel handiger, maar ik ben zo ook tevreden mag ik wel zeggen
Het is me nu toch gelukt. ik had de bleed-valve aangesloten zoals hierboven omschreven, maar nog dicht staan. Als je hem ombouwt naar de cupversie schijnt de turbodruk altijd lager te worden, maar dit is dan weer op te vangen door de bleed-valve....en hoe!!!!!! Ik draaide hem open en ik kreeg me toch ineens een knal bij het gasgeven.

Echt tof. Als je wilt weten hoe het moet:
Bouw hem om naar cupversie zie http://www.geocities.com/tinoklij , je hebt dan eigenlijk nog 1 slang over. Van je carburateur naar de linkerkant van het potje. Deze onderbreek je met de bleed-valve (twee uitgangen van bleed-valve die tegenover elkaar staan) uit de onderste uitgang van je bleed-valve lekt de lucht als je hem open zet. Je zou hier een slangetje aan kunnen bevestigen en naar je luchtfilter kunnen leiden, je hem ook gewoon nergens op aansluiten, als de lucht maar vrij kan ontsnappen. En je bent klaar. Opendraaien en blazen maar.
Job-turbo: ik zou hem zeer aanraden. Als je een lange rit gaat maken kun je op deze manier een stuk zuiniger rijden en als je gaat scheuren kun je het zo regelen. Misschien is in-car adjustable wel handiger, maar ik ben zo ook tevreden mag ik wel zeggen
Laatst gewijzigd door Pieter op zo 6 mei 2001 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee Chris, het werkt gelukkig al.
Wat vind jij ervan, dat merk je goed he, bleed-valve dicht of open?
Wat vind jij ervan, dat merk je goed he, bleed-valve dicht of open?
Nog even een vraagje, hebben jullie dan ook nog een aparte druk meter die de druk precies aan geeft??? Tot hoever kun je de druk open draaien zonder problemen te krijgen met de turbo enz..
Groeten
Job
Groeten
Job
Wat betreft hoe hoog je turbo druk kan hangt heel erg van je motor af. Je kunt in principe tot 1.0-1.1 bar gaan zonder problemen te krijgen. Je moet dan wel verzekert zijn dat je motor in orde is. Wel zou ik wat aanpassingen maken voordat je de turbo druk naar 1.1 bar voert.
Intercooler modificeren(verstevigen en zorgen dat die constant koelt)
Luchtfilterhuis modificeren zodat deze ook alleen maar koude lucht pakt.
Goede (nieuwe) olie
en dan maar gaan met de banaan. Je kunt de turbo druk ook gewoon zo omhoog brengen zonder iets eraan te doen, maar ik denk dat je te maken krijgt met pingelen en op den duur je motor in de soep draait. Wanneer je nog hoger wilt gaan(zoals mij toen) moet je de carburateur voorzien van andere sproeiers. 135 main sproeier en 50 idle sproeier. Dan kun je de turbodruk omhoog jagen tot 1.4 bar. Ik kon schakelen tussen 0,6 bar en 1.4 bar. Als ik volgas had en ik gooide die schakelaar om begon die gewoon te slippen en weg was je dan.
succes ermee
Intercooler modificeren(verstevigen en zorgen dat die constant koelt)
Luchtfilterhuis modificeren zodat deze ook alleen maar koude lucht pakt.
Goede (nieuwe) olie
en dan maar gaan met de banaan. Je kunt de turbo druk ook gewoon zo omhoog brengen zonder iets eraan te doen, maar ik denk dat je te maken krijgt met pingelen en op den duur je motor in de soep draait. Wanneer je nog hoger wilt gaan(zoals mij toen) moet je de carburateur voorzien van andere sproeiers. 135 main sproeier en 50 idle sproeier. Dan kun je de turbodruk omhoog jagen tot 1.4 bar. Ik kon schakelen tussen 0,6 bar en 1.4 bar. Als ik volgas had en ik gooide die schakelaar om begon die gewoon te slippen en weg was je dan.
succes ermee
maar hoe kun je op je originele tellertje de turbodruk aflezen? er staan geen waarden bij, dus echt duidelijk is dat niet. Wanneer de streepjes dichter bij elkaar komen, zit je dan rond de 0.9 ofzo?
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Standaard druk is ongeveer 0,7 bar (0,68 ) om precies te zijn, als het goed is gaat je drukmeter dan tot het 3e of 2e streepje voor het rode gebiedOn 2001-05-07 08:31, turboverslaafd wrote:
maar hoe kun je op je originele tellertje de turbodruk aflezen? er staan geen waarden bij, dus echt duidelijk is dat niet. Wanneer de streepjes dichter bij elkaar komen, zit je dan rond de 0.9 ofzo?

Opvoeren kan idd tot 1,1 bar, daarboven moet de carburateur aangepast worden zoals reeds gezegd werd.
Overigens wordt de turbo maar tot 1.2 als betrouwbaar gezien, daarboven kun je beter een andere turbo laten monteren.
Even dit dan:
Ik wil ook meer turbodruk!!! Bijv. 0,9 bar of zo, maar iedereen die ik spreek zegt dat de motor dat niet meer kan hebben, m.a.w. als ik met een intern verstelbare bleed valve af en toe de druk omhoog gooi om te kunnen scheuren als de motor warm is, dat dan toch de lagers uit de motor zullen lopen (om maar iets te noemen)
De motor zou als het ware gewend zijn aan de 0,7 bar en de nieuwe situatie niet kunnen handelen.
Mijne:
155000 km, supergezond, geen olieverbruik, vreemde luchtjes, rammels of niks.
Moet ik m maar laten reviseren of kan ik best af en toe de druk naar 0,9 opvoeren om effe te scheuren en toch nog 200000km met deze motor rijden?!?
Laatst gewijzigd door Stefijn op zo 15 jul 2001 19:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een behoorlijk goed blok en rijd ook af en toe met 1.2 bar (voor de gasklep). Of ik dan al 0.9 bar druk onder de gasklep heb weet ik niet.
Ik heb al aardig wat kilometers gereden en nog steeds geen problemen ondervonden.
Ik denk dat als je met beleid rijdt, het niet zo gek veel kwaad kan om af en toe de druk flink op te schroeven. Ga echter niet planken op de snelweg, want dat vind een turbo vaak niet echt fijn.
Ik heb al aardig wat kilometers gereden en nog steeds geen problemen ondervonden.
Ik denk dat als je met beleid rijdt, het niet zo gek veel kwaad kan om af en toe de druk flink op te schroeven. Ga echter niet planken op de snelweg, want dat vind een turbo vaak niet echt fijn.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Zou dat 0,2 bar uitmaken, vóór of ná de gasklep?!? Als die klep opengaat lijkt me dat je voor én na de klep vrijwel dezelfde druk hebt, want waar blijft dat verschil dan?On 2001-07-16 09:31, HotShot wrote:
Ik heb een behoorlijk goed blok en rijd ook af en toe met 1.2 bar (voor de gasklep). Of ik dan al 0.9 bar druk onder de gasklep heb weet ik niet.
Ik heb al aardig wat kilometers gereden en nog steeds geen problemen ondervonden.
Ik denk dat als je met beleid rijdt, het niet zo gek veel kwaad kan om af en toe de druk flink op te schroeven. Ga echter niet planken op de snelweg, want dat vind een turbo vaak niet echt fijn.
Mijn stijl zou zijn:
Normaal woon-/werkverkeer met standaard druk (snelweg ook, rijd over t algemeen 140, heb je geen extra druk voor nodig), en alleen met een lekker warme motor af en toe eens even flink wat leuke bochten pakken, of één of andere foute gast even éxtra de achterkant laten zien.
Oftwel: 90 procent van de tijd rijdt de auto op normale druk. Ik kan me bijna níet voorstellen dat ik die 10% van de tijd niet met 0,2 of 0,3 bar extra zou kunnen rijden (en zelfs die 10% is maar een klein deel max druk, want je rijdt niet continue volgas).
Laatst gewijzigd door Stefijn op ma 16 jul 2001 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
1,4, jij moet toch veeel meer aangepast hebben. Bij welke km-stand heb je dit gedaan?On 2001-05-04 09:11, Mclain wrote:
Ik heb een bleedvalve. Nu heb ik een echte regelbare bleedvalve hier liggen, maar die heb ik nog niet gemonteerd gehad op mijn auto(hij is nu in de maak). Maar bleedvalve is heel makkelijk aan te sluiten. Ten eerste moet je het turbo systeem ombouwen tot Cup-systeem zodat de wastegate aangestuurd met maar 1 slang. Deze slang laat je dan naar de bleedvalve gaan. Er komen nu 2 slange van de bleedvalve af. 1 ervan geeft lucht door terwijl de knop hellemaal dicht staat. Deze gaat weer naar de wastegate. Die andere gaat naar de luchtfilter of waar dan ook. Deze lucht moet gewoon weg kunnen stromen. Zodra je je bleedvalve open gaat draaien wordt en een klein percentage lucht van het systeem weg gelaten zodat de turbo meer druk moet gaan opbouwen om de wastegate open te kunnen duwen. Zit allemaal heel simpel in elkaar.Mijn bleedvalve was digitaal. Ik heb dus 2 standen. 0,6 bar en 1.4 bar getriggerd door een schakelaar. Een stoor in je rug kreeg je als je de schakelaar met volgas omgooide. Maar helaas vondt de koppeling dat minder leuk. Maar experimenteer maar eens een beetje ermee.
Groetjes
Heb je ook je kop(pakking) aangepast, kopbouten, carburateur etc. etc.
Kun je er wat meer over vertellen
Dat is de drukval die je verliest over de venturi van je carburateur.Zou dat 0,2 bar uitmaken, vóór of ná de gasklep?!? Als die klep opengaat lijkt me dat je voor én na de klep vrijwel dezelfde druk hebt, want waar blijft dat verschil dan?
-----------------
happy turbo'ing
Laatst gewijzigd door Menno op ma 16 jul 2001 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.