Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

beste renault liefhebbers.
Laatst kwam ik er achter dat mijn temperatuur meter soms te hoog opliep. kwam boven het 2 de streepje soms. Wat eerder nog niet was voor gekomen.
ik moest hem toch een grote beurt geven dus toen ook maar een nieuwe thermostaat erin gezet. Alles ontlucht en rijden maar. Tot mijn verbazing staat de wijzer nu altijd boven het 2 de streepje. meestal tussen het 2 de en 3 de streepje van de teller. ook de olie wordt veel warmer. Aan meneer de renault dealer gevraagdt maar zegt dat het wel de goeie thermostaat is.

nu is mijn vraag waar staat de wijzer normaal als de motor warm is.
Ik heb in een topic over de R5 gtt gezien dat deze meestal ook over het 2 de streepje zit.
maar hoe zit dat bij de clio 16V??
Vooral als ik een stuk snelweg rijdt wordt de olie wel 120 a 130 graden. wat eerder nooit is voorgekomen. wordt mijn blok te warm, of zou hij hiervoor nooit op de juiste temperatuur zijn geweest??
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

120 a 130 graden is heel erg warm. Bij de meeste auto's moet je al erg je best doen/flink sporten om boven de 100 graden te komen.

Vaak zijn afwijkende wijzerstanden echter ook 't gevolg van elektrische storingen/ slechte massa verbindingen.
rev it like a rental
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

ik vindt het alleen een beetje vreemd dat het gebeurt is nadat ik de thermostaat heb vervangen. dat de meters wat afwijzen oke.
maar zo veel lijkt me stug.
Maar ik las ook dat er voor de R5 wel eens een gaatje van 3 a 4 mm wordt geboordt. Is dit alleen omdat de R5 wat moeilijker te onluchten is of scheelt het ook een aantal graden.
Nadeel zal zijn dat het wat langer duurt voordat de motor op temperatuur is lijkt mij.
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

niemand ??
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Is alleen om beter te ontluchten
rev it like a rental
clio16vturbo
Berichten: 164
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Velp (GLD)

Koeltemp komt bij mijn Clio 16v ook net boven het 2e streepje bij normaal rijden, bij planken gaat hij tussen 2e en 3e streepje staan of net onder 3e streepje.
de olie komt meestal bij normaal rijden tot ongeveer 80 graden en bij planken richting 100 a 110 graden afhankelijk hoelang je doorgaat.

120 tot 130 graden is veel te warm, wellicht de oliefilter of olie koeler lichtelijk verstopt?
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

De getunede williams van mijn zwager word ongeveer 110 grade bij flink gassen belangrijk is wel hitte bestendige olie
10w50
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

okee. alvast bedankt.
zal van het weekend eens naar de olie koeler kijken. oliefilter pas vervangen dus dat zal het wel niet zijn. Of de oliemeter heeft een afwijking. zal eens rechtstreeks aan het blok meten wat de exacte temperatuur is.
Anonymous

Laat anders eens een keer je koelsysteem
reinigen.

Dat wil ook wel een helpen.
Suc6...:wink:
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

ja. wat me opvalt is dat na een tijdje het een roestvormige kleur krijgt. Dit hebben een heleboel clio 's heb ik gezien. Ik hoorde laatst dat het beste is om met de tuinslang alles goed door te spoelen. En dan al het water eruit en vervolgens nieuwe vloeistof erin.
Klopt het dat normaal om de 4 jaar +/- de vloeistof wordt vervangen???
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

4 jaar vloeistof vervangen??

me clio wordt normaal 100 graden (olie)
en bij snelheden boven de 170 looptie tot 120 max.

koelvloeistof vervang ik samen met de oli eigenlijk. t kost toch haast niets.
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

ben vandaag nog even bij de renault dealer langs geweest. Daar vertelden ze om het te doen om de 4 jaar.
Nieuwe koelvloeistof is redelijk aggresief. Als je dit vaak vervangt vreet het aan de slangen en ook aan je koppakking en dergelijke.
Maar ik ga het in ieder geval morgen vervangen. :smile:
Dan ben ik gelijk van die roestkleur af >-)
Anonymous

De koelers van de 16v's zijn niet altijd even goed.
Toen ik mijn 19 kocht zat er ook al een nieuwe koeler in, had nog maar 80.000 gelopen. De vriend van mijn zus heeft een clio, en had daar ook problemen mee. Nieuwe koeler en het was klaar.

Als je alles heb geprobeerd en het helpt niet moet je toch maar wat extra geld uitgeven.

Suc6...:wink:
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

wat bedoel je met de koeler?? de ventilator Fan. want die werkt volgens mij wel goed.
heb helaas geen tijd gehad gisteren om de boel te vervangen. :sad:
doe het van de week wel.
Wouter.
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 24 jun 2001 0:00
Locatie: Ede, Holland

Bij mij is de olietemp. op bedrijfstemp. als hij op de 100 staat maar rij ik lekker door echt een stuk op 160 ofzo dan wil hij wel naar de 120 door lopen dus denk dat het wel goed zit!
Plaats reactie