beste renault liefhebbers.
Laatst kwam ik er achter dat mijn temperatuur meter soms te hoog opliep. kwam boven het 2 de streepje soms. Wat eerder nog niet was voor gekomen.
ik moest hem toch een grote beurt geven dus toen ook maar een nieuwe thermostaat erin gezet. Alles ontlucht en rijden maar. Tot mijn verbazing staat de wijzer nu altijd boven het 2 de streepje. meestal tussen het 2 de en 3 de streepje van de teller. ook de olie wordt veel warmer. Aan meneer de renault dealer gevraagdt maar zegt dat het wel de goeie thermostaat is.
nu is mijn vraag waar staat de wijzer normaal als de motor warm is.
Ik heb in een topic over de R5 gtt gezien dat deze meestal ook over het 2 de streepje zit.
maar hoe zit dat bij de clio 16V??
Vooral als ik een stuk snelweg rijdt wordt de olie wel 120 a 130 graden. wat eerder nooit is voorgekomen. wordt mijn blok te warm, of zou hij hiervoor nooit op de juiste temperatuur zijn geweest??
120 a 130 graden is heel erg warm. Bij de meeste auto's moet je al erg je best doen/flink sporten om boven de 100 graden te komen.
Vaak zijn afwijkende wijzerstanden echter ook 't gevolg van elektrische storingen/ slechte massa verbindingen.
Vaak zijn afwijkende wijzerstanden echter ook 't gevolg van elektrische storingen/ slechte massa verbindingen.
rev it like a rental
-
ik vindt het alleen een beetje vreemd dat het gebeurt is nadat ik de thermostaat heb vervangen. dat de meters wat afwijzen oke.
maar zo veel lijkt me stug.
Maar ik las ook dat er voor de R5 wel eens een gaatje van 3 a 4 mm wordt geboordt. Is dit alleen omdat de R5 wat moeilijker te onluchten is of scheelt het ook een aantal graden.
Nadeel zal zijn dat het wat langer duurt voordat de motor op temperatuur is lijkt mij.
maar zo veel lijkt me stug.
Maar ik las ook dat er voor de R5 wel eens een gaatje van 3 a 4 mm wordt geboordt. Is dit alleen omdat de R5 wat moeilijker te onluchten is of scheelt het ook een aantal graden.
Nadeel zal zijn dat het wat langer duurt voordat de motor op temperatuur is lijkt mij.
-
Koeltemp komt bij mijn Clio 16v ook net boven het 2e streepje bij normaal rijden, bij planken gaat hij tussen 2e en 3e streepje staan of net onder 3e streepje.
de olie komt meestal bij normaal rijden tot ongeveer 80 graden en bij planken richting 100 a 110 graden afhankelijk hoelang je doorgaat.
120 tot 130 graden is veel te warm, wellicht de oliefilter of olie koeler lichtelijk verstopt?
de olie komt meestal bij normaal rijden tot ongeveer 80 graden en bij planken richting 100 a 110 graden afhankelijk hoelang je doorgaat.
120 tot 130 graden is veel te warm, wellicht de oliefilter of olie koeler lichtelijk verstopt?
-
okee. alvast bedankt.
zal van het weekend eens naar de olie koeler kijken. oliefilter pas vervangen dus dat zal het wel niet zijn. Of de oliemeter heeft een afwijking. zal eens rechtstreeks aan het blok meten wat de exacte temperatuur is.
zal van het weekend eens naar de olie koeler kijken. oliefilter pas vervangen dus dat zal het wel niet zijn. Of de oliemeter heeft een afwijking. zal eens rechtstreeks aan het blok meten wat de exacte temperatuur is.
Laat anders eens een keer je koelsysteem
reinigen.
Dat wil ook wel een helpen.
Suc6...
reinigen.
Dat wil ook wel een helpen.
Suc6...
-
ja. wat me opvalt is dat na een tijdje het een roestvormige kleur krijgt. Dit hebben een heleboel clio 's heb ik gezien. Ik hoorde laatst dat het beste is om met de tuinslang alles goed door te spoelen. En dan al het water eruit en vervolgens nieuwe vloeistof erin.
Klopt het dat normaal om de 4 jaar +/- de vloeistof wordt vervangen???
Klopt het dat normaal om de 4 jaar +/- de vloeistof wordt vervangen???
-
ben vandaag nog even bij de renault dealer langs geweest. Daar vertelden ze om het te doen om de 4 jaar.
Nieuwe koelvloeistof is redelijk aggresief. Als je dit vaak vervangt vreet het aan de slangen en ook aan je koppakking en dergelijke.
Maar ik ga het in ieder geval morgen vervangen.
Dan ben ik gelijk van die roestkleur af
Nieuwe koelvloeistof is redelijk aggresief. Als je dit vaak vervangt vreet het aan de slangen en ook aan je koppakking en dergelijke.
Maar ik ga het in ieder geval morgen vervangen.

Dan ben ik gelijk van die roestkleur af

De koelers van de 16v's zijn niet altijd even goed.
Toen ik mijn 19 kocht zat er ook al een nieuwe koeler in, had nog maar 80.000 gelopen. De vriend van mijn zus heeft een clio, en had daar ook problemen mee. Nieuwe koeler en het was klaar.
Als je alles heb geprobeerd en het helpt niet moet je toch maar wat extra geld uitgeven.
Suc6...
Toen ik mijn 19 kocht zat er ook al een nieuwe koeler in, had nog maar 80.000 gelopen. De vriend van mijn zus heeft een clio, en had daar ook problemen mee. Nieuwe koeler en het was klaar.
Als je alles heb geprobeerd en het helpt niet moet je toch maar wat extra geld uitgeven.
Suc6...
-
wat bedoel je met de koeler?? de ventilator Fan. want die werkt volgens mij wel goed.
heb helaas geen tijd gehad gisteren om de boel te vervangen.
doe het van de week wel.
heb helaas geen tijd gehad gisteren om de boel te vervangen.

doe het van de week wel.