Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Michel S.
Contacteer:

Hey jongens.

Ik ben een beetje aan het denken over de injectie van een r21T. En ook over injectie in het algemeen. Maar als ik nu eens de R21T pak. Er zitten 4 injectoren op, hoe wordt dan bepaald bij welke cillinder benzine moet worden ingespoten. Er zit maar 1 sensor op wat ik me kan bedenken, en dat is die van het vliegwiel, maar daar weet die echt niet mee wat voor een cillinder die moet voorzien van benzine.

Iemand hier een antwoord op

P.S. zou het mogelijk zijn om zelf een programma te schrijven wat precies doet wat een injectie computer doet???Dus om bevoorbeeld Injectie te maken, maar dan wel geregeld door je eigen laptop ofzo.

Groetjes
Laatst gewijzigd door Michel S. op zo 24 jun 2001 1:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno

Zoals bij de meeste auto's ouder dan een jaar of 3 is 't injectie systeem van een 21 Turbo niet sequentieel. Dwz dat ie niet clinderselectief inspuit. Alle injectoren worden tegelijk bekrachtigd, elke omwenteling. Dat betekent dat per cyclus 2 keer geinjecteerd wordt. Elke cilinder krijgt z'n brandstof in 2 porties toegedient. Deze zogeheten groepsinjectie is goekoper, je hebt namelijk geen fase sensor nodig, en in de benzine computer heb je maar 1 eindtrap nodig om alle injectoren te bekrachtigen. Zolang emissies niet superbelangrijk zijn, zijn de prestaties ook ruim voldoende van zo'n systeem.

Je kunt natuurlijk zelf wat in elkaar hacken. Je hebt dan 2 dingen nodig: kennis over 't functioneren van een motor, en software kennis. Als je beide hebt, doe je er full-time ongeveer 2 jaar over om 't te fixen (ik spreek uit ervaring :smile: ).
rev it like a rental
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Menno, je hebt mail :smile:
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Menno

:smile: jij ook :smile:
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

Dacht al zoiets dat ze alles tegelijk lieten spuiten. Maar echt effecient is het volgens mij niet. Maar de reden waarom ik dacht dat dat niet zo was, is omdat ze allemaal een apparte injector kabel hadden, wat niet uitzag dat die aan elkaar hingen.

Groetjes
Menno

De voeding is gemeenschappelijk, samen met voeding van de toerenomloop. De low-sides gaan als 2 groepen de benzine computer in.
maar wat bedoel je met "niet zo efficient"?
-----------------
happy turbo'ing
Laatst gewijzigd door Menno op zo 24 jun 2001 2:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Michel S.
Contacteer:

Volgens mij zou een motor minder verbruiken wanneer de juiste hoeveelheid meteen de kamer in zou worden gespoten. Het vermogen zou denkelijk ook iets hoger komen, maar nu spuit je alle injectoren tegelijk. In 2 omwentelingen wordt er dan 4 keer benzine ingespoten. Er wordt 3 keer benzine gepoten terwijl niemand thuis is(inlaat klep blijft dicht). Ook zou het denk ik zo zijn wanneer je alleen benzine erin zou spuiten wanneer die inlaat open was, dat je een betere kamervulling zou krijgen wat zou bijdragen aan effecientie en vermogen.

Wat is jou mening hierop
Menno

Er wordt 2 keer per cyclus geinjecteerd, dus 1 keer per omwenteling. Elke cilinder krijgt z'n brandstof in 2 porties binnen.

Dat je denkt dat 't niet efficient is, is een mooie gedachte, maar de werkelijkheid is toch net ff anders............
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

Maaar wanneer er alleen maar brandstof zou worden toegediend wanneer de klep open zou staan, zou toch een stuk efficienter zijn. En volgens mij is het echt 4 keer per cyclus gespoten. Wanneer het om 1 cillinder zou gaan, zou er 1 keer per 2 omwentelingen gespoten worden. Wanneer ik dan 3 cillinder erbij zet waarvan elk de cyclus 1/2 omwenteling verdraaid is, dan wordt er 4 keer gespoten in 2 omwentelingen.want in 2 omwentelingen heeft iedere cillinder wel een inlaat ondergaan.
Of ben ik nog niet wakker genoeg???

mzzl
Menno

't meest gunstige tijdstip van injecteren is afhankelijk van verschillende dingen. Meestal wordt timing bepaald aan de hand van motorbelasting en temperatuur. Bij lage belasting wordt bv altijd heel vroeg ge-injecteerd. De brandstof heeft dan alle tijd om op te warmen/te verdampen.

Alleen bij hoge toerentallen, hoge belastingen worden injecties laat getimed, omdat je dan maar heel weinig tijd beschikbaar hebt.

Voordeel van sequentieel inspuiten is eigenlijk voornamelijk dat je in dynamische situaties (transient gedrag) de hoeveelheid brandstof nauwkeuriger kan doseren. Bij al die ouwe hokken is dat echter niet zo relevant, die doen gewoon een flinke accelaratieverrijking, en dat loopt 't hardstikke lekker.
rev it like a rental
Pieter
Contacteer:

Eigenlijk is het natuurlijk wel een beetje minder efficient want wanneer de cilinder in twee porties wordt gevuld, zit er een slag tussen waar de uitlaatkleppen openstaan. Lijkt mij dat je daardoor toch wat verliest.
Sander
Contacteer:

Op de volgende site:www.limpex-sport.nl staat onder TURBO een vrij te programmer bare computer compleet met software en ander gesneuzel!!!!

Gegroet,
Menno

On 2001-06-24 12:42, grossie wrote:
Eigenlijk is het natuurlijk wel een beetje minder efficient want wanneer de cilinder in twee porties wordt gevuld, zit er een slag tussen waar de uitlaatkleppen openstaan. Lijkt mij dat je daardoor toch wat verliest.
We hadden 't over normale motoren. De moderne direct ingespoten benzine-motoren zijn wel allemaal sequentieel. (alhoewel die dingen echt uitblinken in 't doen van gedeelde injecties)
rev it like a rental
Plaats reactie