Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
ed_pret

ello :smile:

Ik zat net een verhaaltje te lezen die ik ergens had gedownlaod over een goza die injectie in de gt had gezet.

Nu lijkt me dit een zeer ingewikkeld gedoe en vooral duur.

Maar 1 ding werd me duidelijk dus. De carb is een soorte van knelpunt. Nu is mijn vraag : kan je een groter carb erop monteren zonder teveel aaanpassingen.

Ik ben net wakker en nog niet helemaal helder maar heeft een volvo turbo blok ook een carb of niet? Kan je deze gebruiken ?

Of zal ik even bellen met weber??

Heeft iemand ervaringen met carb verwisselen want ik meot de mijne toch verwisselen want hij lekt als een condoom die 20 keer gebruikt is :smile:

In mijn gt zat namelijk een turbo die zeer zeker vet was opgeschroefd! Na tijdje blazen was me turbo vet aan het lekken en me carb lekt nu dus ook ontiegelijk.

Ik wil sneller :smile:

Avé!!
Michel S.
Contacteer:

De R5 GTT heeft nooit injectie gehad. De Volvo 480 daar integen heeft wel injectie. Dit is dan wel een 1.7 motor. Door een niet optimale kop en misschien ook de injectie blijftde pk meter bij 120 PK steken, terwijl de 1.4 motor van de GTT dit ook trekt. Een Carburateur is misschien niet zo zuinig en efficient als injectie, maar ik zou niks anders willen. Een carburateur reageert een stuk fijner dan een injectie.
Ik zou niet afstappen van een carb. Wel is het misschien aan te raden om wat te doen aan jou carburateur. Wanneer die zo lek is als een zeef, zou ik een andere carburateur proberen uit te halen, of jou carburateur (laten) revisen. Bij improve tuning zou ik dan een setje grotere sproeiers bestellen. Turbo druk beetje opschroeven en gaan met de banaan.
Je zou ook een Group A carburateur kunnen zoeken. Deze zijn wat getweaked. Volgens mij heb ik ook zo 1 liggen hier, maar het nadeel is dat je geen choke meer hebt.
En als je het echt bruut wilt doen, kun je eens kijken voor een weber carburateur. Misschien wel een dubbele.. Dan heb je pas echt vermogen, maar het zal wel zuipen.
Ik denk niet dat het mogelijk is om de injectie van een volvo 480 turbo erop te zetten, maar dat weet ik niet zeker.

Mzzl
Arjen

De carburateur van een 5 gt is drukdicht. Dit is bij een normale auto niet het geval. Het is dus moeilijk om een goede grotere carb te vinden. Je zult dus een grotere carb moeten vinden van een andere turboauto die de carb na de turbo heeft zitten. Wel zijn er grotere venturi's leverbaar. (GT tuning)

Ook Renault heeft deze gewoon in zijn programma gehad. Ik heb het onderdeelnummer wel eens gevonden op het net. Maar bij navraag bij de dealer bleek dat dit niet meer leverbaar was.

Dat kleine carburateurtje schijnt toch wel heel veel vermogen te schelen. Als je leest wat een injectiesysteem voor winst geeft, zou je eigelijk iedereen aanraden de carburateur richten vuilnisbak te verhuizen.

Menno heeft de carburateur van zijn 5 alpine turboblok ook vervangen voor een gasklephuis van een Laguna. (Motor loopt alleen op LPG via gasinjectie). Dat ding reageert echt als een bezetene op het gaspedaal.
-----------------
- Renault 19 16v and 11 turbo owner -
Laatst gewijzigd door Arjen op zo 17 jun 2001 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Ik heb hier nog wat documentatie en een tel nr van iemand die een Full injection kit van een renault 19 16v in zijn 5gtt heeft gebouwd.
Het gaat om een standaard 5gtt met alleen de full injection kit ,leverde op de dynajet bank 140 echte pk'tjes op (op de wielen)
Nou weet ik niet of we over het zelfde document praten (ik heb het ook van internet af) maar het eenigste wat trickie is is de software programeren van het injectie systeem.
Maar aan de andere kant , de gegevens zijn bekend :smile:

-----------------
Greetings from,
Marcel van Aalst
Laatst gewijzigd door Anonymous op zo 17 jun 2001 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Michel S.
Contacteer:

Maar hoe wil je dat kunnen doen?? Dan moet je al zelf de software ervoor schrijven. Je kan niet de injectie pakken van een 1.7 blok, want dan krijg je het probleem dat die teveel benzine inspuit. Dus ik vraag me af hoe je dat wil maken.

Als iemand meer info heeft, graag. Maar ik wil op een turbo druk runnen van max 2.3 Bar. Verder wil ik nooit gaan. Maar tot zover is die programatuur toch niet geschikt, of wel??

Groetjes
ed_pret

ik denk dat we over dezelfde praten want de helft van het verhaal ging over het programeren en de hoofdpijn ervan.

Diegene heeft het programma zelf geschreven. Hij reed met iets van 1 bar turbo dacht ik.

Heb het verhaaltje snel snel doorgelezen(was ook heeeeel slecht ingescanned)

Had nog een andere carb liggen, heb deze helemaal schoongemaakt met vetremover, ziet er schoon uit nu. Ook lekker alles losgehaald wat er maar los kon en ff schoongemaakt.

Wat me wel opviel was dat overal het metaal was aangegeten zeg maar.

Wilde hem morgen voor de meeting erin zetten maar wacht toch maar ff af totdat ik een nieuwe pakking setje heb.(scheelt misschien weer werk later)

Avé
Anonymous

Het stuk heet , de puntjes op de i.
En er staat ook bij voor verdere info tel,nr
Menno

Volgens mij is degene van die 5i ook de man die achter fastchip.nl zit.

McLain, als je bij de kenvelden kunt, kun je gaan tot elke druk die je wilt. Zolang je druksensor 't maar kan meten. Hoef je verder nix te programeren, alleen een kenveld te bouwen.
rev it like a rental
ed_pret

ja klopt puntjes op de i en fastchip
Anonymous

Ik heb er toch echt serieus over na gedacht.
Lijkt me toch wel tegek renault5 GTTurbo Injection :smile:.
-----------------
Greetings from,
Marcel van Aalst
Laatst gewijzigd door Anonymous op zo 17 jun 2001 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Net als een Charade een 5 GTTI!
Anonymous

pakkingzet voor een carb van een 5 is er niet. alleen een carb.reparatiezet met naalden en schroefjes erbij voor +- 170 gulden bij meneer renault.
ed_pret

gvd-de mr renault
Michel S.
Contacteer:

Improve tuning wist toen ook een setje uit te halen. Neem eens contact met hem op. Is gegarandeerd goedkoper

mzzl
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

hoi ja dat artikel staat ook in het alpine magazine nr 25 (puntjes op de i) ene losse pakking setjes zijn wel te regelen tjabel heeft het ook ( rond de 30 gld ,ik weet niet precies hoeveel per pakking )en die heeft het uit utrecht vandaan ik weet ff zijn naam niet maar er is achter tekomen
Laatst gewijzigd door Jochem de Haas op ma 18 jun 2001 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Yep die gast met die 5i is henk en inderdaad de eigenaar van Fastchip.nl ik ken henk via marco (Fr3ak) hele relaxte gast heeft al vaak een goed antwoord geven op vraagjes die ik had.
Anonymous

oww, ze zijn dus wel los verkrijgbaar.
vond et zelf al een beetje onzin om er een reparatiezet tegenaan te gooien.
HotShot

Woensdag 13 juni had ik het genoegen uitgenodigd te zijn in Eindhoven voor een "thema-avond" over het vervangen van de carb. door een injectiesysteem. "Gastspreker" die avond was die kerel die ook in het Alpine magazine heeft gestaan (puntjes op de i). Op zich is het best wel de moeite waard. De auto zal een stuk makkelijker starten, haalt meer rendement uit de opgebouwde druk en zo waren er nog veel meer voordelen. Met een vergrote venturi in een standaard carb. kun je echter ook een heel eind komen. Ik ben daarom van plan om met een van de auto's voor een groep A carb. te gaan en met de andere auto (voor dagelijks) gebruik het injectie-systeem te proberen. De kerel van FastChip is bereid om de chips te programmeren (Clio 16V ECU van voor '92). Ik moet dan zelf zorgen voor de injectoren van een Clio 16V, aangepaste inlaatspruitstuk etc. etc. etc. Kees in Eindhoven is bezig een groepje samen te stellen van gegadigden zodat de kosten gedrukt kunnen worden. Je moet al gauw rekenen op zo'n 3000 ballen! Met veel gegadigden en bekenden in de metaalbranche moet het echter lukken om het voor minder voor elkaar te krijgen. Fastchip heeft momenteel overigens een Renault 19 16V TURBO.
Sander
Contacteer:

Het was een interessante avond daar in Eindhoven en het is ook de moeite waard om er injectie in te bouwen. De prijs/PK-koppel verhouding is zeer goed denk ik!!!!:lol: Maar het zal mooi zijn als er meer mensen mee doen want dan word de computer een stuk goedkoper. :lol: In de volgende nieuws brief komt een oproep voor geïnteresseerden!
:grin: :grin: :grin: :grin: gassen :grin: :grin: :grin: :grin:
Marius

Weet iemand hoe je op eenvoudige wijze je stationaire sproeier kan schoonmaken ?
Ik heb nl (misschien heb je het ergens anders hier op het forum al gelezen) een probleempje met stationair lopen en wou dit ook even proberen.
ed_pret

ik had bij de halfords een potje met carb reiniger gekocht. Je hoort deze dan leeg te laten zuigen voor je brandstofpomp ofso.

Maar ik heb gewoon de sproeiers hierin gedaan. Tis een soorte vetoplosmiddel dus zodoende worden de sproeiers best wel schoondacht ik :smile:

Potje koste 10/15 piek dacht ik

Avé
Menno

Ik gebruik zelf altijd een spuitbus met carburateur cleaner. Dit is volgens mij wat aggresiever dan zo'n opslurppotje. Als 't vuil oplost kan je 't er met perslucht weer uitblazen. als je sproeiers goed tegen 't licht houdt, kun je vaak wel zien of ze vuil zijn. (ben 't zelf net ook aan 't doen met 2 motorfietscarburateurs (MOTO GUZZI Le MansII) hier kwamen echt halve kippen en stukken ontbijtkoek uit de sproeiers :smile: )
rev it like a rental
ed_pret

HEY NOU OVERDRIJF JE HE!!

hehe halve kippen uit een sproeier
Marius

Dus gewoon de carb eraf halen, uit elkaar halen en alles goed cleanen met dat anti-kippenspul ?
ok ! Thanx !
Laatst gewijzigd door Marius op di 19 jun 2001 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Sander
Contacteer:

Gewoon injectie reiniger in de brandstof gooien dat werkt bij cab. ook goed. :grin:
Echt waar :lol:
Michel S.
Contacteer:

Bij een 5 kun je het ook misschien anders doen zonder dat je je handen vuil maakt. Dit trucje heb ik geleerd:

Breng je motor op een 3500Rpm. rij hem anders effe warm, anders is het niet zo goed voor hem denk ik. Laat spontaan je gas los, en doe op het zelfde ogenblik de choke vol open. Hierdoor creeër je een soort vacuum en kan het zijn dat je het vuil wat er dwars zit meetrekt. het beste lijkt me dat je ook een potje carburateur clean erin mikt en het dan een keertje of 3 probeert. Lukt het niet, uit elkaar halen en helemaal schonnmaken.

groetjes
Menno

yep, McLain. Is 't truukje wat de ANWB oko vaak toepast. 't klinkt een beetje onaardig voor je blokje, maar kan op zich geen kwaad. Bij een verstopte carburateur halen ze ff de aanzuigkap er af. Dan heel veel gas geven, motor flink op toeren, en dan met een doek oid smoren, terwijl de gasklep nog open staat. Hij zuigt dan zo hard overal aan, dat vuil nogweleens wil verdwijnen.
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

Dit trucje heb ik gelukkig niet van de ANWB, want dat zou betekenen dat iemand anders aan mijn auto zou zitten wat bij mij onder vreemdgaan valt, hahahaha. Ik repareer bijna alle pech zelf onderweg. En als ik eens geen gereedschap bij me zou hebben, of niet het jiuiste tool, dan heb ik ook nog mijn eigen soort ANWB persoon, namelijk een vriend van mij Luc. Die heeft mij wel eens vaker onderweg geholpen. Het leuke is dat hij precies weet te timen wanneer die moet bellen. Toen belde die me 2 minuten nadat mijn gaskabel over was op. Ik wilde eerst mijn Mac-D voedsel opeten voordat ik ging kijken wat er nou aan de hand was. Maar hij belde, en 10 minuten later stond hij mijn gaskabel te fixxen. ik genoot lekker rustig door van mijn voedsel, hahaha.

Ik geloof dat ik dit trucje van de site van Alex heb. Maar weet ik niet zeker.

Ik ga weer verder met het inscannen van het werkplaats handboek, moet ook gebeuren

groetjes
Marius

hee kga dat nu even proberen en anders de carb uit elkaar halen. Thanx!

Grz Marius
Marius

Ok, het heeft geholpen. Ik heb ook het anti-kippenspul van Shell eringegooid.
Nu loopt ie weer stationair, maar nog wel moeilijk. Ik denk dat ik toch even de carb uit elkaar ga halen omdat ik er zeker van wil zijn dat er geen troep in mijn vlotters ed zitten.
Plaats reactie