Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
che

Ok...om even een klein momentje heel eerlijk te zijn... Ik weet dus bar-bitter-boos weinig van auto's. (kan het gaspedaal net van het koppelingspedaal onthouden...:wink: )
Maar wil dus wel wat leren over auto's (vooral over R5's) maar waar kan ik goed beginnen....
Zonder meteen al dat technische gelul, maar simpel en dan zo langzaam maar zeker dieper gaan....

Iemand enig idee hoe ik begin....

Tot zover het klein momentje eerlijkheid....
Laatst gewijzigd door che op do 14 jun 2001 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjen

Haal gewoon eerst eens ff een vraagbaak voor een 5'je en lees die eens op je gemak door. Daar steek je echt al heel wat van op. En veel hier op de site kijken natuurlijk.
Pieter
Contacteer:

Gewoon een jaar GTturbo blijven rijden, elke keer dat je denkt dat er iets mis is vragen op deze site, wanneer er iets kapot is zelf repareren en om hulp en advies durven vragen.

Al doende leer je en aan je GT blijf je bezig dus leer je razend snel :lol::lol::lol:
che

On 2001-06-14 23:42, turbo_arie wrote:
Haal gewoon eerst eens ff een vraagbaak voor een 5'je en lees die eens op je gemak door. Daar steek je echt al heel wat van op. En veel hier op de site kijken natuurlijk.
Ok...nou op de site kijken ben ik al mee begonnen, maar die vraagbak is allemaal toch ook zo technisch???? Heb dat een keer doorgekeken (moet hem zo ie zo een keer halen....daar niet van..) Maar tjeeezus....

Maar je hebt wel gelijk :smile:
Arjen

Er zijn natuurlijk bij een goede boekhandel ook wel eenvoudige boeken over autotechniek te krijgen, maar gewoon bezig gaan met een vraagbaak in de buurt werkt echt het best. Kom je er niet uit: zet dan gewoon ff je vraag in het forum.
che

Grossie,

klopt, maar dat vind ik een beetje hetzelfde idee, als een dokter in opleiding die zijn patienten gebruikt voor dingen die hij nog niet kan...

Vind het zo zonde als ik met mijn linkshandigheid de auto om zeep help... Maar om voor elk probleempje hem weg te brengen daar leer ik ook niets van..
Toen ie laatst gemaakt werd, bleef ik er wel bij, dat vind ik wel zo relaxt, a) dat er niets mee gebeurt b) dat ik wat leer

En dat helpt wel, maar wil sneller leren!!
che

On 2001-06-14 23:47, turbo_arie wrote:
Er zijn natuurlijk bij een goede boekhandel ook wel eenvoudige boeken over autotechniek te krijgen, maar gewoon bezig gaan met een vraagbaak in de buurt werkt echt het best. Kom je er niet uit: zet dan gewoon ff je vraag in het forum.

k thanx...

trouwens....waar is die vw gebleven? :wink:
Arjen

Die ligt naast mijn olieflessen in het ronde archief !!!!!!! Je moet zo'n ding toch ergens laten.
che

Ja..... waar anders.

Ok....take 2: Ik ben eruit..

mzzl.
Laatst gewijzigd door che op do 14 jun 2001 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Michel S.
Contacteer:

Je moet eigenlijk beginnen bij het begin. Zo'n 5 GT Turbo motor is natuurlijk niet niks. Ik ben zelf ook begonnen bij de vraagbaak en vandaaruit verder gegaan. Maar ik had al 3 jaar ervaring met 2-takt motoren. Dus ik wist de basis al behoorlijk goed. Daarna is het alleen maar bijleren.
Dus kijk dat je een boek vindt met de meest basis stof die je kunt vinden. vanuit die basis motor zijn het alleen maar upgrades in principe. Maar zonder basis kun je je wel uit de kop gaan knallen waar de turbo zit, hoe die werkt, maar als je niet weet wat die doet en hoe dit wordt gebruikt om meer vermogen te creeren, dan is het niet veel waard, if you get my point.

Ik heb hier dacht ik nog een basis boekje liggen. Ik zal eens kijken en anders gooi ik dat onder de scanner. Dan heb je alvast een begin

Groetjes
che

Ik heb hier dacht ik nog een basis boekje liggen. Ik zal eens kijken en anders gooi ik dat onder de scanner. Dan heb je alvast een begin
Dat zou fantastisch zijn...

Ik ga dit weekend wel even kijken bij een boekhandel hier.... Ik ken een grote 2ehands winkel...daar moeten ze toch wel zoiets hebben??
Maar je hebt gelijk...als de basis niet goed is schiet het niet op.....

thnx..
Michel S.
Contacteer:

Uiteindelijk zul je het wel leren, maar zo zou je het denk ik een stuk sneller leren en ook een stuk safer.
Brommers heb ik geleerd van mijn broer, tenminste de werking in theorie. De praktijk heb ik zelf moeten uitzoeken. Hij hielp me dan wel af en toen, maar door vallen en opstaan heb ik veel geleerd. Dat betekent dus ook dat ik veel kapot heb gemaakt, wat niet had gehoeven als ik er genoeg van af had geweten. En bij een Honda MT5 / MT8 vallen de prijzen nog wel mee, maar het zou zonde van je geld en auto zijn als je daar iets kapot zou maken. Meneer Renault zou het minder erg vinden denk ik

Ik zal eens kijken wat ik voor je kan vinden.
Heb wel al een boek gevonden over Diesel motoren, maar dat is weer iets anders.

groetjes
jnjansen_r5gtturbo

He Mclain, ook een MT gehad, ik heb er nog een in de garage staan, met 125 cc 6 bak 24/26 mikuni carb. 6 kleps Malossi membraam enz.., ben hem nu aan het "tunen" met info die ik op het net vond, wil wel weten wat ik eruit kan halen(had nog een splinternieuwe Eurocilindro thuis liggen en je moet wat he)

Het blijft leuk he!!:lol:
clio16vturbo

Hoi Nils,

Hoe minder hij kapot gaat hoe minder je hoeft te leren,toch.

Is een goeie zaak.

Als er wat kapot gaat gewoon beginnen en dan komt het wel weer goed, vooral bij jouw 5je want hij is nu nogsteeds top, toch.

Gewoon met respect blijven behandelen en niet zomaar uithanden geven dan komt het wel goed.

De vorige eigenaar heeft hem gedurende zijn tijd alleen voor de APK uit handen gegeven en zo de auto niet in zicht gehad.

Er staat hier in de buurt(Duiven) een Uno Turbo op de sloop, met een bosch dumpvalve voor een gesloten systeem.

Mzzl, Sebastiaan :grin::grin::grin::grin::grin:
Michel S.
Contacteer:

Ik zal maar niet zeggen wat ik hieronder nog heb staan. Heb nog 2 complete MT's in onderdelen.

Die ene wat ik heb heeft een niet standard cockpit met temp, toeren en een teller tot 120. Ook had ik hier MBX alu velgen op met voren een schijfrem erop(had ik wel nodig hahaha) Er zat toen een 80CC 5 bak onder totdat de politie mij te pakken kreeg.

Nu heb ik hier nog stiekem een 110CC 6-gang liggen met een 24 mikunie. Heb het gelaas nog niet geprobeerd, maar ik moet je zeggen dat het weer begint te kriebelen. Nu kan ik voor 100 piek ook nog een andere MT8 kopen met een defecte ontsteking. Ziet eruit als een ragbak, maar blok is nog goed. Dus eens kijken of ik nog wat tijd kan maken voor een brommertje of moet ik zeggen motor??

mzzl
jnjansen_r5gtturbo

Ja ik weet hoe het voelt, ik voel het altijd weer gaan kriebellen als het weer wat warmer wordt. En Mbx-velgen staan een stuk beter onder een mt, ik heb ze er ook onder en de mt is zelf lekker verlaag met een laag chrome spatbord(puch) en mijn teller loopt ook tot 120, maar dat is niet ver genoeg:lol::lol:
Menno

haha, ik heb m'n MT net een paar maanden geleden verkocht. Was een 125cc, 6bak. Euro-croscylinder, en 28mm. Was wel leuk, ook MBX wielen, verlengde achterbrug, en verlaagd, om nog een beetje op de weg te blijven.
rev it like a rental
Arjen

Zo te lezen zijn jullie allemaal met een MT begonnen. Is er nou niemand die een echte brommer heeft gehad ?

Ik heb zelf een Derbi FDS (zo'n crossbrommer) gehad. 90cc, 26 mikuni, 6bak, uitgefreest carter en een speciale handgemaakte uitlaat uit Spanje. Dat ding staat nu op kenteken. Alleen 1 nadeel: dat ding ging als de brandweer, maar dan wel als een brandweerwagen die vaak vastliep. Ben helaas nooit achter de oorzaak gekomen. Maar ja, was leuk spul
Anonymous

Ok ja ik ben ook met de brommer begonnen, een Honda MB50. Nog steeds spijt dat ik hem heb weggedaan, altijd leuk voor de zondagmiddag.

Mijn broer rijd nu op een Aprilia AF1 met een Honda blok eronder ( dat is veel lassen )
Had een 100cc 26mm 6-bak, maar werd gesnapt door de politie, vinden ze hier in de buurt niet tof. Nu een MT5 blokje eronder, zoveel mogelijk orgineel, maar dat is erg moeilijk.
che

Haha..

hier!

precies wat ik zoek:

http://www.howstuffworks.com/engine.htm
http://www.howstuffworks.com/turbo.htm

Ok...na het weekend weet ik al een stuk meer!
Laatst gewijzigd door che op vr 15 jun 2001 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

inderdaad een aardig goeie site. ik had je eergisteren al gezegt dat ik zoiets op CD heb allemaal heel simpel, ook over de turbo enzo, maar dan in het nederlands, kan wel een x een copie maken.
che

On 2001-06-15 09:46, Tackinardie wrote:
inderdaad een aardig goeie site. ik had je eergisteren al gezegt dat ik zoiets op CD heb allemaal heel simpel, ook over de turbo enzo, maar dan in het nederlands, kan wel een x een copie maken.
Als je dat een keer kon doen, graag! :smile: :smile:
Anonymous

Brommers... ghehehe, ik ben ooit begonnen met een peugeot 104... supergeinig dingetje... en het is frans heh :smile: :smile:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

ik met een puch , wel 3 maanden toen een mt (orgineel he ) een 70 zeta cilinder(heeft ook 6 koelribben net als orgineele cilinder) met orgineele carb(12mm) en sproeiers een hogedrukkop een snellebocht een een homoutuitlaat en de grootste tandwielen die er voor waren . hij moest niet snel(zo rond de 65) gaan maar trekken in iedere versnelling , en dat deed ie in ze 3 nog op het achterwiel bij te snel gas geven en de top was toch nog 95 liep super . maar toen naaide het vast na een dik jaar daarna heeft ie nooit meer zo lekker gelopen .weg mt.
Michel S.
Contacteer:

Zeta vindt ik echt toppie. Ik heb het 1ste half jaar orgineel gereden. Na een half jaar was een nieuwe zuiger echt nodig. Ik heb toen mijn 50cc zeta erop gegooid. Het ding trok opeens als een tierelier vanaf 7000 toeren. Ook werdt de top verhoogd van 55 naar 95Km/h. Verbruik steeg niet zo heel erg veel. Helaas is die me vastgelopen door mijn eigen schuld. Bij een zuigertje zitten van die irritante orginele zuigerpenveertjes. Die zitten boven in de zuiger in een zakje. Ben ik die vergeten eruit te halen waardoor deze dus tussen mijn chroomwand en zuiger. Na wat schuren liep die wel weer, maar de power was eruit. Helaas
maar ik kan wel uren doorgaan over mijn MT, en hoe ik vaak genoeg een 20KM naar huis heb kunnen lopen.

Maar dat is iets wat ik maar in mijn vrije tijd moet posten, niet tijdens mijn werk

groetjes
jnjansen_r5gtturbo

Ja, dat heb ik ook te vaak meegemaakt. lopen, lopen en nog eens lopen, is wel goed voor de conditie.:lol::lol:
Anonymous

Brommers zijn net vrouwen, je loopt er meer naast, dan dat je er op zit! :lol: :lol:
Arjen

Toen mijn Derbi nog origineel was liep dat kreng altijd. Pas met een grotere cylinder begonnen de problemen. Maar origineel liep dat gekke ding ook al 95. Dwz met snelle uitlaat en 20mm carb plus andere tandwielen.

Dit had het voordeel dat oom agent er niets vanaf kon halen. Het merk was voor hun onbekend. Bij een MT zagen ze zo wat er aan verandert was.
che

Hehe....Nou ik heb op die howstuffworks.com gekeken en alles over auto motoren en turbo's gelezen...en het is ongeveer te vergelijken met iemand die -3 heeft en voor het eerst een bril opheeft... Heerlijk.... Alles puzzelstukjes vallen samen... De basis is er!

Haha....

ok..genoeg ontspanning....studie roept!

mzzl.
Arjen

Waar haal je al die wijze spreuken vandaan Blasto ?
Anonymous

Ik zou nou wel eens voor een zundap ks turbo willen gaan.
met een garet t3 turbo lader en uiteraart een 19 bing met een tikker uitlaat
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:-------------
Greetings from,
Marcel van Aalst
Laatst gewijzigd door Anonymous op vr 15 jun 2001 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie