De titel zegt het al. Ik moet een printje ontwerpen wat een servo gaat aansturen. Er zijn 2 ingangen. De huidige waarde en de gewenste waarde. Met een druk op de knop moet de gewenste waarde gepeild worden. Deze waarde moet vergeleken worden met de huidige waarde en daarop moet de servo bijgeregeld worden. Wanneer er op een andere knop gedrukt wordt moet het "systeem" direct alle stuuringen los laten. Dit wil ik namelijk voor 2 dingen gaan gebruiken, Cruisecontrol en wastegate. Maar weet iemand hoe ik dit kan realiseren
misschien kan je iets met een basic stamp processor? dit zijn makkelijk te programmeren processoren. Kweet er niet veel meer van, maar ben met een eindexamen geval bezig geweest, die waardes van een mengtafel moest onthouden, en bij opnieuw inschakelen doormiddel van servo's de boel weer net zo terug zette. snappie? het is te programmeren in een pascal omgeving dacht ik. kzal even kijken of ik er nog wat van kan vinden. kweet de naam van het bedrijfje ook niet meer. Ik weet wel dat ze heel behulpvaardig waren.
Dat zou wel te gek zijn als die onder een pascal omgeving te prgrameren is. Dan kun je het programma aanpassen op je wensen. Kun je namelijk de reactie snelheid bepalen en in welke mate hij moet ingrijpen. Bij cruisecontrol zou die dan heel rustig moeten ingrijpen, maar bij de wastegate moet die dus die klep dichthouden tot op het laatste punt, en dan pas open gaan sturen. Maar als je nog meer info hebt, is heel graag welkom.
Groetjes
Michel
Groetjes
Michel
heb even naar verslag gezocht, maar ben bang dat ie in verhuisdoos zit. Maar zoek maar es op internet, daar hebben we toen ook alles vandaan. T's een pic processor. Ik denk als je op basic en stamp zoekt dat je wel wat vindt,
succes en mocht ik meer vinden i'll let you know
succes en mocht ik meer vinden i'll let you know
Aha, dus een pic chipje. Blijkt het nou zo te zijn dat ik een pic programmer eens heb gemaakt om playstations mee om te kunnen bouwen. Kan wel eens handig zijn.
Als ik meer weet en eventueel een schema heb ofzo, dan laat ik het wel weten.
Groetjes
Als ik meer weet en eventueel een schema heb ofzo, dan laat ik het wel weten.
Groetjes
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
stress hier snap ik geen kloot van !! (ik hoef geen uitleg hoor,maar ik voel me zo dom)
Wat voor servo ben je van plan te gaan gebruiken? Iets duty-cycle geregeld? Heeft zo'n pic processor eigenlijk timer-uitgangen? Zo niet kan je altijd een 68HC11 gebruiken. Die is jaren gebruikt in allerlei automotive toepassingen, kan veel, en er is heeeeeeeel veeeeeeeel info over te vinden. Je hebt dan 8 analoge ingangen, 4 timer ingangen en 4 timer uitgangen. Mogelijkheden te over dus
rev it like a rental
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
Argh
jullie zijn erg, verstand van auto's EN van electronica ook nog.
Nerds!!

jullie zijn erg, verstand van auto's EN van electronica ook nog.
Nerds!!
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Ho HO!!! drinken lukt me wel, dom lullen ook wel, electro doe ik net alsof ik wat geleerd heb op de MTS en van auto's weet ik geen ene bal, vandaar dat ik dagelijks deze site check om wat bij te spijkeren
Zal ik dan ook nog erbij zetten dat ik op de Techinische Dienst werk bij Paradigit Computers?? Moet niet gekker worden. Maar er is nog altijd 1 ding wat ik dus niet kan, en dat is lassen. Dnek dat ik dat maar eens moet gaan leren, zou eens handig kunnen zijn.
Mzzl
Mzzl
Ah Menno heb je ook alles over HC11 geleerd van dhr Visser? Nog met die grijze kasten gewerkt?
Hey jongens,
Ik denk dat ik het nog wat erger ga maken. Naast die 2 circuits wat ik wil aansturen wil ik er nog wat naast bouwen. Ik wil alle meetwaarden wat je op het dashboard vindt (op de benzine na) gaan digitaliseren. Wat ik dus wil doen is dat alle waarden om de 0,2 sec gepeild worden en opgeslagen. ik heb een beetje zitten te rekenen en per waarde pak ik gewoon een maximaal van 1 byte. dat zijn 4 bits en dat zijn 256 waarden. goed genoeg om een mooie grafiek te maken. De volgende waardes wil ik meten:
oliedruk
olie temp
lucht temp voor de carb
water temp
toeren
snelheid
turbodruk
G-krachten(2,3,4 of 6 waarden afhankelijk van de meter)
In totaal maximaal 13 waarden. Ik ga van 20 waarden uit om het makelijk te maken. Dus dat zijn 20 byte per 0,2 sec. omgerekend naar sec zijn dat er 100.
per minuut kom je uit op 6Kbyte
Ik wil dat de waarden van een uurtje of 10 erin kunnen blijven. Dus dat zijn 10x60x6, komt uit op een mb of 3 nog wat. het zal me best wel lukken om dit een beetje kleiner te maken. Maar wat ik dan wil is dat ik het met een laptop kan resetten enzo de waarden kan vergelijken. Wanneer mijn broer dan mijn auto zou lenen, dan kan ik meteen zien of die mijn auto wel goed warm laat worden om maar wat te noemen. Ik ben eens heel ver terug aan het denken en volgens mij zou het misschien met een zillog Z80 te realiseren zijn, alleen heeft deze niet zoveel geheugen capaciteit. Ik denk dat ik of de meetwaarden dan terug zou moeten brengen, de tijdsduur of de meetsnelheid. Maar ik ga eens kijken of ik wat kan regelen. Zou wel te gek zijn dat je met je laptop alles zou kunnen uitlezen en daar een mooi grafiekje van zou kunnen maken.
Ik hou jullie wel op de hoogte.
groetjes
Ik denk dat ik het nog wat erger ga maken. Naast die 2 circuits wat ik wil aansturen wil ik er nog wat naast bouwen. Ik wil alle meetwaarden wat je op het dashboard vindt (op de benzine na) gaan digitaliseren. Wat ik dus wil doen is dat alle waarden om de 0,2 sec gepeild worden en opgeslagen. ik heb een beetje zitten te rekenen en per waarde pak ik gewoon een maximaal van 1 byte. dat zijn 4 bits en dat zijn 256 waarden. goed genoeg om een mooie grafiek te maken. De volgende waardes wil ik meten:
oliedruk
olie temp
lucht temp voor de carb
water temp
toeren
snelheid
turbodruk
G-krachten(2,3,4 of 6 waarden afhankelijk van de meter)
In totaal maximaal 13 waarden. Ik ga van 20 waarden uit om het makelijk te maken. Dus dat zijn 20 byte per 0,2 sec. omgerekend naar sec zijn dat er 100.
per minuut kom je uit op 6Kbyte
Ik wil dat de waarden van een uurtje of 10 erin kunnen blijven. Dus dat zijn 10x60x6, komt uit op een mb of 3 nog wat. het zal me best wel lukken om dit een beetje kleiner te maken. Maar wat ik dan wil is dat ik het met een laptop kan resetten enzo de waarden kan vergelijken. Wanneer mijn broer dan mijn auto zou lenen, dan kan ik meteen zien of die mijn auto wel goed warm laat worden om maar wat te noemen. Ik ben eens heel ver terug aan het denken en volgens mij zou het misschien met een zillog Z80 te realiseren zijn, alleen heeft deze niet zoveel geheugen capaciteit. Ik denk dat ik of de meetwaarden dan terug zou moeten brengen, de tijdsduur of de meetsnelheid. Maar ik ga eens kijken of ik wat kan regelen. Zou wel te gek zijn dat je met je laptop alles zou kunnen uitlezen en daar een mooi grafiekje van zou kunnen maken.
Ik hou jullie wel op de hoogte.
groetjes
Klinkt als een leuk plan, maar ik zou de opzet toch iets anders doen. Zoals jij 't wilt, moet je enorm veel data opslaan. Ik zou je software alleen maar tellertjes bij laten houden voor speciale situaties, zoals hoge turbodruk bij koude motor, toerenbegrenzer etc. etc. Deze tellertjes kan je dan achteraf uitlezen. Daarnaast zou ik de microcontroller op z'n serieele port alle meetdata laten spuugen. Meeste controllers kunnen dat op 9600 baud, da's best rap. Die data kan je dan gewoon op je laptop opslaan, daar heb je toch ruimte zat. Als je 't op deze manier doet kun je ook een veel betere samplefrequentie voor je meetdata kiezen. Die 0.2 die jij in gedachten hebt, is leuk om de hoeveelheid data te beperken, maar echt veel te langzaam om data te analyseren. Beetje bestuurder kan in 30 ms van nul naar volgas geven, dat zie je met o.2 Hz niet terug. 't is veel mooier om bijvoorbeeld elke 8ms je AD converters uit te lezen, dan zie je tenminste wat er gebeurt, en heb je ook veel minder last van storingen op je signaal.
Wat bedoel je trouwens met deze redenering, kan ik niet helemaal volgen:
maximaal van 1 byte. dat zijn 4 bits en dat zijn 256 waarden
(68hc11 heeft 8 bits AD converter, dus een byte per sensor per meting.)
BTW, wat voor G-sensor heb je in gedachten?
BTW2, als je toch gaat meten, zou ik zeker ook een lambda sensor monteren.
-----------------
R21 Turbo & R4 Alpine Turbo owner
Wat bedoel je trouwens met deze redenering, kan ik niet helemaal volgen:
maximaal van 1 byte. dat zijn 4 bits en dat zijn 256 waarden
(68hc11 heeft 8 bits AD converter, dus een byte per sensor per meting.)
BTW, wat voor G-sensor heb je in gedachten?
BTW2, als je toch gaat meten, zou ik zeker ook een lambda sensor monteren.
-----------------
R21 Turbo & R4 Alpine Turbo owner
Laatst gewijzigd door Menno op do 24 mei 2001 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat betreft die G-meter, kan ik waarschijnlijk een G-meter krijgen vanuit een F16(don't ask). Ik heb alles effe op papier gezet en eens gaan kijken. Zal echt een kut klus worden om dat te realiseren(verontschuldig mij mijn taalgebruik). Ik wil hem wel constant laten monitoren, niet bij alleen hoge druk. Ik wil namelijk ook kunnen zien en vergelijken hoe snel die warm wordt en dergelijken. Ik was nog aan het denken om nog wat dingen erbij te plaatsen. menno had het al over een Lambdazonde. Ik weet niet meer precies wat het inhoud, maar volgens mij kun je daarmee meten hoe de verbranding is en injectie moteren passen daarop het mengsel op aan volgens mij. ook was ik nog aan het denken om een Gearbox oil temp meter erin te zetten en deze ook op het circuit aan te sluiten. Een (vrij preciese)verbruik meter zou ook niet gek zijn. Niet zo'n eco meter wat je op de onderdruk aansluit ofzo, maar eentje die echt een waarde geeft. Waarschijnlijk kan ik daar ook wel aankomen, mits ze ze in de F16 ook gebruiken. In een later stadium wil ik ook nog wat anders erbij zetten. een collega van mij heeft nu een aparaat waarmee je op afstand de temp van materiaal kan meten. Zoiets wil ik dan ook op mijn schijven gaan richten, zodat ik van alle 4 de schijven de temp kan aflezen. Maar dat is iets voor later. Eerst maar eens zorgen dat ik alle sensoren krijg en het bijpassende circuit ervoor heb.
Mzzl
Mzzl
Potmetertje op de gasklep erbij zetten zodat je bij de grafieken de stand van het gaspedaal kan vergelijken? ideetje?
Is de spanning in een F16 ook 12 volt??

Ambitieus plan Mclain !! Ben zeer benieuwd hoe dat straks gaat werken!

Ambitieus plan Mclain !! Ben zeer benieuwd hoe dat straks gaat werken!
OK er staat don't ask maar dit is toch wel heel mooi. Kan je 'r nog meer regelen ? (ik zoek ook nog een schietstoelOn 2001-05-29 12:23, Mclain wrote:
Wat betreft die G-meter, kan ik waarschijnlijk een G-meter krijgen vanuit een F16(don't ask).

Potmeter op het gaspedaal en een servo op mijn carburateur is de bedoeling. Dan kan ik met een klein en simpel schekelingetje ook cruise control makenOn 2001-05-29 13:09, Tijn wrote:
Potmetertje op de gasklep erbij zetten zodat je bij de grafieken de stand van het gaspedaal kan vergelijken? ideetje?

wordt nog een flinke klus.
Groetjes
Te koop!!!
SUPER STRAKKE!!
in 1999 geimporteerde
F-16 3 deurs sedan uitvoering. ( Ghia )
19,5 TDI
remus uitlaat
weinig km
Altijd beurt gehad bij officiele dealer. Boekjes aanwezig!!
beetje voorschade en moeten nieuwe banden op. als extra optie is er eventueel een vliegdekschip bij te regelen
SUPER STRAKKE!!
in 1999 geimporteerde
19,5 TDI
remus uitlaat
weinig km
beetje voorschade en moeten nieuwe banden op. als extra optie is er eventueel een vliegdekschip bij te regelen
Moet je wel aanbieden in nl.tekoopOn 2001-06-02 13:09, Hypocat wrote:
Te koop!!!
SUPER STRAKKE!!
in 1999 geimporteerde
19,5 TDI
remus uitlaat
weinig km
Te koop!!!
SUPER STRAKKE!!
in 1999 geimporteerde
19,5 TDI
remus uitlaat
weinig km

Ik heb gisteren ook al gepost, maar volgens mij pikte de server het niet zo. Ik heb lang lopen te zoeken naar een oplossing voor al die techniek wat ik in de auto wil gaan bouwen, en ik denk dat ik zeker nog een 4 maanden bezig zou zijn om het in elkaar te zetten. Punt 2 is dat als het kapot is, dan is foutzoeken heel moeilijk. Dus denk ik dat ik de oplossing heb gevonden. Ik ga achterin stationair een laptop inbouwen. Ik ga kijken dat ik ergens een P133 weet uit te halen. Dan kan ik alles meteen via de laptop laten lopen. En data van laptop naar op removable medium naar mijn pc is geen enkel probleem dacht ik zo. Alleen moet ik dan uitkijken dat ik het ding echt goed schokvrij maak. Ik ben ook bezig met een dachboard te ontwerpen, digitaal uiteraard. Het is nog helemaal in de begin phase, maar het begint een beetje op een knightrider model te lijken. Allemaal metertjes en lampjes enzo. Om dit allemaal aan te sturen kan ik natuurlijk ook weer de laptop gebruiken. Ik denk dat het programma schrijven een stuk makkelijker is dan zo'n printje te maken. Natuurlijk ga ik dan ook proberen het display en toetsenbord met muis voor ergens in te werken. Heb ik ook nog een MP3 speler, routebeschrijving, en nog veel meer te beschikking.
Maar eens kijken of dat wat kan worden.
mzzl
Maar eens kijken of dat wat kan worden.
mzzl
ff ouwe koeien uit de sloot halen.. heb nog niet verder gezocht over dit oud projectje, MAAR.....
Al wat vooruitgang met dit projectje? of iemand anders die zoiets als dit van plan is, of heeft gedaan?
ben wel nieuwschierig
Al wat vooruitgang met dit projectje? of iemand anders die zoiets als dit van plan is, of heeft gedaan?
ben wel nieuwschierig

Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
R5GTT f1 1986Project info