ACT: Electra

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Post Reply
Maarten-Jan
Posts: 4612
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Car: R19.R
Location: Assen

Post by Maarten-Jan »

Klokje + schakelaars hebben origineel verlichting idd :)

Klokje is gewoon lampje met fitting dus heel simpel te vervangen...
of je die folie weg kan laten weet ik eigenlijk niet... je kunt het altijd proberen ...


Wat betreft de schakelaars, die horen verlicht te zijn.
Nou zijn er minimaal 3 verschillende soorten schakelaars in omloop, als je geluk hebt heb je schakelaars die als je ze opentrekt gewoon een lampje met fitting hebben, dan is het vervangen trés simpel. Anders heb je pech en zul je van je soldeerskils gebruik moeten maken (het is vrij krapjes daar binnen, maar het is mogelijk, het is zelfs mij gelukt :wink: :lol: )...

Mischien heb ik zelfs nog wel een foto, zal even zoeken!

Gevonden:

(Alarm+taxi knop heb ik bewust geen verlichting in gemaakt overigens!)

[img]http://home.planet.nl/~muld3459/resultaat.jpg[/img]

Zoals je ziet past het mooi bij de radio :)
Last edited by Maarten-Jan on Fri 8 Dec 2006 20:12, edited 1 time in total.
Xabre
Posts: 5508
Joined: Mon 17 Jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Post by Xabre »

lampjes gevaarknipperlichten en deuren kaduuk ? :P
Maarten-Jan
Posts: 4612
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Car: R19.R
Location: Assen

Post by Maarten-Jan »

Zie edit :D
Tommeer
Posts: 111
Joined: Tue 28 Nov 2006 20:04
Location: Velserbroek (NH)

Post by Tommeer »

Hee die radio heb ik ook volgens mij :D
Dat ziet er goed uit! Daar kan ik wel wat mee.
Die lampjes bij mij zijn inderdaad stuk dan, want mijn dashboard doet het wel, zal de zekeringen eens nakijken.

Als ik een manier kan vinden om die folie eraf te krijgen dan heb ik binnenkort denk ik wel wat te doen (0)
Maarten-Jan
Posts: 4612
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Car: R19.R
Location: Assen

Post by Maarten-Jan »

sony cdx-cijfers mosfet ??? ik vind het een wel een redelijke radio... doet zijn werk goed, heb soms als het echt heel vochtig weer is (Als in regen met pijpenstijlen) dat de lens v/d laser beslaat en die geen cd's leest :@ gelukkig zit er een ventilatie systeem op zo'n renault :D dus is dat van tijdelijke duur maar goed...

Maar dan heb je idd wat te doen,... het houdt je van de straat :wink:
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Posts: 12475
Joined: Tue 22 Jul 2003 19:43
Location: Leeuwarden

Post by Gabri van der Veen »

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... C00175.JPG[/img]

is er ook iemand die weet of dit soort folie ook in groter formaat te verkrijgen is, dit zit dus achterop het dashboardpaneel.
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Tommeer
Posts: 111
Joined: Tue 28 Nov 2006 20:04
Location: Velserbroek (NH)

Ruitenwisser gaar

Post by Tommeer »

Zoals sommigen misschien gelezen hebben in mijn "even voorstellen"-topic, heb ik een probleempje met mijn ruitenwisser. Er was een zekering kapot en daarom werkte de interval niet meer en stopte de ruitenwisser niet automatisch. Maar als ik nu een goede zekering erin doe stopt de ruitenwisser in de uiterste stand (rechtop dus) |: |: |:
Heeft iemand een idee hoe dat komt? Ik heb gekeken naar de ruitenwisser sturing en die zit niet verkeerd om ofzo. Is ie misschien gaar omdat die zekering gesprongen is (en dus een flinke stroom te verduren heeft gekregen)?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of een ideetje? (F)
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

stopt de ruitenwisser altijd in deze stand of alleen bij de interval?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tommeer
Posts: 111
Joined: Tue 28 Nov 2006 20:04
Location: Velserbroek (NH)

Post by Tommeer »

Als ik de zekering erin heb zitten stopt ie altijd in die stand. Het lijkt wel of hij gewoon 180 graden gedraaid is oid. Met zekering eruit stop ik m gewoon zelf, maarja dat is niet echt relaxed, zeker niet met motregen :nee:
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

als hij recht staat lijkt me het eerder 90 graden :) . En als hij nooit meer goed stopt lijkt het me eerder een mechanisch probleem. Zijn die nul standen van renault ruitenwissers eigenlijk af te stellen? Van sommige auto's wel in ieder geval
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tommeer
Posts: 111
Joined: Tue 28 Nov 2006 20:04
Location: Velserbroek (NH)

Post by Tommeer »

Mechanisch is het denk ik niet, je hoort het relais echt klikken op het punt waar ie stopt. Misschien zijn de bladen verdraaid? Lijkt me sterk want dan zouden ze de verkeerde kant op draaien (buiten naar het raam zeg maar). Zou er een sensor in die print zitten die de ruitenwisser aanstuurt? Misschien dat die print is gefrituurd door de geplofte zekering? :hammer:
Ik heb geen idee, ik heb m al losgehaald met de ruitenwisser op verschillende standen in de hoop dat ie op een ander punt stopt oid maar helaas. Zou er misschien een sensor in zitten die dat punt meet? Ik heb echt geen (I) wat het kan zijn namelijk...
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Voglens mij kan de intervalmodule stuk zijn, in je zekeringkast is dat dat blauwe kastje.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

meestal heb je een motortje, een ruitenwisser en een mechanisme daar tussen. Je hebt een moer waar de wisser mee vast zit en eentje waar het mechanisme mee aan de motor vast zit. Door deze twee onderling af te stellen kun je nul stand voor veel auto's bepalen. Maar zoals ik al zei weet ik niet of dat bij renault ook zo is.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tommeer
Posts: 111
Joined: Tue 28 Nov 2006 20:04
Location: Velserbroek (NH)

Post by Tommeer »

Misschien dat ik het even moet proberen met een andere module erin. Geen idee wat het kost. Ik heb al bij de motor zitten kijken (via het linker klepje naar binnen) en daar is erg weinig ruimte om te pielen. Ik hoop niet dat het daar zit :S
Tommeer
Posts: 111
Joined: Tue 28 Nov 2006 20:04
Location: Velserbroek (NH)

Post by Tommeer »

Vandaag even op zoek geweest naar een nieuw relais. Ik denk ik ga even langs de dealer... Kosten van zon blauwe rakker: 67,50 :% :% :% :% :%
Meneer maar even vriendelijk bedankt en naar de lokale sloperij geweest.
Relais voor 7 euro, das beter (0)
Getest... GRMBL! precies hetzelfde! :gun:
Ik was het een beetje zat en heb mijn ruitenwissers eraf gesloopt, daarna de plastic kap en de boel opnieuw afgesteld. Motorarm 180 graden gedraaid en de ruitenwissers er opnieuw opgezet, zit nu weer helemaal goed! :yest:
Dennis 16V
Posts: 224
Joined: Fri 18 Feb 2005 17:35
Location: Eindhoven

Post by Dennis 16V »

*Onzin post*

Probleem is opgelost. :)
Erik (Schepjes)
Posts: 4790
Joined: Sun 11 May 2003 13:26
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Erik (Schepjes) »

* onzin post*

Graag gedaan. :)
daniël16v
Posts: 280
Joined: Thu 9 Sep 2004 21:18
Location: westerhaar [ov]

Post by daniël16v »

heeft er ook iemand een bedradings schema van de radio cd wisselaar en stuur bediening van een clio rs bj 2000
Petertje5
Posts: 683
Joined: Tue 23 May 2006 12:15
Location: Arnhem

Post by Petertje5 »

mijn toertenteller flipt een beetje, als ik zeg maar stil sta gaat de wijzer heel stabiel omhoog en omlaag, maar zodra ik begin te rijden begint hij op en op en neer te gaan, en dit had ik niet met mijn vorige toerenteller..iemand ervaring mee?
ryClio16v
Posts: 75
Joined: Thu 8 Mar 2007 20:52
Location: Arnhem

Post by ryClio16v »

okeej, probleempje hier. koop van de week mijn clio 16v met een pioneerradio.
maar dat moest natuurlijk plaats maken voor de pioneer die ik ngo had uit me civic.
dus ik dat kapje los maken.. is het een t*f*s zooi aan draden daarachter (wat hebben sommige mensen tog met kroonsteentjes :( )
omdat het zon zooitje was en ik geen schema heb met kleurcodes draden alles maar ff opgeschreven.
toen mijn eigen radio ff aangesloten (dit x met kabelvoetjes ;)) en alles werkt lekker!
toen de radio in de slede gedaan en erin gehangen.. helemaal nix.. geen stroom.

als ik de constante stroom meet (groen/geel toch? verbeter me anders ff :P)
dan meet hij niets.. bij contact (grijs/rood??) wel. dus massa en contact zijn goed..

BTW: mog iemand nog ergens een shema hebben met kleuren draden zou die die dan kunnen scannen s.v.p :P

kan ik nu gewoon een nieuwe kabel door het schutbord trekken met 12v voor de continue stroom? (gezekerd natuurlijk)
en komt kabelbreuk nog weleens voor?

gr ry
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

zo uit mijn hoofd is het geen groen/geel, maar zeker weten doe ik niet. Ik zou zeggen, pak die bos en meet net zo lang tot je de goede hebt gevonden
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
paulvanrooij
Posts: 26465
Joined: Mon 10 May 2004 20:26
Car: Twingo GT
Location: Oss
Contact:

Post by paulvanrooij »

n.p.s.r. scenic wrote:ik heb blauwe lampje maar die schijnen wit is dit te verhelpen met overschuifhoesjes want ik wil namelijk blauw interieurverlichting zodra ik de deur open maak moeten die branden

wildus de bestaande lampjes vervangen of aanpassen zodat ze blauw licht weergeven.

wie o wie heeft tips om dit te realiseren.
Jackson
Posts: 652
Joined: Fri 20 Apr 2007 8:15
Location: IJmuiden
Contact:

Post by Jackson »

waar zit ergens de computer / ecu van een r5 gt turbo?? als die er al zit natuurlijk :p
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Nergens dus :)

Is 'mechanisch' systeem, de carborateur.
Zit wel een beetje electronica in de onsteking, die de vervroeging regelt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jackson
Posts: 652
Joined: Fri 20 Apr 2007 8:15
Location: IJmuiden
Contact:

Post by Jackson »

Riël Notermans wrote:Nergens dus :)

Is 'mechanisch' systeem, de carborateur.
Zit wel een beetje electronica in de onsteking, die de vervroeging regelt.
dat dacht ik dus al haha, maar waarom is het dan mogelijk deze te chiptunen.. volgens de prijzenlijst van mb carperformance moet het kunnen.
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

omdat hij een prijslijst kopieert van een ander bedrijf.

Ik kom dat overal tegen.

Overigens erg omstreden item.

Je wil m zelf wat opvoeren?
Doorzoek het forum over turbodruk verhogen en de nodige aanpassingen die je wel even moet doen.

Het is erg eenvoudig, en de moeite waard. De 'chiptuner' doet exact hetzelfde.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jackson
Posts: 652
Joined: Fri 20 Apr 2007 8:15
Location: IJmuiden
Contact:

Post by Jackson »

Riël Notermans wrote:omdat hij een prijslijst kopieert van een ander bedrijf.

Ik kom dat overal tegen.

Overigens erg omstreden item.

Je wil m zelf wat opvoeren?
Doorzoek het forum over turbodruk verhogen en de nodige aanpassingen die je wel even moet doen.

Het is erg eenvoudig, en de moeite waard. De 'chiptuner' doet exact hetzelfde.
okee op die fiets, ja die turbodruk gaat idd iets verhoogd worden. maar de turbo die er op zit heeft al een tikkeltje speling.. dus ik doe het niet bij deze. heb al een andere turbo liggen, die heeft 110k gelopen en heeft geen speling. toen is voor 50 euri op de kop getikt. deze gaat er binnekort op en dan ga ik ff voor een bleedvalve kijken. turbo druk naar de 0.9-1 bar ongeveer :)
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Och, gewoon kijken hoe deze turbo het houdt hoor.

Niet té hoog gaan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jackson
Posts: 652
Joined: Fri 20 Apr 2007 8:15
Location: IJmuiden
Contact:

Post by Jackson »

Riël Notermans wrote:Och, gewoon kijken hoe deze turbo het houdt hoor.

Niet té hoog gaan.
dat kan natuurlijk ook wel, maar heb geen zin dat er straks stukkie aluminium van mn turbo in mn motorje komen :p

maar we dwalen een beetje off topic denk ik :))
MikeVV
Posts: 960
Joined: Thu 10 Aug 2006 10:41
Location: Maarssen-broek
Contact:

Post by MikeVV »

Volgens mij is mijn accu kapot aangezien ik m nu in 2 weken 2x heb moeten over starten met kabels.
Heb nu gemiddeld 11.4 volt ook al heb ik een 40 kilometer gereden.
Wie weet wat een goede en sterke accu is, of kan een B merk ook goed zijn?
Moet in een Laguna 1.9 DCI, iemand enig advies?
www.lagunaclub.nl Eens een Laguna, altijd een Laguna
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Posts: 12475
Joined: Tue 22 Jul 2003 19:43
Location: Leeuwarden

Post by Gabri van der Veen »

ik rij de laatste tijd wel eens in een fordje c-max, en daarbij blijft het knipperlicht een paar seconden knipperen na aanraking van de hendel (bv bij inhalen op de snelweg), is dit ook in mn 21 te bouwen door 1 of ander relais?
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
ARNO16V
Posts: 6622
Joined: Thu 14 Jul 2005 18:00
Location: Meppel
Contact:

Post by ARNO16V »

Luie donder.... :D
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

hebben steeds meer auto's, maar ik geef toe dat dat wel een verdomt handige en veilige functie is (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bart V
Posts: 6420
Joined: Wed 18 Apr 2001 0:00
Location: Blaricum

Post by Bart V »

Gabri van der Veen wrote:ik rij de laatste tijd wel eens in een fordje c-max, en daarbij blijft het knipperlicht een paar seconden knipperen na aanraking van de hendel (bv bij inhalen op de snelweg), is dit ook in mn 21 te bouwen door 1 of ander relais?
Dat kan wel. Je neemt een universeel programmeerbaar tijdrelais, en die stel je in op de tijd die er nodig is om de richtingwaanwijzer 3x te laten knipperen.
Het relais stuur je aan met de hendel (pulsje als je hem aantipt) en het relais houd dan als het ware gedurende de ingestelde tijd je richtingaanwijzer aan.
User avatar
GJ
Posts: 3720
Joined: Thu 30 Sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Location: Nijmegen

Post by GJ »

Blijft het knipperlicht dan ook niet knipperen als je bv de hendel gewoon gebruikt?
En wat gebeurt er als je bv rechts wilt maar net links aanhad (bv op een rotonde)?
Post Reply