Willem-Jan's R5 GTT

Vertel hier alles over je project.
Post Reply
Hessel
Über-Spammer
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Location: Zevenbergen
Contact:

Post by Hessel »

Ik duim voor je :) , leuk project hoor (Y)
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Danny van Duren
Posts: 2775
Joined: Sun 7 Sep 2003 18:58
Car: GTT
Location: grave

Post by Danny van Duren »

Willem-Jan wrote:Gister nog even bezig geweest, alle koelslangen aangesloten (ik maak een foto Danny)
super alvast bedankt :)
en succes met de versnellingsbak hopelijk is het handig op te lossen
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

En de motor loopt!! Na wat geknoei met de kabelboom en de aanvoer en retour van de tank loopt de motor.
En wat een geluid :bang: Daar moet echt een open luchtfilter op, heerlijk het geluid van zo'n opspinnende turbo! Nu begint het opbouwwerk.
Plaatsje zoeken voor 2 computers en een kabelboom. IC aansluiten en een uitlaat maken. Gelukkig heb ik wel een tijdelijke uitlaat liggen die past, dus uitlaat heeft het minste prioriteit. Eerst alle bedrading goed maken en mooi inbouwen.
Maar wat een heerlijk gevoel, eindelijk weer een draaiende motor in de GTT.
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Zag toevallig gister op Zandvoort een oranje 5GTT met 1.7T motor erin, ding was echt niet vooruit te branden, ding is zowat gelapped door die starslet van de racechinees, terwijl die nu ook weer niet ubersnel is.

Geweldige motoren hoor ;)

Alhoewel ik nog nooit met zo'n ding heb gereden, zal ik eerlijk toegeven :D


Nou afbouwen en gaan met die banaan!
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

Standaard heeft zo'n 1.7 T ook 'maar' 120 pk, net als een standaard GTT-blok. Het verschil is dat dit met 0.3 bar turbodruk is. En dat deze druk vrij makkelijk naar 1.0 bar kan...
Kijk en dan wordt het interessant. Daarnaast is zo'n multipoint injectieblok wel heerlijk rijden. Ik ga eerst ook gewoon standaard rijden. Dit blok wat er nu bij mij in ligt is een tijdelijk 1.7 T blok dat we nog hadden liggen. M'n eigen blok maak ik dan rustig klaar om te tunen. Stapel nieuwe pakkinkjes en alles goed schoonmaken en nakijken, en waar nodig vervangen. Als dat allemaal klaar is ff blokjes wisselen en blazen met de boel. Doel is om met ongeveer 180 pk te gaan rijden. Dit schijnt goed te kunnen en redelijk betrouwbaar te zijn. Maar de tijd en de testbank zullen dit uitwijzen :D
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

ik heb nog zon kompleet blok liggen voor de liefhebber
inclusief bak aandrijfassen
kabelboom
computers
slangen
enz

tevens 2,0L onderblok er bij voor ombouw naar 2,0L turbo!!!!!!!!!!!!!

draait met deze computers op 1 bar en is supersnel
kan zelfs nog op hogere druk afgesteld worden

dus pm of bel voor details
blok staat ook op marktplaats trouwens
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Geintje WJ, zat ff te stoken :D
Xabre
Posts: 5507
Joined: Mon 17 Jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Post by Xabre »

nu nog een beetje leuke auto er omheen :P
Trust me. I know what I'm doing.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

Pfff, net weer ff bezig geweest, hele dash eruit gesloopt, blijkt alles daarachter zeikenat :( Oftewel, voorraampje eruit (direct maar andere erin, deze zit een scheur in), stukje nieuwe parafan(of zoiets :wink: ) en weer dicht maken.
Ook de versnellingsbak wordt niks zo, dus het blok moet er weer uit...
Oftwel, m'n eigen blok vlot klaarmaken, m'n eigen bak erachter en die boel erin hangen. Morgen eerst het hok maar even schorsen en uit de verzekering.
Helaas gaat het toch langer duren, maar ja, misschien is het wle beter zo, ff alles goed aanpakken direct.
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Willem-Jan wrote:Standaard heeft zo'n 1.7 T ook 'maar' 120 pk, net als een standaard GTT-blok. Het verschil is dat dit met 0.3 bar turbodruk is. En dat deze druk vrij makkelijk naar 1.0 bar kan...
Kijk en dan wordt het interessant. Daarnaast is zo'n multipoint injectieblok wel heerlijk rijden. Ik ga eerst ook gewoon standaard rijden. Dit blok wat er nu bij mij in ligt is een tijdelijk 1.7 T blok dat we nog hadden liggen. M'n eigen blok maak ik dan rustig klaar om te tunen. Stapel nieuwe pakkinkjes en alles goed schoonmaken en nakijken, en waar nodig vervangen. Als dat allemaal klaar is ff blokjes wisselen en blazen met de boel. Doel is om met ongeveer 180 pk te gaan rijden. Dit schijnt goed te kunnen en redelijk betrouwbaar te zijn. Maar de tijd en de testbank zullen dit uitwijzen :D
Boven de 0,9 bar is t gedaan, dan weet de ecu geen raad meer ermee.

Wil je veel power, kon je net zo goed de gtt nemen ;) Maar deze volvo loopt gewoon mooier. Maar sneller is ie niet. Had m vorig jaar es in de 19 gelegd, maar zo'n 1.8 16v doet het toch wel stukken beter hoor...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Posts: 12475
Joined: Tue 22 Jul 2003 19:43
Location: Leeuwarden

Post by Gabri van der Veen »

Willem-jan weet sinds gisteren wat een 1.8 16v in een 21 doet :wink:
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

computer aanpassen van zon blok is wel te doen hoor.
lekker op 1bar of hoger blazen :D
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Aha ... = maar dan ging voor mij het kopje 'eenvoudig' weg :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

Met RICA chip, gaat zo'n blok al naar 162 pk. Dan hoeft er niks aangepast te worden aan het blok. Enorm veel Volvo's rijden hier al mee rond.
Die enorme vermogenswinst komt dus door het opschroeven van die turbodruk.
Dit lijkt me vrij eenvoudig dus..
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Die ricachip doet niet veel anders dan opschroeven van turbodruk, die kan de ecu namelijk zelf regelen. Met die 162 pk wat ze zeggen, zit je wat originele hardware betreft om het eenvoudig te houden aan de grens :)

Ook een van de eerste dingen die je eraf gooit: de regelaar met zoveel witte slangetjes :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
sieger everts
Posts: 1742
Joined: Tue 29 Mar 2005 14:42
Location: Assen
Contact:

Post by sieger everts »

allemaal cafepk's :P :lol:

trage blokken zijn het.

....

hmm heb hier een ECU van een volvo liggen ( net terug uit engeland) gemod voor in totaal 125 euro inclusief verzendkosten. eens kijken wat ie dit jaar op de bank doet :P
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

houd ons op de hoogt van je ecu winst sieger.
we zijn zeer benieuwd.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

eevvoo wrote:allemaal cafepk's :P :lol:

trage blokken zijn het.

....

hmm heb hier een ECU van een volvo liggen ( net terug uit engeland) gemod voor in totaal 125 euro inclusief verzendkosten. eens kijken wat ie dit jaar op de bank doet :P
Heb je die door Richard laten tunen? Ik ben ook zeer benieuwd als het zo'n Richmod is hoe die het doet.
sieger everts
Posts: 1742
Joined: Tue 29 Mar 2005 14:42
Location: Assen
Contact:

Post by sieger everts »

is idd een richmod.

we zullen het vanzelf wel eens zien
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

Klein updatetje:

De versnellingsbak is vastgelopen in 2 versnellingen. hoe het kan weet ik ook niet, maar het blok moet er weer uit.
Er zat een tijdelijk blok in zodat ik rustig m'n eigen blok kon opbouwen, maar dat wordt em nu niet.
Dus eerst m'n eigen blok klaarmaken.
Een aantal pakkingen begonnen wat te zweten, dus eerst de kop er maar eens af.
[img]http://img159.imageshack.us/img159/9042 ... l25uv8.jpg[/img]
De enige Traction Avant met 120 pk :p

Vandaag het blok uit de motorruimte van de Traction gehesen en de kop eraf getrokken.
Eventjes was ik bang dat de zuigers enorme ruimte hadden en vrijwel rijp voor de sloop, maar na wat goede informatie van Mark5t bleek het gelukkig mee te vallen (Y)
Nu dus een stapel nieuwe pakkingen, distributieriem, spanrollen, e.d. bestellen en snel het blokje klaarmaken.
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

hehehehe inderdaad opgelost nu he ik weet nu weer met wie ik te doen heb :D
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Ik zie op die foto echt nix, kan net zo goed in m'n garage het licht uitdoen en een foto van de zolder maken, krijg je ongeveer dezelfde raad-de-puinzooi te zien :p

Ik begrijp dat het nu opeens om een andere aftandse franse kroket gaat? Wees es duidelijk vent :D
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

In de loods waar ik aan het klussen ben staat ook een oude Citroen Traction Avant zonder motor. En aangezien de ruimte nogal klein is, had ik de 480 turbo motor tijdelijk even in de motorruimte van de Traction gezet.
De foto is inderdaad nogal donker, maar je ziet duidelijk het oliefilter van de motor :wink:
En dat is wat je op de foto ziet, en inderdaad een hele grote puizooi er omheen :p
Duidelijker wordt t ook niet :smoke:
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

Vandaag alles van de kop afgehaald. Komende week gaat de kop naar de reviseur. Die gaat alle kleppen weer netjes inslijpen en de kop afpersen en vlakken.

[img]http://img98.imageshack.us/img98/1540/m ... l27gd5.jpg[/img]

[img]http://img98.imageshack.us/img98/9321/m ... l28hm4.jpg[/img]
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

ff wat stof eraf...

De kop is helemaal klaar. Er zitten 4 nieuwe uitlaatkleppen in, want die waren krom. Alle kleppen zijn opnieuw ingeslepen, de kop is afgeperst, gevlakt en de kleppen zijn gesteld.
In het uitlaatspruitstuk zat een enorme scheur, die weer vakkundig is dichtgelast.
De voorruit is er inmiddels uit en de parafan is bijna los. Binnenkort wordt die vervangen door een nieuw exemplaar zonder roest. Dan eindelijk weer opbouwen :D

Nog even 2 fotootjes hoe de GTT er nu bij staat...
[img]http://img155.imageshack.us/img155/6725 ... l29md3.jpg[/img]

[img]http://img155.imageshack.us/img155/6518 ... l30kq2.jpg[/img]
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

even een tip

hoe goed je een spruitstuk ook last de kans is erg groot dat ie net naast de las weer gaat scheuren.

aangezien nu alles nog lekker los ligt zou ik op zoek gaan naar een ander spruitstuk.

link hieronder heeft vast wel wat en is dichtbij

http://www.onderdeel-nodig.nl/

deze moet redelijk makkelijk te vinden zijn en bepaart je in de toekomst een hele hoop ellende.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

Dankje (Y) ga ik ff achteraan. Ik weet ook nog wel wat 480 Turbo's te staan op de sloop, dus daar kan ik ook nog wel ff kijken.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

Kom ik thuis en wat ligt er in de bus...
[img]http://img175.imageshack.us/img175/6632/fmicbbze6.jpg[/img]

M'n FMIC!!! Bedankt Paz (Y)

[img]http://img175.imageshack.us/img175/2079/fmicwg5.jpg[/img]
Ferdy
Über-Spammer
Posts: 14304
Joined: Tue 6 May 2003 15:40
Location: Grave

Post by Ferdy »

haha die eerste foto :)
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

sieger everts
Posts: 1742
Joined: Tue 29 Mar 2005 14:42
Location: Assen
Contact:

Post by sieger everts »

goed bezig :)
-PAZ-
Über-Spammer
Posts: 11268
Joined: Fri 11 Jun 2004 16:55
Location: ijzendijke

Post by -PAZ- »

Toen ie hier weg ging zat er toch echt nog een stukje karton en tape rond :wink: :p
R5GTT. Drive it like you stole it
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

-PAZ- wrote:Toen ie hier weg ging zat er toch echt nog een stukje karton en tape rond :wink: :p
Zat een briefje bij met iets van paste niet goed in de brievenbus, zlefs niet zonder dat karton...

Nee, netjes ingepakt hoor, was echt niet een hele rol verpakkingstape aan op gegaan :p Maar waar zit die scheur nou precies? Die kon ik zo snel niet vinden...

@ Steven: Bedankt voor de foto (Y) Mooi voorbeeld zo!
-PAZ-
Über-Spammer
Posts: 11268
Joined: Fri 11 Jun 2004 16:55
Location: ijzendijke

Post by -PAZ- »

Hij lekt een heel klein beetje waar het alu koelblok op het plastic vast zit. Ik dacht aan de rechtse kant als je hem zou monteren. Maar weet ook niet 100% zeker maar of het nu die kant was eigenlijk.
R5GTT. Drive it like you stole it
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Had ik ook, ff openbuigen, wat kit ertussen en weer dichtknijpen, klaar....

Ik heb trouwens nog stevig zitten hakken en beuken om em een beetje passend te krijgen, dus leg de moker en slijptol maar vast klaar :p
Post Reply