[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Post Reply
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Post by Jean-Paul-S »

Dacht dat de accumulator alleen in werking kwam met een noodstop?

Voor degenen die zelf rvs omvlochten leidingen willen aanbrengen ter vervanging van standaard leidingen: Ik heb een adresje in Be waar je op afspraak allerlei leidingen/koppelingen/nippels/connectors etc kunt krijgen, alles op gewenste maat (Y)

Komende dinsdag heb ik een afspraak, zal proberen om een foto te posten van het materiaal (Y)
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

Dat kan je bij Rpower ook allemaal krijgen, ligt op de plank. Heel mijn auto is in elkaar gezet met hun spullen. Van olieleidingen tot het hydraulisch deel. Samco allemaal op voorraad (losse bochten, reducers enz, kits ook te verkrijgen)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Post by Jean-Paul-S »

Zelf ga ik naar Dinosport, is korterbij voor mij (Y)
Robke
Posts: 6061
Joined: Sat 12 Jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Location: d'n Berg

Post by Robke »

Steven wrote:Toch stuurde die 106 toch ooknie gek, al stuurde die helaas ook graag zelf :(
De 106 stuurde inderdaad ook erg goed, maar toch reed de Clio meer als een kart en ook wat stabieler. :wink:
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

Jean-Paul-S wrote:Dacht dat de accumulator alleen in werking kwam met een noodstop?
JP, sla me dood, kheb geen idee. Mijn abs pomp zorgt voor een constante opvoerdruk via de accumulator. Probleem met grote remmen is dat de pomp het niet bijhoud. Dan heb je dat weer :~ , waardoor je bijvoorbeeld bij circuitgebruik een sompig (slap) pedaal krijgt. Kheb gisteren 14 keer ontlucht, kruislings LV-RA-LV-RA en visa versa dus nu staat hij weer keihard. Ben benieuwd wat zondag het relaas zal zijn. Ondertussen is mijn adaptortekening binnen om te laten frezen. Ik ga na de klassieke rembekrachtiger, alleen ben ik er nog niet aan uit hoe de remdrukverdeler en toestanden ertussen moet.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Post by Jean-Paul-S »

Heb zelf al een tekening gemaakt hoe het remsysteem bij mij gaat worden. Zal hem je scannen en op de mail zetten (als ik hem gescand krijg).

Moet al het spul op een 19 komen?

Accumulator:

What the ABS Accumulator Does
The most vital function of the Anti-Lock Brake System is that it activates when an emergency stop is attempted. The ABS accumulator plays a major role in the whole performance and this braking system wouldn’t work without it.

The ABS system is pumping the brakes for you when an emergency situation strikes, and sometimes you may not be capable of stepping down on the brake yourself. In order to do this, the ABS system will need to be able to pump the brakes for you, and pressure is necessary for this to be done – this is where the ABS accumulator comes into play.


The ABS accumulator gathers up pressure and preserves it until it needs to be used. Once an emergency situation occurs, the pressure will be taken from the ABS accumulator in order to pump the brakes for you. It’s important to make sure that the ABS accumulator is always working or else your Anti-Lock Brake System will not be able to work properly when necessary.
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

das allemaal het probleem niet :lol: Me got clutchhydraulics :wink: en die zit mee op de pedaalbox. Dus nu gaat de abs unit ertussenuit en een adaptor in de plaats met daarop de rembekrachtiger. Ik heb al een hrc van een laguna liggen.

Mijn idee was ook met een pedalenbox te werken maar ik kan geen staand model monteren. Een model dat aan het schutbord "hangt" is ook geen optie, kzit daar met teveel zooi die moet blijven zitten. Tis een straatauto, geen circuitgebraad. Nou jah..met hetgeen er nu allemaal al opzit zou je wel al iets anders gaan denken maar ik moet nog door de apk komen. Ik kon het nu al gaan uitleggen dat het abs systeem omgebouwd was en waarom de abs sensoren verwijderd waren.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Car: diverse
Location: thuis
Contact:

Post by Luco/Alpine-racer »

Staand model kan altijd, alleen dan moet je stoel verder naar achteren :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

en das geen punt voor de apk ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ronald1916V
Posts: 5548
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Location: Zwolle

Post by Ronald1916V »

-jo- wrote:en das geen punt voor de apk ?
Zie het probleem met de ABS niet zo, als je gewoon alles er af sloopt wat bij de ABS hoort heb je daar niets meer mee te maken. dus gewoon de ABS ringen van de aandrijfassen, sensoren er uit, ABS computer en pomp er uit en lampje er uit als ie blijft branden.

Wat er niet op zit hoeft ook niet te werken he. :)
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

Ronald1916V wrote: Wat er niet op zit hoeft ook niet te werken he. :)
dat is het nu net. De wetgeving ivm apk is onlangs veranderd. Als een auto fabriek af geleverd is met abs hoort het er ook op te zitten en te werken (of iets in die aard).

Nou goed, een storing geeft ie niet want dat is aangepast en alle sensoren zijn verwijderd. Kzal volgend jaar wel zien hoe we het ervan af brengen bij de apk.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Car: diverse
Location: thuis
Contact:

Post by Luco/Alpine-racer »

Mag je stoel niet verder naar achteren Jo?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

dat zal wel geen probleem zijn. (denk ik)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Car: diverse
Location: thuis
Contact:

Post by Luco/Alpine-racer »

Dan kan je makkelijk een pedalbox kwijt.
Ook zou je dan race-abs kunnen nemen, maar dat is knap prijzig.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Whatever
Posts: 229
Joined: Mon 6 Jul 2009 16:56
Contact:

Post by Whatever »

vraagje, passen de clio RS fusee's zo op een 19 16v? Weet dat de aansluiting met de veerpoot wat dikker is en rond 14 i.p.v. rond 12 geboord, maar dat is wel te overzien.
Bedoel meer qua maten van de bevestigingspunten en of de aandrijfas qua lengte en alles zo 1 op 1 past?
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Nee :D
Whatever
Posts: 229
Joined: Mon 6 Jul 2009 16:56
Contact:

Post by Whatever »

Bedankt voor je duidelijke antwoord Steven :p
Maar wat zit er verder voor verschil in de fusee's dan?
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Eh ik ben er 10 maandjes tussenuit geweest, dus weet het niet direct meer op te hoesten, maar ik weet dat het niet de oplossing is, anders deed iedereen dat wel :D

Voor RS remklauwen moet je toch Bart V's adapters hebben.
User avatar
Daan2D
Posts: 2250
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Location: Limburg

Post by Daan2D »

Steven wrote:Eh ik ben er 10 maandjes tussenuit geweest, dus weet het niet direct meer op te hoesten, maar ik weet dat het niet de oplossing is, anders deed iedereen dat wel :D

Voor RS remklauwen moet je toch Bart V's adapters hebben.
Check dit anders even:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... start=1330

Bijna onderaan (Y)
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Oja... :)
Whatever
Posts: 229
Joined: Mon 6 Jul 2009 16:56
Contact:

Post by Whatever »

thnx voor de link Daan, staat zelfs in hetzelfde topic zie ik |:
Maar Glekke heeft dus wel de clio RS fusee's gebruikt, en die heeft het verder niet over verschillen qua aandrijfassen of dergelijke...
Maarja misschien dat die adapters toch wel het slimste/makkelijkste zijn :~
Xabre
Posts: 5508
Joined: Mon 17 Jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Post by Xabre »

adapters is het makkelijkst, je moet alleen een stukje van je fusees af laten frezen

rijd er ook al 3 jaar mee rond
Trust me. I know what I'm doing.
Whatever
Posts: 229
Joined: Mon 6 Jul 2009 16:56
Contact:

Post by Whatever »

ok dan, hartstikke bedankt voor de snelle reacties (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Post by Jean-Paul-S »

Voor iets meer geld heb je rs fusees, met freeswerk bij de veerpootbevestiging. Je moet dan wel de 16v naven hebben ivm. verschillende spiebanen. Je kunt links of rechtsom, eindresultaat is hetzelfde :)
Ronald1916V
Posts: 5548
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Location: Zwolle

Post by Ronald1916V »

-jo- wrote:
Ronald1916V wrote: Wat er niet op zit hoeft ook niet te werken he. :)
dat is het nu net. De wetgeving ivm apk is onlangs veranderd. Als een auto fabriek af geleverd is met abs hoort het er ook op te zitten en te werken (of iets in die aard).

Nou goed, een storing geeft ie niet want dat is aangepast en alle sensoren zijn verwijderd. Kzal volgend jaar wel zien hoe we het ervan af brengen bij de apk.
Gelukkig is het niet zo moeilijk als in België, geen keurmeester gaat nazoeken of die ABS er op hoort, vooral op zo'n oud lijk verwacht geen enkele keurmeester ABS, dus je alles er gewoon van af sloopt wat bij het ABS systeem hoort is het allemaal wel prima.

Ik heb afgelopen jaar zelfs een 19 16V Cabrio met fabrieksaf ABS laten keuren, ABS pomp was stuk dus gewoon een normaal systeem gemonteerd. zaten zelfs aandrijfassen onder met tandkranzen voor de ABS maar dat ding is zonder problemen goed gekeurd.

Niet zo'n probleem van maken dus, tandkranzen ram je zo van de aandrijfassen af, sensoren er uit tikken, pomp e.d. verwijderen en dan is het nooit een probleem. Heb zelf ook meerdere R19 16V's gekeurd waarvan de ABS er af gedraaid is en ook wel eens een RDW steekproef op gehad. was nooit een probleem.
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Volgens mij is het hier zelfs nog mogelijk om je ABS gewoon uit te trekken, ALS JE LAMPJE MAAR NIET BRAND!

Zo heeft een vriend van mij, die APK Keurmeester is, eens een stukje zwarte tape op het ABS lichtje gevonden :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
joeri_16V
Posts: 2258
Joined: Sun 9 Feb 2003 12:40
Car: megane 2
Location: Kloosterzande (zeeland)

Post by joeri_16V »

Loop hier ook al een tijd te kutten met de abs (bosch, dus t 'goeie' systeem)
Heb alles al na gekeken, sensoren, kabels, stekkers, zekeringen enz, maar nog steeds blijft dat pokke lampje branden (als ie er inzit)
Zelfs de abs unit zelf al bekeken, maar niks te zien.
Voor de keuring t lampje er uit en kom er zo door (2e keer al), remt voor de rest ook gewoon goed, dus waar het probleem nou precies zit.......?
Ronald1916V
Posts: 5548
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Location: Zwolle

Post by Ronald1916V »

joeri_16V wrote:Loop hier ook al een tijd te kutten met de abs (bosch, dus t 'goeie' systeem)
Heb alles al na gekeken, sensoren, kabels, stekkers, zekeringen enz, maar nog steeds blijft dat pokke lampje branden (als ie er inzit)
Zelfs de abs unit zelf al bekeken, maar niks te zien.
Voor de keuring t lampje er uit en kom er zo door (2e keer al), remt voor de rest ook gewoon goed, dus waar het probleem nou precies zit.......?
Storing uit laten lezen brengt mischien meer duidelijkheid?
joeri_16V
Posts: 2258
Joined: Sun 9 Feb 2003 12:40
Car: megane 2
Location: Kloosterzande (zeeland)

Post by joeri_16V »

Daar bij renault zijn gelukkig ook zo lekker behulpzaam, alleen voor ff uit te lezen moet je weer een afspraak maken.
Heb t zelf wel eens geprobeerd, dat je aan de hand hoe het abs lampje knippert, kunt achterhalen wat de foutmelding was, alleen bracht dat ook niet veel duidelijkheid.
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Toch is dat the way to go.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

1x is genoeg Riel :lol:

Joeri, meestal is dat een tandkrans die vervuild/roest is of een sensor die bevuild/stuk is.
Als die sensoren hetzelfde zijn als van een 21 dan heb ik er nog wel een aantal voor je liggen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
joeri_16V
Posts: 2258
Joined: Sun 9 Feb 2003 12:40
Car: megane 2
Location: Kloosterzande (zeeland)

Post by joeri_16V »

Zal eerst de tandkranzen en de de sensoren nog wel eens nakijken op vuil en roest.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Post by Jean-Paul-S »

Heb hier nog abs pompen liggen, mag je voor de prijs van een pakketzegel hebben als je er blij mee bent (Y)
Martijn
Über-Spammer
Posts: 8103
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen
Contact:

Post by Martijn »

Riël wrote:Volgens mij is het hier zelfs nog mogelijk om je ABS gewoon uit te trekken, ALS JE LAMPJE MAAR NIET BRAND!

Zo heeft een vriend van mij, die APK Keurmeester is, eens een stukje zwarte tape op het ABS lichtje gevonden :p
Gek genoeg is mijn 21 goedgekeurd met brandend lampje. Het gaat na starten wel uit, maar weer aan tijdens het rijden. Sensortje gesloopt, maar ik geloof t zo wel.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ronald1916V
Posts: 5548
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Location: Zwolle

Post by Ronald1916V »

Martijn wrote:
Riël wrote:Volgens mij is het hier zelfs nog mogelijk om je ABS gewoon uit te trekken, ALS JE LAMPJE MAAR NIET BRAND!

Zo heeft een vriend van mij, die APK Keurmeester is, eens een stukje zwarte tape op het ABS lichtje gevonden :p
Gek genoeg is mijn 21 goedgekeurd met brandend lampje. Het gaat na starten wel uit, maar weer aan tijdens het rijden. Sensortje gesloopt, maar ik geloof t zo wel.
Dan hebben ze er dus gewoon niet mee gereden, ik heb ooit eens een steekproef op een rode 19 16V gehad waarbij het lampje ging branden boven de 60, steekproefcontroleur heeft niet gereden en op de remmenbank bleef ie ook netjes uit. wel nieuwe APK maargoed, bleek achteraf een sensor stuk.
Post Reply