optimaliseren clio 16v met williamsblok

Raceverslagen, reglementen en tactieken
Luukjan
Posts: 8
Joined: Sun 5 Oct 2008 11:16
Location: Assen

Post by Luukjan »

Gaaf ding Mark, bedankt voor de foto Sieger...
Wij hebben net 2 stoelen gekocht, oude stoel uit een Clio RS cup. Verder nog steeds bezig met die K*T achteras, hebben nu maar een andere opgezocht, aangezien we er flauw van zijn.
antoine
Posts: 7736
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Location: mont chêne

Post by antoine »

Steven wrote:Je moet 19-16v draagarmen hebben en Williams assen (19 is nog net iets langer).
Stabilisatorstang van een 19 of Williams, welke kan je het beste gebruiken?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Post by Jean-Paul-S »

Is hetzelfde (Y) Clio groupe a en maxi hadden er eentje met uniballs aan het einde, deze zijn 25 of 26mm meen ik. De 19/Williams is 23mm.
Gerald
Über-Spammer
Posts: 11114
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Location: Du I Ven
Contact:

Post by Gerald »

Jean-Paul-S wrote:Is hetzelfde (Y) Clio groupe a en maxi hadden er eentje met uniballs aan het einde, deze zijn 25 of 26mm meen ik. De 19/Williams is 23mm.
Clio is toch ook 23 mm? Alleen dan smaller als die van een 16v?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Post by Jean-Paul-S »

Clio is 20 of 21 meen ik, zal komende week eens meten.
Gerald
Über-Spammer
Posts: 11114
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Location: Du I Ven
Contact:

Post by Gerald »

Jean-Paul-S wrote:Clio is 20 of 21 meen ik, zal komende week eens meten.
GTT Is 21 mm volgens mij.

Maar als je wil meten heel graag.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Post by Jean-Paul-S »

Clio 16v is 20 (Y)
B Prins
Posts: 46
Joined: Tue 15 Jan 2008 18:30
Location: Hengelo
Contact:

Onderstel

Post by B Prins »

Ook meteen even Powerflex rubbers meenemen in een aangepast onderstel. Wij hebben trouwens met de draagarmen, aandrijfassen en stabistang van een willie en 16V Bilstein schokbrekers nu een camber van ca 4 %. Onderstuur is natuurlijk ook op te lossen door met je gas te spelen in de bocht gas eraf meer druk op je voorwielen = minder onderstuur en zeker niet remmen.
antoine
Posts: 7736
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Location: mont chêne

Post by antoine »

antoine wrote:
Steven wrote:Je moet 19-16v draagarmen hebben en Williams assen (19 is nog net iets langer).
Stabilisatorstang van een 19 of Williams, welke kan je het beste gebruiken?
Steven je zegt dat de assen van een 19 langer zijn dan die van een williams. Kan je dan niet beter die assen pakken, of gaat dat niet werken?
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Nee, die zijn nog iets van 2,5 cm langer, dan moet je toch wel serieus verbreden.
antoine
Posts: 7736
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Location: mont chêne

Post by antoine »

Oke, bedankt. (Y)

Misschien weet jij dit ook Steven. Bestaan er andere toplagers voor je schokbrekers?

Dit zijn de normale:
[img]http://www.geocities.com/marco16ventiler/Clio06.jpg[/img]

Echter, wanneer je auto omhoogkrikt is het eerste wat je ziet dat de 'speling' van lager wordt opgeheven, voordat je auto daat werkelijk omhoog gaat. Is het niet mogelijk om andere toplagers te monteren waarbij de schokbrekers direct vast zitten aan het chassis. Het lijkt mij dat dan de wegligging ook meteen verbeterd. Toen ik de eerste keer bij Achterberg was had Peter over de lagers van een nieuwer model, kan dit kloppen?

Sorry dat het een beetje raar omschreven is, maar weet niet hoe ik het beter kan omschrijven. (F)
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Ik snap wat je bedoelt, ik was daar toevallig ook al een tijdje mee bezig.
Onlangs heb ik nieuwe veerpootrubbers- en lagers aangeschaft, maar nog steeds zit die axiale speling erin. Op zich stuurt ie nu best strak, maar het kan altijd beter. Toch verschilt dit niet veel tov een 5 of doorsnee peugeot, die hebben alleen vaak een losse schotel ipv die kom in de carroserie, maar het principe is hetzelfde.

Ik weet niet precies hoe dat zit met bijv een goeie schroefset? Als je met uniballs aan de bovenzijde aan de gang gaat wordt het wel stukken beter, al ga je dan wel een hoop gerammel introduceren.
Haas
Posts: 26590
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Location: Nijmegen

Post by Haas »

maar in principe kan die veerpoot nergens heen, tenzij je meteen wiel los van de grond komt?
antoine
Posts: 7736
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Location: mont chêne

Post by antoine »

Haas wrote:maar in principe kan die veerpoot nergens heen, tenzij je meteen wiel los van de grond komt?
Klopt, maar mij lijkt het dat je wegligging daar beter van wordt. Het comfort wordt natuurlijk wel slechter, maarja daar heb ik een andere auto voor. (Y)
Haas
Posts: 26590
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Location: Nijmegen

Post by Haas »

de schokdempers kantelt nu aan de bovenzijde he, dus die grote moer bovenop kun je niet simpelweg opvullen.
Geert
Posts: 3873
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen
Contact:

Post by Geert »

Maarten-Jan
Posts: 4612
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Car: R19.R
Location: Assen

Post by Maarten-Jan »

Die moer zit er niet echt lekker op of kijk ik er nou zo raar tegenaan?
antoine
Posts: 7736
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Location: mont chêne

Post by antoine »

Geert, zijn dat AST dempers?
Geert
Posts: 3873
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen
Contact:

Post by Geert »

nee alleen de top mounts van AST. foto is niet van mij trouwens. geript van engels forum.
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Door die stomme bult op die koker is een camberplate ook weer lastig. Al heb je met deze oplossing wel iets camber.
Post Reply