Weet iemand hoe het komt dat bij mijn Clio 1.8RT het koelvloeistoftankje binnen een half jaartje vol met bruine drab zit ?
Nu moet ik het tankje er steeds uit slopen en schoon spoelen en opnieuw vullen.
Waar komt die zooi vandaan ?
Kloelvloeistof drab in tankje
Ik zou het complete koelsysteem eens doorspoelen... Net zolang totdat het water wat eruit komt er hetzelfde uitziet als wat erin gaat.
En daarna uiteraard nieuwe koelvloeistof erin en goed ontluchten.
De bruine drab komt hoogstwaarschijnlijk uit je koelvloeistofkanalen in het blok. Als er ooit water in gegooid is, in plaats van koelvloeistof, dan gaan die van binnen licht roesten en krijg je bruine zooi. Nooit doen, dus!

De bruine drab komt hoogstwaarschijnlijk uit je koelvloeistofkanalen in het blok. Als er ooit water in gegooid is, in plaats van koelvloeistof, dan gaan die van binnen licht roesten en krijg je bruine zooi. Nooit doen, dus!
-
uit je koelsysteem
Reinig je koelsysteem eens. Flink doorspoelen met water en eventueel met water een paar x warm rijden. Je kunt ook reinigingsmiddelen gebruiken, maar mijn ervaring daarmee is niet echt top...
Pak je radiateur eruit en maak die goed schoon, eventueel wil wat soda ook wel helpen. Controleer je slangen op drab. Het kan ook is je kachelradiateur zitten..
succes!
ps. het ligt iig niet aan je vaatje

Reinig je koelsysteem eens. Flink doorspoelen met water en eventueel met water een paar x warm rijden. Je kunt ook reinigingsmiddelen gebruiken, maar mijn ervaring daarmee is niet echt top...
Pak je radiateur eruit en maak die goed schoon, eventueel wil wat soda ook wel helpen. Controleer je slangen op drab. Het kan ook is je kachelradiateur zitten..
succes!
ps. het ligt iig niet aan je vaatje

Onder aan de radiateur, slang los nemen.
Haal ook even je thermostaat eruit, want die staat dicht onder het spoelen
En af en toe eens switchen van slang. Bijv de onderste slang weer laten zitten en de bovenste losnemen etc zodat overal flink gestroomd kan worden
Haal ook even je thermostaat eruit, want die staat dicht onder het spoelen

En af en toe eens switchen van slang. Bijv de onderste slang weer laten zitten en de bovenste losnemen etc zodat overal flink gestroomd kan worden
kan ook wel een radiator pil zijn die drab.. is vieze smurrie.
Idd slang of de waterpomp aansluiten en die slang die daar van af komt richting putje laten spuiten
.
GT PH2 heeft een mooie aansluiting daarvoor. bovenste slang vh bellenvaatje.
Halverwege wel slang van kachel dichtknijpen, En vervolgens alles leegblazen, blok laten leeglopen (zit een aftap schroef op), en net wat riel zegt de thermostaat er uit (wel er weer in zetten hoor)
Idd slang of de waterpomp aansluiten en die slang die daar van af komt richting putje laten spuiten

GT PH2 heeft een mooie aansluiting daarvoor. bovenste slang vh bellenvaatje.
Halverwege wel slang van kachel dichtknijpen, En vervolgens alles leegblazen, blok laten leeglopen (zit een aftap schroef op), en net wat riel zegt de thermostaat er uit (wel er weer in zetten hoor)
Nou, dan ga ik het maar proberen, heb al erg veel topics hier gelezen over de zelfde klacht.
Bij sommige mensen hielp het spoelen, bij weer andere moest er een nieuwe kachelrariator in.
Hopelijk heb ik meer geluk, want om nou mijn dashboard er helemaal uit te slopen zie ik niet zo zitten.
Nu nog ff een gemeente putje zoeken, want ik doe dat niet op mijn eigen garagevloer.
Hopelijk is het zondag mooi weer.
Bij sommige mensen hielp het spoelen, bij weer andere moest er een nieuwe kachelrariator in.
Hopelijk heb ik meer geluk, want om nou mijn dashboard er helemaal uit te slopen zie ik niet zo zitten.
Nu nog ff een gemeente putje zoeken, want ik doe dat niet op mijn eigen garagevloer.

Hopelijk is het zondag mooi weer.
iemand ooit gehoord van loodmelk oid erdoorheen? Weet ff niet meer of ik dat bedoel...iig wat je bij draaien op je werkstukdondert tijdens t draaien, van die witte smuck. Gast van revisiebedrijf had t daarover. Stopte t rotten en roesten voor een groot gedeelte...
nee..bedoel t stoppen van rotten en roesten van je koelsysteem dan, niet van je werkstuk 

Op tijd verversen. ALs je elk jara verse erin doet mag t eigenlijk niet gaan roesten.
ja, ok, maar ik kan niet terugdraaien wat vorige eigenaren mayb niet hebben gedaan 
en wat roest, blijft roesten, maar zou hierbij vertraagd worden...

en wat roest, blijft roesten, maar zou hierbij vertraagd worden...
(clio 16v)
Ik ga er ook aan beginnen mn koelvloeistof vernieuwen, de thermostaat zit die niet in verbinding met het blok, alleen erop vastgehangen ? En een aftap op het blok wordt hier boven verteld, waar zit die ?
ty
Ik ga er ook aan beginnen mn koelvloeistof vernieuwen, de thermostaat zit die niet in verbinding met het blok, alleen erop vastgehangen ? En een aftap op het blok wordt hier boven verteld, waar zit die ?
ty

de watte???wookie schreef:...., de thermostaat zit die niet in verbinding met het blok, alleen erop vastgehangen.....
geen idee wat je nou bedoeld... maar goed
aftappen doe je door de onderste slang van je radiateur eraf te gooien, looptie vanzelf leeg. Wel ff je verwarming openzetten op warm...
edit:
never mind..bestaand topic...please proceed

De thermostaat!Haas schreef:de watte???wookie schreef:...., de thermostaat zit die niet in verbinding met het blok, alleen erop vastgehangen.....
geen idee wat je nou bedoeld... maar goed
aftappen doe je door de onderste slang van je radiateur eraf te gooien, looptie vanzelf leeg. Wel ff je verwarming openzetten op warm...
edit:
never mind..bestaand topic...please proceed

Had et kunnen weten...Bart V schreef:Ja, dan loopt dus de koelvloeistof uit de cilinderkop.

ty

btw ;
[img]http://home.planet.nl/~gruij134/clio/kvs.jpg[/img]