Kloelvloeistof drab in tankje

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Pacman

Weet iemand hoe het komt dat bij mijn Clio 1.8RT het koelvloeistoftankje binnen een half jaartje vol met bruine drab zit ?
Nu moet ik het tankje er steeds uit slopen en schoon spoelen en opnieuw vullen.

Waar komt die zooi vandaan ?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik zou het complete koelsysteem eens doorspoelen... Net zolang totdat het water wat eruit komt er hetzelfde uitziet als wat erin gaat. :) En daarna uiteraard nieuwe koelvloeistof erin en goed ontluchten.

De bruine drab komt hoogstwaarschijnlijk uit je koelvloeistofkanalen in het blok. Als er ooit water in gegooid is, in plaats van koelvloeistof, dan gaan die van binnen licht roesten en krijg je bruine zooi. Nooit doen, dus!
Bram (vospower)

uit je koelsysteem :smoke:

Reinig je koelsysteem eens. Flink doorspoelen met water en eventueel met water een paar x warm rijden. Je kunt ook reinigingsmiddelen gebruiken, maar mijn ervaring daarmee is niet echt top...
Pak je radiateur eruit en maak die goed schoon, eventueel wil wat soda ook wel helpen. Controleer je slangen op drab. Het kan ook is je kachelradiateur zitten..

succes!
ps. het ligt iig niet aan je vaatje :p
Pacman

Kan ik gewoon de tuinslang in 1 van die 2 dikke slangen steken en de kraan open draaien ?
Of praten we bij het koelsysteem echt over een aan en toevoer ?

En wat is de beste/laagste plek om de vloeistof af te tappen ?
Riël
Über-Spammer

Onder aan de radiateur, slang los nemen.

Haal ook even je thermostaat eruit, want die staat dicht onder het spoelen ;)

En af en toe eens switchen van slang. Bijv de onderste slang weer laten zitten en de bovenste losnemen etc zodat overal flink gestroomd kan worden
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer

kan ook wel een radiator pil zijn die drab.. is vieze smurrie.

Idd slang of de waterpomp aansluiten en die slang die daar van af komt richting putje laten spuiten ;).

GT PH2 heeft een mooie aansluiting daarvoor. bovenste slang vh bellenvaatje.

Halverwege wel slang van kachel dichtknijpen, En vervolgens alles leegblazen, blok laten leeglopen (zit een aftap schroef op), en net wat riel zegt de thermostaat er uit (wel er weer in zetten hoor)
Pacman

Nou, dan ga ik het maar proberen, heb al erg veel topics hier gelezen over de zelfde klacht.
Bij sommige mensen hielp het spoelen, bij weer andere moest er een nieuwe kachelrariator in.
Hopelijk heb ik meer geluk, want om nou mijn dashboard er helemaal uit te slopen zie ik niet zo zitten.

Nu nog ff een gemeente putje zoeken, want ik doe dat niet op mijn eigen garagevloer. :D

Hopelijk is het zondag mooi weer. :wink:
Haas
Car: Megane RS

iemand ooit gehoord van loodmelk oid erdoorheen? Weet ff niet meer of ik dat bedoel...iig wat je bij draaien op je werkstukdondert tijdens t draaien, van die witte smuck. Gast van revisiebedrijf had t daarover. Stopte t rotten en roesten voor een groot gedeelte...
Tom
Moderator
Car: MB

koelmiddel. Nou, als je een draai werkje niet behandeld oid dan zit er zo een laag roest op
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas

nee..bedoel t stoppen van rotten en roesten van je koelsysteem dan, niet van je werkstuk :P
Riël
Über-Spammer

Op tijd verversen. ALs je elk jara verse erin doet mag t eigenlijk niet gaan roesten.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas

ja, ok, maar ik kan niet terugdraaien wat vorige eigenaren mayb niet hebben gedaan :P
en wat roest, blijft roesten, maar zou hierbij vertraagd worden...
wookie

(clio 16v)

Ik ga er ook aan beginnen mn koelvloeistof vernieuwen, de thermostaat zit die niet in verbinding met het blok, alleen erop vastgehangen ? En een aftap op het blok wordt hier boven verteld, waar zit die ?

ty :)
Haas

wookie schreef:...., de thermostaat zit die niet in verbinding met het blok, alleen erop vastgehangen.....
de watte???
geen idee wat je nou bedoeld... maar goed

aftappen doe je door de onderste slang van je radiateur eraf te gooien, looptie vanzelf leeg. Wel ff je verwarming openzetten op warm...

edit:

never mind..bestaand topic...please proceed :)
wookie

Haas schreef:
wookie schreef:...., de thermostaat zit die niet in verbinding met het blok, alleen erop vastgehangen.....
de watte???
geen idee wat je nou bedoeld... maar goed

aftappen doe je door de onderste slang van je radiateur eraf te gooien, looptie vanzelf leeg. Wel ff je verwarming openzetten op warm...

edit:

never mind..bestaand topic...please proceed :)
De thermostaat! :p De klep in het koelsysteem, wat ik wilde weten is ; Als de dacht 5 torx boutjes loszijn, of er dan bijv niks gaat lekken ?
Bart V

Ja, dan loopt dus de koelvloeistof uit de cilinderkop.
wookie

Bart V schreef:Ja, dan loopt dus de koelvloeistof uit de cilinderkop.
Had et kunnen weten... (S) Dom Dom..

ty :)

btw ;
[img]http://home.planet.nl/~gruij134/clio/kvs.jpg[/img]
Plaats reactie