Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

hee ik zat eens ff wat topic's te lezen
en zoals jullie weten wil ik al heel lang een turbo op mijn megane f3r motor hebben
een van de problemen is dat iemand ooit eens zei dat je dan je zuigerbodems moet gaan koelen met olie, dat wordt een hele lastige klus om voor elkaar te krijgen

nu heb ik eens ff wat andere merken geraadpleegd en wat blijkt in meer dan 50 % van de gevallen wordt dit dus niet gedaan
ik weet dat het een stukkie betrouwbaarder word maar is het nou echt nodig of niet
ik weet het niet meer

ben al wel met fastchip bezig (die gaven namelijk als enige reden dat het niet kon op dat er een uitlaat spruitstuk leverbaar voor moet zijn - en volgens mij past die van een volvo 480 er zo op- daar waren ze wel in geintereseerd dus heb ik dat probleem opgelost maar nu dan ineens die zuigerbodem koeling wie kan me hier een iets meer over vertellen - de werking, het nut, modificatie's van de oliepomp, enz enz-

ik las dat mclain het in z'n gtt wilde bouwen mischien dat jij me kunt helpen

bvb dank

grtz Thomas
Arjen

Ik vroeg me af of het spruitstuk van een R19 turbo-diesel niet zou passen ?
jacco 16v

De koeling is nodig om de zuiger bodem van de zuiger niet te heet te laten worden.
goed voorbeeld:
de 1800 16v kleppers van vw hebben geen olie gekoelde zuigerbodems de g60 blokken wel om deze reden worden de g60 blokken veel vaker voor tunnings doeleinden gebruikt omdat ze termisch veel meer kunnen hebben.
het zorgt er dus gewoon voor dat je zuiger niet te heet word.

om het te maken zijn 2 mogelijkheden
de olie spuit uit de bovenkant van het small end van de drijfstang
of aan de onderkant van de clinder bussen zijn sproeiertjes gemonteerd die de olie tegen de zuiger bodem spuiten.

ook zal je een oliepomp met meer opbrengst moeten monteeren om de olie druk van je blok niet te laten zakken.
canonballman

Het is heel simpel: Als je alleen vol vermogen maar heel eventjes gebruikt voor een sprint, dan zal het niet noodzakelijk zijn. Ga je echter volgassnelwegritten maken, dan wordt zelfs bij een auto ZONDER turbo het uitlaatspruitstuk en de uitlaatkleppen roodgloeiend. Bij een Turbomotor gebeurt dit nog vlugger. Je snapt wel dat als bovengenoemde zaken roodgloeiend worden, dat je zuigers ook in de buurt van smelttemp. komen
Anonymous

thanx voor de info maar ik ben er al uit

mijn laatste hoop omtrend de turbo is verloren fastchip heeft het uitgezocht en besloten toch geen kit te gaan samen stellen voor de f3r het is wel mogelijk maar het wordt hen te duur omdat ze niet genoeg klanten hebben die het kitje willen kopen

ik ga dus iets anders bedenken of een 2.0 16v kopen

het clio rs blok is aan de beurt voor een onderzoekje die heeft toch dezelfde ophanging als de 2.0 16 v die ook in de megane zit. dus dat zou moeten passen ik las iets over eentje die in elkaar was gejakkerd is dat blok nog heel.....??

grtz Thomas
robert

komkom,
nou al de moed opgeven?

Als je hieraan denkt kan je dus al lassen e.d. om de hardware aan te sluiten. Zo niet ga dan svp direct naar http://www.mickey-mouse.com
en vermoei ons niet met dagdromerij.

die zuigerkoeling heb je alleen nodig als je
continu harder gaat rijden dan hij nu al kan.
Dus als je nu 180 kan, mag je dat straks met turbo ook. Het surplus aan pk's alleen gebruiken voor sprintjes. Doe ik ook, en ik heb ook geen zuigerkoeling.

De chip moet je gewoon voor de gek houden. De Map sensor is van het type 0-5 Volt is 0-1 bar, die vervang je voor het type 0-5Volt = 0-2 bar.
De ECU denkt dan dat de halve last draait.
De injectoren vervang je door een type wat 2x zoveel benzine inspuit. Nu zal de auto al wel lopen. Je kan nog een beetje prutsen door de benzinedruk afstelbaar te maken.
Met een beetje geluk 'leert' de ECU de foute puntjes wel bij.
De acceleratie verrijking zal een beetje veel en tevens jou wel worst zijn.
Echt sophisticated zal de auto niet lopen,
maar GAAN doet tie.

- garantie tot aan de deur -, maar het is eerder gebeurt.

bye, robert
GTI1-G60

On 2001-11-05 09:24, robert
wrote:
komkom,
nou al de moed opgeven?

Als je hieraan denkt kan je dus al lassen e.d. om de hardware aan te sluiten. Zo niet ga dan svp direct naar http://www.mickey-mouse.com
en vermoei ons niet met dagdromerij.

die zuigerkoeling heb je alleen nodig als je
continu harder gaat rijden dan hij nu al kan.
Dus als je nu 180 kan, mag je dat straks met turbo ook. Het surplus aan pk's alleen gebruiken voor sprintjes. Doe ik ook, en ik heb ook geen zuigerkoeling.

De chip moet je gewoon voor de gek houden. De Map sensor is van het type 0-5 Volt is 0-1 bar, die vervang je voor het type 0-5Volt = 0-2 bar.
De ECU denkt dan dat de halve last draait.
De injectoren vervang je door een type wat 2x zoveel benzine inspuit. Nu zal de auto al wel lopen. Je kan nog een beetje prutsen door de benzinedruk afstelbaar te maken.
Met een beetje geluk 'leert' de ECU de foute puntjes wel bij.
De acceleratie verrijking zal een beetje veel en tevens jou wel worst zijn.
Echt sophisticated zal de auto niet lopen,
maar GAAN doet tie.

- garantie tot aan de deur -, maar het is eerder gebeurt.

bye, robert

Voor een deel kan ik met je meegaan, niet te snel de moed opgeven.
Maar, om nu op een natte vinger werk manier een motor te tunen???
Leuk, maar werkt never.

Heb nu zelf de limmit van mijn motor bereikt, met "normale" tuning. (VW G60)
Reken er maar op dat je niet kunt gaan prutsen, door sensoren voor de gek te houden.
Dit komt je duur te staan.
Simpel verrijken van je mengsel, houdt de boel wel heel, maar geeft geen vermogen.
En daar gaat het toch om?

Heb dit zelf gemerkt, door het plaatsten van injectoren die meer opbrengst hebben.
Maar verder geen timing oid aan te passen.
Loopt de motor wel maar in deellast veel te rijk, en in top gingen ze vol open.!
Leuk, steekvlammen van 2meter maar geen vermogen erbij. Wel een draaikolk.

Zuiger koeling waar het om ging is wel te realiseren, zelfs voor een renault.
Bij een VW TD is het een losse rail die olie spuit tegen de zuigerbodem.
Met een beetje wil kun je dit zelf ook maken.

Ook in sprints, waar de temp juist hoog oploopt is zuiger koeling nodig!
Weinig tot geen rijwind, dan volgas.
En een afkoelperiode die veel te kort is.
Erg dom om te denken dat je voor een sprint geen zuigerkoeling nodig hebt!

Je hebt het wel nodig, zeker als je de boost vergroot.
Let wel de MELTDOWN TIME van je zuigers is sneller dan je beurs weer gevuld is.
robert

Hi,

het gaat hier om de plaatsing van een turbo op een atmosferische motor.
Das heel iets anders dan het opleuken van een G-lader op een motor die al voorzien is van een G-lader. Dat is namelijk helemaal niet zo moeilijk, want het brandstofsysteem verwacht namelijk al vuldruk.

Een atmosferische motor daarintegen zal geen turbodruk verwachten, en de druksensor is daar dan ook niet voor uitgelegd. Deze heeft dan ook maar een meetbereik van 0-5V=0-1 bar. (ik heb het altijd over absolute druk, geen overdruk) Als je er vuldruk op zet, dan zit je buiten het meetbereik van de sensor, die geeft nog gewoon 1 bar aan en de ecu geeft dus ook maar brandstof voor 1 bar. Je moet een sensor met groter meetbereik opzetten. Het meetbereik van de ecu is altijd 0-5 volt, dus een sensor voor hogere druk zal bij een zelfde druk een lagere spanning geven.
Volgas bij een atmosferische motor zal de druksensor ongeveer 5 volt geven. Als je er een 2-bar sensor opzet dan zal de druksensor (bij volgas, nog steeds atmosferisch, druk nog steeds 1 bar) ongeveer 2.5 volt geven. De ECU concludeert: halfgas en geeft ongeveer de halve hoeveelheid brandstof. Om dit toch weer ongeveer goed te maken moet je dus injectoren monteren die 2x zo veel opleveren.
Dus de bedoeling is in princiepe NIET extra verrijken.
De extra vulling die je krijgt als de vuldruk stijgt wordt dan netjes ook van extra brandstof voorzien.
Je hebt natuurlijk wel een goede kans dat de diagnose van de ecu in de gaten heeft dat de druksensor vreemde lage drukwaardes geeft.(immers de 2-bar sensor geeft bij dezelfde belasting een lagere voltage)
Natuurlijk is het /2 X2 verhaal niet helemaal exact waardoor de motor niet in alle situaties ok zal lopen. Bijvoorbeeld de linearisering van de injectorcurve zal misgaan. Vooral onderin zal je dat merken, vollast zal ok gaan.

De zuigerkoeling heb je pas nodig als je continue hogere last draait. Een sprintje trek je vooral vanuitlage last, dus je begint met relatief lage onderdeeltemperaturen. Deze hebben een zekere warmtecapaciteit, en je moet best even stoken om ze te heet te laten worden. Je kan zo 10-15 sec een 40% hogere last aan voordat het link wordt. Daarna een minuutje weer lage last om te koelen.
Natuurlijk, als je last zo hoog is dat je pingelende verbranding hebt kan het zeker binnen 10 sec afgelopen zijn, maar dat is dan met zuigerkoeling ook zo.

Dus als de auto gemaakt is om 180 kmh continu te kunnen kan je (wat zuigerkoeling betreft) makkelijk af en toe met meer vermogen een sprintje trekken. Je kan niet bv. in duitsland 200 gaan rijden.

gaaaaas, robert
canonballman

Ik denk dat jullie vermoeid worden met.............. Robbie en G60 man.

En trouwens, kzat zelf ook eens wat te dagdromen, en had een beetje op http://www.micky-mouse gekeken, en nu wil ik 2 GT turboblokken aan elkaar koppelen en zo een V8 maken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken???????? :smile:

groeten
robert

okok,

kan er ook nix aan doen dat ik serieus antwoord wil geven op een serieuse vraag.
Ik weet het, is een tekortkoming van mij.

ik dagdroom ook wel es
over een blokkie met wat meer cc's...
Maar je moet al heel moeilijk doen voor 1500cc in het bestaande blok, dus dat schiet nie op.
vanaf 2000 cc of+ lijkt me wel wat.
mjah dat wordt wel een heel ander blok en nog veeels meer werk.
Of weet iemand iets wat toevallig past op een 5at versnellingsbak? (wel 4 in lijn svp)
bye, r
Menno

D'r past volgens mij weinig groters achter de bak. Maarrrrr, die bak van een AT is familie van de 21,25,espace bakjes (dat wist je :smile: ). Dus koppelingshuis overgooien, en een willekeurige Renault motor er in knikkeren. De J motortjes zijn nogal groot aan de buitenkant, maar een F motor moet best lukken. Schijnt in Friesland zelfs een 5AT met een 16V torretje. Grootste probleem zal wel de ruimte zijn, maar met de beproefde cut&shut methode moet er wel wat kunnen.

btw, verdwaalde offset van een benzinesysteempje na de beproefde "(input/2,output*2)=OK methode ,moet wel spits te krijgen door wat met voedingsspanning en serieweerstanden te spelen.
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

gedoseerd benzine het inlaat spruitstuk inmikken met een lepeltje.

Ik denk dat je echt wel bij fastchip aan de deur moet kloppen boor de pjuter optimaal af te stellen. Anders heb je een turbo erop hangen een vette uitlaat eronder. voor 7000 piek modificaties eraan en omdat het ding voor geen meter is afgesteld net 30 pk erbij en het dubbele verbruik om maar wat te zeggen. Kan natuurlijk nog erger. Je smelt je zuigers omdat het mengsel te arm is. Moeten we niet hebben. Je kar laten afstellen gaat je ongeveer 1000 piek kosten. Is veel geld, maar voor het optimaal verbruik/vermogen enz enz heb ik dat wel over

groetjes
Anonymous

ok ik heb inmiddels weer met fastchip gebeld en wat ze dus niet in het mailtje hadden gezet maar wat ze wel kunnen is

een nieuwe chip voor me maken waardoor de comp inderdaad die overdruk kan meten, en dan de injector comp de juiste waardes doorgeeft.
het schijnt zelfs dat ik de injectors niet eens hoef te vervangen omdat die in dit systeem al overbemeten zijn (ze worden dus op de orginele manier vet geknepen door de comp)
die zuigerkoeling heb ik inmiddels ook overwonnen maar daar komt bij dat ik dan een andere f3r motor erbij zou kopen en die thuis in het schuurtje helemaal uit elkaar trekken om hem om te bouwen. ik wil er als er een turbo op komt natuurlijk wel het maximale uithalen anders kan ik het net zo goed niet doen

de megane moet mij natuurlijk wel iedere dag naar het media park brengen he

dus ik heb de "onderdelen lijn" inmiddels gebeld en ze gaan opzoek naar een andere f3r motor waar ik dan naar harte lust in kan gaan kloten.

maar de discussie is weer op pijl wat zijn de andere nog niet besproken problemen die ik tegen ga komen

ps robert en de rest bedankt voor de info en ga zo door

vertel me meer hahahahahaha ik wordt al weer helemaal warm van binnen

grtz Thomas
Sander
Contacteer:

Renault brengt als het goed is binnen kort een 2.0i 16V Turbo :grin: op de markt. Als je nu vast gaat spaar, kan kun je zo'n motor volgend jaar bestellen. En ze zijn schijnbaar al te koop in Belgie'en!!!!

:lol:
canonballman

Kheb getwijfeld over Belgie.................

Ja Robert, ik kan niet altijd een serieus antwoord geven op een serieuze (??) vraag
Anonymous

is toch dat blok uit de nieuwe avantime

die is ook leverbaar met een v6 toch en als ik mij niet vergis dan komt er binnenkort een 2.0 turbo 16v bij, bedoel je dat blok

goed plan

ik gok dat dat trouwens het standaard blok is van de clio rs, die leent zich namelijk het beste om op te leuken met een turbo en dat weten ze bij renault maar al te goed

standaard (zuigerkoeling)
manegment is te chippen voor turbo (dus hoeft geen nieuwe comp in (chip overigens door renault zelf ontwikkeld)
enz enz dus ik denk dat ze er al lange tijd over aan het denken waren

ik zal eens gaan onderhoren wat dat zou gaan kosten

grtz Thomas
Sander
Contacteer:

Het blokje levert met standaard druk ( .7bar dacht ik) iets van 170 PK. Maar is op te schroeven naar 1.3 bar, en heeft dan iets van 225 PK. Dit kan gewoon met de standaart chip :grin: Hij is daar gewoon op gebouwt.

:lol:
Plaats reactie