Afslaan clio 2 phase 2 1.6 16 bij koude start....

Post hier al je vragen over de Clio
Ferry

Hey,

mijn clio 2 phase 2 1.6 16v bwj 2002 slaat telkens als het koud buiten is (en ik start hem s'morgens voor het eerst )een keer af :( het gebeurt bijvoorbeeld als ik achteruit de inrit uit rij en dan stilsta en hem in de 1 zet. Als ik hem daarna start is er helemaal nix meer aan de hand. Het gebeurt dus echt alleen 1 keertje. Gekke is dat ik in de zomer nergens last van heb gehad, maar vorige winter heb ik er ook wel eens last van gehad...

Iemand bekent met dit probleem?? zoja wat is de oplossing ervoor?? ( inectoren reinigen ofzo ?? )

Thanx alvast
Sander2

Gewoon achteruit de inrit inrijden, kan je gelijk wegrijden... :lol: :D

Heb je toevallig ook dat als je je auto net start, de versnellingspook erg onrustig trilt? Indien ja, kan het wellicht een kapotte bobine zijn?!?
jeroen.k

Misschien een sensortje kapot (mijn pa had zelfde probleem bij zijn seat) of koude-start injector kapot, verstopt of niet lekker...

En je pook trillen van een kapotte bobine? De bobine versterkt zeg maar de kracht van een stroomlading voor je ontsteking. ALs die stuk is het je gewoon geen ontsteking meer (bij 1 bobine) niet dat je pook dan gaat trillen... :)

Dat een pook trilt is normaal, misschien let je er op andere momenten niet op...als hij echt gaat stoten met gasgeven enzo is de kans groot dat er een motorsteun is overleden...maar niet bij stationair draaien. Ga er maar eens op letten als je bij een stoplicht staat ofzo. Hij trilt altijd :)
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

ik heb het ook met de mijne

maar niet elke dag. paar keer gehad dat ie gelijk weer afsloeg na het starten

gvd, voor startproblemen heb ik een GTT hoor :( ;)
Menno

jeroen.k schreef:Misschien een sensortje kapot (mijn pa had zelfde probleem bij zijn seat) of koude-start injector kapot, verstopt of niet lekker...

En je pook trillen van een kapotte bobine? De bobine versterkt zeg maar de kracht van een stroomlading voor je ontsteking. ALs die stuk is het je gewoon geen ontsteking meer (bij 1 bobine) niet dat je pook dan gaat trillen... :)
die koudestartinjector zit er niet op, dus zal ook wel niet kapot zijn.

Als d'r een bobine niet meedoet, loopt ie op 3 cilinders, en heb je echt wel een trillende pook.

Ik zou in dit geval overigens niet heel erg denken aan een storing, maar vanwege de overmatige "schoon-heid" van moderne motoren, zijn ze gewoon erg gevoelig, in zulke situaties. Je zou eens bij de dealer kunnen informeren of er een software-update is.
rev it like a rental
Sander2

jeroen.k schreef:Misschien een sensortje kapot (mijn pa had zelfde probleem bij zijn seat) of koude-start injector kapot, verstopt of niet lekker...

Dat een pook trilt is normaal, misschien let je er op andere momenten niet op...als hij echt gaat stoten met gasgeven enzo is de kans groot dat er een motorsteun is overleden...maar niet bij stationair draaien. Ga er maar eens op letten als je bij een stoplicht staat ofzo. Hij trilt altijd :)
Hij gaat zichtbaar erger trillen omdat de motor stationair loopt met een lager toerental, ik heb het namelijk weleens gehad, en dat waren dan de effecten.
Calle

Bobine is niet gelijk aan bougie in mijn woordenboek. De bobine zorgt voor de hoogspanning die dan via de verdeler over de bougies op de goede momenten verdeeld wordt. Als je motor op 3 of minder poten loopt dan trilt de pook duidelijk heftiger met een herhalend patroon met als oorzaak een bougie of een intern cylinder probleem. Is het onregelmatig dan zou het eerder bij de rest van de onsteking zitten. Kapotte motorsteun levert een klapperende pook op bij lastwissel, dus bij ineens van het gas afgaan schiet hij ineens heen en weer. Ik heb een auto al eens uit de versnelling gekregen daarmee...
Menno

Calle schreef:Bobine is niet gelijk aan bougie in mijn woordenboek. De bobine zorgt voor de hoogspanning die dan via de verdeler over de bougies op de goede momenten verdeeld wordt. Als je motor op 3 of minder poten loopt dan trilt de pook duidelijk heftiger met een herhalend patroon met als oorzaak een bougie of een intern cylinder probleem. Is het onregelmatig dan zou het eerder bij de rest van de onsteking zitten. Kapotte motorsteun levert een klapperende pook op bij lastwissel, dus bij ineens van het gas afgaan schiet hij ineens heen en weer. Ik heb een auto al eens uit de versnelling gekregen daarmee...
Zou ik U er fijntjes aan mogen herinneren dat we inmiddels een millenium verder zijn, en de verdeler collectief begraven hebben? :)
Als bij een motor zoals deze, met 4 bobines, 1 bobine kapot is, loopt ie dus op 3 poten.
rev it like a rental
Calle

Menno schreef: Zou ik U er fijntjes aan mogen herinneren dat we inmiddels een millenium verder zijn, en de verdeler collectief begraven hebben? :)
Ik blijkbaar nog niet :) Zo leer ik ook weer wat bij, nieuwe cliko's zijn nog even buiten mijn bereik...
Ferry

De bobines zijn het zeker weten niet, die zijn alle 4 al vervangen dus ik ben bekend met dit probleem, een software update lijkt me ook sterk eigenlijk.. is er niet iets waar ik naar kan kijken dat eventueel verstopt of vervuild zou kunnen zijn??

Bedankt voor de reacties tot dusver (Y)
Ad van Haperen
Contacteer:

het kan nooit kwaad om er eens een busje injectorenreiniger in te gooien maar denk niet dat dat het zal zijn.

eerder een temp sensor ofzo?

(en weet niet of er bij nieuwe clio's ook luchtregelschuiven op zitten, maar misschien blijft die anders hangen?)
Rémi clio ph3

Heb ik ook een poosje last van gehad, dan had hij geen vermogen en als hij dreigde af te slaan gaf ik snel gas, maar dan kwam hij gewoon niet op toeren... En dus vaker dat hij er stil zwijgend mee ophield.... Het is bij mij plotseling gekomen en ook weer plotseling verdwenen, typisch renault dus :D :wink: . Ik denk altijd maar zo: snelle motoren lopen stationair altijd onrustig :p >-)

Misschien ligt het eraan dat als we de auto starten, dat we hem direct starten, en niet even op kontakt laten staan tot dat alle lampjes zijn gedooft. Daar door heeft het computer management niet de kans om alles te resetten. En die krijgt hij wel als hij afgeslagen is. Nu ik me er zo over bedenk, de laatste tijd ze ik hem altijd op kontakt, doe dan de gordel om en start hem pas daarna! En nu heb ik ook dat probleem niet meer (Y)

Gr Rémi
Juno

Rémi clio ph3 schreef:Heb ik ook een poosje last van gehad, dan had hij geen vermogen en als hij dreigde af te slaan gaf ik snel gas, maar dan kwam hij gewoon niet op toeren... En dus vaker dat hij er stil zwijgend mee ophield.... Het is bij mij plotseling gekomen en ook weer plotseling verdwenen, typisch renault dus :D :wink: . Ik denk altijd maar zo: snelle motoren lopen stationair altijd onrustig :p >-)

Misschien ligt het eraan dat als we de auto starten, dat we hem direct starten, en niet even op kontakt laten staan tot dat alle lampjes zijn gedooft. Daar door heeft het computer management niet de kans om alles te resetten. En die krijgt hij wel als hij afgeslagen is. Nu ik me er zo over bedenk, de laatste tijd ze ik hem altijd op kontakt, doe dan de gordel om en start hem pas daarna! En nu heb ik ook dat probleem niet meer (Y)

Gr Rémi
Wat grappig zeg, dat doe ik nu ook sinds dat mijn auto opeens op 3 cilinders reed in plaats van 4.
Ik laat nu ook gewoon alle lichtjes uit gaan.
Daarna start ik pas.

Heb nu wel gratis 4 nieuwe bobines gehad van Renault, ze konden niet vinden welke cilinder/bobine het een week niet goed heeft gedaan, dus hebben ze alle 4 de bobines vervangen. (Y)
Juno

Rémi clio ph3 schreef:Heb ik ook een poosje last van gehad, dan had hij geen vermogen en als hij dreigde af te slaan gaf ik snel gas, maar dan kwam hij gewoon niet op toeren... En dus vaker dat hij er stil zwijgend mee ophield.... Het is bij mij plotseling gekomen en ook weer plotseling verdwenen, typisch renault dus :D :wink: . Ik denk altijd maar zo: snelle motoren lopen stationair altijd onrustig :p >-)

Gr Rémi
Wat grappig zeg, dat doe ik nu ook sinds dat mijn auto opeens op 3 cilinders reed in plaats van 4.
Daarna start ik pas.

Heb nu wel gratis 4 nieuwe bobines gehad van Renault, ze konden niet vinden welke cilinder/bobine het een week niet goed heeft gedaan, dus hebben ze alle 4 de bobines vervangen. (Y)
Rémi clio ph3

Juno schreef:
Rémi clio ph3 schreef: Misschien ligt het eraan dat als we de auto starten, dat we hem direct starten, en niet even op kontakt laten staan tot dat alle lampjes zijn gedooft. Daar door heeft het computer management niet de kans om alles te resetten. En die krijgt hij wel als hij afgeslagen is.
Daarna start ik pas.
Dus Ferry, probeer dat eens voordat je naar de dealer gaat.
Ferry

Ik zal het eens gaan proberen , het is eigenlijk zo dat de auto gewoon een beetje onregelmatig loopt als hij koud is... ik weet dat alle motoren dat wel doen maar toch.

In ieder geval bedankt
Rémi clio ph3

Hoe zit het eigenlijk met de foto's :D
Calle

Misschien ligt het aan het feit dat ik een GTT als eerste auto had, maar ik zet hetm altijd eerst op contact, kijk even of er geen rare lampjes aan zijn, of het olieniveau niets schrikbarends te vertellen heeft en start hem dan pas. En dan laat ik de motor altijd even lopen voordat ik hem in de versnelling zet, zodat alle vloeistoffen goed op gang kunnen komen. Bij het uitzetten hetzelfde verhaal, ik hoef wel dan wel geen turbo meer uit laten draaien, maar 'voor mijn gevoel' vindt de motor dat wel fijner.
P_alla_B

Het probleem ligt aan je smoorklephuis (gasklep) die
is gewoon vervuilt, met koude motor is ie zo laag is afgesteld dat ie afslaat, met warme motor loopt ie ook heel laag waarschijnlijk wat er dan gebeuren moet is het smoorklephuis reinigen ff met draaiende motor en luchtfilter eraf met remmenreiniger erin spuiten wel met beleid en de andere ff op toeren houden z`n 3 a 4 duizend toeren.Dan ff paar km`s rijden dan komt het wel goed..
Rémi clio ph3

P_alla_B schreef:Het probleem ligt aan je smoorklephuis (gasklep) die
is gewoon vervuilt, met koude motor is ie zo laag is afgesteld dat ie afslaat, met warme motor loopt ie ook heel laag waarschijnlijk wat er dan gebeuren moet is het smoorklephuis reinigen ff met draaiende motor en luchtfilter eraf met remmenreiniger erin spuiten wel met beleid en de andere ff op toeren houden z`n 3 a 4 duizend toeren.Dan ff paar km`s rijden dan komt het wel goed..
Mijn auto had pas max 10.000 km gelopen toen dit probleem zich voordeed :s en zo vervuild is de lucht hier niet :D :wink:
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Mijn motor loopt ook erg onrustig net na een koude start.
Cleaned Style
Projecttopic
Calle

Als het zo koud is als de afgelopen dagen dan loopt die van mij ook niet heel soepel. Ik denk dat het vooral komt door de hydraulische klepstoters die nog wakker moeten worden, zodat de beademing van de motor niet optimaal is in het begin. Na een paar 100 meter ofzo is het al veel beter.
Patrick L.

Ik dacht dat het een bekend "probleem" is bij de nieuwe 1.4 en 1.6 16v motoren, bij koude start loopt ie onregelmatig en reageert ie soms vreemd op het gaspedaal, had te maken met motormanagment en milieu-eisen dacht ik.

En dat verhaal van die bobines, tja een misser van renault, flutdingen die ze erin proppen, mij pa heeft er al mee naar de garage kunnen gaan met een megane 1.6 16v en ik met de clio 1.4 16v van mijn vriendin , al 2 bobines kapot gehad (N)
Ferry

Ik heb alle 4 de bobines al moeten vervangen in een jaar tijd, bereid je dus maar vast voor!.Vraag wel even bij renault voor een coulance regeling, was bij mij in ieder geval wel van toepassing..

Dat van dat smoorkleppenhuis ga ik zeker proberen, het is gewoon zwaar irritant als je op school achteruit het parkeervak uit rijdt en dan weer opnieuw kan gaan starten :D

En nee dat ligt niet aan mijn rijkunsten maar echt aan de auto :p
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

de mijne is een leaser, dus dat zoekt de leasemaatschappij maar uit ;)
Juno

Ik heb recent alle 4 de bobines vervangen gekregen omdat mijn auto op 3,5 cilinder liep!
Ja 3 en een half, hij deed het namelijk wel goed als ik om vermogen vroeg.

Dus heb onder garantie alle 4 de bobines vervangen gekregen en hij loopt nu als een zonnetje, minder onrustig in lage toeren. (Y) (Y)
Rémi clio ph3

Ferry schreef:Hey,

mijn clio 2 phase 2 1.6 16v bwj 2002 slaat telkens als het koud buiten is (en ik start hem s'morgens voor het eerst )een keer af :( het gebeurt bijvoorbeeld als ik achteruit de inrit uit rij en dan stilsta en hem in de 1 zet. Als ik hem daarna start is er helemaal nix meer aan de hand. Het gebeurt dus echt alleen 1 keertje. Gekke is dat ik in de zomer nergens last van heb gehad, maar vorige winter heb ik er ook wel eens last van gehad...

Iemand bekent met dit probleem?? zoja wat is de oplossing ervoor?? ( inectoren reinigen ofzo ?? )

Thanx alvast
En Ferry, is het probleem opgelost?

Ik heb vaak last dat mijn licht heel zwak brandt als m'n clio stationair draait, als je dan een beetje gas geeft, dan gaat direct alles feller branden... Hebben jullie dat ook?
Mike (spitsoor)
Contacteer:

yep het verschil is duidelijk te merken zodra de moter meer toeren gaat maken heb het ook idd met men 1.2 16 klappert :D niet hinderlijk overigens :wink:
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

ik moet met de mijne ook de dealer maar eens opzoeken
ben dat 2x starten smorgens beu aan het worden

als me dat met de GTT gebeurt lach ik erom, maar niet met een 2 jaar oude auto.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

remco X weet alles hiervan af,

Ik heb met de megane er ook problemen mee, en t zit m waarschijnlijk aan de smoor klep
Rémi clio ph3

Tja, ze mogen bij renault, het stationaire toerental als de motor koud is iets omhoog schroeven, dan zou de auto heel wat makkelijker van z'n plek komen als hij koud is.

De reden dat ze het niet doen kan misschien te maken hebben met uitlaatgas normen of zo.....

Ik heb niet echt hinder van dat probleem met het licht, maar het valt best op!!! Misschien hebben ze een lichte accu en dynamo gemonteerd, die redelijke toerentallen nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Of ze hebben een beveiliging voor de accu, dat als er niet genoeg stroom binnen komt, dat de stroomverzorging laag gehouden wordt of zo..... in dat geval hadden ze het omslagpunt iig onder het stationair toerental moeten houden.
speedline

Ik zou maar eens (laten) kijken of het gasklephuis schoon is. Vooral de boring en sluitrand.

En ff opletten met een ETC gasklep. Niet met allerlei agressieve reinigingsmiddelen op de stelmotor en elektronica spuiten. Spreekt voor zich maar toch... :~
Sander2

Rémi clio ph3 schreef:Tja, ze mogen bij renault, het stationaire toerental als de motor koud is iets omhoog schroeven, dan zou de auto heel wat makkelijker van z'n plek komen als hij koud is.

De reden dat ze het niet doen kan misschien te maken hebben met uitlaatgas normen of zo.....

Ik heb niet echt hinder van dat probleem met het licht, maar het valt best op!!! Misschien hebben ze een lichte accu en dynamo gemonteerd, die redelijke toerentallen nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Of ze hebben een beveiliging voor de accu, dat als er niet genoeg stroom binnen komt, dat de stroomverzorging laag gehouden wordt of zo..... in dat geval hadden ze het omslagpunt iig onder het stationair toerental moeten houden.
Mijn clio draait zo'n 1200 RPM stationair als hij koud is. Ik heb absoluut niet het idee dat hij uit zal slaan, en hij start echt mega snel ;)

Wat ik wel opmerk is als hij stationair draait, bij warme/koude motor, en je je raampjes open/dicht doet, de motor even een hickup heeft. Dus qua electriciteit is het wat minder geregeld....hebben jullie dit ook?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Mijn Coupé draait tussen de 500 en 750 toeren stationair.

Als ie warm is schommelt ie rond de 700
Rémi clio ph3

Sander2 schreef:Mijn clio draait zo'n 1200 RPM stationair als hij koud is. Ik heb absoluut niet het idee dat hij uit zal slaan, en hij start echt mega snel ;)

Wat ik wel opmerk is als hij stationair draait, bij warme/koude motor, en je je raampjes open/dicht doet, de motor even een hickup heeft. Dus qua electriciteit is het wat minder geregeld....hebben jullie dit ook?
Ja goed, jij hebt een RS, die heeft misschien nokkenassen, waarbij je wel een wat hoger stationair toerental moet hebben, omdat hij anders echt wel afslaat...

Dat van die ruiten klopt, ik kan ook mijn licht sterkte regelen als hij stationair draait, door een beetje te sturen :) (bij stilstand) dat vreet dan zoveel energie, dat je dat aan het licht merkt.
Plaats reactie