1.8 16V/1.6 16V of 1.8 RSI? Of volvo 480 1.7 Turbo?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Douwe

(Zie laatste reply's voor de huidige discussie :D )

Hallo luitjes ik heb wat info nodig,

Ik zou graag willen weten of een 1.4 GTT blok betrouwbaar is als die gereviseerd wordt door pro's?
Is zo'n blok dan geschikt als je +/- 200km per dag rijdt? Zelf ben ik geen super sleutelaar, kan heus wel zelf een grote beurt geven maar daar houdt het op. (Dus olie vervangen, remschijven etc.)
Hoeveel km moet een gereviseerd blok mee kunnen voordat er kosten komen?

Daarnaast zou ik graag willen weten of er blokken zijn van vergelijkbaar formaat die dus ook in een Twingo zouden passen maar bijvoorbeeld meer pk's/koppel hebben dan een GTT blok of betrouwbaarder sijn etc. (ik ga voor een 2.0 wili blok maar of dat past valt nog te bezien :s )

Nou ik hoor het wel alvast bedankt voor de info! >-)
Laatst gewijzigd door Douwe op do 19 feb 2004 14:44, 6 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Een gtt blok niet teveel druk en goed onderhouden is zeer zeker betrouwbaar. Wat goed onderhoud is staat zeker wel op de site hier :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jackel

ben nu met mijn 5de gtt bezig en motorisch nooit problemen gehad (afkloppuh!!), mechanisch volgens mij ook zeker heel betrouwbaar, mits goed behandeld.. Alleen electrisch gaat er (door ouderdom van bedrading e.d) vaak wat fout. r Staan er hier zat op de site met meer dan 2 en sommige met 3 ton!!! (Y) (Y)
~thijs~
Contacteer:

kep wel eens een keer een pic. ergens gezien van een twingo met een 16v/willie blok erin
Tom
Moderator
Car: MB

willi schijnt idd ook te passen, maar wat voor aanpassingen daarvoor nodig zijn weet ik niet. Krap is het iig wel. En vergeet ook de remmen niet als je zulke pk's gaat gebruiken
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Douwe

Yep remmen etc. als dit gaat gebeuren wordt het door pro's gedaan en wordt alles aangepakt. Bedankt voor de info dusver ik ga denk ik als eerste voor een willi blok :D

Of hoe en wat horen jullie binnenkort!
Tom
Moderator

denk dat je wel zult schrikken van de kosten als je alles laat doen. Alleen aan onderdelen ben je al een klein vermogen kwijt
Douwe

Het gaat mij om de info :D dat het goud geld kost weet ik :@ (N) :wink: :p
Laatst gewijzigd door Douwe op ma 23 feb 2004 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

ben benieuwd wie jou een willi blok en alle andere zooi kado doet..............
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

zo, flinke sponsor gevonden dan :)
Tijn
Contacteer:

Douwe schreef:Yep remmen etc. als dit gaat gebeuren wordt het door pro's gedaan en wordt alles aangepakt. Bedankt voor de info dusver ik ga denk ik als eerste voor een willi blok :D

Of hoe en wat horen jullie binnenkort!
bestel vast ff een andere motorkap dan , en wat gasklephuizen enzo .... want anders past het er niet in. je moet een dikke bult in je kap maken om de inlaat kwijt te kunnen.
there is no spoon.
Douwe

Hehehe ik weet het en de luchtinlaat zal waarschijnlijk ook moeten verdwijnen. Maar goeh als ik dit rond krijg ga ik voor het uiterste mocht dat niet lukken kan ik alsnog voor een GTT blok gaan.

Maar zoals gezegd het gaat mij om de info niet om de kosten :p

En uiteraard mocht iemand aanvullende info hebben over dit onderwerp please do reply :D
Laatst gewijzigd door Douwe op ma 23 feb 2004 14:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Tijn
Contacteer:

alles kan technisch natuurlijk, maar het grote voordeel van een GT motor is het gewicht en daarmee ook het behoud van een beetje fatsoenlijke rijeigenschappen van een twingo. met een F7 motor in het vooronder wordt hij superonderstuurd, eigenlijk niet leuk meer behalve als je alleen maar rechtdoor wilt.

Als betr0ouwbaarheid zo belangrijk is voor je, kijk dan 0ok eens naar de 1.6 16v uit de clio 2 of megane II , dat schijnt erg goed te passen en levert standaard 110pk, waar meer uit te halen is....
there is no spoon.
Tom
Moderator

of gewoon een tweede auto erbij.........als geld toch niet uit maakt
Johan
Contacteer:

idd ja, als ik zo'n projectje zou hebben, zou ik de auto niet voor het dagelijkse vervoer gebruiken.
Douwe

Tom schreef:of gewoon een tweede auto erbij.........als geld toch niet uit maakt
Was het maar zo'n feest daar heb ik geen pingping voor helaas. :(
Tijn schreef:alles kan technisch natuurlijk, maar het grote voordeel van een GT motor is het gewicht en daarmee ook het behoud van een beetje fatsoenlijke rijeigenschappen van een twingo. met een F7 motor in het vooronder wordt hij superonderstuurd, eigenlijk niet leuk meer behalve als je alleen maar rechtdoor wilt.

Als betr0ouwbaarheid zo belangrijk is voor je, kijk dan 0ok eens naar de 1.6 16v uit de clio 2 of megane II , dat schijnt erg goed te passen en levert standaard 110pk, waar meer uit te halen is....
Hmmm das een goede tip standaard mischien iets minder pk's dan een GTT maar mischien idd/ betrouwbaarder dan een GTT blok.

Maar een wilie blok zo dus over de top zijn? Zijn er geen aanpassing mogelijk dat een Twingo met een wiliams blok vergelijkbaar rijdt als een wiliams? (en sneller waarschijnlijk door het lichtere gewicht :smoke:)
Laatst gewijzigd door Douwe op di 17 feb 2004 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Tijn
Contacteer:

overigens draai ik al jaren probleemloos woon-werk verkeer met de gt .... maar da's een ander verhaal ;-)
there is no spoon.
Douwe

Tijn schreef:overigens draai ik al jaren probleemloos woon-werk verkeer met de gt .... maar da's een ander verhaal ;-)
Maar jij bent waarschijnlijk zelf handig? Ik kan bouchies vervangen en olie daar houdt mijn kennis ongeveer op :lol: Waar het mij om gaat hiervoor heb ik "oudere" auto's gehad bijvoorbeeld een 205 1.9 GTI uit '88 en een golf cabrio uit '85 en ik had vooral hoge kosten en veel problemen :@
Tijn
Contacteer:

Douwe schreef:
Tijn schreef:overigens draai ik al jaren probleemloos woon-werk verkeer met de gt .... maar da's een ander verhaal ;-)
Maar jij bent waarschijnlijk zelf handig? Ik kan bouchies vervangen en olie daar houdt mijn kennis ongeveer op :lol: Waar het mij om gaat hiervoor heb ik "oudere" auto's gehad bijvoorbeeld een 205 1.9 GTI uit '88 en een golf cabrio uit '85 en ik had vooral hoge kosten en veel problemen :@
handig, tja, ik kan wel wat, maar ik doe het nooit.... niet aan mijn eigen auto iig... ;-)
there is no spoon.
Douwe

Johan schreef:idd ja, als ik zo'n projectje zou hebben, zou ik de auto niet voor het dagelijkse vervoer gebruiken.
Zou idd handig zijn maar daar heb ik geen cash voor helaas :@ ooit misschien wel >-)
Mrtn
Car: R5GTT

gel.l steeds met betrouwbaarheid en hehehehe :p :(

als je normaal doet met een motor gaan ze echt lang mee hoor, die Cleon blokjes zijn heel sterk en een turbootje gaat ook niet zo maar stuk...

dit wilde ik nog even zeggen :wink: succes met de keuze
Mrtn = Maarten
Sander
Contacteer:

Menno heeft nog wel een mooi bokje tekoop.

gr s :D nder
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Sander schreef:Menno heeft nog wel een mooi bokje tekoop.

gr s :D nder
Das alleen wel een kaal blok, zit verder niets bij als ik het goed lees.
Douwe

Ok nog een paar leek vragen, forgive me :p :

- Een 1.6 16V blok kan daar een turbo op??
- Het "geile" psst geluid van een GTT komt wat ik begrepen heb van de dumbvalve past dit ook op een 1.6 16V blok?

Zover ik nu begrijp is een willie blok dus geen goede keus i.v.m. onderstuur.

Een GTT blok mits die goed gereviseerd is kan. En is mits je goed warm laat lopen etc. betrouwbaar.

Een tussen weg tussen een GTT blok en een wili is een 1.6 16V blok.
Laatst gewijzigd door Douwe op di 17 feb 2004 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

een dumpvalve kan alleen op een turbo blok. Deze laat je overdruk afblazen bij een gas los (gasklep dicht) situatie
Douwe

Blijft de vraag dus over past een turbo op een 1.6 16V blok? (als dat past moet een dumbvalve dus ook passen toch?)
Tom
Moderator

een dv past altijd op een turbo blok, maar ofdat die turbo past weet ik niet. Alles is natuurlijk te maken, maar of de kosten dit toelaten is vraag 2
Johan
Contacteer:

voor een turbo zul je minimaal een ander uitlaatspruitstuk, lage compressie zuigers en waarschijnlijk een ook andere computer moeten hebben. en als het dan al loopt weet je nog niet of het dan betrouwbaar is of niet.
Douwe

Dus als ik dat wil is een Gereviseerd GTT blok een beter optie begrijp ik hier uit!?

Ik weet niet precies waarom maar een GTT blok spreekt me meer aan dan 1.6 16V blok.

Vindt het gewoon mooi als je rijdt en je voelt dan de Turbo aan slaan om nog niet te spreken over het mooie pssst van een GTT :D :smoke:
Tom
Moderator

een GTT blok vergt wel meer onderhoud vanwege de oudere techniek en je moet er gewoon zuinig mee omspringen. Met name warm rijden enzo is erg belangrijk (zoals dat in principe ook voor andere blokken geld)
Douwe

Daar valt ook weer wat voor te zeggen maar wat is meer onderhoud?

Moet ik dan denken dat ik maandelijks zal moeten sleutelen of jaarlijks? En hoeveel km moet een gereviseerd GTT blok mee kunnen voordat je er meer aan moet doen dan olie vervangen?
Tom
Moderator

dat kan heel lang als je er netjes mee omgaat. Olie verversen gewoon om de 7 a 8 duizend doen ofzo, zeker als je een veeleisende rijstijl hebt (maar ik weet niet wat jouw rijstijl is)
Douwe

Ik rij altijd netjes warm maar das niet moeilijk met een Twingo :lol:

Maar als het blok warm is ben ik met name met optrekken laten we zeggen erg sportief :wink:

Ik moet alleen rekening mee houden dat mocht dit doorgaan ik als het blok er eenmaal in zit alleen voor sta. Het zou zonde zijn als ik er vet blok in heb maar door geld of kennis gebrek ik er op den duur niet meer mee kan rijden :lol: Het is mijn dagelijks vervoer.
Steven
Car: M536

GTT blok met injectie van JL-tuning zou toch wel betrouwbaar moeten kunnen zijn.

Maar een 1.6-16v blok moet ook een hele goei combi zijn, dan ding sleurt vooral lekker in hoge toeren, maar mist wat aan koppel voor bijv. onze laguna van 1200 kilo

In een twingo van 7xx kilo moet dat echt goed sleuren, nog lekker zuinig zijn en erg betrouwbaar.
Riël
Über-Spammer

Douwe schreef:Ik rij altijd netjes warm maar das niet moeilijk met een Twingo :lol:

Maar als het blok warm is ben ik met name met optrekken laten we zeggen erg sportief :wink:

Ik moet alleen rekening mee houden dat mocht dit doorgaan ik als het blok er eenmaal in zit alleen voor sta. Het zou zonde zijn als ik er vet blok in heb maar door geld of kennis gebrek ik er op den duur niet meer mee kan rijden :lol: Het is mijn dagelijks vervoer.
Kennis is hier genoeg, en mijn gtt's hebben me nog niet laten staan. Ik denk dat je met elk ander blok een evengrote kans op malfunction hebt :) Lees: snelle blokken dan. Ik zou eens kijken of je een goed lopend gtt blok kan vinden, helemaal compleet. Een met zo weinig mogelijk km's. Dan zorg je dat je het erin krijgt en of 't een beetje netjes zit en dan rij je daar lekker een poos mee. Reviseren en dat soort ding kan altijd nog. Nieuwe pakkingen, keerringen, olie en dat soort spul even doen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie