dieseltuning

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Derby

hoe ishet mogelijk dat een bedrijf als Oettinger nu al op de nieuwe golf tdi een chip levert die maar liefst 37 pk meer oplevert en een koppel stijging van 60Nm bewerkstelligd.
Hoe doet men dat met de roet uitstoot? of de NOx. bij hogere topdruk komt er meer NOx vrij(hogere eindverbrandingstemp) en als de topdruk daalt is er weer een probleem met roet.
Dus als Oettinger de topdruk verhoogd(wat naar mijn idee de einge manier is voor mer koppel) dan moet dat toch een keer aan het licht komen.

dit gaat dan over een vw product omdat dCI tuning niet zo populair is.

Derby
speedline

Derby schreef:hoe ishet mogelijk dat een bedrijf als Oettinger nu al op de nieuwe golf tdi een chip levert
Contact en overeenkomst met Volkswagen zorgt ervoor dat je al snel de nieuwste motoren op de proefbank hebt staan. Een Golf V zal ook wel in een vroeg stadium daar staan om aan de fabrikant terug te koppelen wat zij als tuner en accessoire leverancier graag gewijzigd zien. Ook kan dan meteen de maatvoering voor aftermarket delen worden opgenomen. Bijvoorbeeld voor velg maten houd de fabrikant meestal rekening met een flink grotere diameter wielen.

Maaruh, krijg ie geen marketing of zo!? Da's toch niet zo moeilijk te verklaren allemaal.
Derby schreef:Die maar liefst 37 pk meer oplevert en een koppel stijging van 60Nm bewerkstelligd.
Is maar net hoe ver je durft te gaan qua gemiddelde druk. Emissie-eisen in een rijcyclus kun je omheen programmeren. Die nieuwe TDI's in de Golf V voldoen allemaal al aan Euro V of IV. Terwijl je momenteel alleen nog maar aan Euro III hoeft te voldoen. Dus een beetje extra uitstoot is gewoon ruimte voor.
Derby schreef:Hoe doet men dat met de roet uitstoot?

Uitstoot van grote vaste deeltjes beperk je met een hogere inspuitdruk en meergats verstuivers. Dus simpelweg de brandstof beter atomiseren. Die PDE pumpe duse einheit of pompverstuiver-blokken kennen drukken van boven 2050Bar inspuitdruk aan de verstuiver. De cilinderkopconstructie is werkelijk een kunstwerk en enorm gedimensioneerd vanwege de enorme krachten die er vrij komen.
Derby schreef:of de NOx. bij hogere topdruk komt er meer NOx vrij(hogere eindverbrandingstemp)
Uitstoot bij Dieselmotoren is in principe een driehoeksverhouding tussen inspuittijdstip, inspuitwaarden (tijdstippen) en de maximum inspuitdruk. Dit omdat Dieselmotoren altijd met een luchtoverschot draaien (kwalitatieve regeling!).
Derby schreef:en als de topdruk daalt is er weer een probleem met roet.

Lariekoek. Afhankelijk van veel meer factoren c.q. parameters.
Derby schreef:Dus als Oettinger de topdruk verhoogd(wat naar mijn idee de einge manier is voor mer koppel) dan moet dat toch een keer aan het licht komen.

Wat moet er nu aan het licht komen en waar maak je je in hemelsnaam druk over? In Duitsland moeten dit soort wijzigingen over een ABE Algemeine Betriebs Erlaubnis beschikken. Dit betekent dat dit produkt simpelweg aan de wettelijke eisen van dat moment voldoet.

Einde discussie.
Derby schreef:dit gaat dan over een vw product omdat dCI tuning niet zo populair is.
Met dCi refereer je waarschijnlijk aan common rail Diesels en daar zijn zeker net zoveel tuningsprodukten voor te krijgen. Denk maar aan Mercedes en Bmw bijvoorbeeld!? Alleen is het bij common-rail moeilijk (maar niet onmogelijk!, en hangt van de motorafstelling af!) om een prestatieverhoging te krijgen zonder de duurzaamheid van het inspuitsysteem te compromiteren. En laten nou net die inspuitdelen zeer kostbaar zijn.

Voor Renault zijn er simpelweg nog niet zoveel bedrijven actief omdat Renault pas heel kort actief is met moderne Diesels. Besef wel dat VAG al ruim 10 jaar TDI's in serieproduktie bouwt! En dat de verkoop-aantallen in de landen waar chiptuning goed af te zetten is ook zeer hoog is. Maar daar komt de "loop" weer terug bij marketing en zo is het kringetje weer rond.

Met vriendelijke groet,

Zzpeedie...
Ollie

Hmmm...hier komen zo'n beetje alle dingen aan de orde van een keuzevak van mij...verbrandingsmotoren 2.
Je kent je theorie wel zeg (Y)
Derby

speedline schreef:
Derby schreef:Dus als Oettinger de topdruk verhoogd(wat naar mijn idee de einge manier is voor mer koppel) dan moet dat toch een keer aan het licht komen.

Wat moet er nu aan het licht komen en waar maak je je in hemelsnaam druk over? In Duitsland moeten dit soort wijzigingen over een ABE Algemeine Betriebs Erlaubnis beschikken. Dit betekent dat dit produkt simpelweg aan de wettelijke eisen van dat moment voldoet.

Einde discussie.
niet helemaal. Dit is puur het belazeren van de overheden. nationaal en internationaal. in dit licht vind ik het niet zo gek dat al die milieu groeperingen opstaan en beginnen te protesteren tegen het autogebruik. ik zelf heb een pest hekel aan ami's vanwege hun buitensporige CO2 uitstoot. en ik was best wel fan van diesels. maar als ik dit zo lees weet ik eigenlijk niet meer of ik wel ergens fan van moet zijn. ik ben helemaal geen milieu freak, maar als er zo wordt nagedacht bij de constructeurs en aftersales companies, valt me dat vies tegen. ik neem toch aan dat het doel niet is om vooral maar zoveel mogelijk vermogen te creeren. Dan werkt men namelijk de verkeerde kant op.
speedline schreef:
Derby schreef:dit gaat dan over een vw product omdat dCI tuning niet zo populair is.
Met dCi refereer je waarschijnlijk aan common rail Diesels en daar zijn zeker net zoveel tuningsprodukten voor te krijgen. Denk maar aan Mercedes en Bmw bijvoorbeeld!? Alleen is het bij common-rail moeilijk (maar niet onmogelijk!, en hangt van de motorafstelling af!) om een prestatieverhoging te krijgen zonder de duurzaamheid van het inspuitsysteem te compromiteren. En laten nou net die inspuitdelen zeer kostbaar zijn.
is dat niet voor alle onderdelen in de auto tegenwoordig. en dat geldt ook voor de pompverstuivers. Waarbij overgens altijd vermeld wordt dat die een druk kunnen opbouwen van 2050bar. maar er wordt nooit vermeld of dat ook gehaald wordt. En het argument dat ze dan wel hadden kunnen blijven werken met 1600bar pompverstuivers gaat niet op marketing technisch gezien
speedline schreef: Voor Renault zijn er simpelweg nog niet zoveel bedrijven actief omdat Renault pas heel kort actief is met moderne Diesels.

Met vriendelijke groet,

Zzpeedie...
ik dacht idd meer aan renault en diesels. Je zal niet zo snel op autoweek zien staan dat er een nieuwe renault dci chip uit is. dat bedoelde ik eigenlijk.

Derby
Derby

oh en nog iets, ik heb dan wel geen inzicht in de test resultaten van bosch met pompverstuivers, maar die 2050 bar is dat continue of is dat een piek druk, en dus niet geschikt voor continu gebruik?

Derby
speedline

Ollie schreef:Hmmm...hier komen zo'n beetje alle dingen aan de orde van een keuzevak van mij...verbrandingsmotoren 2.
Je kent je theorie wel zeg (Y)
Ha Ollie, nu houd ik het nog oppervlakkig :wink: Nee, geintje hoor. Dieselmotoren zijn een grote passie... Maar ik er leuk over uitwijden. Maar dat doe ik maar niet meer.
Derby schreef: niet helemaal. Dit is puur het belazeren van de overheden. nationaal en internationaal. in dit licht vind ik het niet zo gek dat al die milieu groeperingen opstaan en beginnen te protesteren tegen het autogebruik.

Niks belazeren. Gewoon spelen binnen de grenzen van de wet. Zullen we het ook even hebben over de uitstoot van onze gt's? Beetje hypocriet niet? En weeg je mee dat het voor een fabrikant een heibels karwei is om motoren goed rijdbaar te houden ondanks steeds scherpere milieu-eisen! Ik ben een groot voorstander van aangescherpte milieu-eisen maar groepen die propageren dat de auto nooit publiek bezit had mogen worden (net als het vliegtuig) draag ik geen warm hart toe. En ik zou graag eens met je van gedachten willen wisselen over dit onderwerp want als je het milieu aspect meeweegt komen er ook allerlei smerige politieke spelletjes om de hoek kijken.
Derby schreef:ik zelf heb een pest hekel aan ami's vanwege hun buitensporige CO2 uitstoot.
Non stelling derbs. De CARB california air resource board is een werelddienend voorbeeld wat emissie-eisen betreft en kent de scherpste eisen. De andere staten (de CARB=alleen californië) zitten hier niet ver van af.
Derby schreef:en ik was best wel fan van diesels. maar als ik dit zo lees weet ik eigenlijk niet meer of ik wel ergens fan van moet zijn. ik ben helemaal geen milieu freak, maar als er zo wordt nagedacht bij de constructeurs en aftersales companies, valt me dat vies tegen. ik neem toch aan dat het doel niet is om vooral maar zoveel mogelijk vermogen te creeren. Dan werkt men namelijk de verkeerde kant op.
Het is een constant compromis tussen vermogen, zuinighheid, uitstoot en drive-ability. En er is geen denkpatroon zoals jij dat beschrijft. Integendeel zelfs. Maar daar zitten zoveel aspecten aan dat ik dit beter mondeling kan onderbouwen.
Derby schreef:is dat niet voor alle onderdelen in de auto tegenwoordig. en dat geldt ook voor de pompverstuivers. Waarbij overgens altijd vermeld wordt dat die een druk kunnen opbouwen van 2050bar. maar er wordt nooit vermeld of dat ook gehaald wordt. En het argument dat ze dan wel hadden kunnen blijven werken met 1600bar pompverstuivers gaat niet op marketing technisch gezien
Dit is de maximaal haalbare druk en die zal zoals bij elk pompmechanisme varieren. 2200Bar inspuitdruk aan de verstuiverpunt is het nieuwste record voor serieproduktie. En dit wordt gewoon gehaald door alle TDI PDU seriemotoren met Euro V specificatie.
Derby schreef:ik dacht idd meer aan renault en diesels. Je zal niet zo snel op autoweek zien staan dat er een nieuwe renault dci chip uit is. dat bedoelde ik eigenlijk.
Nee, jammer vind ik dat. Je moet er goed naar zoeken en de kwaliteit is nog een grote vraag. Er is nog geen gerenommeerd bedrijf opgedoken.

Grtz,

Zzpeedie...
Derby

speedline schreef:
Derby schreef: niet helemaal. Dit is puur het belazeren van de overheden. nationaal en internationaal. in dit licht vind ik het niet zo gek dat al die milieu groeperingen opstaan en beginnen te protesteren tegen het autogebruik.

Niks belazeren. Gewoon spelen binnen de grenzen van de wet. Zullen we het ook even hebben over de uitstoot van onze gt's? Beetje hypocriet niet? En weeg je mee dat het voor een fabrikant een heibels karwei is om motoren goed rijdbaar te houden ondanks steeds scherpere milieu-eisen! Ik ben een groot voorstander van aangescherpte milieu-eisen maar groepen die propageren dat de auto nooit publiek bezit had mogen worden (net als het vliegtuig) draag ik geen warm hart toe. En ik zou graag eens met je van gedachten willen wisselen over dit onderwerp want als je het milieu aspect meeweegt komen er ook allerlei smerige politieke spelletjes om de hoek kijken.
sorry maar spelen binnen de grenzen van de wet vind ik iets anders als de regels over treden. kijk onze regel geving tov apk. ik vind het rond uit belachelijk zo als er gemeten wordt. en ik weet ook wel dat de rollen bank een dur apparaat is maar laat dan de overheid in een paar hoeken van nederland van die test stations opzetten. En de uitstoot van mijn gt is ook alles behalve positief, daar ben ik me ter dege van bewust. Ik ben ook niet van plan om hier een pro-greenpeace relaas te houden. maar dan nog weten dat je de regels met voeten treed en daar mee wegkomen vind ik net het uiterste
speedline schreef:
Derby schreef:ik zelf heb een pest hekel aan ami's vanwege hun buitensporige CO2 uitstoot.
Non stelling derbs. De CARB california air resource board is een werelddienend voorbeeld wat emissie-eisen betreft en kent de scherpste eisen. De andere staten (de CARB=alleen californië) zitten hier niet ver van af.
waar blijft dan al die brandstof die erin gaat. Wordt ook daar de uitstoot van CO2 weergegeven in gram/km? Dan lekken ze of veel HC's of er word gesjoemeld. ergens klopt er iets niet. en rendement technisch hebben die blokken ook een probleem.
speedline schreef:
Derby schreef:en ik was best wel fan van diesels. maar als ik dit zo lees weet ik eigenlijk niet meer of ik wel ergens fan van moet zijn. ik ben helemaal geen milieu freak, maar als er zo wordt nagedacht bij de constructeurs en aftersales companies, valt me dat vies tegen. ik neem toch aan dat het doel niet is om vooral maar zoveel mogelijk vermogen te creeren. Dan werkt men namelijk de verkeerde kant op.
Het is een constant compromis tussen vermogen, zuinighheid, uitstoot en drive-ability. En er is geen denkpatroon zoals jij dat beschrijft. Integendeel zelfs. Maar daar zitten zoveel aspecten aan dat ik dit beter mondeling kan onderbouwen.
Je vergeet 1 belangrijk ding wat deze waanzin veroorzaakt heeft. De comfort-drang van de consument. Waar is een v10 tdi goed voor. is 90A dynamo niet genoeg? (btw knap stukje techniek hoor die v10 vooral die nokkenas aandrijving.)
speedline

Derby schreef:sorry maar spelen binnen de grenzen van de wet vind ik iets anders als de regels over treden. kijk onze regel geving tov apk. ik vind het rond uit belachelijk zo als er gemeten wordt. en ik weet ook wel dat de rollen bank een dur apparaat is maar laat dan de overheid in een paar hoeken van nederland van die test stations opzetten.

Volledig mee eens. Maar regulering door de overheid kan gemakkelijk doorslaan in een verkeerde richting. Dus wees voorzichtig met dat soort stellingen. Als je de situatie zoals bijvoorbeeld die in Luxemburg zou kennen wordt je niet vrolijk.
Derby schreef:En de uitstoot van mijn gt is ook alles behalve positief, daar ben ik me ter dege van bewust. Ik ben ook niet van plan om hier een pro-greenpeace relaas te houden. maar dan nog weten dat je de regels met voeten treed en daar mee wegkomen vind ik net het uiterste
Een feit is dat de automobielfabrikanten in Europa en wereldwijd op de vingers zijn getikt met een miljardenboete met het bewust programmeren van de Europese rij-cyclus. Dit is een door hogerhand ingegeven iets, geen gimmick van de ontwikkelingsafdeling. Ingenieurs zijn veroordeeld binnen de parameters hun opgegeven een zo goed mogelijk rijdend product te maken. Het topmanagement is hier de hoofdschuldige. Dus binnen de “ingenieurswereld” heerst er absoluut geen anti milieu gedachte. Integendeel zelfs. Je moet dit soort zaken goed scheiden.
Derby schreef:waar blijft dan al die brandstof die erin gaat. Wordt ook daar de uitstoot van CO2 weergegeven in gram/km? Dan lekken ze of veel HC's of er word gesjoemeld. ergens klopt er iets niet. en rendement technisch hebben die blokken ook een probleem.
Dat het rendement van Amerikaanse motoren over het algemeen laag zou zijn vindt ik grote onzin en niet getuigen van veel kennis van zaken. Als je de Amerikaanse markt beter zou kennen weet je dat het milieutopic een hoge prioriteit heeft. En zeer zeker bij de motorenbouwers. De tendens neigt naar kleinere motoren met hoge compressieverhoudingen. Maar met behoud of verbetering van de rij prestaties. Ook zie je de automatische vijf en zelfs zesversnellingsbakken hun intrede doen. En dan ook van alle moderniteiten voorzien zoals lock-up over het gehele bereik en zuinige koppel gebaseerde schakelprogramma’s. Die versnellingsbakken met meerdere overbrengingen zijn noodzakelijk om bij gelijktijdige verbetering van de prestaties de motor langer in zijn optimale toerentalbereik te houden. Dit komt zowel de emissie en het verbruik ten goede.
Derby schreef:Je vergeet 1 belangrijk ding wat deze waanzin veroorzaakt heeft. De comfort-drang van de consument. Waar is een v10 tdi goed voor. is 90A dynamo niet genoeg? (btw knap stukje techniek hoor die v10 vooral die nokkenas aandrijving.)
Die comfort drang is niet te stoppen. Dus om nu dat als discussie argument naar voren te brengen vindt ik ietwat kortzichtig. Hoe zou jij het vinden: “Nou, derbs omdat jij zo milieubewust bent houd ik Ÿ van je salaris in. Je moet je espace inleveren voor een Isuzu Midi en je gaat in een plaggenhut wonen op de nieuwste mlieuvriendelijke vinex locatie.” Volstrekt onaanvaardbaar. En waar een V10 TDI goed voor is? Ja dat is een vraag die alleen te beantwoorden is met mannelijke uitingen van brute kracht, machismo en ruw sex appeal. Maar het milieu vraagstuk is ten allen tijde gewaarborgd door de Euro normen voor dit soort machines. Deze machine voldoet aan de zelfde eisen als zijn kleine R5 TDI broer. Exact de œ trouwens maar dat terzijde. Dus waarom niet een beetje minder? Het zou mij namelijk niet verbazen omdat diezelfde R5 TDI langer in hoge deellast of vollast moet draaien deze meer vervuilt dan diezelfde V10 TDI die een groot gedeelte van zijn tijd in het emissieoptimale lage deellast traject draait. Als je nu dat soort zaken ook zou meewegen zie je dat comfortdrang zo slecht nog niet is.

En als je de uitstoot van diezelfde V10 TDI zou vergelijken met een Audi 80 TDI van de eerste bouwjaren denk ik zo dat je met diezelfde V10 TDI een stuk verder kunt rijden voor je dezelfde uitstoot hebt gerealiseerd. Ook wordt er altijd vreemd gekeken naar sportauto’s en andere excessen in de automotive sector. De mensen die dat beschimpen vergeten dan maar snel dat hun Astra 1.6 met Euro 2 een veelvoud aan schadelijke stoffen uitstoot tov die of gene moderne snelle auto.

Maar zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vindt het alleen een onzinnige discussie. Als je werkelijk alle goede vakbladen zou lezen waar je toegang toe hebt via je studie zou je al lang en breed weten waar mijn argumentatie op gebaseerd is. Ik sympathiseer met je standpunt weet tegelijkertijd dat het in werkelijkheid anders in elkaar steekt. Maar ik wil niemand monddood maken en zeker deze interessante discussie niet stopzetten.

Met vriendelijke groet,

Speedline.
Plaats reactie