Clio dashbord swappen

Post hier al je vragen over de Clio
Glenn

Heb al search gebruikt maar niks gevonden..

Heb zelf een Clio 1.2 uit 1995 Chippie..
Walg ervan dat ik geen Toerenteller heb... ja.. een externe maar das niks..

Nu heb ik een Clio 16v klok kunne bemachtigen..

kan ik die zo erin prikken ? of moet ik de boel helemaal om gaan solderen of wat dan ook ? en hoe zit het met de RPM signaal ?

alvast bedankt :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

volgens mij niet..... Ik heb het al eens geprobeerd met een 1.2. Waar toen in eerste instantie ook geen toerenteller in zat. Andere tellerbak met toerenteller geprobeerd. Maar zo dood als een pier. De tellerbak geprobeerd in mn eigen clio. En daar deed hij het wel, Je kan het proberen, als ie het doet heb je geluk. Doet ie het niet.. Dan pech. enige andere oplossing is om dan ook de kabelboom van een clio te pakken waar de toerenteller al in zit.

Succes.

Gr.Frits
Glenn

Deden de lampjes het voor de rest wel ? en natuurlijk km/uur..

Zo ja.. dan is het ff uitzoeken hoe de RPM aangestuurd word..
als ik een draad kan trekken vanaf de bobinen naar RPM dan is het geen probleem.. word natuurlijk een heel ander verhaal als de RPM meter word aan gestuurd door de ECU..
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

is voor mij ook 2 jaar geleden. Dus weet het ook niet helemaal meer...
Waar kom je vandaan?
Glenn

Huissen onder Arnhem :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Glenn schreef:Huissen onder Arnhem :)
mooi dorp (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Glenn schreef:Huissen onder Arnhem :)
Ja huissen kan ik wel vinden. Ik kom uit Rheden :wink: Anders spreken we even een keer af. dan kan ik je evt. wel helpen :D

Die tellerbak heb je nog niet gekocht toch? Proberen we hier eerst even een andere. Kan je gelijk zien, wat er wel of niet werkt 8)
Glenn

Ohw das gaaf !! :worship:

Ik heb de bak al gekocht..

PS: Mooie dopr? valt mee hoor.. ;)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

je hebt een pm 8)
tdekoning
Contacteer:

Ben om een toerenteller te plaatsen mijn clio zonder een er een opgezocht van een clio zoals een 1.8 die er wel een had daar ook die bruine en zwarte stekker en tevens die achter op het dashboard zitten meegenomen. Heb 5 draadjes moeten verlengen. Nu doet mijn temperatuur metere knipperlichten apart (voor links en rechts en niet een) en de toerenteller het. Later nog een vloeistof meter voor olie in de karter pan gemonteerd zat daar namelijk nog een losse stekker. En alles werkte

Als je alleen het dasboard heb even iemand met een wel een toerenteller de bovenkant van zijn dashboard losschroeven en even uitzoeken hoe het zit
Glenn

Ik kijk ff met Frits hoe het allemaal gaat lukken.. als ik jullie nodig heb geef ik wel een gil :)

iig hartelijk bedankt !! moet dus gaan solderen... vink nou weer iets minders :)
Glenn

Vandaag maar ff dashbord geswapt..

tis echt plug and play !

Km teller, benzine meter en lampjes werken gewoon.

nu nog alleen toerenteller, water temp en buitenlucht temp :)

edit..

alleen de Toerenteller, watertemp en buitenlucht nog..

ok het verhaal van de toerenteller..

Als ik de stekkers bekijk van de 1.2 dash en 16v dash..
dan zit er bij de 16v dash 2 baantjes die naar de toerenteller gaan naar mijn id. bij de 1.2 loopt er niks..

maar als ik de stekker van de kabelboom pak dan zit er bij 1 pinnetje wel
een draadje.. die eigenlijk er voor niks zit.. want bij de 1.2 dash gaat hij toch nergens heen. heb draadje door gemeten, maar tis geen aarde iig.

maar goed.. kort door de bocht.. hoe moet ik de toerenteller aansluiten?
had al ergens anders gelezen dat je de W aansluiting van de dynamo moet gebruiken.

de watertemp verhaal:

Dat ik een NTC moet hebben is duidelijk :)
maar welke? artikel code of foto ?
Maar hoe sluit ik deze weer aan ?

Er zitten 3 schroefjes die blijkbaar de watertemp meter vast houd.
Deze schroefjes gaan ook als baantjes verder naar de connector..
bij 2 schroeven meet ik een spanning.. 12 volt en 5 volt.

En buitenlucht tempratuur :) niet zo heel belangrijk wel leuk detail..
heb je een connector met heeeelveel pinnetjes..

dus wie kan mij helpen ?
Glenn

kick ! no body ? (I)
tdekoning
Contacteer:

Toen ik de toerenteller aanwilde sluiten heb ik draadjes gebruikt die al naar de motor ruimte liepen alleen niet meer verder gingen van de bruine grote stekker achter dashboard. Dit gelde ook voor de draaidjes voor de temperatuur meter en knipperlichten. Zal vannavond even de boven kan los maken en zeggen welke draadjes en plaats de temp en toerenteller zijn aangesloten. Heb in de motor kabine niets gedaan. Maar voor de temperatuur werkend te krijgen moeten er wel twee sensoren in de cilinderkop zitten. Aan de kant van de versnellingsbak net onder verdeler kap (bij mij attants daar , heb een clio 1.4 rn). Heb ook deze temperatuur sensoren vervangen want daarom werkte de temperatuur meter niet.

Groet Tjeerd
Glenn

ah iig alvast bedankt !!

maare.. 2 sensoren ja ??
tdekoning
Contacteer:

Hierbij de image als ie het doet anders de link
http://members.home.nl/tdekoning/toer-temp-knip.gif
[img]http://members.home.nl/tdekoning/toer-temp-knip.gif[/img]

En met twee temp sensoren bedoel ik een voor de boordcomputer en een voor het dashboard.

Succes er mee
tdekoning
Contacteer:

Het werkt beter met aansluiten als je zo'n bruine en zwarte stekker en de stekkers die achter op het dashboard zit van een clio van de sloop haalt. Want hoef je niet te solderen op je dashboard is namelijk niet echt zo'n succes. Maar ik weet niet of je het zelfde dashboard hebt. Ik in iedergeval eentje van een clio s, waar dus in het midden inplaats van de klok van een 16v dashboard een bezine meter zit en links daar onder de temp en rechts daaronder de oliepeil. Werkt bij nu ook sinds ik een olie niveau meter in de carterpan het gemonteer. Zit aan de achterkant van het blok op de rand van de carterpan. Hier hing een los stekkertje bij mij. Die niveau meter er in gemoteerd en deze gaf gelijk het olieniveau aan voor je motor start.
Glenn

ik heb deze 16v dashbord

[img]http://img459.imageshack.us/img459/417/dsc032841qz.jpg[/img]

Km/uur teller, Watertemp, Benzine, en RPM

Ik heb een 1.2 Clio uit 1995 , heb dus waarschijnlijk een andere motor als jou. Want mn knipperlichten doen het gewoon, links en rechts.

Toerenteller verhaal...

dit is dus bij mij het geval

[img]http://img24.imageshack.us/img24/6681/rpm9sk.jpg[/img]

bij jou zit op 1 van die aansluiten punten zo te zien ook een draadje..
alleen die andere niet.. waar sluit je die 7 en 8 aan ?( ik zeg wel 7 of 8.. maar kan ook 8 of 9 zijn :) ) zonder de orginele draadboom te gebruiken.. waar komen die twee uit ?

Dus met andere woorden..stel ik sluit 2 draadjes op die 2 contactjes van de RPM aan.. en ik trek ze naar de motorruim..waar moeten die twee op?

Tempratuur verhaal...

Nummer 1 op dashbord klopt.. dat is ook bij mijn 16v..
dus moet van wijze van spreken een draatje leggen van nummer 1 naar de motor ruim.. en dan ? die in serie zetten met de 2 sensoren ??
of las ik het verkeerd daar boven ? en de uiteinde van de sensor.. die op de aarde ?
Bart V

7 is voor de toerenteller, en kan je aansluiten in die zwarte kast in je motorruimte links voor waar die dikke bruine stekker zit. Vanaf die stekker is er wel bedrading aanwezig richting de motor. Je moet alleen ff in een schema van de clio kijken welke draad op die bruine stekker van de motorkabelboom voor de toerenteller is. (staat in de vraagbaak)
Glenn

heb hier nog losse toerenteller hiet liggen..
kan ik natuurlijk altijd even testen door signaal draad derin te prikken :)
tdekoning
Contacteer:

De stekker waar 13 aansluitpunten opzitten moet aangesloten worden op punt 8. Dit geeft de toerenteller spanning. De andere draden die gelijk op de toerenteller zitten geven aan hoeveel toeren men rijdt.

De zwarte en bruine stekker zitten bij mij direct achter het dashboard. en de houder waarin deze zitten zat al een draad naar mijn motorruimte maar liep deze niet verder naar mijn dashboard. Dus deze heb ik verlengt even als de twee signaal draden
Dit gelde ook voor de temperatuur.

Voor de knipperlichten heb ik dit staan omdat nu als ik links aangeef ook het lampje voor het linkerknipperlicht aangaat. Dit geld ook voor rechts. Het dashboard hiervoor had een draad en gaf alleen aan dat links of rechts aanstond. Door twee draden toe te voegen in de zwarte stekker en deze op 5 en 7 aan te sluiten van de middelste stekker krijg je een wissel werken en gaat dus linksbranden als je links aangeeft en andersom.

IK zal even een foto opzoeken van mijn dashboard.
tdekoning
Contacteer:

[img]http://members.home.nl/tdekoning/dash.gif[/img]

Dit is mijn dashboard. Zie het verschil met de 16v toerenteller die doorgaat tot 8000. Mijn clio in iedergeval gaat to 6750 toeren (7000 zoals op plaatje)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

tdekoning schreef:Dit is mijn dashboard. Zie het verschil met de 16v toerenteller die doorgaat tot 8000. Mijn clio in iedergeval gaat to 6750 toeren (7000 zoals op plaatje)
Tot hoe ver kan je doortrekken? En met welke motor. Ik kom met mn 1.8 toch echt (nog) niet verder als 6000 toeren voor de begrenzer er in klapt.
Glenn

tdekoning schreef:De stekker waar 13 aansluitpunten opzitten moet aangesloten worden op punt 8. Dit geeft de toerenteller spanning. De andere draden die gelijk op de toerenteller zitten geven aan hoeveel toeren men rijdt.
-De stekker waar 13 aansluitpunten opzitten moet aangesloten worden op punt 8.

hoe bedoel je precies? waar moet 8 opaan gesloten worden ?

- De andere draden die gelijk op de toerenteller zitten geven aan hoeveel toeren men rijdt.

er zitten 5 aansluitingen opde toerenteller zelf..

2 daarvan is een polariteit..
1 ook een andere polariteit

dan heb je er 2 over..

die 2 gaan naar 7 en 8..
tdekoning
Contacteer:

op mijn toeren teller zitten maar 2 direct aansluitingen en die op de 8ste positie en dan doet ie het. Maar zoals de plaatjes zeggen jij hebt een andere toerenteller. En de kleuren in de vakjes komen over een tevens met lijnen naar een tekst. Dit is een verbinding
tdekoning
Contacteer:

Tevens die 5 aansluitingen kunnen dus ook van draden de komen die er bij wel al standaard inzaten. En ik heb een 1.4 waarbij de bezinetoevoer wordt afgesloten (begrenzer) bij 6750 toeren. Meerdere malen gehad met vergeten te schakelen en de radio iets te hard
Glenn

dus gewoon negatieve kant van bobine aansluiten op nummer 8 ? dat grijs/roze draadje ?
tdekoning
Contacteer:

Ik weet niet of dat de negatieve kant is van de bobine. Ik ben naar de sloop gegaan en gekeken welke draden ik op de zwarte en bruine stekker die achter het dashboard zitten miste deze heb ik gekeken waar deze uitkomen op de stekkers op dat dashboard van die sloop 1.8. En dat heb ik gewoon aangesloten en toen werkte het. Heb geen draden naar de motor ruimte getrokken.
Glenn

Ik zal morgen is een blik achter dash gooie :)
Glenn

tdekoning schreef:Hierbij de image als ie het doet anders de link
http://members.home.nl/tdekoning/toer-temp-knip.gif
[img]http://members.home.nl/tdekoning/toer-temp-knip.gif[/img]

En met twee temp sensoren bedoel ik een voor de boordcomputer en een voor het dashboard.

Succes er mee
ok.. wat jij zegt klopt..

die 2 gaan inderdaad naar knipperlicht..

maar nu de toerenteller..
volgens jou tekening gebruik je oranje,grijs en roze..

roze moet dus op aansluiting 8 aan de achterkant van dashbord.

maar snap die rode en grijze vakje niet.. waar zit dit ?
tdekoning
Contacteer:

Die zitten bij mij achter op mijn dashboard als aparte stekker aansluiten voor de toerenteller En niet op die andere drie. Misschien zitten jou signaal draden dan toch in die 13delige stekker aansluiting. Proberen zo ik zeggen. Want dan houd het voor mij ook op. Weet wel dat de aansluitingen die ik er bij heb geprikt in die 2 grote (20 aansluitingen) stekkers achter het dashboard dat daar signalen voor de toerenteller vandaan komen. Misschien kun je de electrische koper draden achter op het dashboard volgen en gewoon proberen.
Glenn

welke van de 3 zijn volgens jou het signaal ?

bij heb ik geen apparte aansluiting voor toerenteller.. die zal wel idd via 13 delige stekker gaan..
tdekoning
Contacteer:

De signaal draaden zijn de oranje en grijze blokje in de 20 delige bruine stekker.
Glenn

hmmz.. zou dan echt niet weten hoe hij aangesloten moet worden.. ik zie wel verder :)

alvast hartelijk bedankt !! je bent :worship:
tdekoning
Contacteer:

Je kunt natuurlijk ook dat dashboard kopen wat ik er in heb gebouwd. Iemand anders (Chevymike) heeft dit ook aangesloten zoals op de tekeningen alles werkte. (rijd volgens mij ook een 1.2)
Plaats reactie