Geen Speedpulse Megane , Waarschijnlijk Opgelost!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik ben momenteel bezig om mijn snelheidsmeter weer aan de praat te krijgen en ik heb het vermoeden dat het aan de pulsgever ligt.

maar waar zit dat ding op de bak? Ik kan hem nergens vinden.

De auto heeft een handgeschakelde bak. Zo gauw ik in Dialogys kon zien, is het een JB3
Laatst gewijzigd door Erik Olijnsma op do 20 jan 2005 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

As far as I know is het een externe sensor, die in de bak gestoken zit, op de plek waar normaal de kabel er in gaat. Das dus aan de achterkant, bovenop 't differentieel.
rev it like a rental
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Menno schreef:As far as I know is het een externe sensor, die in de bak gestoken zit, op de plek waar normaal de kabel er in gaat. Das dus aan de achterkant, bovenop 't differentieel.
Ik had hetzelfde idee, maar ik zie m nergens :S
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik heb het idee dat de pulsgever kapot is.

-symptomen;

-Snelheidsmeter doet het soms wel soms niet
-Automatische centrale deurvergrendeling doet het soms wel soms niet.
-Boordcomputer doet het soms wel soms niet (dit houdt direct verband in met dezelfde inkomende snelheidspuls als de snelheidsmeter.)

Wie heeft er nog andere suggesties voor mij?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zitten alle stekkers wel goed en goed vast? of de megane daar last van heeft weet ik niet maar een GTT des te meer (N)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Tom schreef:zitten alle stekkers wel goed en goed vast? of de megane daar last van heeft weet ik niet maar een GTT des te meer (N)
Alle stekkers zitten wel ok. en ik meet geen puls op enige draad dan ook achter het dash
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik denk niet dat teller zelf kapot is. Als ik de motor start, dan geeft de naald een huppeltje.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Net even met 3 dealers gebeld, In Kollum wouden ze niets uitzoeken, evenmin in Dokkum.
In Leeuwarden kreeg ik iemand aan de telefoon die mij wist te vertellen dat de Coupé's wel eens vaker dan eens een draadbreuk hebben in de bewuste kabel.

Dit zou dus ook het soms wel en soms niet verhaal verklaren. Hij zei dat dit even eerder uitgezocht kon worden dan een nieuwe pulsgever bestellen.

Ook was hij niet te beroerd om een schema op te zoeken en die ga ik morgen ophalen. Dan is het een kwestie van een extra draad tussen de pulsgever en de snelheids meter te zetten en kijken of ie het weer doet.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

Erik Olijnsma schreef:Net even met 3 dealers gebeld, In Kollum wouden ze niets uitzoeken, evenmin in Dokkum.
...........
had ook nix anders verwacht (N)
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Gabri schreef:
Erik Olijnsma schreef:Net even met 3 dealers gebeld, In Kollum wouden ze niets uitzoeken, evenmin in Dokkum.
...........
had ook nix anders verwacht (N)
Vanuit een bepaald standpunt heb ik wel begrip voor zo'n houding van een dealer. Je gaat geen kostbare tijd van werknemers aan iets verspillen aan iets wat geen cent in het laatje brengt...
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik kom net bij de dealer vandaan, en die kon geen schema meer vinden.
Wel had hij 2 opties waar ik de extra draad op aan kan sluiten positie 17 of 23 van de linker stekker.

Wie weet of het de 17 of de 23 is?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Hoi Erik.
Probleem heb ik ook gehad met mijn megane.
Het snelheidsignaal komt van de abs.
Bij mij was een stekker verrot.
Als ik het zo lees zou dat bij jou ook kunnen zijn.
Bij de accu op het binnenscherm zeg maar, zit een zwarte kap, daarachter zitten een aantal zekeringen en een stekker, die zou ik eens nakijken of die nat is geweest en nu verrot is, schijnt overigens vaker voor te komen.
Succes!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Heino schreef:Hoi Erik.
Probleem heb ik ook gehad met mijn megane.
Het snelheidsignaal komt van de abs.
Bij mij was een stekker verrot.
Als ik het zo lees zou dat bij jou ook kunnen zijn.
Bij de accu op het binnenscherm zeg maar, zit een zwarte kap, daarachter zitten een aantal zekeringen en een stekker, die zou ik eens nakijken of die nat is geweest en nu verrot is, schijnt overigens vaker voor te komen.
Succes!
Ik heb het idee dat het ABS dus gewoon normaal functioneert.

maar ik ga zowieso die stekker even schoonblazen, wie weet :wink: , thanks!

Mocht er nog iemand weten waar die puls achterop de teller zit....
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Ja, je abs werkt ook nog gewoon. Het gaat om het signaal dat vanaf de abs naar de boordcomputer gaat.
Is volgens mij het rose draadje. Als je hem laat uitlezen geeft hij in dat geval wel een fout, NO SPEED SIGNAL. Geen abs fouten. Heb ik trouwens ontdekt samen met een welwillende renaultdealer in Delfzijl.
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Het is het grijze draadje volgens haynes, de rose is voor het lampje. Alleen welke steker op het instrumentenpaneel staat er niet bij.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Erik Olijnsma schreef:Ik denk niet dat teller zelf kapot is. Als ik de motor start, dan geeft de naald een huppeltje.
Dat kan je testen door de knop van de boordcomputer ingedrukt te houden, terwijl je hem op contact zet. Je naalden bewegen over de schaal en het display (boordcomputer) geeft een aantal meldingen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

De automatische centrale deurvergrendeling werkt ook niet, vandaar dat ik niet denk dat het de tellers zijn.

Maar ook dat gaan we even testen, bedankt Martijn
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Het lijkt er inderdaad op dat het signaal er niet is, of ergens niet doorkomt. Lekkere zoektocht...

De betekenis van de codes op het display staan hier ergens op 't forum, in een topic over een Laguna.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

De teller werkt dus gewoon, hij gaat tot 240.
Dus daar lijkt me niets mee aan de hand
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

omdat ik thuis een betonvloer moest aanmaken gister en vandaag, heb ik er weinig aan gedaan.

Wel weet ik inmiddels dat de puls op de linker(grijze) stekker zit.

Positie 23 is een grijze draad. Die is het.

Vandaag deed de teller het dus weer even en kon dus even meten.

Volgende week maar een extra draad trekken vanaf de speedpulse naar de teller
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Het ge-eikel gaat door.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om onder de auto te hangen.
Maar vandaag deed de teller weer niets, en ging in de auto meten of ik toch een pulse had op de teller.

Wat schept mijn verbazing? Op de draad die normaal een pulse geeft, stond nu een constante plus :S

iemand enig idee of de pulse van de megane's een negatief gestuurde pulse is?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

De sensor ingang op de computer/teller/dashboard zal wel ge-pullup'd zijn naar 5V, vrij gangbaar.

't lijkt nog steeds op een draadbreuk.
rev it like a rental
Jeroen
Berichten: 2410
Lid geworden op: za 21 jul 2001 0:00
Locatie: Hoeven (Brabant)
Contacteer:

Martijn *Baccara* schreef:
Erik Olijnsma schreef:Ik denk niet dat teller zelf kapot is. Als ik de motor start, dan geeft de naald een huppeltje.
Dat kan je testen door de knop van de boordcomputer ingedrukt te houden, terwijl je hem op contact zet. Je naalden bewegen over de schaal en het display (boordcomputer) geeft een aantal meldingen.
Euhmm, dit heb ik net ff bij mijn Megane 2 gedaan, eens kijken hoe dit werkt, maar nu houdt het niet op??

Hoe zet je die test weer uit?


Is al opgelost, duurt blijkbaar ff zo'n test :)
Laatst gewijzigd door Jeroen op ma 17 jan 2005 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

sleutel omdraaien dus contact eraf :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Jeroen
Berichten: 2410
Lid geworden op: za 21 jul 2001 0:00
Locatie: Hoeven (Brabant)
Contacteer:

Ja, maar toen bleef het maar doorgaan. (sleutels heb ik trouwens niet :wink: )

Maar het is nu gestopt. :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Jeroen schreef:Ja, maar toen bleef het maar doorgaan. (sleutels heb ik trouwens niet :wink: )

Maar het is nu gestopt. :)
bedoelde de metafoor :wink:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Menno schreef:De sensor ingang op de computer/teller/dashboard zal wel ge-pullup'd zijn naar 5V, vrij gangbaar.

't lijkt nog steeds op een draadbreuk.
Ik ga ook van een draadbreuk uit, maar tis allemaal zo gaar.

Ik heb zonet nog even de stekker van de computer eraf gehad en daarna er weer op gezet.
Toen deed de teller het weer :S maar er blijft inderdaad een constante spanning vna ong 5v op staan en als ik rij dan komt de puls eroverheen met een hogere voltage.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Maandag heb ik de stekker van de computer erafgehaald en schoongeblazen en weer teruggezet.

Sindsdien heb ik de auto 6 keer gebruikt en tot nu toe zijn de problemen over.....

...Even afkloppen.... nok nok.....

Het wil mij echt niet aan dat die storingen van de computer stekker komt.

Echt een gare bende.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Jeroen schreef:
Martijn *Baccara* schreef:
Erik Olijnsma schreef:Ik denk niet dat teller zelf kapot is. Als ik de motor start, dan geeft de naald een huppeltje.
Dat kan je testen door de knop van de boordcomputer ingedrukt te houden, terwijl je hem op contact zet. Je naalden bewegen over de schaal en het display (boordcomputer) geeft een aantal meldingen.
Euhmm, dit heb ik net ff bij mijn Megane 2 gedaan
Hoe werkt dat bij een Mégane 2? Het lukte mij niet!?

@ Erik: Renault.... :wink:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Nu ik vanmorgen de auto weer starte, deed de teller weer helemaal niets.

Ik ben op aanraden van Heino en Sven, naar die stekker op zoek gegaan en kwam dit tegen:

[img]http://www.maxtune-d.com/rmegane1.jpg[/img]

Nadat ik het stekkerblokje probeerde los te halen, had ik opeens een draadje in mijn hand.
Deze was dus Grijs, en dat was de kleur voor de speedpuls.

[img]http://www.maxtune-d.com/rmegane2.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/rmegane3.jpg[/img]

En Dit moet de oplossing zijn:

[img]http://www.maxtune-d.com/rmegane4.jpg[/img]

en nadat ik het draadje had vastgesoldeerd, deed de teller, dus afwachten maar weer.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Dat ziet er lekker uit, voor zo'n jonge auto. Dit zit naast de accu? Dan zal ik bij de onze daar ook eens preventief naar kijken.

Hopen dat het nu opgelost is, maar dat zou nu toch wel zo moeten zijn.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Jeroen
Berichten: 2410
Lid geworden op: za 21 jul 2001 0:00
Locatie: Hoeven (Brabant)
Contacteer:

Martijn *Baccara* schreef:
Hoe werkt dat bij een Mégane 2? Het lukte mij niet!?
Knop van de boorcomputer ingedrukt houden en dan op de startknop drukken.

Het duurt wel ff voor de test klaar is, dus niet in de stress raken (wat ik dus wel deed) :)
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

Wat ben jij van plan Erik, Hardsolderen ofzo :wink:
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

nee hoor, gewoon normaal solderen,

En ik heb het gevoel dat dit het probleem is geweest en dus ook opgelost.

Dit mag eigenlijk niet met zo'n jonge auto :S
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Plaats reactie