[r5ts] Probleem: Inhouden/stotteren/etc, wat is dit?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
iMAGE

Ik heb al veel topics gelezen over inhouden/stotteren/ontsteking e.d. maar kan toch jullie hulp gebruiken.

Ik heb een Renault 5 TS Newman uit 86.

Het is een 1397cc motor met tweetraps weber carburateur.

Hij had een jaartje stil gestaan maar is nu weer opgeknapt. :)

Eerst reed ie lekker, geen problemen. Na zo'n 500 km had ik problemen dat hij stationair niet lekker liep, toerenteller zie je dan tekeer gaan.

Later, op de snelweg ging hij het ook doen, inhouden, schokken, stoten. Als ik bijvoorbeeld 120 rij. Je ziet dan de toerenteller steeds schommelen tussen de 2000 en de 4200 toeren. Dit schommelen van de toerenteller en het inhouden van de auto gaat vrij onregelmatig. Dit kan als ik 130 km moet afleggen 2 keer gebeuren, maar ook tien tot 20 keer. En het variëren van een paar seconden tot 1 a 2 minuten.

Eerst brandstofsysteemcleaner bij de benzine gegooit, zo'n 375 ml flesje geloof ik, maar geen resultaat.

Ik heb toen eens Valvoline carburateurreiniger gebruikt. Dat leek een wondermiddel, hij deed het daarna namelijk 100km probleemloos. Maar is eerder toeval geweest, want als ik de zelfde reiniger nu weer gebruik, blijft ie soms gewoon doorstotteren.

Als ik de auto start begint dit probleem vrijwel direct, dus met koude motor. Na een tijdje doorrijden wordt het probleem soms minder, maar kan ook zo weer terug komen. Ook als de auto start met warme motor heb ik het soms ook gelijk.

Ik kan er wel gewoon mee rijden, soms rij ik 50km snelwel en is er geen enkel probleem.

Verder is de slang van motor naar luchtfilterhuis gescheurd. Kan dit het probleem zijn? Zelf denk ik van niet. Maar ga hem nog wel fixen.
[img]http://www.i-m-a-g-e.com/r5ts/zomerslang480.jpg[/img]

Maar wat kan hier het probleem zijn?

Verstopte carburateur?
(Dan zou hij toch altijd moeten inhouden en niet dat het soms vele kilometers lang probleemloos is? )
[img]http://www.i-m-a-g-e.com/r5ts/carb480.jpg[/img]

Is het de ontsteking?
Ik mis in ieder geval wel een kabeltje of deze RE 037 hoort hier niet in? Bij groene pijl heb ik nog een aansluiting voor een kabel met 3 pinnen. Zelfde als die er onder zit.
[img]http://www.i-m-a-g-e.com/r5ts/ontst480.jpg[/img]

Is het de motor zelf?
Zit er iets vast/los/versleten/kapot?

Nog wat details:
De koelvloeistof is netjes blauw/groen.
Geen zwarte of witte rook uit uitlaat.
Oliepeil is zit netjes een paar mm onder de Max. (Oliedrukmetertje is denk ik stuk daar ik op het dashboard nauwelijks mijn metertje op zie komen)
Nieuwe bougies + bekabeling
Nieuwe olie
Nieuwe oliefilter
Nieuwe benzinefilter
Nieuwe luchtfilter

Iemand énig idee waar het probleem zit of wat ik allemaal af zou kunnen gaan om het probleem op te sporen/te verhelpen?

Want zo is het rijden niet echt plezierig meer :(
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ff kleppen stellen en met een bijna lege tank een paar van die busjes fuel system cleaner in je tank gooien
dan goed warm rijden en echt ff flink blazen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ruud

He Image ik heb precies hetzelfde probleem als jou met mijn gtt. Ik ben er een half jaar opzoek naar geweest wat het was tot mijn motor het begaf.
Ik weet het nog steeds niet ik heb vanals uitgewisseld en vernieuwd behalve de carb , maar het blijft terug komen. Maar de meest verschijnlijke oorzaak is dat er iets met je electrische kabels is. Ik had alle kabels bij elkaar lopen waardoor je een electrische veld krijgt dat op sommige momenten kan storen.
Probeer allen kabels te schijden en niet te kort op elkaar laten lopen. Toen ik dit heb gedaan was het vele malen beter maar nog niet helemaal voorbij. Ik heb het overigens over de boughie kabels en de kabels van de onsteking en sensors.
Menno

Als je je toerenteller zo ontzettend te keer ziet gaan terwijl je rijdt, in z'n versnelling, koppeling niet ingetrapt, dan is 't in ieder geval geen brandstof probleem, maar een ontstekingsprobleem. Je moet 't zoeken in het laagspanningsgedeelte van je ontsteking. Dus de voeding/massa van de ontstekingsunit, de ontstekingsunit zelf, en de toerentalsensor/bedrading.

Succes
rev it like a rental
Arjen

De RE037 hoort volgens mij een een Renault 11 turbo phase 1
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

misschien heb je er wat aan;

Ik had afgelopen weekend ook opeens problemen met stotteren enzo (boven 3000 toeren). De toerenteller deed het trouwens normaal.
Ik heb een gtt trouwens.

Na wat lezen op het forum dacht ik dat het misschien de vervroeger (correct me if i'm wrong), dat is dat zwarte ding (onder die rode pijl) met dat slangetje eraan (ook ff checken of die niet poreus is) niet helemaal lekker was. Ik heb er wat siliconen spray ingespoten, en ff met mijn mond (vies!) heen en weer geblazen (je hoort/voelt een membraam bewegen). Daarna deedt ie het weer zoals het hoort. :D
Wat betreft die toerenteller> beetje stomme vraag maar is de stekker goed aangesloten/zit ie goed vast?

Mijn auto doet het nog steed dus wie weet is dat het ;)
iMAGE

Turbo Tinus schreef:misschien heb je er wat aan;

Ik had afgelopen weekend ook opeens problemen met stotteren enzo (boven 3000 toeren). De toerenteller deed het trouwens normaal.
Ik heb een gtt trouwens.

Na wat lezen op het forum dacht ik dat het misschien de vervroeger (correct me if i'm wrong), dat is dat zwarte ding (onder die rode pijl) met dat slangetje eraan (ook ff checken of die niet poreus is) niet helemaal lekker was. Ik heb er wat siliconen spray ingespoten, en ff met mijn mond (vies!) heen en weer geblazen (je hoort/voelt een membraam bewegen). Daarna deedt ie het weer zoals het hoort. :D
Wat betreft die toerenteller> beetje stomme vraag maar is de stekker goed aangesloten/zit ie goed vast?

Mijn auto doet het nog steed dus wie weet is dat het ;)
Nog niet geprobeerd, want ik kan er niet bij met mijn hoofd. Moet ik hem eerst losmaken. Je hebt dus rechtstreeks in dat zwarte ding ziten blazen/zuigen? Of via de slang?

Die toerenteller is goed aangesloten. Want soms doet hij het gewoon ook een half uur goed. En de auto bokt eerst en dan zie je pas de toerenteller heen en weer gaan. Of je nu in een versnelling zit of koppeling in.

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:ff kleppen stellen en met een bijna lege tank een paar van die busjes fuel system cleaner in je tank gooien
dan goed warm rijden en echt ff flink blazen
Heb er 2 busjes ingemikt met 10 liter benzine over en even warm laten rijden en daarna lekker gassen. Maar ik kan niet zeggen dat het beter is geworden.

Kleppen stellen, nog nooit gedaan, weet wel wat het inhoud, maar ik kan er zelf niet aan beginnen.

Misschien iemand omgeving Groningen die mijn klepjes kan en wil stellen? Want naar de garage zal wel duur zijn... ben maar een studentje..
iMAGE

Ruud schreef:He Image ik heb precies hetzelfde probleem als jou met mijn gtt. Ik ben er een half jaar opzoek naar geweest wat het was tot mijn motor het begaf.
Ik weet het nog steeds niet ik heb vanals uitgewisseld en vernieuwd behalve de carb , maar het blijft terug komen. Maar de meest verschijnlijke oorzaak is dat er iets met je electrische kabels is. Ik had alle kabels bij elkaar lopen waardoor je een electrische veld krijgt dat op sommige momenten kan storen.
Probeer allen kabels te schijden en niet te kort op elkaar laten lopen. Toen ik dit heb gedaan was het vele malen beter maar nog niet helemaal voorbij. Ik heb het overigens over de boughie kabels en de kabels van de onsteking en sensors.

Het probleem was er eerst niet, maar na een paar honderd km gekomen. De kabels zijn in die tijd niet verlegd en ze zitten vast dus ze zullen ook niet veel verschoven zijn. Ik heb alle kabels nu meer van elkaar gescheiden, maar het probleem blijft.
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

ik heb gewoon de hele unit er ff afgehaald, siliconen spray erin en ff blazen..toen wastie weer goed.. :P
iMAGE

Turbo Tinus schreef:ik heb gewoon de hele unit er ff afgehaald, siliconen spray erin en ff blazen..toen wastie weer goed.. :P
Heb de unit Renix RE 037 er af. Als ik er op blaas, (vacuum dingetje, zie onder rode pijl foto hierboven) dan komt er geen lucht in, maar als ik er aan zuig, dan krijg ik wel lucht binnen. Dus zuigen is er luchtstroom, bij blazen niet. Is dit correct?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

iMAGE schreef:
Heb de unit Renix RE 037 er af. Is dit correct?
Jongens help is is dit wel de goede ontsteking??? heb al lang begrepen dat er op een GTT een 208/209 hoort te zitten maar bij een TS??

Misschien zit hier je probleem wel. Dat het toevallig de verkeerde ontsteking is.

Gr.Frits
Arjen

Zoals al eerder vermeld is de RE037 de ontsteking voor de 11 turbo phase1. Lijkt me dus niet de goede.
Marcel B.

Jamaar hoe kan het dan dat ie eerst wel goed reed?
Don't walk the grass... smoke it
Riël
Über-Spammer

Zal onsteking niet zijn. Al es aan BDP sensor gedacht? De toerenteller werkt daar namelijk ook op!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
iMAGE

Hij deed het eerst inderdaad wel goed. Na zo'n 500km kreeg ik af en toe problemen en dat is steeds erger geworden.

Vandaan, want ik heb niet zo veel tijd gehad, heb ik de bougies schoon gemaakt. Maar zagen er wel redelijk uit, kabels nagelopen. De unit er af. Op aansluitng van vacuumslang geblazen geblazen. Kan er geen lucht in krijgen. Wel er aan zuigen en dan krijg ik wel een kleine maar continue stroom lucht binnen. (Dus membraam is goed?)

Als het de BDP sensor is he, klopt dan het volgende?
Ik rij op de snelweg, 120, hij gaat stotteren, inhouden, dan gaat de toerenteller er op reageren, vaak gaat deze dan schommelen tussen het aantal toeren dat ik eerst reed en de helft. (Dus van 4400 naar 2200 heen en weer en dat kan een paar keer per seconde zijn).

Als ik dan ontkoppel, dan zie je de toerenteller zakken, maar blijft de toerenteller schommelen. Tot ie op het stationaire punt is waar ie dan ook weer onregelmatig loopt.

Vanochtend trouwens gereden van Dronten naar Zwolle (40KM) de helft van de tijd last. Daar half uur iets anders gedaan, weer gaan rijden naar Groningen (100km) 1x gestotterd, verder tot aan Groningen niets aan de hand, en in de stad zelf begon het 'gedonder' weer.

Die RE037 zou er heel goed niet in kunnen horen. Ik ken de historie van deze auto (helaas) niet. Maar welke ontsteking zou er dan wel origineel in moeten horen?
Menno

Van het verkeerde type ontsteking krijg je niet dit probleem. Ook van je lekke vacuumvervroeger krijg je dit probleem niet.
Wel van een kapotte ontstekingsunit, bdp sensor, bedrading, of misschien zelfs toerenteller (ff aanstuurdraadje losgooien op de unit).
rev it like a rental
iMAGE

Menno schreef:Van het verkeerde type ontsteking krijg je niet dit probleem. Ook van je lekke vacuumvervroeger krijg je dit probleem niet.
Wel van een kapotte ontstekingsunit, bdp sensor, bedrading, of misschien zelfs toerenteller (ff aanstuurdraadje losgooien op de unit).
En welke is dat? :D
En wat zou hij (niet) moeten doen als dat draadje er af is? Functie er van?
Daaf (Davy)

iMAGE schreef:
Menno schreef:Van het verkeerde type ontsteking krijg je niet dit probleem. Ook van je lekke vacuumvervroeger krijg je dit probleem niet.
Wat is je motortype? 1400 cc dus zal wel iets van c1j nogwat zijn. Als je dat hebt zoek ik effe op wat voor ontsteking erop hoort....
iMAGE

Daaf (Davy) schreef:
iMAGE schreef:
Wat is je motortype? 1400 cc dus zal wel iets van c1j nogwat zijn. Als je dat hebt zoek ik effe op wat voor ontsteking erop hoort....
1397 C2J

Op typeplaat op blok staat:
c2j m7 / 08
0039852

Op ander typeplaatje staat:
type auto: C0403

Afgifte auto is april 1986

Verder:
Volgens mijn gekopieerde flutboekje zit er in een
TC c1c
TL-GTL c1e
GTL c1j
GTS-TS(E) c2j

Bij mij zit er ook een tweetraps Weber carb op.
Heeft een GTS ook een c2j blok en een 2traps weber?
Zouden deze 2 dan motorisch (bijna) gelijk zijn? Want als je de ontsteking voor een TS niet zou kunnen vinden, welke zit er dan op een GTS? Of maakt die "G" toch wel heel veel verschil uit?
Laatst gewijzigd door iMAGE op di 29 apr 2003 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Daaf (Davy)

iMAGE schreef:
Daaf (Davy) schreef:
iMAGE schreef:
1397 C2J

Op typeplaat op blok staat:
c2j m7 / 08
0039852

Op ander typeplaatje staat:
type auto: C0403

Afgifte auto is april 1986
Volgens het Werkplaatshandboek moetber een RE025 ontsteking op zitten. Dus waarschijnlijk heb je niet de goede. Een RE037 staat helemaal niet in het WPH.
Hoop dat je er iets aan hebt.
iMAGE

Die RE 037 is uit een 11 Turbo heb ik hier en daar gelezen. Een 5 GTS heeft ook een RE025 of een ander? Heb eerdere post net iets aangepast.
Riël
Über-Spammer

Die onsteking doet het wel. Je bdp sensor leest 2x per omwenteling. Als 1 stuk van 't vliegwiel slecht doorkomt geeft ie logischerwijs het halve toerental aan en krijgt ie een vonk minder. Ik zou die gewoon vervangen, of eerst eens doormeten (even hulp hoeveel ohm dat moet zijn?). meten kun je aan de stekker aan de onsteking met het (bij de gtt) roze en witte draadje. Maar maak 'm eerst eens schoon, dat zou al kunnen helpen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Contacteer:

200nogwat Ohm moest het toch zijn?
iMAGE

Goed,

Heb de bdp sensor gemeten en geeft 211 Ohm aan. Dus dat lijkt mij correct. Qua weerstand dan. Wat kan ik nog meer testen aan deze sensor en hoe?

En hoe zit dat ding eigelijk vast? Is bij mij een klein zwart blokje wat ik kan zien op een metalen beugel (die ooit geel was) en aan de achterkant (aan de kant van de motor) loopt hij verder door naar onder, maar voel nergens schroefjes of iets dergelijks.

[img]http://www.i-m-a-g-e.com\r5ts\sensor2.jpg[/img]

[img]http://www.i-m-a-g-e.com\r5ts\sensor.jpg[/img]

Moet ik er nu van uit gaan dat die sensor goed is of wat is mijn volgende stap?
Matijs
Contacteer:

Ja dat is 'm inderdaad, en de weerstand klinkt goed.
De vervroeger al aan de zuig-test onderworpen?
iMAGE

Matijs schreef:Ja dat is 'm inderdaad, en de weerstand klinkt goed.
De vervroeger al aan de zuig-test onderworpen?
Ja, zie boven, staat wat ik al gedaan heb. Ik kon er niet in blazen, wel in zuigen. Krijg ik heel langzaam lucht binnen. Maar als ik er op blaas krijg ik er absoluut geen lucht in. Lijkt me dat dat correct is.
Matijs
Contacteer:

nou... dat weet ik eigenlijk niet. Hij werkt op vacuum he, dus juist als je er aan zuigt moet hij goed zijn. Als je hem goed vacuum zuigt en je doet dan je tong of je lip op het gaatje, dan moet het hele ding er bijna aan kunnen blijven hangen.
Bij mijn GT Turbo was de vervroeger lek, dus als ik er flink op zoog en mijn lip op het gaatje deed voelde ik dat het vacuum afnam. lek dus. Ik had nog een andere liggen, en die kon ik inderdaad bijna aan mijn lip laten hangen, dus die is nog goed.
Beetje een raar verhaal misschien, maar wel de beste manier om de vacuumcapsule te testen. :lol:
tyberium
Contacteer:

Dat stotter probleem heb ik ook (weer)met mijn R5GTT..Bij de garage tjekken ze wel eens of je spruitstuk lek is door met een draaiende motor de lobster van je carburateur af te halen en er dan je hand op te doen. Als ie dan niet stikt en afslaat, haalti ergens anders z'n lucht weg (tussen de spruitstukpakking). Dit was de laatste keer (jaar geleden) het geval. Ga ik ook ff proberen vandaag of morgen of het weer het zelfde probleem is. Tiz niet iets motorisch lijkt me. Meer iets met benzine toevoer of valse lucht omdat ie van die plofjes (valse ontsteking) geeft bij mij.
tyberium
Contacteer:

Hmm...testje ff gedaan..slaat netjes af, dus spruitstukpakking zit (stationair) nog dicht. Het vreemde is dat ie t bij mij alleen bij veel toeren doet of in bochten of heuvels..
iMAGE

Ik zal het morgen ook eens proberen, maar denk dat ie gelijk afslaat. Dat gelijk afslaan houdt natuurlijk niet in dat er geen valse lucht getrokken wordt. Kan nog steeds zo zijn, maar niet voldoende om (stationair) te blijven draaien lijkt me.

Het stotteren bij mij gebeurt 9 van de 10 keer als ik hem start. Zowel met koude als warme motor. Ik heb niet het idee dat het bij mij in bochten erger is.
tyberium
Contacteer:

Zo..stotteren eindelijk gefixd....Carburateur moest afgesteld worden. Haperd niet meer. Nog wel heel iets soms met schakelen..ietsie fijnafstelling nog denk ik.
iMAGE

tyberium schreef:Zo..stotteren eindelijk gefixd....Carburateur moest afgesteld worden. Haperd niet meer. Nog wel heel iets soms met schakelen..ietsie fijnafstelling nog denk ik.
Mooi dat het bij jou gefixd is. Laten doen en wat kost dat grapje? Of kan ik het zelf, met een how-to manual ergens?
tyberium
Contacteer:

Tja..je moet een co meter hebben denk ik. Wat je wel kunt doen is de lobster van je carburateur afhalen en ff wat carb-cleaner er in spuiten, bougies verwisselen en verdelerkap controleren. Bougies waren ook aan vervanging toe namelijk. Afstellen is wat preciesiewerk. Koste mij +- 80 euro. Zaten ook onderzoekskosten en bedradingcontrole bij. Ik had namelijk ook nog probleem met radio/knipperlicht die uitvielen.
iMAGE

Matijs schreef:nou... dat weet ik eigenlijk niet. Hij werkt op vacuum he, dus juist als je er aan zuigt moet hij goed zijn. Als je hem goed vacuum zuigt en je doet dan je tong of je lip op het gaatje, dan moet het hele ding er bijna aan kunnen blijven hangen.
Bij mijn GT Turbo was de vervroeger lek, dus als ik er flink op zoog en mijn lip op het gaatje deed voelde ik dat het vacuum afnam. lek dus. Ik had nog een andere liggen, en die kon ik inderdaad bijna aan mijn lip laten hangen, dus die is nog goed.
Beetje een raar verhaal misschien, maar wel de beste manier om de vacuumcapsule te testen. :lol:
Als ik zuig dan krijg ik heel zachtjes lucht binnen.
Blazen lukte niet dacht ik. Op aanraden van Tinus Turbo heb ik er in zitten sprayen met siliconenspray.
Turbo Tinus schreef:misschien heb je er wat aan;

Ik had afgelopen weekend ook opeens problemen met stotteren enzo ... Na wat lezen op het forum dacht ik dat het misschien de vervroeger (correct me if i'm wrong), dat is dat zwarte ding (onder die rode pijl) met dat slangetje eraan (ook ff checken of die niet poreus is) niet helemaal lekker was. Ik heb er wat siliconen spray ingespoten, en ff met mijn mond (vies!) heen en weer geblazen (je hoort/voelt een membraam bewegen).
Ik heb heen en weer geblazen maar voel/hoor geen membraam. Toen met slangetje op spuitbus in gaatje geprikt en toen gespoten. Toen kwam langs de metalen rand allemaal bubbeltjes en siliconenspray naar buiten.

Is dit goed? Of moet ie helemaal 100% vacuumdicht zijn/bijven?
Kan ik em ergens mee dichten dan, met kit ofzo?

Word het een beetje zat :evil:
iMAGE

Net weer gereden. Leek 3 minuten goed te gaan (maar zegt weinig, gaat wel vaker eerste paar minuten goed), maar toen begon het gestotter weer.. :(
Plaats reactie