Ik heb een Renault 5 TS Newman uit 86.
Het is een 1397cc motor met tweetraps weber carburateur.
Hij had een jaartje stil gestaan maar is nu weer opgeknapt.

Eerst reed ie lekker, geen problemen. Na zo'n 500 km had ik problemen dat hij stationair niet lekker liep, toerenteller zie je dan tekeer gaan.
Later, op de snelweg ging hij het ook doen, inhouden, schokken, stoten. Als ik bijvoorbeeld 120 rij. Je ziet dan de toerenteller steeds schommelen tussen de 2000 en de 4200 toeren. Dit schommelen van de toerenteller en het inhouden van de auto gaat vrij onregelmatig. Dit kan als ik 130 km moet afleggen 2 keer gebeuren, maar ook tien tot 20 keer. En het variëren van een paar seconden tot 1 a 2 minuten.
Eerst brandstofsysteemcleaner bij de benzine gegooit, zo'n 375 ml flesje geloof ik, maar geen resultaat.
Ik heb toen eens Valvoline carburateurreiniger gebruikt. Dat leek een wondermiddel, hij deed het daarna namelijk 100km probleemloos. Maar is eerder toeval geweest, want als ik de zelfde reiniger nu weer gebruik, blijft ie soms gewoon doorstotteren.
Als ik de auto start begint dit probleem vrijwel direct, dus met koude motor. Na een tijdje doorrijden wordt het probleem soms minder, maar kan ook zo weer terug komen. Ook als de auto start met warme motor heb ik het soms ook gelijk.
Ik kan er wel gewoon mee rijden, soms rij ik 50km snelwel en is er geen enkel probleem.
Verder is de slang van motor naar luchtfilterhuis gescheurd. Kan dit het probleem zijn? Zelf denk ik van niet. Maar ga hem nog wel fixen.
[img]http://www.i-m-a-g-e.com/r5ts/zomerslang480.jpg[/img]
Maar wat kan hier het probleem zijn?
Verstopte carburateur?
(Dan zou hij toch altijd moeten inhouden en niet dat het soms vele kilometers lang probleemloos is? )
[img]http://www.i-m-a-g-e.com/r5ts/carb480.jpg[/img]
Is het de ontsteking?
Ik mis in ieder geval wel een kabeltje of deze RE 037 hoort hier niet in? Bij groene pijl heb ik nog een aansluiting voor een kabel met 3 pinnen. Zelfde als die er onder zit.
[img]http://www.i-m-a-g-e.com/r5ts/ontst480.jpg[/img]
Is het de motor zelf?
Zit er iets vast/los/versleten/kapot?
Nog wat details:
De koelvloeistof is netjes blauw/groen.
Geen zwarte of witte rook uit uitlaat.
Oliepeil is zit netjes een paar mm onder de Max. (Oliedrukmetertje is denk ik stuk daar ik op het dashboard nauwelijks mijn metertje op zie komen)
Nieuwe bougies + bekabeling
Nieuwe olie
Nieuwe oliefilter
Nieuwe benzinefilter
Nieuwe luchtfilter
Iemand énig idee waar het probleem zit of wat ik allemaal af zou kunnen gaan om het probleem op te sporen/te verhelpen?
Want zo is het rijden niet echt plezierig meer
