[R5AT]koppakking of niet??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
r5alpine-turbo

beste renault 5 eigenaars en knutselaars.ik had eens even een vraagje aan jullie. ik heb een renault 5 alpine turbo uit 1983.als opknapprojectje gekocht.

ik heb de turbo vervangen,koppeling wat lampjes,remmetjes gangbaar gemaakt enzovoort.

nou zit ik nog een probleempje.ik heb de koppakking vervangen omdat er witte rook uit de uitlaat kwam en het koelwater ook wit was.de koppakking was duidelijk kapot(koperen ring van cilinder naar koelsysteem).ook was de cilinderkop nog recht en niet krom.nou staat alles in elkaar maar er komt er weer witte rook uit de uitlaat.

de rook ruikt naar uitlaatgas(niet naar koelvloeistof) en na een tijdje ligt er een plasje vloeistof op de grond aan het eind van de uitlaat.ook dit ruikt naar niks en lijkt op water en niet op koelvloeistof.

allemaal erg merkwaardig,heeft iemand nog suggesties waar ik zou kunnen kijken?misshien is het wel de afdichting van de natte cilinderbussen of misschien bij de carburateur,daar loopt ook koeling doorheen.

als iemand nog ideeen of ervaringen hiermee heeft dan hoor ik ze graag!
Riël
Über-Spammer

Nou ja als je de koppakking vervangen hebt lijkt het me erg stug dattie kapot is. Het plasje water kan ook waterdamp zijn... Witte rook heb je al snel bij dit weer dus misschien valt het wel mee?

Nix raars in de olie (afdichting onder de cilinderbussen dus)? Loopt ie verder goed? Hoe is 't met de damp als ie wat warmer is? Het kan net zo goed helemaal nix zijn, mijn uitlaat kan ook wel es wat druppelen (water) da's gewoon 'condens'.
Laatst gewijzigd door Riël op di 25 feb 2003 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Condens (schrijf je dat zo?)

Het kan zijn dat dat het is, zeker met deze wissel tempraturen.
.:: TurboPowerr ::.
r5alpine-turbo

misschien is de kop wel gescheurd ofzo.ik moet een manier hebben om een diagnose te stellen.

zoals ik had geschreven is het een opknapprojectje dus hij staat binnen,al een tijdje en ik rijd er nog niet mee.hij heeft misschien een halfuurtje gedraaid en toen was het nog steeds.

ik heb alle tijd en geen haast.ben nou met de wielen bezig,waren aardig gecorrodeerd.heb ze afgedraaid maar moet ze alleen nog polijsaten,iemand nog ideeen hoe je dat het beste kan doen?schuurpapier 2000 en daarna commandant ofzo?

ik dwaal weer helemaal af.het zou condens kunnen zijn.misschien een uur laten draaien om zeker te weten dat alles verdampt is ofzo?

snelle reactie hier trouwens!
robert

zoals al gezegd: grote kans dat dit gewoon condens is.
de uitlaat warmt niet echt op van stationair draaien, ( < 100C )dus hij blijft condenseren.

koppakkingproblemen kom je pas tegen als je weer gaat rijden.
water in olie, bellen in koelwater etc etc, je weet wel de gebruikelijke hap.

je zou eens (bij warme motor) een paar keer flink gas kunnen geven en dan kijken wat er met het koelwater niveau in het vaatje gebeurt.
Ontluchten is trouwens ook een vak apart.
Als er lucht in het koelsysteem komt merk je dat het eerst doordat de kachel het slechter doet. (die zit bovenin en de bellen verzamelen zich hier)
Maar bij stationair doet de kachel het zowiezo wat slechter door de minderen stroming.

lang stationairen is niet zo top voor een at-tje. dit omdat er benzine condenseert in die alu buis, en onderin bij de turbo gaat staan. Ook als de turbo niet helmaal fijn is (valt bij jou wel mee waarschijnlijk) dan kan de olie uit de compressorafdichting zich bij de benzine verzamelen.
als je na lang tijd stationairen ineens gas geeft komt de hele bubs ineens door de motor. Die slaat vet of in het ergste geval zelf "water" (olie dus) -slag.
r5alpine-turbo

kijk dat is nou iets om rekening mee te houden!

ik verwacht over een week mijn velgen er weer onder te leggen en dan mag ie voor een proefritje.

moet ik bij zo'n at verder nog ergens op letten.bekende of specifieke problemen voor de at5?

qua roest ziet het er allemaal nog tiptop uit.alleen remmetjes achter gaan een beetje zwaar.start goed en loopt verder goed.ben benieuwd of het een beetje vlot is
robert

sja ik heb zowat al met alle parts al een probleem gehad. maar ik heb um dan ook al een tijdje.
misschien weet sven nog wat? (nog zon at-ioot ;) )
check zijn topics! svens plans oid
r5alpine-turbo

ik had nog een vraagje,wat voor benzine gaat er eigenlijk in?ik stop er super in,maar was 83 nog niet het jaar van lood?

tegenwoordig heb je daar toch nog toevoegingen met lood voor?of is dat niks?
bruno @af
Contacteer:

ik zou er loodvervanger bijdoen ... kan nooit geen kwaad bij dergelijke motoren ... en ook ineens een paar flesjes octaanbooster :D:D:D:D
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ben jij degene die ook dat dingetje uit italie heeft?
bel me dan weer ff ik kan je een hoop puntjes aanwijzen en die van mij kan je nu zeg maar doorheen lopen want die is kaaaaaal
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

enne klinkt mij ook als condens
en vergeet niet dat als je een lekke koppaking hebt gehad er veel koelvloeistof in je uitlaat heeft gelegen en dat verdampt echt alleen maar als je een eind hebt gereden
dus als ie goed warm is en hij begint ineens te walmen niet gelijk schrikken eerst maar eens kijken of het gelijk minder wordt en hoe lang die blijft walmen
ontlucht je koelsysteem ook nog maar een keer en houd olie en koelvloeistof peil in de gaten
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie