Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ja Erwin heeft Achterberg toen gebeld, maar je weet hoe dat gaat
Jaaaa vroeger deden we altijd wat met de torsie, maar ja dat deed die nooit zelf, maar het personeel, dus die kennis is weg :(
Zal het ook wel eens aan Simonis vragen
die heeft ook met die dingen geraced
of Maarten moet het via die man met die gele turbo eens aan Nico Been moeten vagen
misschien dat die het weet
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

dirk jan hofmans, nico been ken ik niet :wink:
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik zette vroeger ook altijd de torsieassen op voorspanning van m'n Clio.
Die staven passen altijd maar op 1 manier fatsoenlijk erin, dus je draait hem een aantal tandjes en je beukt de torsieas erin en voila, er is voorspanning.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

toevallig ben ik er vandaag al geweest, en mijn auto ligt nu als een blok op de weg :D :wink:

Voorspanning heeft zeker een positieve invloed op je wegligging zij hij.
De as wordt veel stijver, het heeft geen invloed op het in en uitvoeren.
Waar het wel invloed heeft is op het kantelen, de auto zal veel minder
overhellen. In elk geval, conclusie was, dat het je zeker moet proberen,
het verschil is echt merkbaar :)
Vinnie_86
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 30 sep 2007 23:01
Locatie: Houten (UT)
Contacteer:

Robke schreef:Ik zette vroeger ook altijd de torsieassen op voorspanning van m'n Clio.
Die staven passen altijd maar op 1 manier fatsoenlijk erin, dus je draait hem een aantal tandjes en je beukt de torsieas erin en voila, er is voorspanning.
ik snap nog niet hoe je die voorspanning moet doen
enige wat ik snap is torsie er uit, paar tandjes verzetten, er weer in rammen
maar wanneer en hoe doe je die voorspanning

ik ga binnenkort mijn RSi verlagen dus wil een stugge vering achter hebben
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

lijkt me ook haast niet te doen voorspanning creeren zonder speciaal gereedschap.
dit zou inhouden dat je de massieve staaf zelf tordeert en daarna weer monteerd.
lijkt me haast onmogelijk maar goed ook ik kan het bij het verkeerde eind hebben.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zoals ik zei, met een flinke sleutel zal het wel kunnen hoor.
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

UP =D

Ik ga vrijdag avond aan de stoei met mijn torsiestaven van mn vijf.

Is er in die tussentijd al wat meer helderheid over het creeren van voorspanning op de staven? Doe je dat gewoon zonder dat de schokkers erop zitten?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat zijn de stabstaven en die ga jij er niet uittrekken, de voorspanning op de veerstaven krijg je zodra je em op je wielen zet, al is dat geen voorspanning te noemen. Klok, luiden, hmm? :p
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Steven schreef:Dat zijn de stabstaven en die ga jij er niet uittrekken, de voorspanning op de veerstaven krijg je zodra je em op je wielen zet, al is dat geen voorspanning te noemen. Klok, luiden, hmm? :p
Nee dat weet ik. Maar ik bedoelde niet met mn vraag om die veerstaven eruit te halen hoor. Ik ga die torsiestaven eruit trekken om die achterkant wat lager te zetten. Maar omdat ik dit topic doorgelezen heb en kwam telkens het e.e.a. over voorspanning tegen, vroeg ik het me af wat dat nou precies was. Ik dacht dat ik namelijk iets las over een bepaalde voorspanning op de torsiestaven te zetten zodat hij wat stijver/stugger werd..
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Je haalt het door elkaar.

In principe zijn het alle 4 torsiestaven, waarvan 2 voor de vering (en dus hoogte) en 2 voor de stabilisatie, net als de stabstang voor.
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Steven schreef:Je haalt het door elkaar.

In principe zijn het alle 4 torsiestaven, waarvan 2 voor de vering (en dus hoogte) en 2 voor de stabilisatie, net als de stabstang voor.
Jaa nee ik begrijp het wel, ik formuleerde het verkeerd haha. Maar ok het is duidelijk nu :D Bedankt ;)

Ik ben al paar weekjes aan het WD40'en en vrijdag avond heb k de beschikking tot een brug en mooi gereedschap. Compressie en trek gereedschap. Dus moet goedkomen.. :D
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Nou gister avond dus de poging gewaagd voor het verlagen van mn vijf dmv die torsiestaven. Helaas niet gelukt. Ik was hier al bang voor. Zo verschrikkelijk vast dat die dingen zitten. Eerst met bout en dop 27 etc. geprobeert. Dat lukte niet.

Toen kwam die maat van me op het id om der een hydraulische persbrug onder te zetten. Hier konden we (dachten we) heel veel kracht mee op uitoefenen. Dit konden we ook.. Maar helaas zaten de staven zo vast dat gewoon de ketting van de pers het begaf :(

Ik denk dat er niks anders op zit dan de gehele achteras te vervangen.

@Steven. Had jij niet nog de gehele achter as/brug liggen? Met de staven deruit en in olie staan? Staat me iets van bij dat jij dat eens riep. PM me anders even.. Aangezien jij ook vrij in de buurt woont :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ghehe dat was echt nog in het jaar kruik, volgens mij 2003 ergens.

Die heb ik dus allang niet meer, die is viavia bij Haas met de clioT terechtgekomen. :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

:yest:
eugen
Berichten: 40
Lid geworden op: do 24 jul 2008 10:52
Locatie: stadskanaal

is het mogelijk een soort voorspanning te creeren door als je bijv 40mm verlaagt om dan de torsie staven 30 mm te verzetten waardoor je de hele boel op spanning houdt of is dat erg slecht voor de schokdemper?
want ik ga mijn megane verlagen en ik wil niet dezelfde slappe vering achter hebben met 40 mm verlaging schiet niet echt op dan helt ie voor niet meer zo veel over en achter nog wel ... of heb ik het mis?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dan heb je het goed mis, voorspanning red je uberhaupt niet met originele dempers, daar moet je dan shortstroke voor hebben (kortere).

Daarbij krijg je een enorme stuiterbak omdat ie bij uitgaan van de vering opeens wordt gestopt door de demper. Je maakt em er ook nix stugger mee, je haalt alleen het eerste deel van je veerweg af.

Als je em stugger wilt hebben moet je dikkere torsies hebben of met hulpveren gaan spelen.
eugen
Berichten: 40
Lid geworden op: do 24 jul 2008 10:52
Locatie: stadskanaal

er komen sowieso andere dempers onder dus dan zal hij door de demper al genoeg stijfheid krijgen begrijp ik .

mooi dan kan ik aan de slag als ik de spullen binnenheb :D
Luukjan
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:16
Locatie: Assen

Misschien ben ik heel dom hoor, maar ik snap nog steeds dat stukje voorspanning niet, kan iemand dat eens duidelijk en stap voor stap uitleggen? Wat je daar nou precies voor moet doen? |:
Laatst gewijzigd door Luukjan op di 14 okt 2008 6:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die voorspanning moet je niet naar kijken, zeker voor het huis-tuin-en-keuken-verlagen voor op straat is dat totaal niet intressant.
Das misschien leuk als je echt veel circuit rijd en echt met je onderstel aan het expirimenteren bent.
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Steven schreef:Das misschien leuk als je echt veel circuit rijd en echt met je onderstel aan het expirimenteren bent.
Dat is volgens mij ook precies wat hij wil gaan doen :wink:
Luukjan
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:16
Locatie: Assen

Klopt, wij zijn een clio aan het klaar maken, voor circuitdagen. Het is een 16v waarvan we het kenteken hebben ingeleverd. Als het de rij eigenschappen ten goede komt, is dat wel iets voor ons... :)
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Voor de mensen die de torsiestaven niet los krijgen: Zet de brander er eens flink op. Zowel als de kant waar je hem ziet zitten als waar hij midden onder de auto vast zit. Deed bij mij wonderen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die washer zit niet po een reno, da's meer iets voor de (nieuwere?) peugeotjes.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

106jes iig wel. Das me een systeem |:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
nickyr16v
Berichten: 516
Lid geworden op: do 12 okt 2006 9:28

yes i know

tis ook meer voor het idee.
alles beter dan een topic met kruisjes zeg ik maar

graag gedaan hoor heren (Y) :grin:
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

nickyr16v schreef:yes i know

tis ook meer voor het idee.
alles beter dan een topic met kruisjes zeg ik maar

graag gedaan hoor heren (Y) :grin:
Ja bedankt in ieder geval ! het is mij in ieder geval nog nooit gelukt op die manier, dan trek ik meestal het schroefdraad uit de torsiestaaf.. warmstoken is inderdaad en optie, alleen brand je dan meestal het rubber kapot in de as..
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Gebruik je dan een normale bout of een cilinderkopbout (die veel sterker is) ???
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Of een 10.6 versnellingsbakbout.

Daarbij een lange moer :) Dat moet lukken.

Maar beter werkt een zware hamer :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

idd voorhamer cq moekr krijg ik alle tories gewoon los mee.
enige punt is dat je de auto wel goed vast moet zetten en niet mis moet slaan :D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

mark 5t schreef: enige punt is dat je de auto wel goed vast moet zetten en niet mis moet slaan :D
wel een heeeeeeeeeeel belangrijk punt! :lol:
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

*KNAL*
Velg krom en hoek eruit :D

Hier moet ik ook nog mee aan de gang, zal eens een fatsoenlijke hamer kopen :)
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

Daarstraks ff bezig geweest aan men clio, langs links kinderspel, maar rechts |:
Had een bout van een versnellingsbak gepakt, en gewoon de schroefdraad uit de torsie-as getrokken. Met een hamer rammen lukte ook niet. Was nochtans al weken WD40 aan het spuiten.

Maargoed, was snel opgelost, ff een andere as gepakt die buiten nog lag, dat ding lag al een half jaar buiten, en je kon de torsiestaven er bijna uitblazen :D
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Op aanvraag van serika heb ik een uurtje van mijn vakantie opgeofferd om de foto's van de originele post weer eens live te zetten. Nu kan iedereen dus weer genieten van ons geknutsel van een jaar of tig geleden :lol:
Plaats reactie