Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger
Gisteren hebben we met zelfgemaakte tools de achterkant van de R5 GTS van mijn broertje verlaagd en voorzien van GT Turbo dempers. Omdat ik zeer tevreden ben over mijn goedkope torsie-trekker wil ik dit graag even met jullie delen
Recentelijk verscheen hier op het forum een 'how to' met foto's over torsie verstellen, afkomstig van een engelse site (deze foto's zijn te zien op de site van Tom: http://www.gtt.web1000.com/ )
Het zelfmaak gereedschapje dat ze daar gebruikten ziet er zo uit:
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/Torsie04.jpg[/img]
Dit bestaat uit een stuk uitlaatpijp en een paar heeele grote ringen.
Ik ben denk ik niet de enige die dit soort spul niet voorhanden heeft, dus ik ben op zoek gegaan naar wat meer gangbare materialen waarmee hetzelfde resultaat te verkrijgen is. En dat is gelukt
Die van mij ziet er zo uit:
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie02.jpg[/img]
Benodigdheden voor deze torsie-trekker:
- een T-stukje van PVC buis
* Edit: gebruik een dop 32 *
- een bout M10x70 of langer (op foto M10x100)
* Edit: gebruik een bout uit je versnellingsbak, deze zijn knalhard en lang genoeg. Succes gegarandeerd
- een moer M10
* Edit: gebruik geen RVS moeren, die zijn zachter dan normaal staal
- een stapeltje ringen M10x40 (of groter)
* Edit: ringen M10x30x2 voldoen bij het gebruik van de dop ook (een stuk of twee is wel genoeg)
doen:
Zaag van het PVC T-stukje de uiteinden af zodat je alleen het dikke middenstuk overhoudt.
Klaar
* Edit: pak dop 32 uit de doos. Klaar *
Verder nodig voor het verlagen:
-een forse platte schroevendraaier
-een bus WD-40
-2 krikken
-2 assteunen
-een ratel en steek- danwel ringsleutel 17
0.
Het is aan te raden om in de weken voorafgaand aan deze operatie, regelmatig de uiteinden van de torsiestaven in te spuiten met WD-40
Haal hiervoor met een schroevendraaier de dop aan de zijkant van de achterbrug er af, spuit de hele handel vol, en doe de dop er weer op. Herhaal aan de andere kant
1.
Draai de wielbouten van de achterwielen los
Krik de auto omhoog en zet hem op de asssteunen
haal de achterwielen eraf
zet de krikken onder de uiteinden van de veerarmen en krik ze iets omhoog zodat de spanning van de schokdempers is.
Haal de schokdempers onderaan los
laat de veerarmen helemaal zakken en haal de krikken er onderuit
laat ze even uitzakken (tijd voor een slokje bier?)
Pulk ondertussen met een schroevendraaier de dopjes van de uiteinden van de achterbrug af en spuit de uiteinden van de torsiestaaf goed in met WD-40
* Edit: in het geval van een GTT of GTE, verwijder de spatbordverbreders *
2.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/Torsie02.jpg[/img]
Meet de afstand van de wielnaaf naar een vast punt op de rand van het spatbord. Goed onthouden!
3.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie01.jpg[/img]
Zet de knutseltool inelkaar en draai de bout in het uiteinde van de torsiestaaf. Draai dan de moer tegen de ringen aan en zo de bout met de torsiestaaf naar buiten. It's that simple
4.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie03.jpg[/img]
Haal de torsietrekker los en herhaal de procedure aan de andere kant. De staven moeten er altijd allebei uit.
5.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie04.jpg[/img]
En dan heb je dus de torsiestaven los.
* Edit: de torsiestaven hoeven er niet helemaal uit *
* Edit: monteer de schokdempers weer, want als de as versteld is krijg je ze er waarschijnlijk niet meer tussen. *
6.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie05.jpg[/img]
de veerarmen hangen nu helemaal vrij te bungelen. Zet de krikken weer onder de uiteinden en krik ze zover omhoog als je de auto lager wilt hebben. Meet ter controle weer de afstand van de naaf tot het spatbord, deze afstand moet dus de eerder gemeten afstand zijn, min het aantal mm dat je de auto lager wilt hebben.
7.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie06.jpg[/img]
* Edit: smeer beide uiteinden van de torsie staven goed in met kopervet, je weet nooit of je ze nog een keer los moet hebben... *
Schuif nu de torsiestaven er weer in. Waarschijnlijk gaan ze er niet in 1 keer in. Verdraai de staaf steeds 1 tandje totdat hij er wel in gaat. Indien nodig timmer je er nog een beetje tegenaan totdat hij ongeveer een halve centimeter naar binnen zit.
* Edit: smeer af met kopervet en * Druk de dopjes er weer op.
8.
* Edit: Bij verlagen met dezelfde schokdempers heb je dit hopelijk al gedaan *
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie07.jpg[/img]
Zet de schokdempers er weer op en peuk een rookje
9.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie08.jpg[/img]
* Edit: Bij GTT/GTE monteer je de spatbordverbreders weer. *
Zet de wielen er weer op en laat het hele zaakje weer zakken. Ruim je gereedschap op en ga een stukkie testrijden
Recentelijk verscheen hier op het forum een 'how to' met foto's over torsie verstellen, afkomstig van een engelse site (deze foto's zijn te zien op de site van Tom: http://www.gtt.web1000.com/ )
Het zelfmaak gereedschapje dat ze daar gebruikten ziet er zo uit:
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/Torsie04.jpg[/img]
Dit bestaat uit een stuk uitlaatpijp en een paar heeele grote ringen.
Ik ben denk ik niet de enige die dit soort spul niet voorhanden heeft, dus ik ben op zoek gegaan naar wat meer gangbare materialen waarmee hetzelfde resultaat te verkrijgen is. En dat is gelukt
Die van mij ziet er zo uit:
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie02.jpg[/img]
Benodigdheden voor deze torsie-trekker:
- een T-stukje van PVC buis
* Edit: gebruik een dop 32 *
- een bout M10x70 of langer (op foto M10x100)
* Edit: gebruik een bout uit je versnellingsbak, deze zijn knalhard en lang genoeg. Succes gegarandeerd
- een moer M10
* Edit: gebruik geen RVS moeren, die zijn zachter dan normaal staal
- een stapeltje ringen M10x40 (of groter)
* Edit: ringen M10x30x2 voldoen bij het gebruik van de dop ook (een stuk of twee is wel genoeg)
doen:
Zaag van het PVC T-stukje de uiteinden af zodat je alleen het dikke middenstuk overhoudt.
Klaar
* Edit: pak dop 32 uit de doos. Klaar *
Verder nodig voor het verlagen:
-een forse platte schroevendraaier
-een bus WD-40
-2 krikken
-2 assteunen
-een ratel en steek- danwel ringsleutel 17
0.
Het is aan te raden om in de weken voorafgaand aan deze operatie, regelmatig de uiteinden van de torsiestaven in te spuiten met WD-40
Haal hiervoor met een schroevendraaier de dop aan de zijkant van de achterbrug er af, spuit de hele handel vol, en doe de dop er weer op. Herhaal aan de andere kant
1.
Draai de wielbouten van de achterwielen los
Krik de auto omhoog en zet hem op de asssteunen
haal de achterwielen eraf
zet de krikken onder de uiteinden van de veerarmen en krik ze iets omhoog zodat de spanning van de schokdempers is.
Haal de schokdempers onderaan los
laat de veerarmen helemaal zakken en haal de krikken er onderuit
laat ze even uitzakken (tijd voor een slokje bier?)
Pulk ondertussen met een schroevendraaier de dopjes van de uiteinden van de achterbrug af en spuit de uiteinden van de torsiestaaf goed in met WD-40
* Edit: in het geval van een GTT of GTE, verwijder de spatbordverbreders *
2.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/Torsie02.jpg[/img]
Meet de afstand van de wielnaaf naar een vast punt op de rand van het spatbord. Goed onthouden!
3.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie01.jpg[/img]
Zet de knutseltool inelkaar en draai de bout in het uiteinde van de torsiestaaf. Draai dan de moer tegen de ringen aan en zo de bout met de torsiestaaf naar buiten. It's that simple
4.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie03.jpg[/img]
Haal de torsietrekker los en herhaal de procedure aan de andere kant. De staven moeten er altijd allebei uit.
5.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie04.jpg[/img]
En dan heb je dus de torsiestaven los.
* Edit: de torsiestaven hoeven er niet helemaal uit *
* Edit: monteer de schokdempers weer, want als de as versteld is krijg je ze er waarschijnlijk niet meer tussen. *
6.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie05.jpg[/img]
de veerarmen hangen nu helemaal vrij te bungelen. Zet de krikken weer onder de uiteinden en krik ze zover omhoog als je de auto lager wilt hebben. Meet ter controle weer de afstand van de naaf tot het spatbord, deze afstand moet dus de eerder gemeten afstand zijn, min het aantal mm dat je de auto lager wilt hebben.
7.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie06.jpg[/img]
* Edit: smeer beide uiteinden van de torsie staven goed in met kopervet, je weet nooit of je ze nog een keer los moet hebben... *
Schuif nu de torsiestaven er weer in. Waarschijnlijk gaan ze er niet in 1 keer in. Verdraai de staaf steeds 1 tandje totdat hij er wel in gaat. Indien nodig timmer je er nog een beetje tegenaan totdat hij ongeveer een halve centimeter naar binnen zit.
* Edit: smeer af met kopervet en * Druk de dopjes er weer op.
8.
* Edit: Bij verlagen met dezelfde schokdempers heb je dit hopelijk al gedaan *
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie07.jpg[/img]
Zet de schokdempers er weer op en peuk een rookje
9.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie08.jpg[/img]
* Edit: Bij GTT/GTE monteer je de spatbordverbreders weer. *
Zet de wielen er weer op en laat het hele zaakje weer zakken. Ruim je gereedschap op en ga een stukkie testrijden
Laatst gewijzigd door Matijs op wo 22 jul 2009 11:04, 6 keer totaal gewijzigd.
Even voor de goede orde: ik denk persoonlijk dat je erg veel geluk hebt gehad dat de torsies relatief los zaten. Ik denk namelijk dat in veel gevallen het stuk pvc-buis wat je gebruikt hebt niet sterk genoeg is.
In dat geval kun je bijvoorbeeld het eindstukje van een standaard uitlaat afslijpen en dat gebruiken.
In dat geval kun je bijvoorbeeld het eindstukje van een standaard uitlaat afslijpen en dat gebruiken.
Ik heb niet voor niets een T-stuk van PVC genomen. Dit is meer dan 2x zo dik als een gewone PVC buis. Bovendien wordt de buis 100% in de lengterichting belast, wat het gevaar van scheuren mijns inziens tot 0 reduceert.
Het idee erachter is dat niet iedereen een stuk uitlaat kan bewerken, en pvc is met elke zaag op maat te maken. Wel zo makkelijk.
Het idee erachter is dat niet iedereen een stuk uitlaat kan bewerken, en pvc is met elke zaag op maat te maken. Wel zo makkelijk.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
tja, ik geef toch de voorkeur aan staal. Ik weet 100% zeker dat ik bij mij dat platic kapot had gedraaid als ik veel kracht had gezet. Ik heb het geprobeerd met staal en toen draaide ik drie op elkaar liggen revetten (bij mekaar 4 a 5 mm dik) krom.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Vraagje over verlagen bij een 5je aan de voorkant.
Is dit makkelijk te doen, mijn gtt is namelijk voor niet verlaagd, en mn andere gtt is wel verlaagd voor. Is het veel werk om dit te verwisselen?
Is dit makkelijk te doen, mijn gtt is namelijk voor niet verlaagd, en mn andere gtt is wel verlaagd voor. Is het veel werk om dit te verwisselen?
some people are alive only because it's illegal to kill them
voor 32mm buis, dat is een standaard maat voor badkamerafvoeren en zo. Gewoon van het doe-het-zelf centrum. De 40mm ringen en de lange bout heb ik wel bij een ijzerwarenhandel moeten halen, maar ook dit zijn gewoon goedkope standaardmaten.Rudo schreef:Het idee is wel goed van dat t-stuk inderdaad. Welke diameter heb je genomen?
Kost echt niks om zo'n dingetje te maken.
Nee, is goed te doen. Per kant 4 bouten losmaken en veerpoot eraf halen. Als je die andere veerpoten gaat overzetten is het een kwestie van die andere eronder zetten.Chrisv schreef:Vraagje over verlagen bij een 5je aan de voorkant.
Is dit makkelijk te doen, mijn gtt is namelijk voor niet verlaagd, en mn andere gtt is wel verlaagd voor. Is het veel werk om dit te verwisselen?
Als je verlagingsveren doet hoef je alleen een veerspanner te huren. Ook eerst veerpoot uitbouwem. Veer samendrukken, moer losdraaien, veer eraf, ander veer weer met veerspanner erop, en dan alles weer inelkaar.
Ook hier geldt weer: het hangt er vanaf hoe vastgerot het zit. Het klinkt eenvoudig: "moer losdraaien, veer eraf" maar om die moer los te kunnen draaien moet je de veerpoot tegenhouden. Bij een standaard Renault demper gebeurt dit dmv een imbussleutel die je in het uiteinde van de veerpoot steekt. Bij mij is bij die handeling niet de moer los gekomen, maar is het gat waar de imbussleutel in moet gescheurd!Matijs schreef:Nee, is goed te doen. Per kant 4 bouten losmaken en veerpoot eraf halen. Als je die andere veerpoten gaat overzetten is het een kwestie van die andere eronder zetten.Chrisv schreef:Vraagje over verlagen bij een 5je aan de voorkant.
Is dit makkelijk te doen, mijn gtt is namelijk voor niet verlaagd, en mn andere gtt is wel verlaagd voor. Is het veel werk om dit te verwisselen?
Als je verlagingsveren doet hoef je alleen een veerspanner te huren. Ook eerst veerpoot uitbouwem. Veer samendrukken, moer losdraaien, veer eraf, ander veer weer met veerspanner erop, en dan alles weer inelkaar.
Nu dus maar de haakse slijper erop en tevens andere schokdempers monteren. (gele KoniŽs )
had ik al eens eerder gepost:
Here''''s the run down for the alteration of the rear torsion bar, which is cheap and looks the dogs....
1. Jack the car up, rest chassis on axle stands and spray torsion bar ends with some WD40.
2. Remove wheels and the shock absorber lower mounting bolt.
3. Lever cap off the torsion bar and spray ends with more WD40.
4. Measure distance between the top and hub shoulder and the wheel arch lip.
5. You''''ll need to make a spacer (old piece of exhaust) a spare nut bolt and washer (10 mm high tensile).
6. Fit the spacer over the axle tube with the bolt/nut/washer on top. Tighten the nut against the washer.
7. Wind the nut to force the bolt away and draw the torsion bar out. If its a bit sticky give it a bang.
8. Once the bar starts to move get rid of the spacer.
9. With the measurement you took subtract the amount you want to lower ie 30mm. Lift the suspension arm up with the trolley jack to get the desired height.
10. When you''''ve got the right height, refit the bar. Start by tapping it in by hand.
11. Knock the bar in flush with an extension bar, dont mess the end up!
12. Refit cap and dampers.
13. Take beer from fridge and gulp down very fast (may result in a misfire!)
14. Drink more beer and stagger to bed.
15. In the morning going to work chuck it round every bend (making sure the back end is lowered enough. ie don''''t flip the car round)
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/1.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/2.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/3.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/4.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/5.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/6.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/7.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/8.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/9.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/10.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/11.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/12.jpg[/img]
Staat op de site van http://www.rtoc.org
Mzzl!
Here''''s the run down for the alteration of the rear torsion bar, which is cheap and looks the dogs....
1. Jack the car up, rest chassis on axle stands and spray torsion bar ends with some WD40.
2. Remove wheels and the shock absorber lower mounting bolt.
3. Lever cap off the torsion bar and spray ends with more WD40.
4. Measure distance between the top and hub shoulder and the wheel arch lip.
5. You''''ll need to make a spacer (old piece of exhaust) a spare nut bolt and washer (10 mm high tensile).
6. Fit the spacer over the axle tube with the bolt/nut/washer on top. Tighten the nut against the washer.
7. Wind the nut to force the bolt away and draw the torsion bar out. If its a bit sticky give it a bang.
8. Once the bar starts to move get rid of the spacer.
9. With the measurement you took subtract the amount you want to lower ie 30mm. Lift the suspension arm up with the trolley jack to get the desired height.
10. When you''''ve got the right height, refit the bar. Start by tapping it in by hand.
11. Knock the bar in flush with an extension bar, dont mess the end up!
12. Refit cap and dampers.
13. Take beer from fridge and gulp down very fast (may result in a misfire!)
14. Drink more beer and stagger to bed.
15. In the morning going to work chuck it round every bend (making sure the back end is lowered enough. ie don''''t flip the car round)
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/1.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/2.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/3.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/4.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/5.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/6.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/7.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/8.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/9.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/10.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/11.jpg[/img]
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/12.jpg[/img]
Staat op de site van http://www.rtoc.org
Mzzl!
dat zeg ik:Riël schreef:had ik al eens eerder gepost:
Here''''s the run down for the alteration of the rear torsion bar, which is cheap and looks the dogs....
[etc]
Staat op de site van http://www.rtoc.org
Recentelijk verscheen hier op het forum een 'how to' met foto's over torsie verstellen, afkomstig van een engelse site (deze foto's zijn te zien op de site van Tom: http://www.gtt.web1000.com/ )
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
yepz, maar het probleem is niet de constructie maar de mate waarin het zooitje is vast gerot. in een hoop gevallen heb je bij een clio wel mee kans gezien de leeftijd van een clio wat gunstiger is!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Nouja, het 5je dat wij hebben verlaagd is ook gewoon uit '87 hoor, en die kon je er bijna met de hand uit trekken...
Je moet gewoon een beetje geluk hebben
[Edit] oja, en het is errug belangrijk dat je de schokdempers losmaakt, anders blijven de torsiestaven op spanning staan, en dan zou het wel eens heel zwaar kunnen gaan ja.. [/Edit]
Maar ik blijf erbij dat mij PVC buisje niet per definitie minder kracht kan hebben dan zo'n stukkie uitlaat.
Je moet gewoon een beetje geluk hebben
[Edit] oja, en het is errug belangrijk dat je de schokdempers losmaakt, anders blijven de torsiestaven op spanning staan, en dan zou het wel eens heel zwaar kunnen gaan ja.. [/Edit]
Maar ik blijf erbij dat mij PVC buisje niet per definitie minder kracht kan hebben dan zo'n stukkie uitlaat.
Nu heb ik dus geprobeerd dit te doen..... maar helaas geen resultaat.
De torsie was eruit, ik heb toen met de krik de schijf omhoog gekrikt en toen de torsie er weer in.... als ik m dan laat zakken dan zakt hij weer in de orginele stand..... iemand ideeen hoe en waarom dit bij mij niet wil lukken?? Ik heb by the way een clio 16v......
De torsie was eruit, ik heb toen met de krik de schijf omhoog gekrikt en toen de torsie er weer in.... als ik m dan laat zakken dan zakt hij weer in de orginele stand..... iemand ideeen hoe en waarom dit bij mij niet wil lukken?? Ik heb by the way een clio 16v......
Never drive faster than your guardian angel can fly...
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: vr 10 jan 2003 22:58
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
De staaf hoeft er toch niet helemaal uit?
Wat ik uit de engelse tekst haal is dat je hem er maar een klein stukkie uit hoeft te trekken (alleen de vertanding).
Zomer vakantie is ff proberen
Maar dan de voorkant nog
Wat ik uit de engelse tekst haal is dat je hem er maar een klein stukkie uit hoeft te trekken (alleen de vertanding).
Zomer vakantie is ff proberen
Maar dan de voorkant nog
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
vertanding is maar zo'n 3 a 4 cm, verder hoeft er dus ook niet uit. En als je eentje los hebt dan kun je de tweede ook van onder los tikken. Voor gaat veeeeeeeeel makkelijker dan achter (als het vast zit), dat is echt een makkie
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Heb vandaag de veren die ik van Ray gekocht heb eronder gelegd, hij is nu 4cm lager voor. Staat wel goed, loopt beetje aan bij heel scherp insturen.
Maar nu achter nog.
Het is niet noodzakelijk om de skirt eraf te halen of wel? Want de vorige eigenaar heeft de auto gespoten met de skirts erop, en als ik die eraf ga halen breekt de lak dus en dat gaat er dan zeker niet uit zien.
Achter kan ik trouwens geen problemen verwachten als ik hem verlaag met mijn bandenmaat (195/50/15)?
Maar nu achter nog.
Het is niet noodzakelijk om de skirt eraf te halen of wel? Want de vorige eigenaar heeft de auto gespoten met de skirts erop, en als ik die eraf ga halen breekt de lak dus en dat gaat er dan zeker niet uit zien.
Achter kan ik trouwens geen problemen verwachten als ik hem verlaag met mijn bandenmaat (195/50/15)?
some people are alive only because it's illegal to kill them
om te beginnen:
skirt zit onder de deur/dorpel
spatbordverbreder zit boven de wielen
je kan beter je spatbordverbreder er wel ff afhalen! zijn 3 schroeven van plastiek (voorzichtig!). en 2 popnagels, 1 onder de skirt en 1 onder de lampunit.
beschadig je niks en je kan flink raakrammen met je slagtrekker.
verders hoef je geen problemen te verwachten met -4.
succes!
skirt zit onder de deur/dorpel
spatbordverbreder zit boven de wielen
je kan beter je spatbordverbreder er wel ff afhalen! zijn 3 schroeven van plastiek (voorzichtig!). en 2 popnagels, 1 onder de skirt en 1 onder de lampunit.
beschadig je niks en je kan flink raakrammen met je slagtrekker.
verders hoef je geen problemen te verwachten met -4.
succes!
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Ja ik bedoel de spatbordverbreder dus. Klopt, maar het lijkt net of dat stukje nog aan de skirt hoort zeg maar (stukje wat voor die dop van de torsie zit). Maar het kan dus ook met dat ding er nog op want anders breekt mn hele lak.-Ray- schreef:om te beginnen:
skirt zit onder de deur/dorpel
spatbordverbreder zit boven de wielen
je kan beter je spatbordverbreder er wel ff afhalen! zijn 3 schroeven van plastiek (voorzichtig!). en 2 popnagels, 1 onder de skirt en 1 onder de lampunit.
beschadig je niks en je kan flink raakrammen met je slagtrekker.
verders hoef je geen problemen te verwachten met -4.
succes!
some people are alive only because it's illegal to kill them
het zou kunnen, doekje ertussen voor de krassen. maar maak het jezelf makkelijk en demonteer ze ff, zo zonde van je lak man
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Hmm ok, ik zal het eerst eens voorzichtig zo gaan proberen. Hoop dat het zooitje niet te vast zit. 1 kant ziet er nog prima uit onder de dop, maar de andere kant zit allemaal roest onder de dop, maar dat wil nix zeggen natuurlijk dat die andere kant er nog goed uitziet.-Ray- schreef:het zou kunnen, doekje ertussen voor de krassen. maar maak het jezelf makkelijk en demonteer ze ff, zo zonde van je lak man
some people are alive only because it's illegal to kill them
als je ze los hebt, flink kaalkrabben en goed insmeren met kopervet. heb ik ook gedaan en ze zijn nu met 2 tikkies los
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
reken maar dat je flink moet beuken. Met een beetje pech komen ze helemaal niet los zelfs (of wel). Als je schermen en zo nog gewoon goed hard zijn en de boutjes ook nog goed zijn dan heb je die spatbord verbreder er zo af (15min.)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Hey matijs, kan je de foto's die kruisjes zijn weer eens online zetten?
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/4.jpg[/img]Joost (DoubleYou) schreef:Hey matijs, kan je de foto's die kruisjes zijn weer eens online zetten?
deze?
some people are alive only because it's illegal to kill them