Probs Tankinhoud Laguna II

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Haas
Car: Megane RS

Mijn vader heeft een Laguna II Grand Tour 1.9 dci. Maar er zit wel een vaag probleempje in. Er zou een 70 liter dieseltank in moeten zitten, maar nu het vage.
Als de auto volgetankt is, geeft de boordcomputer een bepaald aantal km's aan wat er met die tank te rijden is. De tankmeter staat op max vol.
Ga je er mee rijden, dan loopt dit alles mooi af, aantal aangegeven km's klopt ook. Dan het vage, als de tank bijna leeg is geeft de boordcomp aan dat je er nog ong 250 tot 300 km (hoeveel precies weet ik ook niet, kank me pa nog ff vragen.) mee kunt rijden.
De auto heeft al een nieuw tankelement, vlotter gekregen, maar het probleem is niet verholpen. Daarnaast nog het volgende: als je de auto dusdanig leegrijd tot het tanklampje gaat branden en je gaat tanken, tank je maar 50 liter en zit hij weer vol...

Zoals ik het zie kloppen er twee dingen niet:
- de boordcomputer is verkeerd ingesteld, dus op meer liters dan de tank is. Bijv. de aangegeven 70 ipv 55.
- Er wordt verkondigd door Renault dat er een 70 litertank onderzit, maar er zit er maar een onder van 55.

Wie heeft er een idee wat dit kan zijn? Of wie heeft er meer van dit soort verhalen gehoord over de Laguna II?
Robke
Car: Lexus IS250

Een brandstoftank wordt altijd maar tot 80% gevuld.
Als je die 70 liter tank dus helemaal leegrijdt kun je er maximaal 56 liter bij gooien.

En wat betreft de resterenede km's, telt hij er dan de reservetank er ook bij ofzo?
Beire

Onder de Laguna II zit wel degelijk een 70 liter tank hoor. Er zijn problemen gekend met de boordcomputer.

Wordt het gemiddelde verbuik ongeveer normaal aangeduid ? Want dit is ook dikwijls compleet verkeerd.

Eén oplossing hiervoor, de boordcomputer resetten ! Duw en blijf duwen op de nulinsteltoets (tot zelftest begint) en duw dan de kaart in. Normaal moet ie een "zelftest" doen (alle wijzers bewegen etc), en dus ook resetten. Kijk nu eens naar gemiddeld verbruik enzo, alles zo nu op nul moeten staan.
Nu kan ie opnieuw beginnen rekenen ...

Suc6
Bert
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

robclio16V schreef:Een brandstoftank wordt altijd maar tot 80% gevuld.
Als je die 70 liter tank dus helemaal leegrijdt kun je er maximaal 56 liter bij gooien.
Dit vind ik vreemd... Kun je dat es uitleggen?
Mijn clio heeft een tank van 45 liter, en als ik ga tanken krijg ik er (zonder dat het lampje brandt)toch 40 liter in ipv 80% van 45 = 36 liter...
Cleaned Style
Projecttopic
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Neem een jerrycan met diesel mee en neem de proef op de som! :D
laguna2
Contacteer:

Als ik mijn Laguna leegrijd (lampje aan, noge even doorrijden) kan ik maximaal 60 liter tanken. Ik heb nog niet geprobeerd om langer door te rijden. Wat ik overigens wel irritant vind is dat de enige nuttige functie vn de boordcomputer, namelijk de acieradius, niet meer werkt zodra het benzinelampje aangaat. Juist als ik weinig benzine heb wil ik weten hoever ik nog kan rijden.
Haas

En wat betreft de resterenede km's, telt hij er dan de reservetank er ook bij ofzo?
weet ook wel dat een bruikbaar tankgedeelte altijd lager ligt dan de totale tankinhoud, maar 50 ipv 70 liter vind ik toch echt wel aan de hele ruime kant.

Wat betreft dat verbruik...zal t eens ff in de gaten houden met me pa, maar dat zit volgens mij wel snor :D
gille
Contacteer:

laguna2 schreef:Als ik mijn Laguna leegrijd (lampje aan, noge even doorrijden) kan ik maximaal 60 liter tanken. Ik heb nog niet geprobeerd om langer door te rijden. Wat ik overigens wel irritant vind is dat de enige nuttige functie vn de boordcomputer, namelijk de acieradius, niet meer werkt zodra het benzinelampje aangaat. Juist als ik weinig benzine heb wil ik weten hoever ik nog kan rijden.
dat heb ik met de 21Turbo ook,lampje gat aan en je ken nie meer zien hoe ver je er nog mee rijd.
maar ik wacht nie meer tot lampje brand,is slecht voor de leidingen en de injektie komt vuil of wat er ook nog in een tank inzit mee door en dan kan je wel eens big trubbels mee hebben (vuil injektoren etcetera .........)
Serge1916V

gille (mountainbike) schreef:
laguna2 schreef:Als ik mijn Laguna leegrijd (lampje aan, noge even doorrijden) kan ik maximaal 60 liter tanken. Ik heb nog niet geprobeerd om langer door te rijden. Wat ik overigens wel irritant vind is dat de enige nuttige functie vn de boordcomputer, namelijk de acieradius, niet meer werkt zodra het benzinelampje aangaat. Juist als ik weinig benzine heb wil ik weten hoever ik nog kan rijden.
dat heb ik met de 21Turbo ook,lampje gat aan en je ken nie meer zien hoe ver je er nog mee rijd.
maar ik wacht nie meer tot lampje brand,is slecht voor de leidingen en de injektie komt vuil of wat er ook nog in een tank inzit mee door en dan kan je wel eens big trubbels mee hebben (vuil injektoren etcetera .........)
Daarom kan je beter (bijna)altijd je tank leegrijden. Want dan zit er geen vuil.
Want stel dat je nooit je tank leegrijdt en je blijft maar rijden en rijden tot je een keer bijna geen benzine meer hebt en je geen tankstation in de buurt hebt. Dan heeft al die tijd het vuil zich opgespaard in de tank en dan krijg je pas "big trubbels" :lol: :lol:
Stefijn

GAStanken worden altijd maar 80% gevuld
Peter @ Malta
Contacteer:

Mijn Scénic heeft een 60 liter tank en daar heb ik volgens mij nooit veel meer dan 45 liter ingegooid.

Maar voor Lm 15 (€36) tank ik 42 liter. :)

- Peter
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

DaŽs dan ongeveer het enige goedkope op Malta... :D
Cleaned Style
Projecttopic
Peter @ Malta
Contacteer:

RenaultclioII16v (Peter) schreef:DaŽs dan ongeveer het enige goedkope op Malta... :D
Nee hoor, arbeidskrachten zijn ook een stuk goedkoper. Kijk maar naar mijn loonstrook...

- Peter
Anonymous

Ik heb ooit in de XM 75 liter gekregen, terwijl de tank 80 liter is. Het naaldje stond niet eens op leeg en als 'ie op half staat, gaat er echt 40 liter in.
Peter @ Malta
Contacteer:

RenaultclioII16v (Peter) schreef:DaŽs dan ongeveer het enige goedkope op Malta... :D
Oh, dit vergat ik nog: mijn Scénic kostte omgerekend 39.000 gulden, terwijl hetzelfde model (air conditioning, lichtmetalen velgen, metallic lak) in Nederland voor 49.000 gulden over de toonbank ging.

20% minder voor een auto betalen is toch niet slecht. :)

- Peter
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Beire schreef: Eén oplossing hiervoor, de boordcomputer resetten ! Duw en blijf duwen op de nulinsteltoets (tot zelftest begint) en duw dan de kaart in. Normaal moet ie een "zelftest" doen (alle wijzers bewegen etc), en dus ook resetten. Kijk nu eens naar gemiddeld verbruik enzo, alles zo nu op nul moeten staan.
Werkt dit ook in een Clio II? Lijkt me wel een stoer gezicht! Ik heb het geprobeerd, maar het lukte niet!?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Zou idd erg ruig zijn, en toch ook mogelijk....
Alles is toch electronisch aangestuurd?
Cleaned Style
Projecttopic
Peter @ Malta
Contacteer:

Martijn *Baccara* schreef:
Beire schreef: Eén oplossing hiervoor, de boordcomputer resetten ! Duw en blijf duwen op de nulinsteltoets (tot zelftest begint) en duw dan de kaart in. Normaal moet ie een "zelftest" doen (alle wijzers bewegen etc), en dus ook resetten. Kijk nu eens naar gemiddeld verbruik enzo, alles zo nu op nul moeten staan.
Werkt dit ook in een Clio II? Lijkt me wel een stoer gezicht! Ik heb het geprobeerd, maar het lukte niet!?
Bij mijn Scénic moet ik de nulinsteltoets voor de dagteller ingedrukt blijven houden en dan de auto op contact zetten (dus net voor de startstand). Als je een boordcomputer hebt, moet je in plaats daarvan de knop voor de computer (aan het einde van de hendel voor de ruitenwissers) ingedrukt blijven houden.

(Ik kan me zo snel even niet herinneren of je die knop daarna los moet laten.)

Vervolgens gaan de snelheidsmeter, de toerenteller, de benzinemeter en de thermometer in kleine stapjes op en neer bewegen. Dat ziet inderdaad erg leuk uit.

- Peter
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik ga het zo proberen!! Ik probeerde al met de resettoets, maar ik heb inderdaad een boordcomputer.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

En het werkt: knopje van de boordcomputer indrukken, en op contact zetten. Dan gaan de meters in stapjes heen en weer over het volle beeik van de schalen. Ze blijven dat doen tot je het contact afzet.
Het display van de boordcomputer geeft een overzicht van aktuele tankinhoud. Nog een keer drukken en je krijgt het huidige verbruik. En na de laatste keer drukken staan er 4 liggende streepjes. Geen idee waar die voor zijn.
Beire

Die 4 streepjes op einde wijst erop dat er géén storing aanwezig is (of geweest is) in het dashbord. Goed nieuws dus :)

Moest er nu bijvoorbeeld _ _ h _ staan, dan wijst dit erop dat er storing is geweest ivm oliepeil (h van huile)Zo zijn er nog enkele.
That's it !
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ah, da's mooi!

De weergave van het actuele verbruik werkt bij iedere snelheid, ook bij stationair. Da's wel leuk, want normaal is het niet mogelijk onder de 30 km/h.
Haas

Inmiddels is het prob van me pa nog steeds niet opgelost... :( Als er verandering is, dan horen jullie het wel..
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Als je in de resetstand eens kijkt hoeveel brandstof er nog inzit op het moment dat het lampje gaat branden? En als hij volgetankt is? Toen ik het gisteren probeerde had ik net getankt, toen stond hij op 50 liter (=vol bij een Clio) Na een klein stukje was het gezakt naar 47 liter (meter gaf ook minder aan) Door de lucht in de tank gaat hij blijkbaar niet helemaal vol.

Je zou de tank ook een keer helemaal leeg kunnen rijden om te kijken hoelang je met de reserve doet. Wel tankje extra in de kofferbak, natuurlijk. Maar dan krijg je weer problemen doordat je een diesel nooit helemaal leeg mag rijden ivm lucht aanzuigen. Lastig.

Succes!
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

En, zijn jullie er al uit?
Haas

tis vaag, maar alles is goed, behalve dan het verschil in 50 en 70 liter...echt vaag...

Als er nieuwe ontwikkelingen zijn horen jullie het..:D
Plaats reactie