[R5GTT] Lassen, kosten?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zoals jullie wellicht al gezien hebben, staat mijn GTT ph1 te koop. Alleen is men er niet zo happig op. ;)

Nu vraag ik me af wat het laswerk gaat kosten. Wat moet er gebeuren:

- Kriksteun rechtsvoor is slecht
- 'plaat' waar achteras op bevestigd is heeft redelijk wat roest
- dorpels weet ik niet, maar ik ga er effe vanuit dat die ook wel een opknapbeurt mogen gebruiken
- opstaande rand net achter de skirts mogen wel een opfrisbeurt hebben
- deurstijlen laten ontroesten
- roest op raamstijl laten verwijderen

Dit alles effe bekeken zonder spuitwerk.

Wat gaat dit mij ongeveer kosten bij een schadeherstelbedrijf? En bij een vriendelijke RTC'er???

Ik hoor het erg graag, want diep in mijn hart wil ik eigenlijk geen afscheid nemen van mijn 5'je! :D
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Kriksteun kost "slechts" 45,12 euro bij ome Reno
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Merijn schreef:Alleen is men er niet zo happig op. ;)
EG WEL!
Clio 16v.....
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

koop/huur eve een las aparaat en je kent vast wel iemand die lasser is die wil je vast wel helpen :D
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Christian schreef:koop/huur eve een las aparaat en je kent vast wel iemand die lasser is die wil je vast wel helpen :D
Meestal heeft die dan ook wel een lasapparaat ;)
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Als ik dit zo lees dan zit er erg veel werk in. Denk dat er ook nog wel meer werk te voorschijn komt.
There will be plenty of time to rest when your dead
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Mijn broertje heeft eens zijn kadett laten lassen in Schijndel (ligt wel redelijk in de buurt van Oss toch??), schijnt een goeie lasser te zijn voor een goeie prijs.
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Merijn, hou er wel rekening mee dat wanneer je vijfje deze ouderdomsgebreken al vertoond...je ongetwijfeld voor nog grotere verassingen zult komen te staan, wanneer je hem kaal zet. Bij de mijne moest ik enkel maar de raamlijst oplassen, tot ik hem stripte, de achterbumper hing nog maar vast doormiddel van roest...waar de jouwe ook last van heeft, onder je torsievering...daar bleek bij mij twee gaten te zitten...meer nog complete balk was weg!!! Enkel nog maar bitumen...ik wil maar zeggen er zal nog meer onderhuids laswerk aan zijn, MAAR laat je dat niet tegenhouden, heb alles ook zelf gelast, en nu kan ik zeggen dat de carrosserie hard is op alle plaatsen, gewoon tweedehands lasapparaat op de kop tikken en zelf aan beginnnen, zo leer je je GTT van binnen en van buiten kennen..DOEN!!
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

Gunther schreef: gewoon tweedehands lasapparaat op de kop tikken en zelf aan beginnnen, zo leer je je GTT van binnen en van buiten kennen..DOEN!!
He Gunter wat voor las apparaat heb jij gebruikt , ik weet dat met een co2 apparaat het beste gaat. Maar die heb ik niet en die zijn meestal op krachtstroom heb ik ook niet. Heeft iemand ervaring met een elektroden lasapparaat heb ik wel.
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Bij ons hier noemen ze dat een halfautomaat...zo'n toestel waar de koperdraad uit het toestel komt, en waarbij een gasmengsel op de las geblazen wordt, wardoor het ontstaan van "lasslakken" vermeden wordt. Last zeer gemakkelijk, na wat plaatjes geoefend te hebben kan (bijna) iedereen het!!Elektrodelasapparaat is voor het lassen van carrosserie totaal ongeschikt in verband met de te hoge electriciteitsstroom.
Hoge bomen vangen...geen konijnen
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Yep Gunther!


Ik heb ook een `halfautomaat` (leuke woorden hebben Belgen :) ), een CO2 of Mig lasapparaat.

Dat is ook de enige goede voor carrosserie werkzaamheden inderdaad.
Daarmee ben je er echter niet:
-slijptol
-of nog beter: carrosseriezaag op lucht
-puntlas boor + boormachine
enzovoort.......

Ik heb al dat spul wel, maar heb me voorgenomen geen laswerk voor anderen te doen, vanwege:
-HEEEEEEL erg tijdrovend
-HEEEEEL erg ongezond

Na een half jaar aan een Escort RS turbo gelast te hebben (de dealer begon er niet eens aan!)waar ik vantevoren een prijs van 1400 gulden voor had afgesproken, begin ik er niet meer aan.
Alleen eigen autos!


Maar als ik jou was Merijn, dan kocht ik geen lasapparaat, ook niet huren, en ook niet dat andere spul, maar ging ik op zoek naar een gewoon 5je met een goede/perfecte koets. Geef er desnoods 500 euro voor (bijv. van een oud dametje), flikker het 1100 blok op de schroothoop, en bouw heel je GTT spul over.

Als je dat laswerk goed wilt doen ben je er gigantisch veel tijd mee kwijt.

groeten en succes
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

denk dat MIG-MAG lassen bedoeld.

MIG >> metal inert gas >> beschermgas is een inert gas, zoals helium, argon....

MAG >> metal active gas >> beschermgas bv zuurstof CO2............

MIG-MAG is dus een combi van die twee gassen waarbij CO2 verreweg het grootste deel voor zijn rekenin neemt (denk aan 90%).

Met beklede elektrode kun je ook een hoop doen (en die app. kosten niet zoveel), maar MIG-MAG is denk ik toch makkelijker
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

1e:lassen met elektrode gaat niet met plaatwerk! Ik moet de 1e auto nog zien die daar mee fatsoenlijk is gelast!
2e:Als je gaat lassen aan je auto doe het dan goed en zoek iemand die er ervaring mee heeft.
3e:zorg voor een hele goede afwerking binnen en buiten anders kan je in 2 jaar opnieuw beginnen!

Ik heb al verscheidene auto`s gerestaureerd (body off)En er gaat heeel veel tijd in zitten!
Het is idd verstandig om een standaard carrosserie te zoeken en alles over te bouwen.
Ik heb hetzelfde gedaan voor mijn promotie wagen.
hoeft niet veel te kosten alleen ff zoeken.
Ik kan je een prijs opgaaf geven als ik jouw auto restaureer maar schrik niet van t bedrag!!
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Toen er een carrosseriehersteller naar mijn GTT kwam, schrok die hem een hoedje...wilde der eens niet aan beginnen, nog voor geen 1300 Euro :( :( Toen heeft die mij ook voorgesteld om een gezond vijfje te kopen, en daar de motor in te leggen, maar ik heb mij laten wijsmaken dat dat niet zomaar kan....dat de carrosserie van een GTT op heel veel punten anders is dan bij een gewoon vijfje...dat zelfs de motor op verscheidene plaatsen niet zou passen in het motorcompariment?! Klopt dit??
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Wat een onzin zeg.. die GTT is het zelfde als iedere andere 5 met drie deuren. alleen wat ophang plekjes voor scirts ect. en een stuggere wiel ophanging.

Ruimte is overal gelijk.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

Tom schreef:denk dat MIG-MAG lassen bedoeld.

MIG >> metal inert gas >> beschermgas is een inert gas, zoals helium, argon....

MAG >> metal active gas >> beschermgas bv zuurstof CO2............

MIG-MAG is dus een combi van die twee gassen waarbij CO2 verreweg het grootste deel voor zijn rekenin neemt (denk aan 90%).

Met beklede elektrode kun je ook een hoop doen (en die app. kosten niet zoveel), maar MIG-MAG is denk ik toch makkelijker
Zo Tom ook een las cursus gedaan :D
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

canonballman schreef:Ik heb al dat spul wel, maar heb me voorgenomen geen laswerk voor anderen te doen, vanwege:
-HEEEEEEL erg tijdrovend
-HEEEEEL erg ongezond

Na een half jaar aan een Escort RS turbo gelast te hebben (de dealer begon er niet eens aan!)waar ik vantevoren een prijs van 1400 gulden voor had afgesproken, begin ik er niet meer aan.
Alleen eigen autos!
ik ken dat gevoel.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Christian schreef:
Tom schreef:denk dat MIG-MAG lassen bedoeld.

MIG >> metal inert gas >> beschermgas is een inert gas, zoals helium, argon....

MAG >> metal active gas >> beschermgas bv zuurstof CO2............

MIG-MAG is dus een combi van die twee gassen waarbij CO2 verreweg het grootste deel voor zijn rekenin neemt (denk aan 90%).

Met beklede elektrode kun je ook een hoop doen (en die app. kosten niet zoveel), maar MIG-MAG is denk ik toch makkelijker
Zo Tom ook een las cursus gedaan :D

:D :D haha, nou ik studeer op het moment technische bedrijfskunde (HBO) en daar hebben we ook praktijk. Heb al veel gedraaid en gefreest en ben nu langzaam aan het leren lassen (basis) met verschillende vormen. Dat soort dingen wil ik gewoon erg graag leren en boeien met enorm. Die dingen onthoud ik wel :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

haha okay ken je TIG ook al is super mooi lassen :D is voor RVS te lassen onderandere
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

heb ik nog niet gedaan, ga ik over paar weken doen.

TIG >> tungsten inert gas

TIG maakt gebruik van een niet-afsmeltende elektrode die uit Wolfram bestaat, het beschermgas is een inert gas (zoals de afkorting al doet vermoeden). Bij dunne materialen heb je geen toevoegmateriaal nodig en bij dikkere materialen kun je toevoegmateriaal aanvoeren. Is idd een mooie lasmethode die voor veel toepassingen geschikt is (ja, ook voor RVS)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

heb je het theorie boek der bij of zo haha

ja is echt super mooi lassen hoor kun je alsware zo in je zondagse pak doen haha
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

nee, was zonder boek, maar heb gisteren nog in het boek gekeken ter voorbereiding van een practicum
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Tom schreef:Is idd een mooie lasmethode die voor veel toepassingen geschikt is (ja, ook voor RVS)
En voor Alu, nog mooier, Interkoeler!! :D !!

S :wink: nder
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tom schreef:
Christian schreef:
Tom schreef:denk dat MIG-MAG lassen bedoeld.

MIG >> metal inert gas >> beschermgas is een inert gas, zoals helium, argon....

MAG >> metal active gas >> beschermgas bv zuurstof CO2............

MIG-MAG is dus een combi van die twee gassen waarbij CO2 verreweg het grootste deel voor zijn rekenin neemt (denk aan 90%).

Met beklede elektrode kun je ook een hoop doen (en die app. kosten niet zoveel), maar MIG-MAG is denk ik toch makkelijker
Zo Tom ook een las cursus gedaan :D

:D :D haha, nou ik studeer op het moment technische bedrijfskunde (HBO) en daar hebben we ook praktijk. Heb al veel gedraaid en gefreest en ben nu langzaam aan het leren lassen (basis) met verschillende vormen. Dat soort dingen wil ik gewoon erg graag leren en boeien met enorm. Die dingen onthoud ik wel :wink:

Wat ga je dan technische bedrijfskunde doen? :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Bedankt voor alle reacties! Ik ga er eens heel goed over nadenken wat ik er mee ga doen!

Nog 1 vraag: Hoe makkelijk is een goede carrosserie te vinden van een 5?!? Ik denk dat dat ook een groot probleem zal worden.
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

Jeroen Lubking schreef:1e:lassen met elektrode gaat niet met plaatwerk! Ik moet de 1e auto nog zien die daar mee fatsoenlijk is gelast!
2e:Als je gaat lassen aan je auto doe het dan goed en zoek iemand die er ervaring mee heeft.
3e:zorg voor een hele goede afwerking binnen en buiten anders kan je in 2 jaar opnieuw beginnen!

Ik heb al verscheidene auto`s gerestaureerd (body off)En er gaat heeel veel tijd in zitten!
Het is idd verstandig om een standaard carrosserie te zoeken en alles over te bouwen.
Ik heb hetzelfde gedaan voor mijn promotie wagen.
hoeft niet veel te kosten alleen ff zoeken.
Ik kan je een prijs opgaaf geven als ik jouw auto restaureer maar schrik niet van t bedrag!!
Hoe zit dat met de RDW als je alles over gaat bouwen naar een standaard carrosserie, moet de auto dan opnieuw rdw gekeurd worden of kan ik gewoon m'n gtturbo chassisnummer over laten slaan in de andere carrosserie?

Ik heb namelijk een totaal roest/schade vrije campus en een gtturbo waar aardig aan gelast moet worden en na het lezen van dit topic lijkt het me helemaal geen slecht id om de boel over te bouwen. Als het iig niet al te veel geld kost.

grtZz
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

De manier waarop je een campus ombouwd naar een gtt is niet helemaal legaal,maar wel effectief.Ik ga daar verder niet op in maar gebruik je fantasie.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

hehe :), ok thnX!
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Waarom is het niet legaal, zolang je maar niet van brandstof wijzigt of van het aantal cilinders.
Mrtn = Maarten
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

chassie nummer overlassen mag ook niet. :(
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Riël schreef:
Tom schreef:
Christian schreef:
Tom schreef:denk dat MIG-MAG lassen bedoeld.

MIG >> metal inert gas >> beschermgas is een inert gas, zoals helium, argon....

MAG >> metal active gas >> beschermgas bv zuurstof CO2............

MIG-MAG is dus een combi van die twee gassen waarbij CO2 verreweg het grootste deel voor zijn rekenin neemt (denk aan 90%).

Met beklede elektrode kun je ook een hoop doen (en die app. kosten niet zoveel), maar MIG-MAG is denk ik toch makkelijker
Zo Tom ook een las cursus gedaan :D

:D :D haha, nou ik studeer op het moment technische bedrijfskunde (HBO) en daar hebben we ook praktijk. Heb al veel gedraaid en gefreest en ben nu langzaam aan het leren lassen (basis) met verschillende vormen. Dat soort dingen wil ik gewoon erg graag leren en boeien met enorm. Die dingen onthoud ik wel :wink:

Wat ga je dan technische bedrijfskunde doen? :D


hoezo Riël ???? Voor deze opleiding heb ik MTS telematica (elektro) gedaan. Ik wilde eigenlijk nog niet gaan werken en wilde graag een (redelijk) technische opleiding maar iets minder technisch als de opleiding elektrotechniek (niet omdat ik het niet aan kon, want dat was een eitje, maar omdat ik er geen zin in had). Ik heb toen TBK gekozen omdat dit mij een boeiende opleiding leek met raakvlakken in de techniek en in de economie. Dat was eigenlijk wat ik zocht en tot nu toe ben ik wel tevreden.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

Tom schreef:
Riël schreef:
Tom schreef:
Christian schreef:
Tom schreef:denk dat MIG-MAG lassen bedoeld.

MIG >> metal inert gas >> beschermgas is een inert gas, zoals helium, argon....

MAG >> metal active gas >> beschermgas bv zuurstof CO2............

MIG-MAG is dus een combi van die twee gassen waarbij CO2 verreweg het grootste deel voor zijn rekenin neemt (denk aan 90%).

Met beklede elektrode kun je ook een hoop doen (en die app. kosten niet zoveel), maar MIG-MAG is denk ik toch makkelijker
Zo Tom ook een las cursus gedaan :D

:D :D haha, nou ik studeer op het moment technische bedrijfskunde (HBO) en daar hebben we ook praktijk. Heb al veel gedraaid en gefreest en ben nu langzaam aan het leren lassen (basis) met verschillende vormen. Dat soort dingen wil ik gewoon erg graag leren en boeien met enorm. Die dingen onthoud ik wel :wink:

Wat ga je dan technische bedrijfskunde doen? :D


hoezo Riël ???? Voor deze opleiding heb ik MTS telematica (elektro) gedaan. Ik wilde eigenlijk nog niet gaan werken en wilde graag een (redelijk) technische opleiding maar iets minder technisch als de opleiding elektrotechniek (niet omdat ik het niet aan kon, want dat was een eitje, maar omdat ik er geen zin in had). Ik heb toen TBK gekozen omdat dit mij een boeiende opleiding leek met raakvlakken in de techniek en in de economie. Dat was eigenlijk wat ik zocht en tot nu toe ben ik wel tevreden.
Hou het ON-TOPIC s.v.p.

thanx
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

:D sorry
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie