[R5GTX] APK komt er weer aan.

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

Ik heb de topics hierover al doorgelezen maar heb toch nog een paar vraagjes.

De auto moet uiterlijk 12 december gekeurd zijn voor de APK. Ik verwacht niet veel problemen. Echter ik ben van plan om in week 51 de onderkant van de auto grondig onder handen te nemen. En dan tevens alle kleine probleempjes te verhelpen. Dus dat is niet op tijd voor de APK-keuring.

Nu vraag ik me dus af of ik 2 weken langer kan doorrijden zonder APK. Krijg ik bij een ongeval alleen een boete of kan de verzekering ook moeilijk doen? (in andere topic geen sluitend antwoord) Zijn er ook afspraken te maken met de verzekering hierover? Ik bedoel dus dat ze dan weten dat het 2 weken later wordt.

Of als hij afgekeurd wordt, mag je er dan nog mee rijden. (alleen een lampje of zoiets, geen ernstige dingen) En kan ik hem dan in week 1 laten herkeuren?


En dan nog over de APK zelf.

- Wat is een goede prijs voor de keuring zelf, ik ga iig niet naar de Renault-dealer. En wie kent een goed adresje in de buurt van Nijmegen. Iemand die niet onnodig reparaties uitvoert.

- Spoorverbreders:
Als de banden niet buiten de auto uitsteken geen probleem? Die van mij zijn 5mm per wiel, zowel voor als achter

- Katalysator
Ik heb een auto uit 1989 met K6 op het kenteken, voor zover mij bekend geen kat. verplicht?

- Mijn elektrische raam aan de rechter kant doet het niet. Ik kan de spiegel van binnenuit stellen. Dan hoeft het voor de APK niet perse te werken?

- Mijn oliepeilsensor (gaat alleen bij contact aan) die doet het niet meer. Waarschijnlijk ergens los contactje? Moet deze werken?

- Ik heb een open luchtfilter, de carterventilatie zit er op aangesloten, is dit goed genoeg?

- Achter de kilometerteller zitten 2 lampjes denk ik, iig is er 1 stuk. De plaat is wel verlicht, maar links iets sterker dan rechts. Voldoet dit aan de eisen?

- Ik heb een eigen slang gemaakt met een computerventilator erin, deze slang blaast koude lucht op het luchtfilter, mag dit officieel?
Serge1916V
Berichten: 652
Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven

Hoi,

Als je het contact aanzet dan peilt ie de olie en als je dan start dan wordt het een oliedrukmeter.(als je gas geeft gaat ie omhoog)
Wat betreft die lampjes in je dashboard kan je toch makkelijk vervangen ? als je het nog nooit gedaan hebt lijkt het moeilijk maar dat valt best mee. Binnen 30 min ligt ie zeker uit elkaar en binnen 10 mins is ie weer in elkaar(als jet het dus nog noit hebt gedaan) Wel een beetje priegel werk. En als je dat gedaan hebt ziet het er toch allemaal beter uit!!
Stel dat dit lampje nou ook kapot gaat dan zie je savonds niet meer hoe hard je rijdt!!!

Oh ja als je dit doet kan je het het beste overdags doen want of je moet een goedverlichte garage hebben.


Veel suc6 !!!!
Gr
Serge
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

Serge,


Het is een GTX, misschien dat die een ander metertje heeft, maar de mijne is geen druk-meter. Alleen een peilmeter. althans als de motor liep heeft hij nog nooit iets aangegeven. Bij contact sprong hij normaal omhoog (ik kon de tik horen dat hij tegen de max aasprong) En als ik startte dan viel hij terug naar 0.

Nu als ik contact maak dan blijft hij op een neer dansen. Ik zal bi de komende FNO eens navragen of ik ook zo'n gecombineerde meter heb.

Ik ga het ook zelf doen maar niet voor de APK, ik wil alleen weten of hij er op afgekeurd wordt. Want als dat niet zo in dan doe ik dat gewoon in 1x allemaal! in week 51.

als hij er wel op wordt afgekeurd dan ga ik het natuurlijk eerder doen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als jij zo'n meter heb dan moet dat ook zeker in je boekje staan!!!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

geen boekje aanwezig, alleen maar een vraagbaak

ik zal eens aan hugo vragen hoe dat bij hem zit.
Serge1916V
Berichten: 652
Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven

Oh,
Ik dacht dat al die metertjes bij renault een gecombineerde was. Maar dat zal ik dan wel fout hebben.
Als die nu op en neer blijft dansen dan lijkt het erop dat de sensor kapot is. Heb het vaker gelezen en ook zelf gehad.
MIjn oliepijlmeter doet het nu wel goed alleen de oliedruk sensor die "danst" soms :D

Wie kan hier deze jongman helpen ?!?!?!

GRTZZZ
Serge
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

jpp_GTX schreef:- Spoorverbreders:
Als de banden niet buiten de auto uitsteken geen probleem? Die van mij zijn 5mm per wiel, zowel voor als achter

dit mag -indien deugelijk bevestigd

- Katalysator
Ik heb een auto uit 1989 met K6 op het kenteken, voor zover mij bekend geen kat. verplicht?

k6 staat volgens mij voor ongeregelde kat
die moet er dan ook onder zitten

- Mijn elektrische raam aan de rechter kant doet het niet. Ik kan de spiegel van binnenuit stellen. Dan hoeft het voor de APK niet perse te werken?

als spiegel verstelbaar is is het goed

- Mijn oliepeilsensor (gaat alleen bij contact aan) die doet het niet meer. Waarschijnlijk ergens los contactje? Moet deze werken?

nee

- Ik heb een open luchtfilter, de carterventilatie zit er op aangesloten, is dit goed genoeg?
ja

- Achter de kilometerteller zitten 2 lampjes denk ik, iig is er 1 stuk. De plaat is wel verlicht, maar links iets sterker dan rechts. Voldoet dit aan de eisen?

km teller moet verlicht zijn .dus ja

- Ik heb een eigen slang gemaakt met een computerventilator erin, deze slang blaast koude lucht op het luchtfilter, mag dit officieel?
als het netjes gebeurt is en geen schade kan veroorzaken en goed vast zit is dat geen probleem
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

Sven,

Superbedankt!!!

alleen die Kat. de auto is vorig jaar herkeurd door de RDW (steekproef) en toen hebben ze er niets van gezegd. Ik heb ergens een topic gezien met de eisen voor die Kat, ik ga die nog even zoeken. Ik was laatst op een sloperij en daar zeiden ze ook dat hij er niet onder hoefde.

Iemand anders hierover nog?
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

Nou ik heb een afspraak gemaakt voor volgende week dinsdag. APk keuringsstation in Wijchen. Iemand hier ervaring mee?


Die kat hoeft er niet onder. Ik heb dat meteen even nagevraagd. Kosten zijn 45 euro en dan binnen 14 dagen gratis herkeuren mocht er iets mis zijn.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:
jpp_GTX schreef:- - Katalysator
Ik heb een auto uit 1989 met K6 op het kenteken, voor zover mij bekend geen kat. verplicht?

k6 staat volgens mij voor ongeregelde kat
die moet er dan ook onder zitten
Maar daar controleren ze niet op. Ze meten het CO-percentage, that's all. Ik heb de katalyator er nog wel onder, maar dan leeg. Nooit problemen. Als het keuringsstation zegt dat het niet hoeft, is het OK. Ik heb het toen ooit ook nagevraagd en ze zeiden dat er geen controle op is. Alleen de douane kan moeilijk doen, ivm ooit ontvangen subsidie voor die kat :D
Misschien kijken ze of er iets van een kat onder zit, maar voor een meting maakt het niet uit.
Trouwens, bij mijn keuringsstation stond de CO-waarde niet in het boek (geen R5 1.7 te vinden), dus mocht deze wel 3,5% zijn. En ik had 3%. Da's erg veel, inderdaad.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

Welke waarde is het nu die niet meer dan 3,5% mag zijn? De CO of de CO2??

Vorig jaar bij de ANWB totaalkeuring:

- CO %
stationair: 0,07
3200 toeren: 0,16

- CO2 %
stationair: 7,12
3200 roeren: 13,62

- O2 &
stationair: 9,90
3200 toeren: 1,86


Zegt iemand deze waarden wat? Kun je daaruit iets aflezen over de staat van de motor, of over de afstelling?

Mijn verbruik is gemiddeld 1 op 10. Op de snelweg 1 p 15 en bij lekker doorrijden 1 op 7.
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

geldt voor de CO-waarde hoe lager hoe beter, of is heel laag ook weer niet goed. Als ik lees dat Martijn 3% had en ik maar 0,16%(bij 3200 rpm) dan is dat wel een gigantisch verschil. Terwijl we in principe dezelfde motor erin hebben liggen.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

jpp_GTX schreef:APk keuringsstation in Wijchen. Iemand hier ervaring mee?
waar zit die dan ergens. er zijn zo veel bedrijven die apk keuren in wijchen.
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

precies zoals hij heet.

"APK keuringsstation" in wijchen.

Zoek maar met http://www.detelefoongids.nl naar "APK" in Nijmegen.

Dan komt deze als enige eruit.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

3% is erg veel. Vorig jaar had ik nog 1%. Tot 1,5% is vrij normaal.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Hugo
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 2 aug 2002 20:17
Locatie: Oosterhout (Gem. Nijmegen)

Hoi JPP

wat die olie meter betreft die gaat bij mij ook alleen bij contact omhoog en wilt tijdens rijden en ook gasgeven horizontaal niets te doen.
Wat ik van vroeger uit de r19 die mijn ouders hadden weet is dit normaal zo.

Succes met de APK.

ik kan voor die carburateur as woensdag ochtend of volgende week woensdag middag. ik hoor het wel.

groeten Hugo
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

woensdag aanstaande komt mij het beste uit. Immers volgende week beginnen mijn colleges weer en dan moet ik iedere dag op de uni zijn. En daar wil ik ook de zelfstudie doen.

Dus woensdag lijkt me uitstekend. Hoe laat zullen we afspreken? Rond een uur of half tien / tien uur?

Je kunt naar mij toe komen, maar hier langs de Graafseweg is altijd wel lastig met het verkeer. Meestal doe ik mijn kusjes thuis bij mijn ouders. Dus ik wil ook jouw kant wel op komen. Zeg maar wat jij het liefste hebt. Er zijn hier wel een paar plekjes waar je veilig rond de auto kunt staan.

Wat heb jij gebruikt voor het schoonmaken? Gewoon wasbenzine/benzine of speciale carburateurreiniger? Ik zal morgen even bij Brezan gaan kijken voor vloeibaar pakking.

Groeten,

Jan-Paul.
Hugo
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 2 aug 2002 20:17
Locatie: Oosterhout (Gem. Nijmegen)

half tien / tien uur bij mij?
het is hier makkelijker werken aan de auto denk ik. ik heb de carburateur alleen gereinigd met alcohol. alleen is deze helaas op.
ik pm je mijn tel wel even.

groeten Hugo
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

Volgens mij mag een auto alleen over de keuringsdatum heen zijn en op de weg rijden/staan, als hij is afgekeurd en dit ook is gemeld bij het RDW.

Alleen nu ik dit typ weet ik het geeneens meer zeker :)

Wel zal een verzekering altijd moeilijk doen als de auto over de datum heen is.

Als je wordt aangehouden door de politie en je bent een week of 2 over de datum dan krijg je over het algemeen geen boete, maar het kan wel.

Officieel moet een auto ook als hij wordt afgekeurd, worden gemeld bij het RDW.
Maar de meeste APK-stations doen dit niet en geven de klant een bepaalde tijd om de auto te repareren en opnieuw te laten keuren.
Stroker
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 21 nov 2001 0:00
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Hans R. schreef: Wel zal een verzekering altijd moeilijk doen als de auto over de datum heen is.
Ik ben benieuwd, mijn GTX is nu één of twee weken over de APK-datum heen omdat het keuren toch een beetje tegenviel, maar dat was nog wel te maken gelukkig. :)
Later bleek dat de koppakking er ook nog uitlag :( dus die moest ook nog vervangen worden dus was ie niet op tijd APK-gekeurd.
Als het goed is word ie vandaag goedgekeurd. Krijg ik daar nu nog iets van te horen dan omdat ie een of twee weken te laat gekeurd is???
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

In principe niet... Ze gaan, als ik goed voorgelicht ben, steekproefsgewijs te werk. Het kan zijn dat ze je er toevallig uit pikken, maar als je 2 weken geleden (of daarvoor) al een keer bij de APK bent geweest en afgekeurd bent, dan is het voor zover ik weet absoluut geen probleem.
Stroker
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 21 nov 2001 0:00
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Nou het is zo dat ik de auto er twee weken geleden heengebracht heb, en nu staat hij daar nog steeds (i.v.m. reparatie van de koppakking) dus ik heb er helemaal niet mee gereden.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik zou me er echt niet druk over maken. De mijne was wel langer niet gekeurd, voordat ik 'm schorste. Niks aan de hand! :)
Plaats reactie