Stroomverlies, hoe en waar te vinden.......

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Steven
Car: M536

Ok nu rijd ik al een tijdje met een stroomverlies.

Het kwam nadat ik een x me auto 2 dagen had laten staan en de accu helemaal leeg was. Dus er zit ergens sluiting in.
Nu haal ik telkens bij grote stoppen langer dan 1 dag de accupool eraf zodat ik de volgende dag gewoon weer kan starten.

Ok voor de duidelijkheid, hij trekt em dus leeg als het contact uit is.
Nu heb ik een leuke stokoude multimeter van Pa, daar heb ik even het amperage gemeten tussen de +pool van de accu en de aansluiting en hij trekt meer dan 250mA. Denk niet dat een klokje en een radio zoveel trekken.
Ook is de weerstand vrij laag 9kon de waarde niet zo goed aflezen, maar hij gaf geloof ik bij 1 ohm 4/5 aan).

Nu heb ik wel geprobeert met een lampje tussen de accu en de accupool en dan de zekeringen eruit trekken en kijken offie anders brand. Nu brande het lampie wel iets minder fel als ik de zekering van de achteruitverwarming eruit trok? Dat vind ik nogal raar gezien die toch achter het contactslot zit? Helaas trok ie nog steeds meer dan 250mA dus dat is em niet volgens mij.

Goed to-the-point, wie weet wat er allemaal aan de pluspool hangt buiten het contactslot om? (misschien electrisch schema?)
En hoe vind/meet ik dat? (En jah ik zal eens kijken voor een betere mutlimeter)

Electrotechniek ligt me niet zo, terwijl ik het wel allemaal moet weten ;)
Bart V

Heb je alarm op je auto of een startonderbreker????? Heb al vaak meegemaakt dat door sluiting daarin de accu leegliep.

Tja voor je contact zit opzich niet zo heel veel wat stroom kan lekken. Je interieurverlichting, koplampen en achterlichten, radio (aghankelijk van hoe je hem aangesloten hebt), claxon, alarmlichten, klokje, centrale deurvergrendeling.

Dat zijn allemaal electrische dingen die voor je contact geschakeld zitten. Radio, versterkers en alarminstallatie zijn meestal de hoofdverdachten. Controleer die eerst voor je verder gaat zoeken.

Succes
Ben

Mijn accu is ook vaak leeg, de accu zelf is perfect, na alle metingen gebruikt er vrijwel niets stroom als het contact uitstaat. Dynamo is perfect. Accu laad bij.
Wat wel erg helpt is als je korte stukjes rijd overdag je koplampen uitlaten, en dan maar ff geen versterker aan voor die paar minuten.
Zo hou ik het nu al weer een tijdje vol :)

Heeft geen drol met je topic te maken maar had zin om wat te typen :)
Steven

Bart V schreef:Heb je alarm op je auto of een startonderbreker????? Heb al vaak meegemaakt dat door sluiting daarin de accu leegliep.

Tja voor je contact zit opzich niet zo heel veel wat stroom kan lekken. Je interieurverlichting, koplampen en achterlichten, radio (aghankelijk van hoe je hem aangesloten hebt), claxon, alarmlichten, klokje, centrale deurvergrendeling.

Dat zijn allemaal electrische dingen die voor je contact geschakeld zitten. Radio, versterkers en alarminstallatie zijn meestal de hoofdverdachten. Controleer die eerst voor je verder gaat zoeken.

Succes
Ok interieurverlichting --> gaat netjes uit
Koplampen --> uh jah das wel heel stom, hoewel ik het 1 x gehad heb ;)
Radio --> zit ook achter contact, bovendien had ik nog geen radio toen het probleem opkwam.
Claxon --> nagemeten maar die is het niet.
Alarmlichten --> zie nix branden, zou ik ze dan allemaal eruit moeten trekken?
Centrale deurvergrendeling --> die doet gewoon normaal, maar ik zou em eens kunnen nachecken.

Verder heb ik geen alarm, versterkers en zit de radio achter het contact.

Thnx voor het meedenken, heeft er iemand nog meer tips waar ik kan checken wat buiten het contact om aangesloten is? Een verhelderend schemaatje zou helemaal top zijn natuurlijk :)
Menno

ruk alle relais er eens stuk voor stuk uit, en kijk wanneer 't stroomverlies stopt.

Je kunt zoiets trouwens op 2 manieren oplossen:
-de meest verdachte dingen checken
-systematisch 't hele schema nalopen.

Succes
rev it like a rental
Steven

Hmm en waarbij moet ik daaraan denken? Alle relais in de motorruimte en de 'zekeringkast'?

En ik moet wel een schema hebben voor ik het kan afwerken natuurlijk.. heeft iemand dat voor mij?
Volgens mij zit he tniet in het werkplaatshandboek, zover ik weet (heb em hier ff niet liggen)
jean-paul

heb ik voor je
Riël
Über-Spammer

Radio kan wel stroom trekken voor zijn geheugen. Heb je een versterker (constante + op remote)? Verder kan je accu gewoon slecht zijn... Ik ga er niet vanuit dat eventuele lampen ofzo stroom trekken, dan branden ze wel gewoon. cv lijkt me ook sterk want al zouden ze sluiting maken dan deden ze het niet meer. Elec. ramen hetzelfde verhaal. Een 'beetje' sluiting lijkt me onwaarschijnlijker als een kapotte accu. En kijk es hoe het met je dynamo gesteld is, misschien laadt deze je accu nog amper op?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ben

idd, slechte accu, directe + op remote versterker of kapotte dynamo :D
Menno

Riël schreef:Radio kan wel stroom trekken voor zijn geheugen. Heb je een versterker (constante + op remote)? Verder kan je accu gewoon slecht zijn... Ik ga er niet vanuit dat eventuele lampen ofzo stroom trekken, dan branden ze wel gewoon. cv lijkt me ook sterk want al zouden ze sluiting maken dan deden ze het niet meer. Elec. ramen hetzelfde verhaal. Een 'beetje' sluiting lijkt me onwaarschijnlijker als een kapotte accu. En kijk es hoe het met je dynamo gesteld is, misschien laadt deze je accu nog amper op?
hij zegt toch dat ie 250mA trekt? Noudan!
rev it like a rental
jeroen.k

Zou natuurlijk heel goed kunnen dat de vorige eigenaar heeft lopen knutselen en er nu dus meer buiten het contact om loopt dan standaard. Ben zelf niet zo elektrotechnisch aangelegd, maar is het mischien een idee om te kijken welke aparaten het doen als het contact eraf is? Dan weet je de oorzaak mischien zo. Op zich trekt je achterruitverwarming wel behoorlijk wat stroom, maar weet niet of dat 250 mA is?

Suc6 met zoeken.
robert

als de achterruit verwarming aan staat trektie natuurlijk veeel meer dan 250 mA, als hij uit staat mag hij helemaal nix (aka 0.0 mA) trekken.
Stille stroomverbruikers zijn radio's (soms), alarm, klokjes en de ecu.
Klokje: 2 mA, ecu: 10 mA, radio ? Alarm? Bij elkaar mag dit nooit meer dan 25mA zijn.

die 250 mA klinkt als een relais dat aangetrokken blijft. (200 mA) of als een lampje van 3 watt.
Moet je makkelijk kunnen vinden.
da-goof
Contacteer:

Ik heb hetzelfde probleem al een tijdje met m'n R4 GTL.
Een andere dynamo en andere accu helpen niet, soms lijkt het of de wagen gewoon niet bij laad.
De stroomafname is 1 mA, van de radio, dus dat kan het niet zijn. Met name als ik het dim of groot licht op zet, dan loopt de accu versnelt leeg, soms zelfs onder het rijden. Toch kan ik in dit circuit nergens een kortsluiting vinden of meten.
Ik krijg sterk de indruk dat de wagen soms wel en soms niet de accu bij laad. Laatste week heb ik weer geen problemen gehad, maar het blijft elke keer een verrassing of ie zal starten of niet.
robert

dan zou ik maar eens het probleem opsporen, voordat het koud word.

voltmeter erop tijdens het rijden. Hoger dan 13.5 volt-> hij laadt wel bij. Soms heb je iets hoger rpm dan staionair nodig.
brandt je laadstroom controlelampje niet heel zachtjes? scoop erop (als je hem hebt) >13.5 volt en regelmatig laadpatroon -> dynamo + regelaar is dus goed.
In dat geval is het de accu die kapot is. Denk ook aan de forse zelfontlading bij een kapotte accu.
das een inwendige sluiting.

dynamo - accu - belasting.

in die drie zit het. een 'andere' dynamo of accu kan ook kapot zijn hoor.
Steven

Poe wat wordt er weer goed gelezen, het probleem was er al toen ik nog GEEN radio had en ik heb verder geen versterkers en alarmen en shit, en de dynamo is het ook niet anders trekt ie niet meer dan 250mA (tis meer want de meter slaat uit het bereik)

De accu is pas een maand oud ofzo dus daar ligt het niet aan zeker als je em een vonkje hoort trekken als je de accupool eropzet/eraf haalt.

Ok een hangend relais zal dus de oorzaak moeten zijn, kan iemand nog aangeven welke relais ik dan aan moet denken? Ik weet niet welke er allemaal buiten het contacslot om zitten?

Die van de Fan zal het wel niet zijn, anders stond ie wel constant te blowen.
De percolatiefan zelfde verhaal, hoewel ik die nog nooit gehoord heb (ok die gaan we even checken dan).
Iemand nog meer suggesties?
Steven

Ok ik ben weer even creatief geweest met het multimetertje, maar heb nix kunnen vinden helaas :(

Wat heb ik gehad:
-Percolatiefanscircuit
-Relais onder de motorkapsluiting
-Alles relais bij de zekeringenkast, ook alle zekeringen nog eens geprobeert voor de zekerheid.

Ook wel typisch is dat +pool in 3 takken verdeeld is
1-richting startmotor
2-2 rode draden het interieur in
3-naar de verkoude eend, aka toeter.

Als ik ze alle 3 loshaal en mijn ampere meter tussen de + pool en een van die draadjes zet, is dat ze allemaal de maximale uitslag geven (dus 250+ mA) Dat leek me nogal raar, hij zou toch op 1 van die 3 draden moeten uitslaan? Of zitten die ergens weer onderling verbonden?

Heeft niemand een electrisch schema voor me?
Hans R.

Een stroomverbruiker die vaak wordt vergeten is het lampje in je kofferbak.
Gaat het lampje echt wel uit als de klep dicht is? :)

Nou weet ik niet of de 5 al zo luxe was, dus....
Stylo

FF het volgende wat is nou 250 millies?
Da's niet veel.
Zou je dit niet meten dan zullen de polen van je accu zweven. Zou je geen amps (ofwel millie-amps)meten, dat is er niet goed. Je auto heeft ook een bepaalde weerstand anders zou je kortsluiting hebben, + pool naar massa.
Berekening: R (weerstand) = U (spanning) / I (stroom)
Of I=U/R
Kijk eens naar de ruststromen van je gebruikers.
ik denk dat je al een aardig eindje in de richting komt. Zet voor de grap maar eens je aanjager en je achteruit verwarming aan en ga nu maar eens meten, vergeet hierbij niet om je meter op A (i.p.v. mA) te zetten.
Steven

Hmm allemaal leuk en aardig hoor, maar het is veel meer dan 250 mA, bovendien is het behoorlijk wat hoor. Ga jij maar eens na hoeveel er in je accu zit en hoeveel je trekt. Nou dan is het met een paar dagen wel gedaan.

Ik meet even met een stokoude multimeter van Pa, die kan max 250 mA meten, maar gezien de stroom minder dan 250mA moet zijn voldoet dit ding wel even.

Enneh jah ik ben ook weer niet zo debiel dat ik niet weet hoe je moet meten, kep vandaag nog tentamen electro gehad :) Goed lezen schijnt ook weer een moeilijk vak te zijn voor sommigen :evil:

Nou wie weet er nog wat concrete stroomverbruikers buiten het contact om te noemen behalve
-Fan
-Percolatiefan
-Startmotor
-Binnenverlichting (nee heb ik niet achterin, hebben alleen BS-en)
-Alarmverlichting
-Normale verlichting
-Klokje
-Radio standby
-Centrale vergrendeling

Hmmzz..
robert

alle 3 de rode draden hetzelfde?? das gek. Dan zouden ze verderop aan elkaar zitten?? of... je meet niet goed!!
stomme vraag: (weet namelijk niet of je je tentamen electro gehaald hebt :lol: ) meet je wel A's en niet V's??

-natuurlijk heb je 1 voor 1 alle zekeringen eruit gehaald.
-trek ook eens de dynamo los (diode kan kapot zijn)

en: goed lezen he!! Niet ieder antwoord is voor jou, er zijn ook anderen die een vraag stellen.
Steven

robert schreef:alle 3 de rode draden hetzelfde?? das gek. Dan zouden ze verderop aan elkaar zitten?? of... je meet niet goed!!
stomme vraag: (weet namelijk niet of je je tentamen electro gehaald hebt :lol: ) meet je wel A's en niet V's??

-natuurlijk heb je 1 voor 1 alle zekeringen eruit gehaald.
-trek ook eens de dynamo los (diode kan kapot zijn)

en: goed lezen he!! Niet ieder antwoord is voor jou, er zijn ook anderen die een vraag stellen.
Jah ik zal binnenkort maar even een andere meter scoren want hij geeft inderdaad op allle draden volle uitslag (250+mA) en ik heb het toh echt gemeten zoals het hoort....

Zekeringen idd 1 voor 1 eruit getrokken, meter tegen raam geplakt.
Die Dynamo verdacht ik ookal, mocht de diode stuk zijn. Zit deze makkelijk aan de buitenkant dat ik em zo kan vervangen? Diode is toch een 1-richtingsverkeerding? :)

En met beter lezen was een beetje pissige opmerking over sommige reacties die zo onbenullig klinken... (maar ok ut kan idd een fout zijn)
Hans R.

Een diode is idd zo'n eenrichtingsding :wink:

Je kunt de dynamo er beter af halen, want ze zitten in het huis.
Maar ik zou ff informeren wat het kost om je dynamo te laten reviseren.
Dan ben je gelijk van een aantal eventuele problemen af.
-Ray-
Contacteer:

Diode is toch een 1-richtingsverkeerding?
ja, anders had het wel een biode geheten :p
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven

Ah man wijsneus, ga je vader pesten :p

Ik heb nog ene dynamo liggen ergens in de garage, even die erop vrotten dan maar.

Hoewel eerst een goeie multimeter scoren kan ik tenminste exact meten wattie trekt.
jean-paul

-Binnenverlichting (nee heb ik niet achterin, hebben alleen BS-en)

heeft iemand dit nog liggen?en is het bij een BS ook de achterklep meegeschakeld op de cpv??
heb ik ff nodig voor mijnes :D
jeroen.k

Hans R. schreef:Een diode is idd zo'n eenrichtingsding :wink:

Revisie van de Dynamo is ongeveer 80 euro (bij die van mij dan, maar zal niet zoveel verschil in zitten) en duurt iets van een dag.

Een nieuwe kost net zoiets (paar euro meer) (bij de onderdelenboer-->Lasaulec ofzo)
Steven

jean-p.d schreef:-Binnenverlichting (nee heb ik niet achterin, hebben alleen BS-en)

heeft iemand dit nog liggen?en is het bij een BS ook de achterklep meegeschakeld op de cpv??
heb ik ff nodig voor mijnes :D
1 - Dat lampje heeft Tijn misschien wel voor je liggen.

2 - Nee de achterklep is nooit met de CV geschakeld geweest, Roy heeft dit echter wel weten te fixxen dus moet je hem even bellen.
*Stephan_RSI*

Heb je al een keer geprobeerd een nieuwe accu in te zetten? Misschien is er een of andere cel in je accu die stuk is en dan trekt hij je accu leeg, maar dan gaat het wel sneller dan 2 dagen.
Anders weet ik het niet.
Veel succes!!

Stephan
Hans R.

jeroen.k schreef:
Hans R. schreef:Een diode is idd zo'n eenrichtingsding :wink:

Revisie van de Dynamo is ongeveer 80 euro (bij die van mij dan, maar zal niet zoveel verschil in zitten) en duurt iets van een dag.

Een nieuwe kost net zoiets (paar euro meer) (bij de onderdelenboer-->Lasaulec ofzo)

Het ligt aan de staat van de dynamo wat er vervangen moet worden en dus wat het kost.
En als je een afspraak maakt kan je dynamo binnen een uur gereviseert zijn. :)
Plaats reactie