Wat komt er kijken bij een nieuw (groter) motorblok?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Peter @ Malta
Contacteer:

(Dit is een vraag uit puur interesse, dus doe niet te veel moeite. Ik heb geen plannen op de korte of zelfs lange termijn om er een nieuw blok in te leggen.)

Ik was gisteren mijn ruitensproeierwater aan het bijvullen (met de hoeveelheid Sahara-zand die hier neerkomt is dat een regelmatig terugkerend karwei) en het viel mij op hoeveel lege ruimte er onder de motorkap zit. Nou is mijn 1.4 vrij bescheiden en moet er ook een 1.9 diesel of een 2.0 onder passen, maar ik vroeg mij af of er bijvoorbeeld een 2.0 uit een Clio Sport of een 3.0 V6 als uit de Laguna onder zou passen.

Afgezien van dat blok, wat zou er nog meer aan de auto verbouwd moeten worden om die extra PK's te kunnen behappen? En zou ik op deze manier niet een stuk van mijn kreukelzone tenietdoen?

- Peter
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Beetje voor de hand liggend, maar zou even de regels bekijken... Hier mogen we ons gang gaan geloof ik, als het aantal cylinders maar blijft kloppen.

Makkelijkste is waarschijnlijk nieuw motorblok uitkiezen, opbouwen op ander subframe en dan overzetten. Als je een blok kiest dat origineel leverbaar is geweest in de Scenic, zou je niet al te veel problemen moeten krijgen denk ik. Denk dat speedline/menno/robert er nog wel wat over kunnen roepen :-)
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Anonymous

Vergeet de remmerij en versnellingsbak niet. BEste oplossing: total loss scenic met complete motor en bak, remmen en ophanging.
Peter @ Malta
Contacteer:

Zeeuw schreef:Vergeet de remmerij en versnellingsbak niet. BEste oplossing: total loss scenic met complete motor en bak, remmen en ophanging.
Ah, merci. Die kans zit er niet breed in, aangezien er hier precies drie typen Scénic verkocht worden (1.4 Authentique, 1.6 Expression en 1.9 Expression).

Is de 172 PK 2.0 in een Clio Sport overigens dezelfde als in een 140 PK 2.0 Scénic?

- Peter
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

[quote="SeverityOneIs de 172 PK 2.0 in een Clio Sport overigens dezelfde als in een 140 PK 2.0 Scénic?

- Peter[/quote]
nee dit is op basis van de oude 2 liter 6v van de megane coupe
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Jan-Geert (Momentsleutel)

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:[quote="SeverityOneIs de 172 PK 2.0 in een Clio Sport overigens dezelfde als in een 140 PK 2.0 Scénic?

- Peter
nee dit is op basis van de oude 2 liter 6v van de megane coupe[/quote]
hmm een 2 liter 3 cilinder of zo ?? ecotec :-) nee ff zonder dollen je bedoelt zeker de 16v
Plaats reactie