[R5GTT]Ontstekingen en versnellingsbak.
ik heb een 5 gtt ph1 nu wil ik graag een pingelsensor op een blok hebben. In hoeverre is de ontsteking van een ph1 anders dan die van een ph2?
En dan de versnellingsbak. Laatst eens flink het rechter gas pedaal beroert, en tot mijn verbazing geeft de teller bij 5000 omw/min 160 aan. Dit is veel te weinig als de fabrieksopgave 200 is. Na het opzoeken van overbrengverhoudingen(wat niet makkelijk blijkt te zijn) loopt de auto bij 5750 (naar het schijnt max verm.) 185. Weet iemand of dit juist is, ik ben uitgegaan van 0.79 en 3.53. banden 175/65 r14. Het is een jb3009-bak. En nee de koppeling is goed. bij volgas geven in elke andere versnelling slipt de koppeling niet. Weet iemand de juiste overbrengverhoudingen. Of kan het liggen aan de sensor in de bak, dat die vervuild is?
Derby
En dan de versnellingsbak. Laatst eens flink het rechter gas pedaal beroert, en tot mijn verbazing geeft de teller bij 5000 omw/min 160 aan. Dit is veel te weinig als de fabrieksopgave 200 is. Na het opzoeken van overbrengverhoudingen(wat niet makkelijk blijkt te zijn) loopt de auto bij 5750 (naar het schijnt max verm.) 185. Weet iemand of dit juist is, ik ben uitgegaan van 0.79 en 3.53. banden 175/65 r14. Het is een jb3009-bak. En nee de koppeling is goed. bij volgas geven in elke andere versnelling slipt de koppeling niet. Weet iemand de juiste overbrengverhoudingen. Of kan het liggen aan de sensor in de bak, dat die vervuild is?
Derby
Om een pingelsensor aan te kunnen sluiten heb je een Renix 209 ontstekingsunit nodig, die daar een extra aansluiting voor heeft.
Wat de topsnelheid betreft, je teller geeft gewoon niet de juiste snelheid aan! Je hebt namelijk hardstikke de verkeerde bandenmaat onder je auto liggen. De afrolomtrek van 175/65/R14 is 1780 mm, en standaard 195/55/R13 is 1660 mm. Op 14 inch moet 195/45/R14, die hebben een afrolomtrek van 1620 mm. Edit: of nog beter, 185/50/R14, die hebben een omtrek van 1650 mm.
Bron: bandenwijzer
Wat de topsnelheid betreft, je teller geeft gewoon niet de juiste snelheid aan! Je hebt namelijk hardstikke de verkeerde bandenmaat onder je auto liggen. De afrolomtrek van 175/65/R14 is 1780 mm, en standaard 195/55/R13 is 1660 mm. Op 14 inch moet 195/45/R14, die hebben een afrolomtrek van 1620 mm. Edit: of nog beter, 185/50/R14, die hebben een omtrek van 1650 mm.
Bron: bandenwijzer
Op een 208 kan ook een pingelsensor aangesloten worden.
Ook in de Ph.1 folder wordt gewag gemaakt van een "elektronische ontsteking met pingelsensor".
Maar een 209 heeft een mooiere vervroegingskromme (meer trekkracht en mooier lopen onderin) dus upgraden kan geen kwaad. Eventueel op een andere plaats hangen al helemaal niet
Al is het wel redelijk prijzig, maar wel waard
Als je een 209 combineert met hogere druk dan is een pingelsensor een MUST. Niet te spreken over een extra 4° vervroegde vaste voorontsteking
De snelheidsopnemer zit in de bak en geeft dus de relatie tussen toerental en snelheid aan. Niet de werkelijk gereden snelheid ! Deze varieert met de afrolomtrek van de gebruikte wielen. Met banden met een grotere afrolomtrek dan de standaard maten (175/60-13 en 195/55-13) "loopt" de auto sneller als aangegeven op de meter !
En idd om 200km/h op de teller te halen loopt de toerenteller het rode gebied in !
Ook in de Ph.1 folder wordt gewag gemaakt van een "elektronische ontsteking met pingelsensor".
Maar een 209 heeft een mooiere vervroegingskromme (meer trekkracht en mooier lopen onderin) dus upgraden kan geen kwaad. Eventueel op een andere plaats hangen al helemaal niet

Al is het wel redelijk prijzig, maar wel waard

Als je een 209 combineert met hogere druk dan is een pingelsensor een MUST. Niet te spreken over een extra 4° vervroegde vaste voorontsteking

De snelheidsopnemer zit in de bak en geeft dus de relatie tussen toerental en snelheid aan. Niet de werkelijk gereden snelheid ! Deze varieert met de afrolomtrek van de gebruikte wielen. Met banden met een grotere afrolomtrek dan de standaard maten (175/60-13 en 195/55-13) "loopt" de auto sneller als aangegeven op de meter !
En idd om 200km/h op de teller te halen loopt de toerenteller het rode gebied in !
Laatst gewijzigd door speedline op di 17 sep 2002 11:12, 6 keer totaal gewijzigd.
Ook goed, maar overstappen naar een 209 is natuurlijk nooit slechtspeedline schreef:Volgens mij kan op een 208 ook gewoon een pingelsensor aangesloten worden. Mijn 208 heeft een dergelijke aansluiting (en die werkt).

ok daar heb je gelijk in het zijn winter banden. plakken lekker. Maar als je een grotere rolstraal hebt leg je per omw meer meters af. maar dat geeft toch geen verschil bij van 15 km/h? ik kom trouwens maar aan een omtrek van 1474.5 mm. met 195/45 maar 1392.8 mm en dan wordt het nog kleiner door dynamische invloeden.
derby ik reken het even na
derby ik reken het even na
ok het klopt. De banden maat die er nu onder zit 175/65 en wat er onder zou moeten zitten geven een verschil in afrol omtrek wat er in resulteert dat er een verschil in snelheid is van 28 km/h (zonder dyn invloeden.) Is het slim om de carter ontluchting om te leggen naar buiten? In verband met de turbo en aanslag daarop? Zit er op de ontstekingsunit een toerenbegrenzer? (bij de 1.7 wel) en zo ja wanneer grijpt deze in?
Carterontluchting kan je inderdaad het beste aansluiten zoals het op de cupauto's zat:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/005.jpg[/img]
Toerenbegrenzer zit er inderdaad op maar verdere details heb ik niet. Daarnaast is er ook nog een overdrukbeveiliging in de slang naar de intercooler, die de ontsteking onderbreekt bij een druk van 1,1 bar.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/005.jpg[/img]
Toerenbegrenzer zit er inderdaad op maar verdere details heb ik niet. Daarnaast is er ook nog een overdrukbeveiliging in de slang naar de intercooler, die de ontsteking onderbreekt bij een druk van 1,1 bar.
Ik heb een navigatiesysteem in de gtturbo,waar je ook de snelheid dmv de satelieten kan uitrekenen.
Ik heb 185-15-45 als banden en tot de 120 km/h klopt het echt vrij aardig,hierna geeft hij iets minder aan dat wat je rijdt.
Ik heb 185-15-45 als banden en tot de 120 km/h klopt het echt vrij aardig,hierna geeft hij iets minder aan dat wat je rijdt.
Toerenbegrenzer op een GTT ? De carterontluchting weghalen of versimpelen is altijd een goed idee. Alleen is de hoofdreden het voorkomen van afzettingen (die kunnen gaan gloeien) in de verbrandingskamer. Deze kunnen leiden tot pingelen onder zware lastDerby schreef:Is het slim om de carter ontluchting om te leggen naar buiten? In verband met de turbo en aanslag daarop? Zit er op de ontstekingsunit een toerenbegrenzer? (bij de 1.7 wel) en zo ja wanneer grijpt deze in?

Vooral doen dus...

Kijk maar eens goed naar het bovenstaande plaatje. De standaard gesloten carterventilatie dumpt in de inlaat van het luchtfilter naar de turbo. Wel drek in de turbo.
Na het opnieuw berekenen klopt er toch nog steeds niets van de kilometerteller. Deze geeft of te weinig aan of de auto haalt de fabrieks snelheid nooit.
De berekening : ((((175*.65)/2)+(14*25.4)/2)*2*pi/1000)*3.6/60*5000/.79/3.53 = 158 km/h Dit is ook wat de speedo meter aangeeft. Heeft iemand verstand van het electronisch systeem wat de snelheid registreerd? Kan het vervuild zijn? Of kan iemand me de juiste overbrengverhoudingen geven?
En dan nog over de ontstekingsunit. Zijn de stekker aansluitingen voor de renix 208 het zelfde als de 209.

De berekening : ((((175*.65)/2)+(14*25.4)/2)*2*pi/1000)*3.6/60*5000/.79/3.53 = 158 km/h Dit is ook wat de speedo meter aangeeft. Heeft iemand verstand van het electronisch systeem wat de snelheid registreerd? Kan het vervuild zijn? Of kan iemand me de juiste overbrengverhoudingen geven?
En dan nog over de ontstekingsunit. Zijn de stekker aansluitingen voor de renix 208 het zelfde als de 209.
De berekening voor snelheid bij toerental(5000min-1)(en ook de afrolomtrek) is:Derby schreef:Na het opnieuw berekenen klopt er toch nog steeds niets van de kilometerteller. Deze geeft of te weinig aan of de auto haalt de fabrieks snelheid nooit.![]()
De berekening : ((((175*.65)/2)+(14*25.4)/2)*2*pi/1000)*3.6/60*5000/.79/3.53 = 158 km/h Dit is ook wat de speedo meter aangeeft. Heeft iemand verstand van het electronisch systeem wat de snelheid registreerd? Kan het vervuild zijn? Of kan iemand me de juiste overbrengverhoudingen geven?
En dan nog over de ontstekingsunit. Zijn de stekker aansluitingen voor de renix 208 het zelfde als de 209.
((.175x.65x2)+(14x.0254))x(5000 / 60 : 3.53 : .79) = meters/seconde x 3.6 voor km/h !
Als je hiermee de afrolomtrek berekent kom je op 1831mm afromomtrek uit. Een verschil van 51mm

Je maakt ergens een rekenfout, ik kom namelijk met 5000min-1 in de 5e (.79) versnelling met een eindreductie van 3.53 op 53.2m/s = 191.5km/h. Ik ga dan uit van een afrolomtrek van 1780mm. Met 5500min-1 haal je dan 210.6km/h.
Met 195/55-13 haal je met 1660mm afrolomtrek bij 5500min-1 196.4km/h.
Dit zijn gecorrigeerde genormeerde afrolomtrekken waarbij rekening is gehouden met inzakken vd band onder last. Dit is dus de beste benadering.
De aansluitingen van een 208 en een 209 zijn identiek.
Succes...

good work maar die rekenfout ben ik het niet mee eens (no offence) Jij neemt de diameter neem ik aan ik kom op een hoogte van 56.875 mm voor de band. en dan nog 14 *25.4 /2.= 177.8 mm De straal komt dan op. 234.675 mm. De omtrek is dan 2*pi*r = 1474.5065 mm is ruim 1.4 meter ( dit klopt idd niet helemaal i.v.m dyn. invloeden)
het aantal omw per sec aan het wiel is 5000/0.79/3.53/60 = 29.88250 omw sec
1.4745065*29.88250 = 44.0619 m/s in km/h 158.62
Hoe kom jij in hemels naam aan zo'n grote afrolomtrek. Schaam je niet om me te verbeteren.
de banden wijzer zegt idd : 1780 voor 175/65R14. En die overbrengverhoudingen (rot woord) komen uit de vraagbaak van een Renault 9/11 Daar staan de waardes in voor de jb3 bak maar nit voor de jb3009. Deze waardes zijn van een jb3001 of 5 weet ik niet meer.
derby
het aantal omw per sec aan het wiel is 5000/0.79/3.53/60 = 29.88250 omw sec
1.4745065*29.88250 = 44.0619 m/s in km/h 158.62
Hoe kom jij in hemels naam aan zo'n grote afrolomtrek. Schaam je niet om me te verbeteren.
de banden wijzer zegt idd : 1780 voor 175/65R14. En die overbrengverhoudingen (rot woord) komen uit de vraagbaak van een Renault 9/11 Daar staan de waardes in voor de jb3 bak maar nit voor de jb3009. Deze waardes zijn van een jb3001 of 5 weet ik niet meer.
derby
De overbrengingsverhoudingen voor een JB3-009 bak:Derby schreef:good work maar die rekenfout ben ik het niet mee eens (no offence) Jij neemt de diameter neem ik aan ik kom op een hoogte van 56.875 mm voor de band. en dan nog 14 *25.4 /2.= 177.8 mm De straal komt dan op. 234.675 mm. De omtrek is dan 2*pi*r = 1474.5065 mm is ruim 1.4 meter ( dit klopt idd niet helemaal i.v.m dyn. invloeden)
het aantal omw per sec aan het wiel is 5000/0.79/3.53/60 = 29.88250 omw sec
1.4745065*29.88250 = 44.0619 m/s in km/h 158.62
Hoe kom jij in hemels naam aan zo'n grote afrolomtrek. Schaam je niet om me te verbeteren.
de banden wijzer zegt idd : 1780 voor 175/65R14. En die overbrengverhoudingen (rot woord) komen uit de vraagbaak van een Renault 9/11 Daar staan de waardes in voor de jb3 bak maar nit voor de jb3009. Deze waardes zijn van een jb3001 of 5 weet ik niet meer.
derby
1e 11x34
2e 19x35
3e 25x33
4e 30x29
5e 33x25
R 11x26x39
eind 15x56
Dus:
1e 3.091 :1
2e 1.842 :1
3e 1.320 :1
4e 0.967 :1
5e 0.758 :1
R 3.546 :1
eind 3.733 :1
Gebruik deze om de uitslag te corrigeren.
De bandhoogte is .175m x .65 (%) = 0.11375m
Dan nu de velgSTRAAL 0.0254 x 14/2 = 0.1778m
Deze tel je bij elkaar op 0.11375 + 0.1778 = 0.2916m
Dit vermenigvuldigen met 2 x pi = 1.83186m. Je maakt dus een rekenfout

Opnieuw proberen en succes...
Dus de gecorrigeerde V1000 (in hoogste versnelling)voor een GT met de volgende bandenmaten(vermenigvuldigen met factor toerental (x1000) om gewenste snelheid te krijgen) is:
175/60-13 -> NIET ! 1697mm -> V1000 = 36km/h
175/65-14 -> 1780mm -> V1000 = 37.8km/h
195/55-13 -> 1660mm -> V1000 = 35.2km/h
(5500 = 193.6)
Laatst gewijzigd door speedline op wo 18 sep 2002 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je de berekening goed bekijkt zie je dat ik de bandhoogte 1X neem en niet 2x. Ik bedoelde op mijn berekening met de diameter, dan neem je de bandhoogte 2xDerby schreef:waarom neem je de hoogte van de band dan 2 maal. voor de straal is een maal genoeg. De straal is toch hoogte band 1 keer en straal velg -correctie factor?
De bandhoogte is .175m x .65 (%) = 0.11375m. In jouw bereking met de straal neem je deze 1x. In mijn bereking met de diameter 2x !
Dan nu de velgstraal 0.0254 x 14/2 = 0.1778m
Ik studeer auto techniek, maar dit gaat me boven de pet. Waarom neem je 2 keer de bandhoogte en de helft van de inch maat van de velg?
[/quote][/quote]
Dan nu de velgstraal 0.0254 x 14/2 = 0.1778m
Ik studeer auto techniek, maar dit gaat me boven de pet. Waarom neem je 2 keer de bandhoogte en de helft van de inch maat van de velg?
[/quote][/quote]
Lees het eens goed ! Ik neem niet 2x de bandhoogte en de 1/2 van de velgdiameter. Check de berekening dan !Derby schreef:De bandhoogte is .175m x .65 (%) = 0.11375m. In jouw bereking met de straal neem je deze 1x. In mijn bereking met de diameter 2x !
Dan nu de velgstraal 0.0254 x 14/2 = 0.1778m
Ik studeer auto techniek, maar dit gaat me boven de pet. Waarom neem je 2 keer de bandhoogte en de helft van de inch maat van de velg?
Ik zeg er duidelijk bij dat als ik de omtrek van de cirkel via de DIAMETER bereken dat ik 2x de bandhoogte neem !!!!
Omdat ik f*kk*n jouw cirkelomtrek door STRAAL-berekening naloop, thatŽs why ?!

ik heb het na gevraagd. En ik zat idd fout. Ik kon niet geloven dat mijn band aan 1 kant 11 cm hoog is.
Blijf de vraag of het wel correct is omdat ik dan een verschil heb op de teller van 19%. Ik heb gehoord dat 10% toch wel het max is. Desondanks bedankt voor de hulp.
En die ontstekingsunit. die is idd schreeuwend duur. 1000 gulden incl btw. zonder pingelsensor. Belachelijk.
Blijf de vraag of het wel correct is omdat ik dan een verschil heb op de teller van 19%. Ik heb gehoord dat 10% toch wel het max is. Desondanks bedankt voor de hulp.
En die ontstekingsunit. die is idd schreeuwend duur. 1000 gulden incl btw. zonder pingelsensor. Belachelijk.
en ik heb een 209 bijna nieuw maar 3 maand gbruikt voor 200euroDerby schreef:ik heb het na gevraagd. En ik zat idd fout. Ik kon niet geloven dat mijn band aan 1 kant 11 cm hoog is.
Blijf de vraag of het wel correct is omdat ik dan een verschil heb op de teller van 19%. Ik heb gehoord dat 10% toch wel het max is. Desondanks bedankt voor de hulp.
En die ontstekingsunit. die is idd schreeuwend duur. 1000 gulden incl btw. zonder pingelsensor. Belachelijk.
http://www.e31.net/GearSpeed.zip
Een fijn snelheid bij overbrengingsverhouding-tooltje in zip formaat. Uitpakken en deze overbrengingen invoeren.
1e 3.091 :1
2e 1.842 :1
3e 1.320 :1
4e 0.967 :1
5e 0.758 :1
R 3.546 :1
eind 3.733 :1
Afrolomtrek en toerental invoeren. Klaar...
175/60-13 -> ± 1697mm
195/55-13 -> gecorrigeerde 1660mm
195/50-15 -> gecorrigeerde 1760mm
Fijn de snelheden per versnelling bij een bepaald toerental. Errug geinig
Een fijn snelheid bij overbrengingsverhouding-tooltje in zip formaat. Uitpakken en deze overbrengingen invoeren.
1e 3.091 :1
2e 1.842 :1
3e 1.320 :1
4e 0.967 :1
5e 0.758 :1
R 3.546 :1
eind 3.733 :1
Afrolomtrek en toerental invoeren. Klaar...
175/60-13 -> ± 1697mm
195/55-13 -> gecorrigeerde 1660mm
195/50-15 -> gecorrigeerde 1760mm
Fijn de snelheden per versnelling bij een bepaald toerental. Errug geinig

Hee Speedline, die eindoverbrenging die jij opgeeft klopt niet. Dat is de eindoverbrenging van de JB3 voor non-turbo modellen. De eindoverbrenging van een GT Turbo is 3.563 : 1 (uit Haynes)
Het werkplaatshandboek en het JB bakkenboek vertellen me 15x56 tandwielen = 3.733 :1 voor de JB3-009Matijs schreef:Hee Speedline, die eindoverbrenging die jij opgeeft klopt niet. Dat is de eindoverbrenging van de JB3 voor non-turbo modellen. De eindoverbrenging van een GT Turbo is 3.563 : 1 (uit Haynes)
nog even over de toerenteller afwijking. Naar mijn weten komt het toerental signaal uit de ontstekingunit. Ik mag dus hopen dat hier geen afwijking inzit.
En een radiateur van een 5 diesel. past die zonder veel aanpassingen in een turbo?
En een radiateur van een 5 diesel. past die zonder veel aanpassingen in een turbo?
Je hebt met een aantal omzettingen te maken van dat signaal dus daar volgt een afwijking uit. Als bijvoorbeeld de contacten in je tellerbak gecorrodeerd zijn is de afwijking nog veel groter.Derby schreef:nog even over de toerenteller afwijking. Naar mijn weten komt het toerental signaal uit de ontstekingunit. Ik mag dus hopen dat hier geen afwijking inzit.
En een radiateur van een 5 diesel. past die zonder veel aanpassingen in een turbo?
Een Diesel radiateur past alleen indien je er een losse oliekoeler bij hangt. De standaard radiateur is namelijk voorzien van een warmtewisselaar. Ook ff passen ofdat de intercooler en dynamo niet in de knel komen. Anders dient er ook een andere intercooler geplaatst te worden ! Bijvoorbeeld een langwerpig exemplaar uit een 21T of een Iveco Daily ! Er zijn zat donorautoŽs met mooie intercoolers !
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Die extra 4 graden wordt toch afgeraden bij hogere druk, tenzij je wel heel erg goede koeling hebt?speedline schreef:
Als je een 209 combineert met hogere druk dan is een pingelsensor een MUST. Niet te spreken over een extra 4° vervroegde vaste voorontsteking![]()
Dat vindt ik kroegpraat...Stefijn schreef:Die extra 4 graden wordt toch afgeraden bij hogere druk, tenzij je wel heel erg goede koeling hebt?speedline schreef:
Als je een 209 combineert met hogere druk dan is een pingelsensor een MUST. Niet te spreken over een extra 4° vervroegde vaste voorontsteking![]()
In de coupe versie deden ze niet anders dan 4° extra + een hogere laaddruk. De pingelsensor zorgt dan voor een veiligheidsmarge in het middentoerengebied (meest pingelgevoelig). Dit is afdoende ! Een carburateur met een rijkere sproeierbezetting zorgt ook voor een grotere veiligheidsmarge !
Laatst gewijzigd door speedline op di 24 sep 2002 9:20, 1 keer totaal gewijzigd.
bij een goede mengsel,en goede verbranding ,alsook deuglijke olie kun je nie veel kwaad doen met de 4 graden vervroeging op hogere druk.speedline schreef:In de coupe versie deden ze niet anders dan 4° extra + een hogere laaddruk. De pingelsensor zorgt dan voor een veiligheidsmarge in het middentoerengebied (meest pingelgevoelig). Dit is afdoende !Stefijn schreef:Die extra 4 graden wordt toch afgeraden bij hogere druk, tenzij je wel heel erg goede koeling hebt?speedline schreef:
Als je een 209 combineert met hogere druk dan is een pingelsensor een MUST. Niet te spreken over een extra 4° vervroegde vaste voorontsteking![]()
ik was van plan een lange dunne intercooler onder de radiateur te plaatsen, een aparte oliekoeler, brandstof koeling en een grotere radiateur te monteren. Samen met een 4 grden vroegere ontsteking moet de druk een heel stuk hoger kunnen. Door de extra koeling is die 4 gr. vroeger wel nodig denk ik. De ontstekingsvertraging wordt groter. Iemand een andere meming toegedaan?
Die brandstofkoeler zet bepaald geen zoden aan de dijk, aangezien de drukken in het brandstofsysteem nogal laag zijn. Bij dieselmotoren met een hogedruk inspuitsysteem echter wel. Maar ja, alle beetjes helpenDerby schreef:ik was van plan een lange dunne intercooler onder de radiateur te plaatsen, een aparte oliekoeler, brandstof koeling en een grotere radiateur te monteren. Samen met een 4 grden vroegere ontsteking moet de druk een heel stuk hoger kunnen. Door de extra koeling is die 4 gr. vroeger wel nodig denk ik. De ontstekingsvertraging wordt groter. Iemand een andere meming toegedaan?

Die plaatsing van een langwerpige intercooler onderaan is bepaald niet echt handig ivm het slangenwerk. Houd hem dan liever achter de grille, boven de radiateur, en monteer daarvoor je radiateur wat lager. Die aparte oliekoeler dan ergens in de bumper wegwerken. Vergeet trouwens niet dat er ook luchtstroom doorheen moet om effectief te zijn. Je zult dan ook de bumper van wat extra ventilatieopeningen moeten voorzien !
Die 4° extra voorontsteking zorgt juist voor een dichter bij de pingelgrens komen van het ontstekingstijdstip. Dus niet echt een voorwaarde om dan nog meer druk in te stellen

Over die ontstekingsvertraging; niet te ver doordenken. Eerst maar eens zorgen dat het "gehele spul" technisch in orde is. Om te rijden met een hogere druk bij een bepaalde levensduur, is het misschien verstandig de turbo te reviseren en te upgraden. Dat je dan misschien ook tegen de grenzen van zuigers en drijfstangen loopt is iets wat je vanzelf merkt met een grote klap

succes
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Ho, hier leer ik weer wat nieuws.speedline schreef: Als je een 209 combineert met hogere druk dan is een pingelsensor een MUST. Niet te spreken over een extra 4° vervroegde vaste voorontsteking![]()
De 209 heeft standaard niet die pingelsensor?
Hoe zie ik dat? Want ik rij een phase 2 met een 209.
Drive it like you stole it
Tering Rick, weet je niet dat de pingelsensor op de kop tussen de 1e en 2e bougie vanaf de bak-kant gezien zit?
Dat metalen busje wat horizontaal in je blok geschroeft zit. Daar neemt ie de pingel waar als ene trilling. (7500 Hz geloof ik).
Deze zit dan aangesloten op de middelste stekker van je 209.
De pingelsensor kan no-way IN de ontsteking zitten natuurlijk, daar valt toch geen pingel te vinden.
Dat metalen busje wat horizontaal in je blok geschroeft zit. Daar neemt ie de pingel waar als ene trilling. (7500 Hz geloof ik).
Deze zit dan aangesloten op de middelste stekker van je 209.
De pingelsensor kan no-way IN de ontsteking zitten natuurlijk, daar valt toch geen pingel te vinden.
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Inderdaad tering. Dat was dus ook mijn reactie.Steven (Fiets) schreef:t@ring Rick, weet je niet dat de pingelsensor op de kop tussen de 1e en 2e bougie vanaf de bak-kant gezien zit?
Dat metalen busje wat horizontaal in je blok geschroeft zit. Daar neemt ie de pingel waar als ene trilling. (7500 Hz geloof ik).
Deze zit dan aangesloten op de middelste stekker van je 209.
De pingelsensor kan no-way IN de ontsteking zitten natuurlijk, daar valt toch geen pingel te vinden.
Tuurlijk sensor onmogelijk in de ontsteking... duh

Maar ik dacht dat hij wel standaard bij de 209 geleverd werd en standaard op de ph2 zat.
En hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik zeker weet dat het allemaal standaard er opzit.
Daarom begreep ik het al niet.
Thanks.
Drive it like you stole it
Heeft wel standaard pingelsensor maar zo bedoelde ik deze opmerking niet. Een 209 heeft een "scherpere" ontstekingskromme. Het ontstekingstijdstip komt dichter tegen de pingelgrens aan te liggen. Daarom MOET je een pingelsensor en een rijkere afstelling gebruiken om een veiligheidsmarge in stand te houden.RickGT TURBO schreef: Ho, hier leer ik weer wat nieuws.
De 209 heeft standaard niet die pingelsensor?
Hoe zie ik dat? Want ik rij een phase 2 met een 209.