Effe een klein vraagje. Ik wil dus een digitaal dashboard maken. OOk de snelheid wordt digitaal weergegeven(als in van te voren vastgelegde waarden op een display). Nu denk ik als ik de orginele sensor pak, dat deze best onnauwkeurig zal zijn, en ik wil hem zo precies mogelijk hebben. Nou was ik aan het denken, en toen kreeg ik een idee. Ik krijg het toerental ook binnen. Dit zijn volgens mij pulsjes. Dit is heel makkelijk te tellen met een counter en er komt een hele precieze waarde uit. Deze waarde geeft precies aan hoeveel toeren de motor maakt. Als ik een programme schrijf wat dit toerental vermenigvuldigd met de bandomtrek, dan heb je de snelheid echt heel nauwkeurig, dacht ik dan. Daar kwam ik later op terug, want ik had geen rekening met verschillende versnellingen gehouden. Het is dan mogelijk om ook die versnellingen erin op te nemen. Dan kun je de ratio-waarde er ook in opnemen en dan heb je de snelheid. Komt al beter in de buurt, helaas, er zit nog een fout in. Als ik de auto in zijn 5 zet en hou de koppeling in, dan geeft de computer een waarde aan die absoluut niet 0 is. Hij rekent dan uit van 1200 rpm stationair(zal denk ik wel nodig zijn met die scherpe nokken-as, anders wordt het een hobbelpaard bij wegtrekken) maal de ratio van de 5 en de bandomtrek. Oftwel gaat niet werken. Het signaal wat standard wordt geleverd, hoe zit dat in elkaar?? Ook pulsen van het toerental van de as ofzo?? Of is het een analoge waarde ofzo?? en als het pulsen zijn, wat is dan de resolutie daarvan?? Is het 1 puls per omwenteling, of krijg je er bevoorbeeld 4 per omwenteling om een hoge resolutie te krijgen??
groetjes
Ik ga d'r van uit dat 't een pulssignaal is. Voor een snelheidssignaal lijkt me nauwkeurigheid geen enkel probleem. D'r zit zo weinig dynamiek in zo'n signaal dat dat echt geen probleem geeft. Waarschijnlijk moet je in de signaal-adaptie van de teller die je gaat bouwen toch heel wat gaan uitmiddelen, om een beetje stabiel signaal te krijgen.
Gewoon de originele sensor gebruiken dus.
Gewoon de originele sensor gebruiken dus.
rev it like a rental
geen idee hoe het werkt, maar wel een tip: zoek eens op hoe het bij de twingo of espace in elkaar zit... die hebben digitale snelheidsmeters.... (of de spider, is hetzelfde als de twingo)
ik zoek vanavond wel even in de twingo vraagbaak.
ik zoek vanavond wel even in de twingo vraagbaak.
uit de twingo vraagbaak:
het einde van de kilometertellerkabel is uitgerust met een electronische impulsgever.
Deze zend zijn signalen naar de regeleenheid van de inspuiting en de ontsteking en naar het display voor het zichtbaar maken van de snelheid en gereden afstand.
het einde van de kilometertellerkabel is uitgerust met een electronische impulsgever.
Deze zend zijn signalen naar de regeleenheid van de inspuiting en de ontsteking en naar het display voor het zichtbaar maken van de snelheid en gereden afstand.
De 21 TXE 2l heeft een digitaal dashboard. misschien is dat wat meer compatible. kijk eens rond bij De Kok op Oud-Beijerland, dat is een Renault-sloperij met héél veel 2e hands onderdelen.
Dat klopt, het zal wel wat beter passen enzo, maar ik wil zelf het dashboard ontwerpen. Dus is dat dashboard geen optie eigenlijk.
groetjes
groetjes
Je kunt de tellers eruit slopen, de elektronika overzetten en dan het dashboard weggooien. Heb je in ieder geval de elektronika. Zoals je wellicht wel weet is 't TXE-dashboard erg mooi, met boordcomputer en al. Wel heel erg eighties-style, hoor.
Het ligt eraan hoever je wilt gaan, maar een Twingo-dashboard is een beetje Playmobil-achtig.
Het ligt eraan hoever je wilt gaan, maar een Twingo-dashboard is een beetje Playmobil-achtig.
-
de toerenteller werkt inderdaad met pulsen.
deze zijn afkomstig van de elektronische onsteking. aan de stand van de krukasstand krijg je pulsjes hoog en laag.
die pulsjes worden doorgegeven aan de elektronische onsteking. die geeft het via een transistor en andere elektronica door aan de toerenteller zodat hij afgevlakte pulsen krijgt. kan zijn 1 pulsje per omwenteling maar dat weet ik niet zeker.
wat inderdaad makkelijker is is om bestaande elektronica uit een auto te halen en dat te gebruiken. deze zijn echt behoorlijk nauwkeurig lijkt mij
deze zijn afkomstig van de elektronische onsteking. aan de stand van de krukasstand krijg je pulsjes hoog en laag.
die pulsjes worden doorgegeven aan de elektronische onsteking. die geeft het via een transistor en andere elektronica door aan de toerenteller zodat hij afgevlakte pulsen krijgt. kan zijn 1 pulsje per omwenteling maar dat weet ik niet zeker.
wat inderdaad makkelijker is is om bestaande elektronica uit een auto te halen en dat te gebruiken. deze zijn echt behoorlijk nauwkeurig lijkt mij
Laatst gewijzigd door illuminator op wo 11 jul 2001 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.