Subwoofer in hoedenplank (kofferbak=klankruimte). Kan dat???

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Anonymous

'k zat net op de .nl site te bladeren en liep daar tegen de 5 van Monique (Moontje alhier, neem ik aan :wink: ) aan. Mooie rooie plank met daarin een glimmende woofer, omhoog gericht. Maar wel met een klankkast tot op de bodem.

Nu wil ik heeeel graag de sub die ik al heb in mijn Clio zetten, maar in de kast waar hij nu in zit, kan ik mijn kofferbak gelijk afschrijven, qua ruimte...

Is het mogelijk om een stevige hoedenplank te bouwen, daarin m'n 25cm woofer te zetten, evt ook de baspijp en misschien wat normale speakers? Komt er dan ook nog een bas uit? Of kan dat niet doordat het zo lek is als een mandje.
Misschien kan ik de boel zo 'dicht' mogelijk proberen te maken met extra tocht-strips bij de achterbank en randen, of zo?

Iemand ervaring mee? Theorie?

Is trouwens een Fenton Acoustics 10 inch sub met dito merk amp (1 x 360 W bridged, geloof ik)
Tom
Moderator
Car: MB

voor dezee toepassing zijn er special open-air (de naam zegt het al ) woofers op de markt (de kwaliteit van de bas is ovrigens meestal minder dan bij een kist). Wanneer jij je bestaande woofer uit de kist haald (die als het goed is een bepaalde inhoud heeft) en in de houdenplank monteert zal deze en andere "klankkkast" krijgen. Ik denk zelf dus dat het niet vertandig is.
Anonymous

Kan wel maar daar heb je een speciale woofer voor nodig, nl. een free air woofer.

Free air is gebouwd op hele grote kist en dat is je achterbak dan, free air klinkt minder dan een gewone als je hem zo in je hoedenplank schroeft maar het scheelt wel heel wat ruimte natuurlijk.

Waarschijnlijk heb je nu eentje die gebouwd is op een kist van een bepaald formaat en als je die in de hoedenplank maakt gaat het niet werken. (iig niet mooi klinken).
Anonymous

Dat dacht ik wel. :(

Huidige kast is overigens wel van het type 'bas reflex' dus met een baspoort. Kast heb ik zelf gebouwd en moest minimaal 40 liter zijn, volgens de mensen van speaker&co (de zelfbouw zaak die ik bezocht).

Wanneer is een sub 'free-air'? Zijn die echt heel speciaal (vast met harde/stijve rubberen mounting-ring oid). Kan over die Fenton Acoustics van mij bar weinig vinden op internet, dus...
Anonymous

Het staat er altijd bij of het een closed is of een free air.

Als je een kist moet maken van 40 liter met bassreflex dan is het zeker geen free air.

(ik heb twee free airs in een kist van 140 liter gesloten en als ik bass reflex wilde moest ik richting de 300 liter :-))
Tom
Moderator

300 !!! Dan kun je beter een busje aanschaffen :D
Maus

Hij rijdt niet voor niets in een Laguna! :wink:
Anonymous

40 liter was het minimum.

En de baspoort is groot: zo'n 10cm of zo. Dan heeft die woofer toch ook helemaal geen tegendruk meer? Ik zou dan denken dat 'ie 'free air' dan ook wel overleeft.

Jammer dat 'proberen' zoveel moeite zal kosten. Moet ik een hele (nette) hoedenplank voor zagen.

Ik neus nog eens verder op internet. Heb al wat dingen gelezen rondom free-air. Misschien dat ik de gok neem.

To be continued (het zal eens niet ;) )
Tom
Moderator

Zo erg is een middagje knutselen nu ook weer niet :wink:
Roy
Moderator

Het is op zich wel te doen hoor. Een woofer die eigenlijk voor kast gebruik is gewoon in je hoedenplank bouwen. Heb ik een keer in een Corrado gebouwd en dat klinkt wel goed.

Wel je hoedenplank verstevigen met alu hoeklijn voor het doorzakken :)
5 GT Turbo '88 GT5
Robert dB.

Monique = Monique op het forum

Moontje heeft een Megané.
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Hee edo

Ik zou gewoon een simpele hoedenplank fabrieken, en gewoon uit proberen
Vind je het nog goed klinken, maak dan een mooie hoedenplank, vind je het niks niks verloren, dan kun je het op het forum vermelden dat et niks is....

Wat betreft die ruimte in de kofferbak ben ik volkomen met je eens.
KŽheb nu aan de zijkanten van mŽn koffer een paneel voor de versterker en andere zooi, en mŽn kist staat gewoon in het midden, maar echt ruimte heb je idd niet!

P.s dit komt denk ik ook door die verstevigingsbalk in de koffer......
Marcel (mlg)
Contacteer:

Ik heb ook een free air woofer in mijn hoedenplank
zitten , klinkt goed .

[img]http://members1.chello.nl/~m.haasdijk/rtc/cd2.jpg[/img]
Mark G
Contacteer:

Ik had in m'n jonge jaren ( :D ) ook een free air sub van 38cm.
Het <<boenkt>> zonder problemen, maar je middentonen die er meestal naast zitten krijgen door de druk van de subwoover zware klappen...

Maar.. het kan perfect, en oogt mooi..
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Wat kost zo'n free air ongeveer?
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Maar edo vroeg of zijn "oude" woofer in z'n hoedenplank kan...

Dit zal wel gewoon proberen zijn denk ik..... :p
Anonymous

Yep, ik denk het ook nog steeds.

Gisteren bij 'het boodschappen' (inderdaad, daarom moet ook die bak een beetje open blijven) naar mijn huidige plank gekeken.
Het leek me het beste om deze toch als uitgangspunt te gebruiken, vooral omdat anders de aansluiting met de klep minder fraai wordt (een bolling ter hoogte van de ruitenwissermotor is vooral moeilijk). De eigen klep is het meest 'luchtdicht'.

Alleen is de normale klep ook niet echt ruim voor een 25 cm sub. Vooral niet door alle heuvels en dalen in dat ding.

En daar komt nog eens bij: ik weet niet wat de leasemaatschappij er van vindt als ik m'n klep ga verbouwen ;)
Mwah, anders scoor ik over een jaar of 4, als hij weer weg mag, wel een plank op de sloop of zo. Hoeft niet veel te kosten.

Marcel's klep van zijn Clio I ziet er fraai uit. Mooi voorbeeld. Dus: boodschappenlijst: tochtstrip en 22mm MDF! En nog wat vrije tijd svp ;)

Iedereen bedankt voor de suggesties!
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Nou edo, succes ermee :D

En die verhoging in de hoedenplank is makkelijkte omzeilen met een soort inkeping ter hoogte van de wissermotor.
Dat heb ik ook gedaan en het dicht perfect af :p
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Edo, jij hebt er toch zo'n mooie kledingzak onder? Dat zal lastig worden met de subwoofer. Ik wil wel ruilen met mijn hoedenplank :-), is exact hetzelfde, alleen zonder die hoes. Ziet er nog keurig uit, is van mei 2000 (net als de rest van de Clio). Ik heb even bij de Initiale thuis gekeken, en de planken komen precies overeen! Dus, laat maar weten!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Anonymous

Inderdaad Martijn, d'er zit zo'n (voor mij totaal waardeloze) hoes onder. Zwaar en met een plank hardboard erin. Hoe verzinnen ze het...

Aardig aanbod trouwens, en als het geen leasebak zou zijn, dan zou ik het zeker overwegen, maar het is nu verstandiger om evt een extra klep te bemachtigen. Of de huidige klep voorzichtig te ontmantelen. Kan alles in redelijk originele staat weer terug...

Ik moet het eerst beter bekijken, maar ik onthou je zeker wel even :) .

Stom genoeg hebben we dit weekend een 'social' van de zaak, dus dat wordt op korte termijn nix.

Oh, btw duidelijke site gevonden, 12volt.com, met nuttige info en plaatjes over goede kisten en free-air enclosures: http://www.the12volt.com/caraudio/boxes1.asp[/i][/b]
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Edo schreef:Stom genoeg hebben we dit weekend een 'social' van de zaak, dus dat wordt op korte termijn nix.
Met z'n allen naar de Ardennen ?? :lol: :lol: :lol:

Die kledingzak is meer een gimmick. M'n ouders hadden ook zo'n extra bak onder de hoedenplank. Die past dus niet meer...
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ploegah schreef:Nu weet ik eindelijk wat ik wil:

[img]http://www.the12volt.com/images2/isodualbpass3cham.gif[/img]
B O E M M M

8)
Rene (Mr. TX)
Contacteer:

Rene (Mr. TX) schreef:Wat kost zo'n free air ongeveer?
Roy
Moderator

Een free-air woofer is niet zo heel erg duur.

Voor 200/300 gld heb je wel een aardige woofer :)
5 GT Turbo '88 GT5
Plaats reactie