[GTT] isolatie openlucht filter

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Ok het subject zegt het al.

Ik had van Nick2 een openlucht filtertje mee gekregen toen ik wat leuke spulletje bij hem haalde.
Is geen K&N maar gewoon een b-merk.

Ik heb het er maar eens voor de gein opgezet bij mij. En direct merk ik verschil. De Turbo krijgt nu meer en veel makelijker lucht. Ik merk het qua acceleratie dus duidelijk wel. (ik reed ineens weg tijdens het racen met een CRX V-tec.... tot 160 toen kwam hij voorbij :) )

Dus nu wil ik het gaan houden. Maar dan moet ik wel een leuk schildje gaan bouwen. Want warme lucht is niet de bedoeling. :)

Iemand hier ervaring mee? Ik ben niet van plan om te lassen. Maar verder is alles natuurlijk mogelijk.
Wat voor materiaal gebruikt iedereen daar voor?

Heeft iemand ervaring met het weghalen/slopen dan de huidige lucht inlaat. Want dat zit geloof ik ergens boven de intercooler vast geklonken.

Als ik daar die inlaat nou weg haal. Dan haal ik ook een stroming van luch voor de intercooler weg. Dus slechtere intercooler koeling?

Verder weet ik dat metaal een goede warmte geleider is. Dus is een metalen afscheiding een slecht idee geloof ik.

Ik heb gister ook gemerkt dat m'n ontsteking warm word aan de andere kant van het schot. Dit omdat de schroeven die door het schot zitten warmte geleiden.

Bestaan er andere metalen die minder goed warmte geleiden? Zodat ik die schroeven kan vervangen.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

RickGT TURBO schreef:Ok het subject zegt het al.

Dus nu wil ik het gaan houden. Maar dan moet ik wel een leuk schildje gaan bouwen. Want warme lucht is niet de bedoeling. :)

Iemand hier ervaring mee? Ik ben niet van plan om te lassen. Maar verder is alles natuurlijk mogelijk.
Wat voor materiaal gebruikt iedereen daar voor?

Heeft iemand ervaring met het weghalen/slopen dan de huidige lucht inlaat. Want dat zit geloof ik ergens boven de intercooler vast geklonken.

Als ik daar die inlaat nou weg haal. Dan haal ik ook een stroming van luch voor de intercooler weg. Dus slechtere intercooler koeling?

Verder weet ik dat metaal een goede warmte geleider is. Dus is een metalen afscheiding een slecht idee geloof ik.

Ik heb gister ook gemerkt dat m'n ontsteking warm word aan de andere kant van het schot. Dit omdat de schroeven die door het schot zitten warmte geleiden.

Bestaan er andere metalen die minder goed warmte geleiden? Zodat ik die schroeven kan vervangen.
1 als je nou eens een oud fase 2 hitteschildje neemt en daar iets moois van knipt.

2 Die Luchtinlaat boven de intercooler moet je netjes laten zitten, anders hangt je intercooler neit goed vast. Bovendien kun je die slang netjes richting je open filtertje buigen voor de nodige frisse lucht!

3 Dat van die onststeking vind ik een beetje miereneukerij om het maar ff duidelijk te zeggen :p

Anders monteer je gewoon een houten plankje in die bak en monteer je daar je ontsteking op, maar dattie een beetje warm wordt is echt niet erg hoor. Ik heb al iets van 500 km gereden zonder hitteschild en ontsteking boven de turbo: leeft nog steeds. (jah die gaat een x naar de andere kant van het schutbord!)
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

[quote="Steven]
1 als je nou eens een oud fase 2 hitteschildje neemt en daar iets moois van knipt.
[/quote]
Mmm is mischien een idee. Uit wat voor materiaal bestaat dat? Het is toch gewoon metaal? Wat voor metaal?

[quote="Steven]
2 Die Luchtinlaat boven de intercooler moet je netjes laten zitten, anders hangt je intercooler niet goed vast. Bovendien kun je die slang netjes richting je open filtertje buigen voor de nodige frisse lucht!
[/quote]

Dat heb ik momenteel. Want dacht inderdaad dat je het nodig had voor je intercooler.
En slang staat nu boven op het filter inderdaad.

[quote="Steven]
3 Dat van die onststeking vind ik een beetje miereneukerij om het maar ff duidelijk te zeggen :p
[/quote]

Is het denk ik ook wel. Je ontsteking gaat volgens mij vooral kapot omdat de rubbers uitdrogen door de grote hittes en temp verschillen. Daardoor gaat dus je pakking daar naar de maan en is je vacuum niet meer zo vacuum.

[quote="Steven]
Anders monteer je gewoon een houten plankje in die bak en monteer je daar je ontsteking op, maar dattie een beetje warm wordt is echt niet erg hoor. Ik heb al iets van 500 km gereden zonder hitteschild en ontsteking boven de turbo: leeft nog steeds. (jah die gaat een x naar de andere kant van het schutbord!)[/quote]

Ik zou hem maar snel verplaatsen en wat aan je hitte schild doen.
Want ik weet dat Ben nou al twee maanden aan het zoeken naar een "nieuwe" die redelijk is. En tot nu toe is de goedkoopste nog steeds 150 euro. Dus ik zou er maar erg zuinig op wezen. :) Ik tenminste wel :) :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Je maakt er weer een bende van Rick :p

1.
een fase 2 hitteschild is asbest (*snif* *snif*) met glas/steen-wol en een Aluminium laagje.

2.
Nou laat die intercooler fijn zo hangen en die luchtslang ook.

3.
Koop zo'n mooi doosje eromheen met grondplaat, is te koop bij renault voor 15 piek ofzo.

Ha en ik heb nog een mooie 2e ontsteking liggen die helemaal netjes is en in zo'n doosje zit (dus diegene van bouwjaar '89 en later). En nee ik verkoop er geen. Zeker als je ziet hoe zeldzaam ze zijn. Dus het maakt niet zo HEEL veel uit als deze kapoet gaat, verder is dit tijdelijk (dûh). Dus dat komt alleemaal nog wel een x recht te hangen hoor.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Steven schreef:Je maakt er weer een bende van Rick :p

1.
een fase 2 hitteschild is asbest (*snif* *snif*) met glas/steen-wol en een Aluminium laagje.

2.
Nou laat die intercooler fijn zo hangen en die luchtslang ook.

3.
Koop zo'n mooi doosje eromheen met grondplaat, is te koop bij renault voor 15 piek ofzo.

Ha en ik heb nog een mooie 2e ontsteking liggen die helemaal netjes is en in zo'n doosje zit (dus diegene van bouwjaar '89 en later). En nee ik verkoop er geen. Zeker als je ziet hoe zeldzaam ze zijn. Dus het maakt niet zo HEEL veel uit als deze kapoet gaat, verder is dit tijdelijk (dûh). Dus dat komt alleemaal nog wel een x recht te hangen hoor.
Dat laatste had ik wel door :)

Thanks voor de hulp.
Zijn er nog anderen met een zelf bouw constructie waar ik mischien wat van kan afkijken (bevestigings punten etc etc).
Want anders moet ik het wiel weer opnieuw uitvinden.. :)

Heeft iemand overigens nog een phase 2 hitte schildje liggen?
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ik denk dat je het beste met een beetje alu aan de gang kan gaan. En dat dan aan elkaar vast pop nagelen.

Maar waarom geen vervangend k&n filter erin?
Dat werkte bij mij ook heel goed. :)
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

-Roy- schreef:Ik denk dat je het beste met een beetje alu aan de gang kan gaan. En dat dan aan elkaar vast pop nagelen.

Maar waarom geen vervangend k&n filter erin?
Dat werkte bij mij ook heel goed. :)
K&N vervangings filter zat er in. Heb hem zelfs gewassen en opnieuw ge-olied vorige maand. Maar ik merk dus verschil tussen vervangings en open duidelijk.
En nu krijg ik veel meer dat aanzuig geluid. Had dat eerst totaal niet. Had wel last van een soort lawaai met hoge toeren. (en is niet aanlopen schoepen want heb een revisie turbo net). Dat lawaai is dus nu bijna totaal verdwenen.
Had volgens mij te maken dat er te weinig lucht voorhanden was om aan te zuigen.

Overigens als je in het filter huis kijkt dan kan je gelijk zien dat dit een bottle neck is. Want de lucht opening is toch maar vrij klein. En openlucht filter kan toch makelijker lucht aanzuigen.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ja maar als hij meer geluid gaat maken wil niet zeggen dat je harder gaat.

En een vervangend filter zuigt dan misschien niet zo mega veel lucht maar wel koele lucht. En een open filter zit net naast je turbo.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

-Roy- schreef:Ja maar als hij meer geluid gaat maken wil niet zeggen dat je harder gaat.

En een vervangend filter zuigt dan misschien niet zo mega veel lucht maar wel koele lucht. En een open filter zit net naast je turbo.
Helemaal mee eens.
Maar voor m'n gevoel ben ik dus sneller. Inderdaad gelijk kan bedrog zijn :)
Maar ik merk het vooral met schakelen. Want Turbo blijft makelijker op druk. Dat saampjes met m'n dump valve. Ik beredeneerde het zo toen ik er over nadacht: De weerstand voor de schoepen is verminderd. Dus is het makelijker aanzuigen. En dus makelijker uitlopen zodra vermogen weg is. (schakelen) en dus zal hij meer op snelheid blijven.
Want na de schoepen is de weerstand tijdens schakelen al nihil door m'n dumpvalve. Nu dus zou hij het moeilijkste gedeelte voor de schoepen hebben zitten momenteel...

Dat is voor m'n gevoel het verschil.
En inderdaad ben het eens me je over die warme lucht. Dus wil daar nu wat aan doen. En een goede afscheiding bouwen. Want dat zal zeker wat verschil uitmaken. :)
Laatst gewijzigd door RickGT TURBO op zo 12 mei 2002 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

-Roy- schreef:Ja maar als hij meer geluid gaat maken wil niet zeggen dat je harder gaat.
Kijk, d'r zit natuurlijk een mens achter 't stuur, en die is nogal makkelijk te foppen. Laat een auto een hoop herrie maken, en je hebt 't idee dat ie vreselijk hard gaat. Stoer aanzuiggeluidje van een open filter, en hoppa, weer 15 pk erbij "gevoeld".
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Menno schreef:
-Roy- schreef:Ja maar als hij meer geluid gaat maken wil niet zeggen dat je harder gaat.
Kijk, d'r zit natuurlijk een mens achter 't stuur, en die is nogal makkelijk te foppen. Laat een auto een hoop herrie maken, en je hebt 't idee dat ie vreselijk hard gaat. Stoer aanzuiggeluidje van een open filter, en hoppa, weer 15 pk erbij "gevoeld".
Ben ik het beslist mee eens. Want met de 1.4e R19 is het duidelijk geluid dat het verschil alleen is. Maar het is voor gevoel toch anders.


Maar wat ik qua verschil dus merk is vooral tijdens schakelen. En dan bedoel ik mischien niet zo zeer dat er extra pk's bij zijn gekomen. Dat denk ik eerlijk gezegt totaal niet. Maar wel dat er reactie tijd/snelheid bij gekomen is. Dus hondersten van secondes ofzo.. :)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Nou ik heb ook een dump-valve op mijn 5 maar om nou te zeggen dat je er harder door gaat????

Het enige wat hij doet is fietsers bang maken als je voorbij komt en precies naast hun je gas loslaat :D :D
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

-Roy- schreef:Nou ik heb ook een dump-valve op mijn 5 maar om nou te zeggen dat je er harder door gaat????

Het enige wat hij doet is fietsers bang maken als je voorbij komt en precies naast hun je gas loslaat :D :D
Ik zeg niet harder. Dat beslist niet. Want je top zal toch wel je top blijven. Met of zonder dit soort dingetjes...

Ik zeg alleen dat ik qua schakelen toch sneller weer vol op turbo druk ben. Dus kleng bij 95 km/h door naar de derde versnelling en dan bijna gelijk weer volle turbo druk. In plaats van eerst 2 seconden voordat de druk weer vol is. Dat verschil bedoel ik...
En wat je dus een voordeel opleverd op je concurrent die achter in je bumper zit (want voor je rijden doen ze natuurlijk niet :) :) )
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

ps... das toch wel leuk heh... die fietsers pesten :) hhehehehehhehe
:evil: :evil: :p :p :lol: :lol: :lol: :D :D
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ja maar omdat je al die dingen hebt veranderd lijkt het al gauw of hij het veel beter doet. Terwijl hij het vroeger misschien ook al deed maar toen lette je er nog niet op.

Een gast hier uit de buurt had een Kadett 2.0 16v
Die knoeier dacht dat hij hard ging totdat hij een keer een stoplicht sprint van mijn 5 verloor.

Dus hij een andere uitlaat en een open filter wezen halen en gelijk een grote bek van" Nu ben ik wel sneller en nu zal ik je ff laten zien wat hard rijden is"

Wij nog een keer hetzelfde sprintje en wat denk je??

Een hoop herrie achter me maar niks komma niks sneller. :lol:
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

-Roy- schreef:Ja maar omdat je al die dingen hebt veranderd lijkt het al gauw of hij het veel beter doet. Terwijl hij het vroeger misschien ook al deed maar toen lette je er nog niet op.

Een gast hier uit de buurt had een Kadett 2.0 16v
Die knoeier dacht dat hij hard ging totdat hij een keer een stoplicht sprint van mijn 5 verloor.

Dus hij een andere uitlaat en een open filter wezen halen en gelijk een grote bek van" Nu ben ik wel sneller en nu zal ik je ff laten zien wat hard rijden is"

Wij nog een keer hetzelfde sprintje en wat denk je??

Een hoop herrie achter me maar niks komma niks sneller. :lol:
Weet je. Ik denk dat je daar wel gelijk aan hebt. Zou goed kunnen.
Maar toch voor m'n gevoel is dat daar...

Maar ik denk dat je wel gelijk hebt qua pk's enzo. Dat je die niet uit een lucht filter haalt.

Dus zo maar weer eens druk gaan schroeven.. :) :)
Gast

Zo, iemand heeft het hier zwaar te verduren :wink:

Even mijn bevindingen en ideeen. Een openluchtfilter zal inderdaad weinig tot geen pk's toevoegen. Wat Rick wel keer op keer noemde is het op toeren blijven van de turbo. Dit is zeker een winstpuntjes van een openluchtfilter. Ik heb zelf het originele luchtfilter huis op mijn integrale aangepast met wat truckjes, vervolgens een K&N vervangingsfilter erin, en gaan. Natuurlijk win ik er geen enkel pk mee, zeker niet in een integrale, waar de filter niet echt de bottlenekc is, doordat de ecu hem toch niet meer laat zuigen. Maar ok, drukval tijdens het schakelen is er wel iets minder op geworden, dit zie je gewoon op je drukmetertje, ook op een nauwkeurige getest. Dit is wel degelijk een pluspuntje voor een snelle acceleratie, dus helemaal zo gek nog niet.
Verder kun je een hitteschildje het makkelijkst gewoon van wat buigzaam alu-plaat maken. Lekker simpel te verwerken en mooi pas te maken. Je hooft je geen zorgen te maken over het feit fat ook alu warmte geleidt, omdat het niet echt dezelfde werking heeft als een hitteschild. Een schild bij je filter dient meer om de koude luchtstromen op te vangen, en de warme stromen te weren. Kijk, al wordt je schild toch warm, dan maakt dat niks uit. Er stroom toch koude lucht langs het warme schild naar je filter, maar door de snelheid van de lucht warmt deze 0,0 op. Wat je niet wilt, zijn de warme luchtstromen die van de hetere delen van je motor afkomen. Dus je hoeft geen high-tch spul te gebruiken, hou het simpel, mijn twee cent,

Gijs
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Anonymous schreef:gewoon van wat buigzaam alu-plaat maken. Lekker simpel te verwerken en mooi pas te maken. Je hooft je geen zorgen te maken over het feit fat ook alu warmte geleidt, omdat het niet echt dezelfde werking heeft als een hitteschild. Een schild bij je filter dient meer om de koude luchtstromen op te vangen, en de warme stromen te weren. Kijk, al wordt je schild toch warm, dan maakt dat niks uit. Er stroom toch koude lucht langs het warme schild naar je filter, maar door de snelheid van de lucht warmt deze 0,0 op. Wat je niet wilt, zijn de warme luchtstromen die van de hetere delen van je motor afkomen. Dus je hoeft geen high-tch spul te gebruiken, hou het simpel, mijn twee cent,
Gijs
Thanks Gijs.

Hier heb ik wat aan tenminste. Ik ga vanmiddag op zoek naar alu.
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Geen dank, succes, ik vond het zelf wel een leuk knutselprojectje, lage kosten, veel eigen input...

Gijs
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

WEl leuk die eeeeuwige discussie over 'open' of niet...

Volgens mij geeft een sportfilter toch wel IETS van pk-winst?!?!
JE zuigt toch immers meer lekkere lucht aan voor je motortje?!
Ik heb zelf ook altijd gehoord dat open luchtfilter vaak warme motor lucht binnen kan krijgen, dus dat dat minder goed zou zijn dan vervangingsfilter(dus op originele filterhuis), en dat t zelfs MINDER vermogen zou leveren bij korte stoplichtsprintjes omdat er dan teveel warme lucht word aangezogen tenzij er word gezorgd voor een goede aanzuiging van koude lucht.

Ik heb er verder nog GEEN eigen ervaringen mee, dus ik zeg alleen maar wat ik (meerdere malen en van meerdere redelijk betrouwbare) mensen heb gehoord.


Ik zeg alleen dat ik qua schakelen toch sneller weer vol op turbo druk ben. Dus kleng bij 95 km/h door naar de derde versnelling en dan bijna gelijk weer volle turbo druk. In plaats van eerst 2 seconden voordat de druk weer vol is. Dat verschil bedoel ik...
En hier heb ik tegenwoordig ook geen last meer van hoor.....
Gewoon sneller schakelen! :)
EN misschien wat meer gas tijdens t schakelen...
DAn zie je vanzelf dat je druk behoud tijdens t schakelen.
En met een dump-valve zou dat toch helemaal te doen moeten zijn?!?!
Want die heb ik niet eens.

nou mazzl.
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Volgens mij moet het bij een gtt zeker iets van een winst moeten opleveren. Zorg inderdaad dat je koude lucht aanzuigt, is alles in orde. Verder scheelt het wel met het op toeren houden van je turbo, ook als je al een recirc/blowoff valve hebt, ik merkte in de grale het verschil ook, terwijl die standaard ook als een recirc valve heeft. Verder heeft het extra gas geven tijdens het schakelen natuurlijk niks met deze discussie te maken. Ten eerste win je daar weinig mee en ten tweede kun je dat met open luchtfilter alsnog doen, pak je nog meer winst :D

Gijs
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Volgens mij heeft een openluchtfilter qua pks niet zoveel nut:
Volgens mij geeft een sportfilter toch wel IETS van pk-winst?!?!
JE zuigt toch immers meer lekkere lucht aan voor je motortje?!
Ja, maar je turbo pompt niet meer lucht in je motor.

De motor krijgt namelijk evenveel lucht (nl. X bar), alhoewel die lucht wel compacter kan zijn door betere koeling wat dan WEL weer meer vermogen zou opleveren. Een openluchtfilter hangt echter náást de motor, boven de turbo en achter de radiator van de haast kokende motor. Lijkt me dat een origineel filter met wat strategisch geplaatste buizen koelere lucht binnenkrijgt dan een dergelijk openluchtfilter.

Er zijn mensen die een van de motorruimte afgesloten compartiment hebben gemaakt op de plaats van het koelvloeistofreservoir. Geen warmte van de motor, wel koele lucht langs de koplamp. Heeft vast nog wel iemand een plaatje van.

WEL kan er gemakkelijker lucht aangezogen worden, waardoor de turbo sneller op gang is. Maar omdat de motor zelf door de maximale druk van X bar "hermetisch" is afgesloten (barierre van een luchtkolom onder druk) zal die motor zelf NIETS merken van het open luchtfilter.

Bij een ongeblazen motor zal een openluchtfilter WEL meer pks geven omdat de motor zelf die lucht naar binnen moet trekken, ipv dat de lucht naar binnen gepompt wordt (met een max druk). Dat gaat gemakkelijker, waardoor de ongeblazen motor dus meer lucht binnen kan halen.

Maar ja, hoeveel PKs wint een ongeblazen motor? 5 misschien, kun je nagaan hoeveel extra pks een turbomotor krijgt: 0 als je het mij vraagt. Misschien zelfs wel minder vanwege de warme plek waar het filter hangt. Zoals ik al zeg, een origineel filter met buizen krijgt volgens mij koelere lucht dan een open filter op de normale plek.

Over het gasgeven tussen het schakelen: je ziet zelf dat er helemaal geen druk wordt gegenereerd als je gasgeeft terwijl er geen belasting is (koppeling ingedrukt). De turbo zuigt dan dus nauwelijks lucht aan, en volgens mij maakt het dan ook geen fuck uit of je dan wat voor filter ook hebt.

Kan zijn dat ik me vergis met het gasgeven zonder belasting, maar volgens mij klopt dit wel.

Kan het zowieso wel ergens mis hebben, maar dit klinkt mij het meest logisch in de oren. Oftwel geen vermogenswinst met een open filter, alleen een hoop kabaal en een sneller reagerende turbo, en misschien zelfs wel minder vermogen door de warme lucht.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ok ok...even een paar dingen corrigeren/anders uitleggen...

idd...t gasgeven tussen schakelen geeft GEEN turbodruk!!!(EN heeft ook NIET S met luchtfilters te maken!!)
Ga maar eens op je pedaal staan als je in zn vrij staat...geeft ook geen druk.
MAAAAArrrrr...t houd WEL je motor op toeren.
Om je turbo druk zo min mogelijk te verliezen is volgens mij alleen een dump-valve voordelig aangezien de turbo dan geen 'terugklap' krijgt.
Verder is t gewoon een kwestie van snel schakelen en gasgeven.
T lukt mij echt wel om af en toe die turbo-meter op (bijna) 1 plek te houden tijdens t schakelen.

Verder heeft een luchtfilter volgens mij ook wienig tot niets met de turbo-druk te maken.
Behalve dan dat een sportfilter gewoon meer en makkelijker lucht aanzuigt.
Een openluchtfilter doet dat netuurlijk nog weer makkelijker, maar dan heb je weer t probleem van de warme motorlucht.
En t is toch zo dat wanneer er meer en makkelijker lucht aangezogen kan worden dat dat zoiezo beter is.
Of t nou 0,2 of 1pk winst geeft daar hoor je me niet over, dat maakt eigenlijk toch geen balletje uit.
Maar t is toch gewoon beter?
T kost volgens mij gewoon minder moeite om aan lucht te komen.

Nogmaals...Ik ben echt geen kenner ofzo, en ik zeg ook niet dat ik t allemaal wel even beter weet, maar zo zie ik t.(en met mij nog een aantal...)

mazzl.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

O maar ik ontken ook niet dat het vast wel ergens iets scheelt, zeker als je er voor kunt zorgen dat je openluchtfilter gewoon rechtstreeks koele lucht krijgt (luchthapper oid).

Sterker: ik wil er zelf een keer 1, alle beetjes helpen natuurlijk!

Ik heb alleen vaak de indruk dat mensen (niet zozeer jij) erg veel verwachten van dumpvalves, luchtfilter etc. Er was een keer iemand in een topic die beweerde dat ie zeker 15pk erbij had gekregen met zijn dumpvalve! :D Een andere vent beweerde dat zijn Clio 1.4i met luchtfilter ineens in 7,5 sec van 0-100 ging :lol:

Al die dingen bij elkaar scheelt gewoon wel het nodig, in turboreactie, vermogen, geluid en uiteindelijk win je er het één en ander mee.

ik wil mijn open filter dan maken in zo'n compartiment achter de linkerkoplamp, afgescheiden van de rest van de motor. Cannonballman heeft zoiets, en ook een kerel die racet met gele GTT's heeft dat.

En als het niet vanwege een of ander winst is dan toch zeker vanwege het geluid :)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ben ik ook helemaal met je eens zakraket!:)

Ik verwacht ook NIET dat een dumpvalve vermogen levert zoals sommigen nog steeds beweren.
En een luchtfilter op een turbo motor levert natuurlijk ook niet veel extra power.
I agree.

en de rede die je geeft om t TOCH te doen steun ik ook al!

Nou...zijn we t daar toch weer mooi over eens! :D

mazzl.
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Mmm, sorry hoor. Maar een open luchtfilter houdt wel degelijk de turbo beter op toeren dan een standaard filter. De turbo kan zijn lucht nou eenmaal makkelijker verkrijgen. En ja, en turbo draait wel als een gek tijdens het schakelen en zuigt dus lucht aan. Als jij vol druk rijdt, je turbo draait zijn toertjes, en je laat het gas los en drukt de koppeling in om te schakelen, wat gebeurt er dan? Dan staat je turbo in een keer stil???
Duidelijk niet dus, je turbo draait langzaam steeds minder, omdat hij weinig weerstand meer heeft. Aan de uitlaatkant blaast hij de overtollige druk weg door de dumpvalve, aan de inlaat kant zuigt hij lekker lucht aan door de filter. En die weerstand kan je kleiner maken met een open luchtfilter. Neemt het toerentaal van je turbo dus langzamer af. Als je dan na het schakelen weer plankt, draait hij dus harder dan met een standaard filter. Dus levert hij meer druk, klaar... :p

Gijs
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Oh, en nog iets, een open luchtfilter zal idd weinig tot geen vermogenswinst leveren op een turbo motor. Maar dat hele verhaal elke keer weer over die warme lucht. Als je een beetje verstand hebt en je zit er een half uurtje aan heb je hem op een plek gemonteerd waar veel koele (langzaam stromende) lucht is, afgeschermd van de warme luchtstromen, en dan is dat hele verhaal ook weer verholpen...

Gijs
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

clio_rally schreef:Als je een beetje verstand hebt en je zit er een half uurtje aan heb je hem op een plek gemonteerd waar veel koele (langzaam stromende) lucht is, afgeschermd van de warme luchtstromen, en dan is dat hele verhaal ook weer verholpen...

Gijs
half uurtje? wel eens onder de kap van een GTT gekeken? daar is een delta heilig bij hoor.... zo'n filter hang je niet zomaar koel weg.....

de makkelijkste optie is geloof ik om het expansievat in de beugel van het oorspronkelijke luchtfilterhuis te planten (wel een erg warm plekje) zodat je in je zijscherm iets ruimte vrij maakt, maar of het echt zoden aan de dijk zet.... (wat je op de ene plek wint verlies je op de andere...)
there is no spoon.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hoe zit het met de temp. op de plaats van de krik???
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Tom schreef:hoe zit het met de temp. op de plaats van de krik???
Daar heb ik ook wel eens aan gedacht: een luchtslang van de turbo naar achteren door het schutbord en daarop een filter zetten. Iig mooi afgesloten van de motor, dus lekker koel.

Werd me afgeraden door iemand wegens de waarschijnlijk ENORME herrie die dat zou produceren, en eerlijk gezegd denk ik dat dat wel een heel goed zou kunnen kloppen. Dan komt het geluid zo door de open sleuf van de motorkap aan de achterkant en de ventilator naar binnen en dat lijkt me iets teveel van het goede.

Nee, een perfecte plek is inderdaad op de plaats van het expansievat van de koeling. Dat vat kun je dan bijvoorbeeld WEL op de plek van de krik maken. En dan met een metalen plaat een afgesloten compartiment maken.

ZOals ik al zei> Cannonballman heeft dat zo, en ook iemand die met een gele GTT races rijdt op zandvoort (dinges challenge). Daar hebben wel eens foto's van op dit forum gestaan (van die filterconstructie)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

clio_rally schreef:Maar een open luchtfilter houdt wel degelijk de turbo beter op toeren dan een standaard filter
hmm, omdat je dit zo volhoud heb ik eens wat aan gerekend.
Het werkt natuurlijk alleen als je een grote dumpvalve hebt, want de drukval over de dumpvalve moet in in verhouding staan tot de verminderde drukval vanwege 'open inlaat'.

Als je de drukval oven de inlaat vanwege een open systeem met 1 kpa kan verkleinen ben je al heeeel goed bezig. Als je een dumpvalve heb die 10 cm2 vrijgeeft (like me :D ) zou dit grofjes 10-20% schelen in het vermogen wat van de compressor wordt afgenomen. (1400 cc, 1 bar vuldruk, 7000 rpm)

Nou vooruit dan maar, en: als die 1 kpa winst lukt dan.
Laatst gewijzigd door robert op di 14 mei 2002 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Een keer een gtt onder de kap bekeken, maar om nu te zeggen dat het zo enorm vol was. Mijn vraag aan jou, heb jij weleens een standaard integrale onder de kap bekeken? :wink:

Gijs

FF Ge-edited, omdat het blijkbaar wat ruzie-achtig overkwam, was niet de bedoeling, de boze smile was vanwege de krappe motorruimte in de delta...zodoende
Laatst gewijzigd door clio_rally op di 14 mei 2002 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Geen ruzie jongens, ze zitten allebei helemaal vol :) zoals het hoort

In dit topic vroeg ik me af of een filter in de krikbak zin zou hebben.

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... highlight=

Wordt ook melding gemaakt van de constructie op de plek van de koeling in die gele auto, echter geen verwijzing naar het topic waar toen een foto van die auto in stonden.
On 2001-08-09 18:25, Job-turbo wrote:
Wat ik es een keer heb gezien op het circuit van assen (hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg):

Originele lucht box verwijderen. Het tankje van de koelvloeistof achter het schutbord plaatsen waar normaal de krik zit. Tussen de veerpoot dinges en de koplamp houder een plaat lassen. Op de motorkap boven die plek een lucht happer en in die nieuwe ruimte je open lucht filter. zag er zeer robuust uit. heb er ook even over na gedacht om het te gaan doen ( misschien doe ik dat ook nog wel es)
Misschien heeft iemand die plaatjes nog, waren van een meeting
Die is van Dirk-Jan of Nico. Daar rijden ze de Dutch Supercar Challenge mee
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Nico been heeft een turbo 1/2 luchthapper op zijn race gtt. Dirk-jan heeft geen luchthappers. Je kunt ook je mistlampen weghalen en daar happers op maken waarmee je lucht naar je luchtfilter brengt. Je kunt dan met de andere happer de cabarateur koelen(zomaar een idee, of het helpt weet ik niet)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Nico en DJ rijden overigens niet meer met de 5jes. Ze zijn over gestapt op de ClioRS.
Plaats reactie