Ik had gisteren in m'n wagen even 2 extra gelaccu's in de kofferbak gegooid en vandaag hadden we even gemeten hoe hard m'n woofer nu ging.
143,2dB!!!!!
Da's dus 3dB meer alleen al door 2 extra gelaccu's van 60A. Het is trouwens niet aan te raden om dan nog in de auto te blijven zitten, ik had een half uur daarna nog last van een kriebelende keel!!
Je moet niet zomaar op die cijfers afgaan.
Als je het zo gaat tellen kom je vaak op astronomisch hoge vermogens uit zoals 200 Watt RMS en 600 Watt max.
Is dus allemaal verkooppraat van de fabrikant.
On 2002-04-10 22:08, robclio16V wrote:
Je moet niet zomaar op die cijfers afgaan.
Als je het zo gaat tellen kom je vaak op astronomisch hoge vermogens uit zoals 200 Watt RMS en 600 Watt max.
Is dus allemaal verkooppraat van de fabrikant.
okey maar pioneer komt er wel heel dichtbij denk ik vergeleken met die andere merken, we wachten gewoon op jbl turbo die weet er meer over
Ja das waar, ik heb een kenwood sub erin liggen en mijn versterker staat op ongeveer 150 watt en dat is ook wel genoeg en heb perfecte geluid. Heel misschien in de toekomst nog een sub erbij, maar in principe zit er al een flinke bass in mijn auto.
Nee hoor, Pioneer is juist 1 van de grotere zwetsers wat dat betreft, ze hebben zelfs ovlen die 40 Watt RMS zijn en die kunnen dan max. 160 Watt hebben!! Is wel een erg root verschil.
De woofer die ik heb kan 500 Watt continu hebben. Ik heb er 700 Watt op staan aan 2 ohm.
Ik ken zelfs mensen die er 1200Watt continu op dezelfde woofer hebben staan.
Dat moet ik nog zien. Elke fabrikant overdrijft met zijn gegevens. Alleen amerikaanse merken willen juist nog wel eens te weinig opgeven.
Die 1100 Watt zegt echt helemaal niets. Meestal is dit het maximale Wattage. Wanneer je er een 10 Watt versterker op aansluit komt er nog nauwelijk geluid uit. Ik vindt het altijd wel grappig om te lezen. Je hoort vaak van die verhalen van: ik heb nu 280 watt boxen ! Dat moet wel heel luid gaan ! Wanneer je 280 W boxen op je radio aansluit klinken die echt niets harder dan bijv een paar 50W boxen, tenzij ook de gevoeligheid hoger ligt.
En inderdaad: Pioneer is juist een van de grote overdrijvers. Een jongen bij ons uit het dorp kwam eens trots zijn Pioneer woofer showen, wel 400 Watt. Alleen jammer voor hem dat uit mijn 75W rms 6x9 boxen evenveel bas kwam. Maar van de andere kant: wanneer jij er tevreden mee bent, dan is het toch oke?
[ This message was edited by: Arjen on 2002-04-10 22:19 ]
ik wil nu niet opscheppen, maar onze laatste wedstrijdwagen met twee woofers haalde """157.8 dB""" . Het betreft hier wel de RFL-woofers van MTX, bijgestaan van 4 digitale MTW-amps .
Ik verschoot er zelf van ...
Bij officiele dB drag wedstrijden mag je tot de 140dB in de wagen blijven ziten.
Ik was vandaag gewoon in de auto blijven zitten en dan snap je wel waarom ze die regel hebben.
En trouwens, ik had het niet over Rockfrot. Dat merk teert de laatste jaren alleen nog maar zo'n beetje op z'n goeie naam van vroeger. Kijk maar eens in een testblad, komt Rockford lang niet als beste uit de bus, goed klinken doet het merk ook al niet.
Maarja, dat is mijn eigen visie op het merk natuurlijk!
Over het algemeen zijn de meeste Amerikaanse caraudiomerken niet echt op de (europese) klank gericht. Amerikaanse merken klinken vaak lomp hard en schel. Met uitzonderingen zoals Audison of JL Audio ofzo....
Kijk maar naar JBL, gaat hard en schel. Daar kun je aan afstellen wat je wilt, maar als je er bijvoorbeeld een Sony radio opzet, ga je rennen!!! Vooral als je zo overgevoelig bent voor hoge tonen zoals ik!
Maar je hebt wel gelijk; een goede afstelling is het halve werk!
Als je daadwerkelijk vermogens wilt gaan vergelijken, moet je er wat Duitse vakbladen bij pakken. In de Auto HiFi en Car + HiFi staan uitgebreide tests met vermogens weergegeven.
Ik heb een Kenwood KDC-PS9080 radio.
Een setje DLS 964 in de voordeuren (6"X9").
Een digitaal monoblok van DLS op een 15" subwoofer, DLS UR 15. En dan heb ik nog een 4 kanaals DLS versterker dubbel gebrugd op m'n luidsprekers voor.
ik heb slechts twee tien " he2's en drie kleine versterkers maar ik blaas een maat van mij eruit op sterkte en zuiverheid terwijl hij twee 12" he2's heeft met twee versterkers de 8ooa2 en de 4ooa2 power dit alles onafgesteld en in een te kleine kist
zonde van het geld
Klopt, alleen passen m'n ovalen niet meer.
Ik had een paar MDF ringen gemaakt , maar die steken nu te ver uit, want ik heb er nu een rolkooi inzitten.
Da's het enige nadeel van zo'n rolkooi.