Ik heb op de sloop ook het complete koelsysteem meegenomen van die 1700 motor. Daar zat ook een elec koelvloeistof pomp bij (zit ook op 16V) Ik heb de hele kabelboom dus dat ding zal wel werken. Maar wanneer gaat dat dingetje precies pompen, en waar word ie door aangestuurd?? Kan het nergens terug vinden in het elec schema van de renault 19.
Mazzel
-
Die motor gaat draaien als je de auto uitzet Dit is ervoor om de motor gelijkmatig te laten afkoelen. De relais die die motor aanstuurt zit bij een clio in de zwarte relaisbak naast de accu. Is een tijdrelais.
ben dr een x mee bezig geweest. eens schoongemaakt en aangesloten. en idd. ding draait. maar als ik me niet vergis draaitie zowiezo mee. maar blijft lopen na t torrretje uit wordt gezetOn 2002-04-05 11:57, Menno
wrote:
is 't niet zo dat ie dat alleen doet boven een bepaalde watertemperatuur? Dacht dat dat tijd-relais via de zender in de radiateur geschakeld zat.
Tja dat vermoed ik ook eigenlijk. Ik kan aan mn kabelboom nergens een tijdrelais bespeuren, alleen het schakelrelais voor de ventilateur motor. Als ie door blijft draaien merk ik het vanzelf wel bij de montage van het hele spul.On 2002-04-05 11:57, Menno
wrote:
is 't niet zo dat ie dat alleen doet boven een bepaalde watertemperatuur? Dacht dat dat tijd-relais via de zender in de radiateur geschakeld zat.
Mazzel
heb ff die slangen bekeken die aan die pomp zitten. Maar daar zit een soort prop in met een kleine doorgang. Heb ff die pomp in de wasbak gedaan met die slangen eraan. Maar zonder druk op de slangen pompt hij niet door. Beetje vaag allemaal. Iemand enig idee hoe dat precies werkt?
Mazzel
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-04-05 14:33 ]
Mazzel
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-04-05 14:33 ]
Ik dacht dat dat ding alleen op een 16V zat ?
Kennelijk zit dat dus ook op een TXE...
Zelf zou ik 'm niet gebruiken, zorgt er soms voor dattie constant draait en zo je accu leegtrekt.
Ben benieuwd en vergeet geen foto's te maken van het inbouwen.
Kennelijk zit dat dus ook op een TXE...
Zelf zou ik 'm niet gebruiken, zorgt er soms voor dattie constant draait en zo je accu leegtrekt.
Ben benieuwd en vergeet geen foto's te maken van het inbouwen.
Errrrmmm, volgens mij schakeld dit ventilator relais ook de pomp.....On 2002-04-05 13:19, Bart V
wrote:Tja dat vermoed ik ook eigenlijk. Ik kan aan mn kabelboom nergens een tijdrelais bespeuren, alleen het schakelrelais voor de ventilateur motor. Als ie door blijft draaien merk ik het vanzelf wel bij de montage van het hele spul.On 2002-04-05 11:57, Menno
wrote:
Mazzel
Dit klinkt best aannemelijk omdat de R19 vanhuus uit geen relais heeft voor de ventilator
-
Hoi,
Ik heb ook een 16V gereden en volgens de garage moet de motor wel zo heet zijn gelopen voordat de elektrische pomp gaat draaien na het uitzetten van je motor. Ik denk dat er dus een koppeling zit tussen de ventilator en een apparte temp.sensor. Ik heb zelf het pompje nog nooit horen lopen, ook niet als de ventilator aan het nakoelen was.
Ik heb ook een 16V gereden en volgens de garage moet de motor wel zo heet zijn gelopen voordat de elektrische pomp gaat draaien na het uitzetten van je motor. Ik denk dat er dus een koppeling zit tussen de ventilator en een apparte temp.sensor. Ik heb zelf het pompje nog nooit horen lopen, ook niet als de ventilator aan het nakoelen was.
Logische verklaring idd, er moet een aparte sensor voor zijn denk ik. Kan ook zijn dattie op de thermokoppel van de radiator zit en via een apart relais loopt. Ik heb even die stekker gemeten, en die komt wel uit op een relais, maar dat is een gewoon maak relais en geen tijd relais.
Mazzel
Mazzel
Dat betekend dus dat de fan en de pomp pas gaan draaien als de koelvloeistof minstens 92 graden is en beide schakelen pas uit als de koelvloeistof 82 graden is.