Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Anonymous

Na even wat navraag gedaan te hebben en dus ook ideeen op gedaan te hebben leek het mij wel grappig om een koperen radiateur in m'n auto te zetten. Heeft iemand hier ervaring mee ?? Koelt het beter ?? Tevens schijnen de koperen imitatie te zijn, iemand enig idee of de koeleigenschappen beter worden, lijkt mij in princiepe wel, das de eigenschap van koper :smile:. De prijs verschilt nauwelijk met een origineel exemplaar.

-----------------
It's nice to be important, but it's more important to be NICE. :smile:
[ This message was edited by: Matthijs on 2002-03-26 16:36 ]
Bart V

Als het nauwelijks scheelt in prijs, maar wel beter koelt vind ik het vreemd dat het niet op alle auto's word toegepast.

Mazzel
Anonymous

Bij dit type scheelde het niet veel :smile: Maar misschien omdat het imitatie is ?? zit ook gewoon een oliekoeler in.
robert

waarvan zijn eigenlijk niet-koperen radiateurs dan gemaakt?
Ik bedoel het koelblok, niet de 2 bakken.
Anonymous

On 2002-03-26 17:05, robert
wrote:
waarvan zijn eigenlijk niet-koperen radiateurs dan gemaakt?
Ik bedoel het koelblok, niet de 2 bakken.
Aluminium.
Sander
Contacteer:

Ik de GTT zitten alu. koelers met kunstof kappen.

S:grin:nder
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb net een nieuwe radiateur. Koper met metalen bakken (ik weet niet of het koperen zijn) en dat doet het goed. Ik weet niet of het beter is, want toen ik mijn GTT kocht was mijn radiateur kapot.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

En wat was je kwijt voor een nieuwe radiateur?? :wink:
Merijn
Über-Spammer

VEEL! :sad: Wil je het weten? Dan zoek ik het effe op...
Anonymous

Jah ik wil het wel weten !
Anonymous

Of mogen we het niet weten ?? Mensen BTW weten jullie niks van koeling ???
Sander
Contacteer:

Ik denk dat het verschil tussen koper of alu. niet uit maakt. Als je beter wild koelen moet je een dikkere of grotere nemen.

S:grin:der

Oja ik zo niet willen dat hij beter koelt, want ik heb het probje dat hij niet makkelijk op temp. komt!
Merijn
Über-Spammer

Jawel, jullie mogen het wel weten. Ik moet alleen effe de bon zoeken en dan laat ik het wel effe weten hier... Ben nu op mijn werk, dus dat zal nog wel een paar uur duren... :wink:
Anonymous

Maarja is het nu wel performance of beter origineel ??
Anonymous

Is dit niet interressant ofzo ??
Steven
Car: M536

Volgens mij koelt een alu radiateur beter dan een koperen (lager warmtegeleidingscoefficient), maar in praktijk zal dit allemaal wel meevallen denk ik.

En jah een grotere is beter als je vind dat een nieuwe origineel wel erg warm wordt, maar dat zou dan al betekenen dat je fan constant draait en dat zal wel meevallen denk?
Xedrah

On 2002-03-27 16:16, robert
wrote:
*gaap*
:lol:
robert

ok dan:
nee de warmte geleiding van koper is meer dan 1.5 keer zo goed als van alu.
Uit mijn hoofd:
alu 230 W/K.m
koper 390 W/K.m

W=watt, het vermogen van het warmte transport
K=kelvin, het temperatuursverschil (60 deg ofzo)
m=meter, de afstand die overbrugd moet worden( plm 0.005 meter )

Maar doordat het maar door een heel klein eindje hoeft te geleiden (namelijk wanddikte, 0.5 mm?) is het warmtegeleidend vermogen van de wand in beide gevallen heel hoog. De warmteoverdracht van het oppervlak naar de lucht heeft minder vermogen en is hier bepalend. (zonder met bewijzende getallen te komen)

Er zijn 3 weerstanden in het warmtetransport:
1- overdracht van koelwater op de radiatorwand. (die is normaal heel goed en telt nu even niet mee)
2- overdracht van radiator binnenwand naar de buitenwand.
3- overdracht van buitenwand naar de lucht.

je mag ze voorstellen als:
de 3 weerstanden= 3 electrische weerstanden,
temperatuur=potentiaalverschil
koelvermogen=stroom

Stel koelwater is 80 graden, het radiator oppervlak is binnen natuurlijk 79.99 graden, maar buiten (0.5 mm verder) misschien 78 graden?
De verschiltemperatuur is (buiten 20 graden) 58 graden.
Bij 1.5 zo goede warmtegeleiding is de buitentemp van de radiator misschien 79 graden, verschiltemp is dan 59.
Winst: absoluut ja, maar heel weinig. Hier 59/58 = 2% vermogen.
Steven

Ow nouja dat van die geleidingscoeffcienten heb ik ook uit het hoofd gedaan (te lui om binas te pakken :smile: )

Maargoed het is dus duidelijk dat je voor betere koeling een groter radiateur oppervlak nodig hebt. Maar de koeling is toch niet zo heel belabbert als je een beetje normaal rijd? Jah misschien moet je je fan aanzetten als je constant 180 rijd door spanje in de zomer, hoewel ik de effectiviteit daarvan betwijfel. Of je neemt een aparte oliekoeler, zal ookk nog wel iets schelen. (hoewel een oliekoeler ook een olieverwarmer kan zijn, aangezien koelvloeistof veel eerder op temperatuur is)
robert

of je haalt alle zooi weg die de luchtflow voor de radiator tegenhoudt. (en dan met een mooi gaasje :grin: )
en je zorgt voor voor goeie flow door de motorruimte, met zon dik gat in de kap.
Zodat de luchtflow die door de radiator komt ook weer weg kan.
Moet je nog wel discussieren of je een happer nodig hebt of juist een luchtafvoer.

Das volgens mij misschien nog een voordeel van een lage spoiler voorop. je creerd een licht vacuum onder de auto die de luchtflow door de radiator en langs het blok verbeterd.
Steven

Ik denk dat luchtzuigertjes beter zijn, warme lucht gaat naar boven. En er is een betere flow boven de motorkap, dus creeer je daar makkelijker een vacuüm (denk ik). Zeker als je je onderbumper ook openwerkt met gaas.

En verder is het persoonlijk of je zo'n happer of zuiger mooi vind.

Afijn ik heb ook aardig wat op het program in die richting :smile:
robert

On 2002-03-27 17:18, Stevie
wrote:
Ik denk dat luchtzuigertjes beter zijn, warme lucht gaat naar boven
[boeit niet maar het oog wil ook wat mode]
Dat klopt, maar de opwaartse druk van 50cm warme lucht is wel heel veel kleiner dan de onder- en bovendrukken die rond de body van een auto hangen. Dus is niet bepalend voor de richting die de stroom neemt.
Je kan op bepaalde plekken rond de body niet zomaar zeggen of er een over- of onderdruk
heerst, das onvoorspelbaar ingewikkeld.
[/boeit niet maar het oog wil ook wat mode]
Steven

Wie heeft hier een windtunnel? Gaan we ff testen :smile: (en nee niet aankomen met het laten van een bout door een regenpijp)
Plaats reactie