Houden of opruimen?

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Lucabrio
Berichten: 71
Lid geworden op: di 28 jun 2011 1:17

Mijn hele fijne R19 cabrio met de simpele 94 pk injectiemotor is in principe klaar voor nog jaren rijplezier.
De distributieriem, waterpomp, banden, accu en einddemper zijn allemaal vernieuwd, auto verkeert in algeheel heel goede staat, dak is vernieuwd in 2012, lekdicht. Ook geen scheuren, geen zwakke plekke, alles werkt zoals t moet.
Ik rij er heel graag mee, mijn vrouw ook, ondanks dat je iets harder werken moet dan in een moderne auto.
Pas nieuwe Philips koplampen ingezet, voor iets witter en beter licht.

Maar: kom ik over 2 jaar met deze auto nog grotere (Nederlandsche of Duitsche) steden in?
Of kan ik er nog mee op vakantie naar de Ardennen of Luxemburg?

Hoe zien jullie dit?
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ik maak me er voorlopig nog niet zo druk om of je over 2 jaar nog wel overal mee mag komen omdat het allemaal een beetje koffiedik kijken is.
De grote steden boeit mij sowieso niet heel erg, daar blijf ik het liefst weg met de auto in het algemeen (duur parkeren etc) :beer:
Anything worth doing is worth doing right!.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Lekker houden deze cabrio ! Dan maar minder naar de steden en lekker daar buiten gaan toeren :D :worship:
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Absoluut lekker houden, om die paar milieu zone's in centra van echt grote steden ga je hem toch niet weg doen?
Vakantie zal sowieso geen probleem zijn, er zijn maar bijzonder weinig campings en/of parken die in een milieuzone liggen.
Er zullen inderdaad wel wat hotels zijn maar dan zijn er altijd alternatieven net buiten het centrum/milieu zone.
Zou voor mij in elk geval geen reden zijn om hem weg te doen, lekker doorrijden en waar je niet in mag zet je hem op een P+R en pak je de laatste 5 minuten/km de bus/tram/metro en ben je ook nog aanzienlijk minder kwijt aan parkeerkosten.
Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 15 mar 2013 20:09
Car: Twingo RS Gordini,R8
Locatie: Voorburg

Wallonië

Sinds 1 januari 2020 mogen Waalse steden een milieuzone invoeren van de Waalse regering. Dat is nog niet gebeurd want vanaf 1 januari 2023 wordt heel Wallonië een milieuzone. Om te beginnen worden auto’s zonder Euronorm of met Euro 1 geweerd. Elk jaar wordt de zone strenger en Euronorm strenger, tot in 2028 alleen nog voertuigen binnen mogen die aan de Euro 5-norm voldoen. In 2030 mogen alleen nog auto’s in Wallonië rijden die aan de Euro 6-norm voldoen. Er zijn wel uitzonderingen. Namelijk voor:

Voertuigen die voldoen aan ten minste Euronorm 4, aangeschaft vóór 1 januari 2019, mits zij niet worden overgedragen aan een derde voor een door de overheid te bepalen extra periode.
Voertuigen die jaarlijks minder dan 3.000 km afleggen.
Prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37 van de Belgische Wegenverkeerswet.
Voertuigen van de strijdkrachten.
Voertuigen die worden gebruikt in een noodsituatie of reddingsoperatie op verzoek van brandweerlieden, politie, leger, civiele bescherming of wegbeheerders.
Voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor het onderhoud en de controle van infrastructuren en installaties van algemeen belang.
Voertuigen aangepast voor het vervoer van gehandicapten, waarvoor door de bevoegde autoriteit een goedkeuring voor de aanpassing van een voertuig is afgegeven.

Bron: https://www.knac.nl/belangenbehartiging ... uitenland/

En we hebben het hier dus over de Ardennen. Wat ik mij dan afvraag, hoe moet je bewijzen dat je minder dan 3000 km per jaar rijd? (zie uitzonderingen)
Laatst gewijzigd door Jonh op zo 16 jan 2022 9:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

En we hebben het hier dus over de Ardennen. Wat ik mij dan afvraag, hoe moet je bewijzen dat je minder dan 3000 km per jaar rijd? (zie uitzonderingen)
Enige wat ik zou kunnen overleggen is mijn APK papiertje, echter is het natuurlijk lichtelijk fraude gevoelig :D
Anything worth doing is worth doing right!.
MgHammer
Berichten: 292
Lid geworden op: do 17 mar 2011 10:22
Car: Megane Cabrio F4R746
Locatie: Melkweg

Tja, maar 'we' moeten toch écht 1x per jaar de klok terugdraaien. :smile: 8)
Megane Cabrio 2.0 16V F4R746 Privilege VGI Bi-Fuel :worship:
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Wat ik zo teruglees (https://www.walloniebassesemissions.be/ ... rogressive) is dat Wallonïe verhaal nog niet in kannen en kruiken. Uiteraard kun je prima om Wallonië heenrijden, het is alleen jammer dat je dan wat wegen mist in de Ardennen. Of ze doorgaand verkeer kunnen blokkeren betwijfel ik ten zeerste (vrij verkeer van personen en goederen). Daarnaast lijkt er sprake te zijn van "the regional ZBE has the particularity of being only temporary because it is linked to pollution peaks (SMOG alert). " tijdelijke zones vergelijkbaar met Frankrijk (indien er smog is).
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Je komt er dus in als je de auto houd.... :smoke:
Plaats reactie