De Laguna van mijn vrouw heeft een Sagem S2000 ecu. Die schijnt niet via OBD aan te passen te zijn. Heel jammer en ja, ik heb bij DE tuner w.b. Renaults in NL al navraag gedaan. Het kan helaas niet, zonder dat de ecu geopend wordt en waar blijkbaar geen enkele tuner op zit te wachten.
Ik heb begrepen dat de druk elektronisch wordt afgeregeld door een klep/ventiel. Ik ken het principe wel, want de vorige Audi A3 2.0 TDI van mijn vrouw had ook zo'n N75 klep. Nu vroeg ik me af of er toch niet een mogelijkheid bestaat om dat ventiel danwel de ecu te "foppen" met een manuele boost controller, Even los van het luchtmengsel dat dan niet meer klopt? De ecu geeft aan het ventiel door dat de actuator de wastegate op bepaalde momenten moet opengooien zodat de druk wordt afgelaten. Ik had ook begrepen dat het vervangen van de klep/ventiel door een VAG N75J (race) klep meer koppel moet geven.
Nu weet ik wel dat er mensen zullen gaan roepen dat het niet slim is, maar ik heb zelf met een oude Volvo T-4 (zonder elektronische afregeling) toch heel lang rondgereden met een beschaafde 0,25-0,3 bar meer boost, zonder aanpassing van het luchtmengsel dus puur dmv aanpassing van de actuator stang.
Het gaat me dus niet erom of het verstandig is, maar of het mogelijk is.
Graag jullie wijsheid, dank je.