Spaghetti in je 5

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vraag me af wat de meningen/ervaringen op dit moment zijn wat betreft "spaghetti-spruitstukken op een GTT.
Ik lees altijd een hoop nadelen..
- pasvorm/montage
- duurzaamheid (scheuren etc)

Maar misschien zijn er mensen met juist hele goede ervaringen.
Er zijn natuurlijk tal van verschillende versies te krijgen momenteel.

Is het de moeite en het prijskaartje waard?
Of is dat standaard stuk gietijzer eigenlijk best prima en is het voordeel dat je met spaghetti haalt verwaarloosbaar?
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof absoluut dat er winst valt te halen met een goed(/beter) gefabriceerd spruitstuk. Maar vraag me altijd af hoeveel dat is op een GTT aangezien er nog een turbo "in de weg zit"...
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Ligt er een beetje aan wat je verwacht, standaard spruitstuk gaat goed tot 180wpk daar boven zou het standaard spruitstuk te weinig doorlaat hebben.

Ik heb al een jaar een k-TEC mk1 type spag. spruitstuk liggen wat ergens volgend jaar gemonteerd moet worden..... met een GT2056v turbo, dus kan je nog niet de voordelen of nadelen vertellen.

Zoek je meer vermogen, rijcomfort koppel etc. -> injectie erop bouwen! :D
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Persoonlijk zou ik een spaghetti links laten liggen. Ben zelf weer terug gegaan naar het gietijzeren lel. Was vooral gedreven door pasvorm en warmteontwikkeling onder kap. Vermogenswinst is nagenoeg 0 (als het uberhaupt al wat scheelt). Zo slecht is het originele spruitstuk niet.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Heb besloten voorlopig ook bij het standaard spruitstuk te blijven.
Ben toch geen extreme dingen van plan dus dan is dat standaard stuk gietijzer afdoende.
Vroeg het me gewoon even af omdat ik het spruitstuk er toch af moet halen...
En ik weet wat voor klusje dat is, dus ik dacht in de trend van; nu we toch bezig zijn............ :~
Maar goed, lees toch echt overal dat de duurzaamheid van een gelast buizen-spruitstuk minder is dan een gegoten stuk.
En ik heb geen zin om telkens dat ding te moeten vervangen. Zeker voor de knaken die die dingen kosten....

En Joost, ik blijf voorlopig sowieso met een carb rondrijden...... :beer:
Ik weet dat injectie vele voordelen heeft, maar ik hou gewoon van zo'n mooi oud stukje techniek.
Kan er niks aan doen. :smile:
Plaats reactie