Waar om denken bij opbouw rally wagen mbt APK?

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
qauckemoly
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 3 mar 2004 23:02

Meerdere van jullie hebben wel eens een auto omgebouwd naar rally of circuit wagen.

Graag zou ik van personen met ervaring willen weten wat de aandachtspunten zijn om de auto APK waardig te houden. Zoals jullie wellicht weten bouw ik een R11 om naar rally replica. Ik wil hem wel om laten keuren voor wat betreft het vermogen. Verder komen er racegordels in, een rolkooi en wordt het interieur deels gestript. Iemand tips/aandachtspunten?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Heel erg moeilijk is het allemaal niet in Nederland.

- Vanaf een bepaald bouwjaar moeten er gordels achterin zitten als daar zitplaatsen zijn, op het moment dat je de achterbank verwijderd zijn die zitplaatsen er niet meer en zijn die gordels ook niet meer verplicht. van ongelukjes op de achterbank krijg je kinderen en van kinderen op de achterbank krijg je ongelukken dus weg met dat ding :p Een rolkooi is in NL geen enkel probleem.

- Wat betreft de verstelling van de spiegels, als dit van binnenuit (mechanisch of elektrisch) mogelijk is dan hoeven de ramen niet meer open te kunnen. Als dat niet kan dan moet dat wel om de spiegel te kunnen verstellen.

- Wat betreft de deuren, alle deuren moeten zowel van binnen als van buiten te openen zijn.

- Wat betreft de gordels, het verwijderen van de gordels en het daarna monteren van 3/4 of 6 punts gordels is gewoon toegestaan. Bij mijn 19 16V hebben de originele gordels nog een tijdje aan de B-stijlen gehangen terwijl ik die dus niet meer gebruikte, is natuurlijk allemaal extra gewicht en ze zijn er uiteindelijk ook uit gegaan. Ik raad je aan om die dingen meteen te verwijderen op het moment dat je andere gordels gaat gebruiken, ik ben ontelbaar vaak van de weg geplukt omdat ik de gordel niet om zou hebben om dan een verbaasde politieagent naast je auto te hebben staan die ziet dat je muurvast gesnoerd in een 6 punts gordel zit en dan zegt "oh, toch wel". De politie rijd achter je en ziet een gordel hangen en gaat er dan vanzelfsprekend vanuit dat je geen gordel om hebt.

- Verder heb je de verlichting, lijkt mij verder niet zo'n moeilijk punt gezien je het meeste gewoon nog steeds nodig hebt. Ik heb alles om die reden gewoon werkend gehouden.

- Het uitlaatsysteem moet gewoon van voor tot achteren gasdicht zijn, keurmerken of andere typegoedkeuringen zijn voor de APK niet echt een dingetje. Een katalysator moet er wel onder zitten als dat van toepassing is maar die kun je ook gewoon voor de APK steeds terug monteren en daarna weer verwijderen.

- Ruitenwissers heb je zowel bij rally als circuitauto gewoon nodig en zijn gewoon verplicht evenals een ruitensproeier die overigens ook gewoon nog steeds erg handig is.

- Wel een belangrijk dingetje: de voorruit ontwaseming moet werken, verzin hier dus wel iets op als je besluit je hele dashboard inclusief kachelhuis te verwijderen en te vervangen voor iets simpels. Het hoeft geen verwarmde lucht te zijn maar moet wel richting je voorruit blazen.

Zijn vast wel wat meer kleine dingen maar heel spannend is het allemaal niet als het een auto op Nederlands kenteken betreft. Mocht je nog vragen hebben dan gooi je ze hier maar neer. :)
Laatst gewijzigd door Ronald1916V op ma 28 nov 2016 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
qauckemoly
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 3 mar 2004 23:02

Top Ronald! (Y)

Als ik dat zo lees heb ik weinig om me zorgen over te maken. Ben wel benieuwd hoe het nog zit met geluidsniveau van de uitlaatdemper. Als ik hoor hoe rally wagens klinken, dan is dat vele malen luider dan waar een Clio, Subaru of Lancer goedkeuring voor hebben. Mogelijk alleen een probleem als je wordt aangehouden? Al denk ik niet dat hij extreem luid gaat worden gezien er een turbo tussen zit.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Wordt bij de apk niet naar gekeken, uiteraard kun je er wel een prent voor krijgen als je onderweg aangehouden wordt en ze gaan meten (in extreme gevallen zelfs een Wok en in beslagname kenteken bewijs).
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

dan monteer je toch een silencer in de achter demper? een dunner buisje zo dat je een iets hogere druk in de uitlaat krijgt. je weet wel van die japstyle dikke uitlaten met zo'n inzet ;-)

Mark5T heeft eens voor zijn 21T een inzet gemaakt van een eindstukje van een kever :D
Plaats reactie